Heinä-äidit 15! Tuntemuksia, oireita, odotuksia, ajatuksia ja tutustumisia.

Mulla on nyt jo toista päivää aristanut mahaa. Siis ihan ku olis mustelmia täynnä mahan sisusta ja maha ei saa osua noista kohista mihinkään...aina mietityttää noi sisuskerrokset huhtikuisen sektion jäljiltä, mut mut..voikohan olla jotain normaalia? Ja maha on arka (ulkoisen) sektiohaavan ja navan välistä. Se haava on siis tosi alhaalla, mut mistäs noista sisäkerroksista tietää...

-elmeri- ite oon siitepölyallerginen ja tulevaa kevättä kauhulla odottaen että mitäs mitäs, talo kahden ison koivun välissä mutta ne ei saa kaatotuomiota ku en halua niitä pois, tulee liian autio pihasta. O.o mutta siis allergialääkkeistä olen jo muutaman vuoden vedelly Histeciä ja tammikuussa ku oli neuvolalääkäri niin häneltä kysyin voinko syödä niitä. Meni sitte johku tietokantaan ja sieltä etsi Histecin ja sanoi että kyllä, saat syödä.. :)

Suolahuoneessa käynti voi helpottaa kovastikin oloa jos sellaista löytyy lähettyviltä. Ja on ihan luomuhoitoa.:) Onko sulta Mammamaria ultrassa katsottu millaisessa kunnossa kohtu on?

Aarrr pakko tulla avautumaan tänne. :mad: Tympii niin pahasti tää herkkävatsaisena oleminen, joka tuntuu nyt korostuvan vielä enemmän. Pitikin syödä eilen pitkästä aikaa pastaruokaa, kun tämä aamu alkoi niin kovalla alavatsakivulla, joka reisiin asti säteili (suoranaisesti ihan kun menkat olis) ja huimauksella. Nooh sittenpä on saanut vessassa juosta. Tätä ennen kolmeen päivään ei edes vatsa toiminu. Kärsiikö joku muukin tämmösistä? -.-

Moikka kaikille! Mulla kännykkä sanoi välissä itsensä irti ja netissä onnistuin lukitsee vielä tunnukset tänne ku muisti pelaa näköjään näin hyvin :D Raskaus tuo kyllä nii paljon muistoja Ja mietteitä ajatuksiin, ettei mitään rajaa.. Kyllä täs itku tuli kun näitä luki... Mut hyvä se on käydä niitä nyt läpi, ja kirjoitella, pois painamasta mieltä. Ps. Ultraääni oli ja meni, pieni poika tulossa ♡

Ainiin, ja supistuksista:
-Mulla ollut sekä kipeitä/että kivuttomia. Äitiyspolilääkäri sanoi että "harjoitus supistuksia" voi tulla nyt peräti 40kpl.tta vuorokaudessa! Mulla tuntunut kihelmöintinä, joka alkaa ylhäältä kyljistä kohti kohtua, joka kovettuu ihan kuin kovaksi "palloksi". Oon supistellut koko raskauden, ja välillä tullut tosiaan "useita peräkkäin" -ja säikäyttäneet aika paljon.. mut äitipolilla tarkastettiin kohdun suun tilanne, kaikki hyvin, eli ei kuulema Huolta. Ja sanoivat että jotkut vain supistelevat enemmän kun toiset.

Kellään paikat löystyneet vielä niin että kipeytyminen vielä? Mulla ilmeisesti si-nivel vaivaa :( kävely,istuminen ja makuulla olo ihan tuskaa. Huomenna lääkäriin. ... ei kyllä voi tykätä tästä >:(

Kellään paikat löystyneet vielä niin että kipeytyminen vielä? Mulla ilmeisesti si-nivel vaivaa :( kävely,istuminen ja makuulla olo ihan tuskaa. Huomenna lääkäriin. ... ei kyllä voi tykätä tästä >:(
On! Ihan hirveetä ku näin aikasin jo :(

Elsba mulla on alusta asti ollu vatsan kanssa ongelmia ja ne kivut on oikeesti säikäyttäneet kun tuntunut just menkkakivuilta ja wc:ssä käydessä pitäny tarkistaa ettei verta tuu. Heti ku vatsan saa toimii ne helpottaa mut annas olla jos syö vähänki liikaa hiilareita voi varautuu kärsimään monta päivää. Ikävä vaiva, mut toistaseks menny kolmessa-neljässä päivässä ohi. :/ ei oo auttanu levolac tai visiblin.. ruoka pitäis pitää niin vähähiilarisena että ei näitten mielitekojen kans oo helppoo.

Mulla on alkanut vaivata jokavuotinen siitepölyallergia johon mulla on ollut vahvempi reseptilääkitys, mutta sitä ei saa raskauden aikana käyttää joten pyysin neuvolasta reseptin johonkin jota voin ottaa. Kauhea ihon kutina, räkä lentää, kurkku kipeenä ja ihan kipeä olo kun kaikki röörit tukossa. Hainpa sitten lääkärin määräämän histecin apteekista. Luin tuoteselosteen niin eikös siellä lue että käyttöä ei suositella raskausaikana ja käyttö pitää lopettaa välittömästi jos on raskaana. Niin että mitäs hittoa?! Onko täällä muita allergikkoja, jos niin mitä allergiaan on määrätty vai saako mitään ottaa :D

mulla vietiin KAIKKI vanhat lääkkeet ja sain jotain lasten ( :D ) tabuja tilalle. tuoteselosteessa lukee näin:
Raskaus ja imetys
Jos olet raskaana tai imetät, epäilet olevasi raskaana tai jos suunnittelet lapsen hankkimista, kysy
lääkäriltä tai apteekista neuvoa ennen tämän lääkkeen käyttöä
.
Raskaus
Cetirizin-ratiopharm
tablettien käyttöä on vältettävä raskauden aikana. Raskaana olevalle naiselle
vahingossa annettu lääke ei todennäköisesti aiheuta sikiölle haitallisia vaikutuksia.
Raskauden
aikana tätä lääkevalmistetta tulisi kuitenkin käyttää vain ta
rvittaessa ja lääkärin kanssa käydyn
keskustelun jälkeen
.
Imetys
Setiritsiini erittyy ihmisen rintamaitoon, joten ä
lä käytä Cetirizin-ratiopharm
tabletteja imetyksen
aikana
keskustelematta etukäteen asiasta lääkärin kanssa

ja lisäksi nasonexia nokkaan, ja siellä lukee näin:
Raskaus ja imetysSinun ei pidä käyttää Nasonex nenäsumutetta, jos olet raskaana, ellei lääkäri ole niin määrännyt. Kerro lääkärille, jos olet raskaana ennen kuin aloitat tämän nenäsumutteen käytön. Sinun ei pidä imettää, jos käytät tätä valmistetta, ellei lääkäri ole niin määrännyt.

eli taitaa olla tämä suomen laki sellanen että ensin oletuksena kaikki pitää kieltää mutta sitten keskustelun jälkeen ne onkin ok?!

Se on varmaan siks että käytännössä minkään lääkkeen turvallisuutta ei voi taata, kaikista tulee haittavaikutuksia jotka varmaan pitkälti riippuu äidin aineenvaihdunnasta ja geeneistä yms. Esimerkkinä nää narkolepsialapset, joiden perimässä oli suurempi riski sairastua. Lääketehtaat siirtää vastuun noilla teksteillä lääkäreille ja viime kädessä lääkkeenottajalle.

Mulla oli tänään vihdoin ja viimein kauan odotettu rakenneultra. Kaikki näytti oikein hyvältä ja siellä se pieni taas kovasti nyrkkeili ja heilui <3 Uskaltauduttiin ultran jälkeen ostamaan ensimmäiset vaatteet vauvalle, ai että ne on pieniä ja ihania! Sukupuolta ei kysytty, mutta molemmat ollaan vähän sitä mieltä, että poika sieltä olisi tulossa. Saa nähdä pitääkö tuntemukset paikkaansa :D

Ja miulle sanottiin kans joskus, et koska lääkkeiden vaikutusta raskaana oleviin ei voi oikein mitenkään tutkia ja testailla kun se on aika epäeettistä, nii siks kans niiden lääkkeiden mukana hirveesti varoituksia.

Mimoza, sepä se kun tekis mieli vaikka ja mitä hyvää, mutta ei vaan pysty syömään. Nyt kun on tullu herkuteltua, niin johan taas tietää. Mä oon kans ihan hermona tuon kivun kanssa ollu, kun tulee mieleen kaikki supistukset yms. :s Hieman nyt helpottaa, mut edelleenkin hellänä alamaha. Onneks jotain sentään pystyy herkkävatsaisena herkuttelemaan, et ei ihan aina ole tämmöistä. :)

Ja miulle sanottiin kans joskus, et koska lääkkeiden vaikutusta raskaana oleviin ei voi oikein mitenkään tutkia ja testailla kun se on aika epäeettistä, nii siks kans niiden lääkkeiden mukana hirveesti varoituksia.
Tää on Itseasiassa se pääsyy, miksi suurin osa lääkkeistä "keskustele lääkärin kanssa..." Etenkin uusien lääkkeiden kanssa ei voida tehdä tutkimusta, jossa raskaana oleville annettaisiin jtn lääkettä, ja sitten seurattaisiin käykö vauvalle mitään... Tästä syystä lähes kaikki turvallisiksi luokitellut lääkkeet ovat ns "vanhoja lääkkeitä" niitä joista on vuosien kokemus ja tieto ja tutkimus. Lisäksi lääkeyhtiöiden on helppoa siirtää vastuu lääkettä määrävälle lääkärille, laittamalla pakkaukseen tekstin "keskustele lääkärisi kanssa..." Lääkkeet on itseasiassa luokiteltu "A, B, C, ..." raskauden aikana turvalliseksi käyttää sen mukaan minkä verran kyseistä lääkkeestä tutkimusnäyttöä.

Yksi hyvä esimerkki on nyt aika vasta resepti vapaaksikin myönnetty Melatoniini (ns. "unihormooni"). Kaiken järjen mukaan olisi luonnollinen ja hyvä lääke uniongelmiin raskauden aikana, mutta koska tutkimus näyttöä turvallisuudesta ei ole, lääkärit määräävät ennemmin esim. Bentsoihin luokiteltavaa Opamoxia, Jonka turvallisuudesta on riittävästi näyttöä...

Tänä päivänä käsittääkseni tietoa saadaan "vahingossa raskauden aikana" lääkettä käyttäneiden äitien terveystiedoista, jos tilanne on niin "vakava/akuutti/ongelmallinen" voidaan jtn lääkettä määrätä tiedostaen ettei turvallisuus ole taattu..

Joo näin on mm. miun käyttämien reumalääkkeiden kohdalla et on tullu vahinkolapsia ku ei niit voida muuten tutkia mitenkää

KIVUISTA: Mulla joskus 15-18 viikoilla liitoskipuja, jolloin lonkat, nivuset ja koko lantion alue kipeytyi niin, että tuli ihan sellanen tunne, että koko "lantio pettää" ja levähtää! Ostin sellaisen tukivyön, helpotti aivan mielettömän paljon, ja kivut alkoi myös helpottaa, enkä nyt käytä tukivyötä kuin silloin tällöin.

Joku kirjoitti johonkin keskusteluun (olisko ollut ultra....? Supistukset..? Joku vastaava. ), että ne kuukautiskipu tuntemukset ovat kohdun kasvusta sekä kohtua kannattelevista tuikirakenteiden venymisestä (=kiinnikekipuja) johtuvia. Samaa mulle myös terkkari vakuutteli :) Tämä toi ainakin minulle mielenrauhaa näitä kipuja ja kaikenmaailman tuntemuksia ihmetellessä ja pelätessä :)

Hei, harjoitus supistuksissa kohtu kovettuu ihan kovaksi eikä siihen voi vaikuttaa oikeen mitenkään. Se ei satu vaan kovettuu ihan kiveksi, kestää joitain sekuntteja, ehkä 10 ja menee ohi.
Ne menkkamaiset ja viiltävät kivut on niitä kohdun ja kohdun kiinnikkeiden kasvua ja venymistä. Tuntuu inhottavalta ja pelottavalta. JA synnyttäminen tuntuu sitten erilaiselta että ei tarvii pelätä :)
Tai siis niin, näin mun kokemuksen mukaan. voi olla et jollain on eri kokemus.
*muoks kirjoitusvirheet :)

Tämä se oli :) Eli kiitoksia Womb, hyvin jäänyt tämä mieleen ;)

Kellään paikat löystyneet vielä niin että kipeytyminen vielä? Mulla ilmeisesti si-nivel vaivaa :( kävely,istuminen ja makuulla olo ihan tuskaa. Huomenna lääkäriin. ... ei kyllä voi tykätä tästä :mad:
Mulla on lonkat niin kipeät että oon saikulla raskauden loppuun saakka. On niin pahasti yliliikkuvat ennestään ettei kestä tätä raskauden venymistä ja paukkumista. Alkaa oleen välillä liikkuminen vaikeeta ja kerran jopa kaaduin kun lähti jalka kunnolla alta. Särkee aamusta iltaan ja sattuu ja särkee jokaisessa asennossa. Lääkäri sano vaan että helpottaa synnytyksen jälkeen ja pahenee vaan siihen saakka. Tosi lohduttavaa

Takaisin