Heinä-syyskuun vapaa keskustelu-alusta

Kiitos, joo onhan tuo reippaan kokoinen. :) Joo näin mie teinkin, sain pojun syömään kun otin häneltä vaatteet pois ja laitoin takas tissille. :) nyt syököön niin pitkään kun malttaa ja maistuu. :)

Onnea vaaveista kaikille! Mä niin toivon, että itsellekin tulis tuollanen ongelma, että pitääkö vaavi herättää syömään :hilarious: esikoisen kohdalla kun kysyin sairaalassa kolmantena vuorokautena, että koska tämä lopettaa syömisen ja alkaa nukkua :hilarious::hilarious: no, reilu vuosi sitä unta piti oottaa, mutta sen jälkee on välillä onnistunutkin. Mut meillä siis esikoinen nukku ihan vauvasta asti yöllä max 1,5-2 h pätkiä ja päivällä 2-3 puolen tunnin päikkärit. Että tännekin yksi sikeäuninen vauva, kiitosh! :p:smug:

Onnea, Slillukka! :)

Meilläkin synnärillä ekana aamuna poitsu olisi vedellyt vaikka kuinka pitkään unia. Jossain 3,5 tunnin kohdalla aloin varovasti herätellä.

Nyt kotona poju on nukkunut jotain noin 3 tunnin pätkiä vuorokauden ympäri ja sitten seurustellut hetken ennen uutta unipätkää. :) Eilen ja tänään rytmi vaikuttaa taas muuttuneen: se on viettänyt päiväsaikaan kolmekin tuntia hereillä niin, että käy aina välillä tissillä, mutta ei sitten kuitenkaan ihan malta nukahtaa, vaikka siltä näyttää. Saattanut jopa hetkeksi torkahtaa, mutta herää sitten taas. Kaipa se on normaalia, kun vauva on kuitenkin tyytyväinen?! Tänään tulee jo 9 vuorokautta täyteen! Nyt nukahti tuohon viereen ja toivon, että nukkuisi nyt vähän pidemmät unet.

Tiutiutiu ihan normaalilta kuulostaa teidänkin pienokaisen päivät:) Siiri tais olla jotain 5 päivää kun alko valvomaan tunteja kerrallaan ja nopeasti alko selkeä päivärytmi muodostumaan... meillä oli siinä vielä kivasti muuttokin tuloillaan niin ois ollu kiva jos ois malttanut nukkua et ois saanut pakkailtua!

Kiitti, Äippä :) Jännä, että niille alkaa näinkin pian muodostua oma rytmi!

Kellä alkaa kellä ei;) meillä osalla ollut selkeä päivärytmi alusta asti mutta joillain ei semmosta ollu vastaku joskus muutaman kk tienoilla:) ja ne päivärytmit kerkiää muuttua ja muokkautua vielä sen miljoona kertaa ennen kun ovat pysyviä;) meillä tää arki melkeinpä joka päivä samaa niin jo masussa ”oppii” mukaan menoon ja sama meininki jatkuu masun ulkona...

Onnea slillukka!

Itse en enää herätä vauvaa, jos ei ole oikeaa terveydellistä syytä, koska esikoisen herättely toi neidille nukkumisongelman (nukkui yöt 20-40 min pätkissä) 3,5 vuodeksi ja itselleni vakavan masennuksen unettomuudesta johtuen.

Tuo herättely kyllä johtui sairaudesta, mutta toisella oli sama ja en herättänyt 4 kuukautta 3h välein kun 3 päivän ikäisenä heräili jo itse 4,5h välein. Ja valtavalle 4,3kg vauvalle se oli kyllä tarpeeksi.

Mutta siis todellakin vauva pitää herättää syömään, jos ei itse meinaa herätä. Ja kyllä siitä omasta nyytistä oppii nopeasti miten syö jne. Ja hyvä jos herää esim. ihan vaik sillä että riisuu alasti.
Meillä nämä normaalit herättelykeinot ei toimineet (41+3 syntynyt 4kg vauva siis todella keltainen ja väsynyt), joten hoitajat mm. pistelevät neitiä neulalla jalkapohjaan ja hän silti nukkui tyytyväisenä. :wideyed:

Esikoista piti myös herätellä syömään 3-4h välein ihan ekoilla viikoilla. Joskus herätys vähän venähti eikä olisi millään jaksanut syödä, siinä tuli hetkeksi jo pieni huoli kunnes lopulta maito maistui. On kyllä muuten nukkunut aina todella hyvin ja ekojen viikkojen jälkeen (en muista tarkkaan) ei tarvinnut enää herätellä. Ainakaan parikuisena en enää herätellyt, olisiko eka kuukausi siinä mennyt.

Oli siis syntynyt 40+0 ja hyväkuntoinen, vähän keltaisuutta johon ei koskaan mitään saanut.

Synnäril hoitajat ainaki vaati että syöttää 3h välein. Meidän esikoinen oli kyllä liki 4kg ja ruokavaliohoitoinen radi. Radi oli varmaan se syy, mutta kun kotiin päästiin niin neuvolasta sanottiin että vauva on niin iso, että ei tarvi kellon kanssa syöttää ja vauva syö varmasti kun hällä on nälkä. Uuden tulokkaan kanssa meinaan kanssa seurata miten ruoka maistuu mutta en ensimmäisinä päivinä meinaa liian pitkiksi väleiksi päästää jos meinaa nukkua.

Synnärillä varmasti vaativat juu syöttään 4 tunnin välein ja jos on jotain vaivaa niin ehkä useemminkin. Ekassa neuvolassa (oisko ollu viikon iässä noin?)täti sanoi, että tervettä vauvaa ei enää tartte herättää. Tietty siis jos nukkus jotai tyyliin 8-12h pätkiä niin kyllä mä sillon herättäisin, mut se nyt oikeesti lienee tosi harvinaista? Mut toiset vauvat kai syö kahen tunnin välein(meillä esikko yötä päivää) ja toiset 4-6 tunnin välein vähä reilummin sit. Ja kun luulette löytäneenne rytmin niin se muuttuu :grin

En herättäisi tervettä vauvaa turhaan, ei ole vauvan aivojen kehittymisen kannalta hyväksi. Vauva tarvii unta kehittyäkseen ja herättelyt sotkevat tätä normaalia kehitystä. Asia siis tottakai on eri, jos paino putoaa ja siksi pitää syöttää yms.

Meillä esikoista heräteltiin sairaalassa yhden vuorokauden ajan kolmen tunnin välein, ku paino pääsi tippumaan niin paljon. Mutta sen jälkeen ei tarvinnu, kun päästiin taas parempiin lukemiin. Eikä sen jälkeen oo kyllä nähtykään miyään ongelmia syömisen kanssa :D

On tää vaa niin odottelua :dummy: kaikki valmistelutkin tehty jo. Alkaa olee niin kömpelö olo ja tää flunssa ni ei jaksa ees keskimmäisen kaa oikee mtn touhutakkaan. Kotityötkin vaa puuskuttaa. Odotan niin vaunulenkkejä :rolleyes:

Odottelusta oon miiskunasku ihan samaa mieltä ja puuskuttelusta. Ihmeen paljon on vielä tekemistä, mutta oon löytänyt jostain virtaa (ehkä lisäraudasta tai flunssasta toipumisesta...)ja täällä on puuskuttanut kaikki kotityöt. Vielä on tehtävää, mutta ei oo vaarallista vaikka joutais syntymään :) haluan kyllä vielä ehtiä sienestämään

Odotellaan, odotellaan... turhautumiseen asti... nää vikat viikot on aivan kamalia! Jokaista nipistystä miettii että joko se olis tässä vaan ei se ole... Huoh!
Huomenna on pyykki/sadepäiviä joten se päivä meneekin sit siinä... olen sitä hommaa pitkittänyt ja pitkittänyt ja lopputuloksena on julmettu pyykkivuori:/
21 päivää laskettuun aikaa mut kukapa noita laskee;)

Äippä x5, täällä ihan sama, odotusta ja odotusta. Ja jokaisesta pienestäkin supistuksesta tai selkä-/vatsakivusta jään kuulostelemaan josko nyt alkaisi oikeat supistukset, mutta ei ne ala. Toivotonta, vaikkakin tiedän että on vielä 20+14 päivää jäljellä.. :confused:
Ensimmäistä kertaa bongasin myös limatulpan (la-iltana) ja koko sunnuntain supisteli 4-6min välein kivuttomasti ja nyt kahteen päivään on mahtunut yhteensä ehkä 20 supistusta. Ei vaan etene ja olen koko ajan hälytysvalmiudessa, että josko sittenkin.

En ole ”oikeita” synnytyssupistuksia kyllä aiemmin(kaan) päässyt kokemaan, kun molemmat aiemmat synnytykset on käynnistetty.

Takaisin