Heinäkuun hölinät

Sama kirje tuli tuossa aikaisemmin meille. Minä taas oletinkin että se loppuu.. mutta nyt kun tarkemmin miettii niin onhan se vähän outoa. Samanlailla sitä alle kolmevuotiasta kotona hoidetaan oli uusi vauva talossa tai ei
 
Sama kun mushilla että tiesin sen loppuvan. Mulle ei vaan ole tullut sitä ilmoitusta vielä että loppuu. Mutta pitää kai olla tosi pieni äitiysraha ja mahdollisella puolisollakin tosi huonot tulot että voisi saada edelleen hoitolisää, lieneekö hoitorahaan mitään mahdollisuuksia.
 
Puoliso voi hakea sitä kotihoidontukea omalla nimellään jos tekee lyhyttä työviikkoa tai on työtön. Jos on työtön, niin se kotihoidontuki kuitenkin vähennetään siitä työttömyysrahasta, tulee se raha sitten Kelalta tai liitolta. Eli ei ilmeisesti mitään hyötyä siis hakea. Näin ainakin ymmärsin Kelan sivuilta kun vilkaisin aiemmin.
 
Tämä löytyi kelan sivuilta:

"Perhe voi saada samaan aikaan hoitorahaa ja äitiys- tai vanhempainrahaa, jos hoitorahan määrä perheen muista alle kouluikäisistä lapsista ylittää äitiys- tai vanhempainrahan määrän. Käytännössä näin käy vain, jos äidin päiväraha on pieni ja perheessä on useita alle kouluikäisiä lapsia, joita ei hoideta kunnallisessa päivähoidossa tai yksityisen hoidon tuella. Hoitorahaa ei makseta lapsesta, jonka perusteella maksetaan vanhempainpäivärahaa. Tuloista riippuen hoitolisää voi kuitenkin jäädä maksuun äitiys- ja vanhempainrahakaudella."
 
Eli jos ymmärsin oikein niin turha haaveilla kahden lapsen äitinä että saisi molempia tukia samaan aikaan. Tämä siis vaikka minimi äippätuilla elelisikin.
 
Me ollaan molemmat miehen kanssa käyty ihan normaalissa kokoaikatyössä ja ollaan saatu kikkailtua työvuorot niin, ettei päivähoidolle ole ollut tarvetta. Plus muutama päivän kuussa tarvitaan hoitajaa kotiin pariksi tunniksi. Saatu vaan sitä (olikos se) hoitorahaa, minkä saa kaikki kellä lapsi on kotihoidossa, ei sitä tulosidonnaita lisää.

Se lappu oli niin hauska kun siinä luki "vanhempainpäiväräha x euroa vähennetään kotihoidontuesta, niin tuesta ei jää mitään maksettavaksi." Varsinaisesti sitä ei siis lakkauteta, mutta siitä ei vaan jää mitään maksettavaa kun päiväraha oli suuri. Onko edes mahdollista, että päiväraha olis pienempi kuin kotihoidontuki lisineen. No ehkä jos on useampi lapsi ja on saanut täydet lisät.

Tylsää!
 
Joo noinhan se menee että jos tavalla tai toisella alle 3v hoito järjestyy kotona niin tukea maksetaan mutta jos vanhempi on kotona vanhempainvapaalla niin se muiden kotihoito järjestyykin siinä kylkiäisinä. Mut mites se menee jos on vauvan kanssa kotona mutta laittaaki alle 3v päivähoitoon, saako siihen tukea?
 
Joo noinhan se menee että jos tavalla tai toisella alle 3v hoito järjestyy kotona niin tukea maksetaan mutta jos vanhempi on kotona vanhempainvapaalla niin se muiden kotihoito järjestyykin siinä kylkiäisinä. Mut mites se menee jos on vauvan kanssa kotona mutta laittaaki alle 3v päivähoitoon, saako siihen tukea?

Riippuu onko kunnassa käytössä subjektiivinen hoito-oikeus ja hoitotuntien lukumäärään. Yksityisen hoidontukea pitäisi kyllä saada (?) jos on yksityisessä pk/pph/tms.

Tiedän et kaikki ei hyväksy meidän tapaa mutta meillä 1.5v on päiväkodissa sit ku vauva syntyy niin 8-12.. Mä en vaan jaksaisi virikkeellistää maailman uteliainta koko päivää. Mies on kyllä syksystä alkaen 9kk opintovapaalla "kotona" (etäkoulu), joten se sit vie pojan tarhaan 8 samalla ku menee kirjastoon ja hakee kotiin nukkumaan päikkärit 12 aikaa kun tulee kirjastosta :)

Törkee sumpliminen oli saada hommat toimii noin, mutta uskon että tää on meidän perheen juttu. Alunperinhän kaikki tää suunniteltiin koska raskaus muuttuikin ru:ssa riskiraskaudeksi mutta päädyttiin pitäytymään suunnitelmassa vaikka asiat kääntyikin parhain päin. Neuvolastakin "saatiin siunaus" tälle systeemille :)
 
Tania, mulle tuo teidän systeemi kuulostaa harvinaisen järkevältä ja reilulta etenkin tuota 1,5 vuotiasta ajatellen. Neljän tunnin päivähoito takaa kuitenkin sen, että hälle on ohjattuja virikkeitä ja seuraa, mitä ei samalla tavalla kotona olisi saatavilla kun vastasyntynyt nyt luonnollisesti tarvitsee vähän enemmän huomiota ja aikaa.

Monesti tuntuu, että subjektiivisen päivähoiito-oikeuden vastustajat eivät ajattele sitä oikeutta lapsen kannalta. Ensi-sijaisesti itse näen sen nimenomaan lapsen oikeutena varhaiskasvatukseen, enkä vanhempien oikeutena vapaa-aikaan - mitä se muutama tuntia päivässä yleensä ei kuitenkaan edes ole.
 
Meillä esikoinen (on siis jo 4,5v) jatkaa myös tarhassa vaikka mun äippäloma alkaa, joko 8h joka toinen arkipäivä tai 4h joka arkipäivä. Ihan oli tarhan tätit ja johtajakin tämän kannalla ja he siis ehdottivat tuota mulle, että voisi olla ihan hyvä tuoda tarhaan siltikin vaikka jäänkin kotiin, että saa lapsi pidettyä kaverit joista on tullut tärkeitä (muualla kuin tarhassa ei ole lapsella kavereita, ei oman ikäistä eikä minkään ikäistä leikkiseuraa lapsista) ja saa sitä sosiaalisuutta, varhaiskasvatusta ja oman ikäistä leikkiseuraa sitten tarhassa edelleen :) Tyttö myös kovasti jo kaipaa tarhaan kesälomalla olon jälkeen, kun ei tarhakavereita näe muualla kuin tarhassa. Kun olen ajatellut asiaa, niin tuntuisi kyllä kurjalta viedä ainoat kaverit toiselta pois ja jättää tyttö kotiin kun jään itsekin. Joten meille sopiva ratkaisu on tämä kyllä :)
 
Muokattu viimeksi:
Itse oon juuri tuota tuumaillut kun meidän tenava ei oo koskaan päivähoidossa ollut. Oon miettinyt ihan todella että hän varmasti saisi muista lapsista paljon seuraa ja olisi jatkuvia virikkeitä. Olin aiemmin niin sen kannalla että ehdottomasti lapsi kotona mahdollisimman pitkään mutta oon nyt alkanut tuumia eri tavalla asiasta. Lapsen näkökulmasta, siitä miten paljosta hän jää paitsi kun ei ole varhaiskasvatuksen piirissä.

Olisi myös upea juttu juuri tuo että voisi aina hetken keskittyä vain vauvaan. Kun tosi asiahan on se että molemmat kädet ovat varmasti täynnä 24/7, eikä siinä mitään. Mutta riitänkö minä? Riittääkö ne aktiviteetit joihin mulla on rahkeita järjestää, sitten myös taaperolle? Saako hän tarpeeksi sosiaalisia kontakteja? Ehkä murehdin suotta. :)
 
Meidä kunta tarjoaa syksystä lähtien maksutonta kerhotoimintaa 2-5-vuotiaille.
Me saatiin kerhopaikka, mutta peruin sen kun oli niin hankala matka ilman autoa. En usko, että vauvan kanssa onnistuu 3km kävely ees taas tai vaihtoehtoisesti mennä moneen kertaan bussilla, lorvia ylimääräinen aika jossain pusikossa ja maksaa joka matkasta ja ehtiä aina siihen tiettyyn bussiin oli vauvalla paskat housussa tai ei. Se stressaa enemmän kuin saa hyötyä siitä kolmen tunnin kerhosta.
Me jatketaan perhekerhoissa ja -puistoissa käyntiä, niitä on meidän kulmilla ihan mukavasti tarjolla.

Jos lapsi jatkaa päivähoidossa, niin kyllähän siihen saa ihan mukavasti "tukea", koska täyttä hintaa siitä ei maksa kukaan, vaikka hoitomaksu olisikin se maksimi. Sen vuoksi ihmettelenkin miksi kotihoidontuki poikkeaa tuosta linjasta ja se jää päivärahan alle. Edelleenkin verovaroja säästyisi verrattuna siihen, että lapsi jää/aloittaa hoidon kun jompikumpi vanhemmista pitää noita päivärahakausia.

Mutta mun ajatus on pääsääntöisesti omaa perhettä ja lasta ajatellen se, että on hyvä kun päivähoidolta on vältytty. Pahimmassa skenaariossa meidän lapsella olisi jopa 21 tuntisia hoitopäiviä. Lyhin päivä olisi 13 tuntia. Täytyy kiittää työnantajaa, että löytyi joustoa sumplia työvuorot meidän perhettä palvelevaksi. En miellä tollasia hoitoaikoja enää laadukkaaksi varhaiskasvatukseksi tai lasta palvelevaksi ja hyödyttäväksi jutuksi.
 
Mä en osaa ottaa kantaa päivähoitoon sinänsä, mutta sama käväisi mielessä että kerran päivähoitoa tuetaan myös vanhenpainvapaan aikana niin miksi ei sitten kotihoitoakin. Onhan se eri asia hoitaa kotona useampaa kuin yhtä, siis rahallisesti. Ja jos kotona olevana haluaa tarjota jotain "varhaiskasvatusta" vaikka sitten viemällä muskariin, taidekerhoon tai mihin nyt vaan niin ei sekään ole ilmaista.. vaikka tähtäis toimintana siihen samaan "yhteiskunnalliseen hyvään" kuin päiväkodin lukutuokiot sun muut, niin ne jää sit perheen kokonaiskustannettaviksi.

*muoks* mutta niin ehkä tollanen linjaus on sitten vaan helppo säästökohde kun ei kaikkeen raha riitä kuitenkaan.
 
Meillä vauvan syntyessä 1,5 -vuotias esikoinen on meidän kanssa kotona, ei ole ollut päivähoidossa ikinä. Mutta olen myös pohtinut, että jotain leikkiseuraa hänelle pitää kyllä myös saada. Mll-kerho on kerran viikossa ja kunta järjestää myös 2-5 -vuotiaille päiväkerhoa (3 h kerrallaan). Eli jos meinaan olla kotona pidemmän aikaa niin tuo kunnan kerhotoiminta voisi olla tosi hyvä esikoiselle kerran tai kaksi viikossa. Huhtikuussa hän täyttää vasta 2 vuotta ja luultavasti kesällä ei ole kerhoa niin syksyllä olisi sitten hyvä aloittaa. Ajattelisi, että olisi mukava kevyt aloitus myös päiväkodille, joka pitää kuitenkin aloittaa siinä vaiheessa, kun palaan töihin.
 
Meillä esikoinen on uuden tulokkaan syntymän aikaan 1 v 10 kk. Ei ole ollut päivähoidossa eikä menekään tässä yhteydessä. Voisi olla ihanaa jos olisi osapäivähoidossa, saisi hirveästi virikkeitä ja tykkää tosi paljon olla muiden lasten kanssa. En vaan jotenkin edes osannut ajatella asiaa aiemmin.

Muskarissa on käyty kerta viikkoon ja siellä olisi tarkoitus jatkaa. Sieltä tullut myös jokunen kaveri kenen kanssa on nyt kesän aikana puistoiltu pariin otteeseen. Samaa porukkaa ollaan perhekahvilassa tavattu, toivottavasti vauvan kanssa jaksaisi sinnekin lähteä niin olisi se pari krt viikossa kunnon actionia esikoiselle.

Uskoisin että en vielä olisi töihin lähdössä vuoden päästä, joten ensi keväänä täytynee miettiä kerhopaikan etsimistä.
 
Meillä toi esikoinen ollu nyt kuukauden, tai ne muutamat päivät mitä viikossa tullu, hoidossa. Ilmeisesti tykkää ku vapaa päivänäkin ois menossa. Ni oon miettiny et jos mahdollista ni pitäis hoitopaikan vauvan synnyttyäki. Vaikka mies on niihin aikoihin 6vk lomalla ja sit me välillä lähetään miehen mukana Lappiin lasten kans. Et ei välttämättä tulis kovin montaa hoitotuntia kuukaudessa. Mut lapsen kannalta ajattelisin et ois tosi hyvä.
 
Takaisin
Top