Heinä-äidit 15! Tuntemuksia, oireita, odotuksia, ajatuksia ja tutustumisia.

-elmeri- mäkin oon kuumeessa ja just eilen mietin että mistä pitäis listerian ja flunssan ero tietää.. ? Nyt on kyllä paljon liikkellä jos jonkinlaista pöpöä..Eilen neuvolassa kävin eikä se oikeestaan muuta ku kehottanu lepäämään ja ottaan panadolia kuumeen alentamiseks.. listeriapelko mulle iski sitten sen jälkeen.. hysteeristä touhua :D

hysteriaa täälläkin :D olin meno vessaa ja tuli vaa ajatua että mitäs jos tulis verta.. ni sit olin et miks aattelen tommosta ees :D noh sit pyykin ni kappas mitä tuli.. tuoretta vähän. kyllä sydän pomppas.. nyt vaa toivotaan ettei lisää tulis.

Mä makasin eilen saunassa ja voi härreguud mikä pallo sieltä masusta nousi :D
Vaikka tuota ihraa siinä onkin niin väitän että tämä näyttää jo vauvamassulta!
Tänään tasan 15+0 eli alkaa rv 16.
Ajatelkaa, kohta jo puolessa välissä!

Minä tein tytölle synttärikakun ja tajusin jälkeen päin että mansikat oli ulkomaisia, samoiten muffinssien kuorrute, ulkomaista tuorejuustoa :p
Olen myös haksahtanut kylmäsavuloheen sekä lämminsavuloheen joka oli vakuumissa.
Mutta luojan lykky ei tullut mitään!

Tänään olisikin neuvola, hitsi että riivaa antaa se pissinäyte, samoiten ahdistaa tuleva nlalääkäri, ihan kun raskautta ei voisi todeta ilman alapään ronkkausta!

Yritä helmimeri olla murehtimatta! Usein jotain pieniä tuhruja saattaa tulla ihan mistälie haavaumista jne, ei kannata säikähtää niitä :) Tiedän useita, joilla on ihan hulahtamallakin tullut verta, ja silti lopulta raskaus on edennyt hienosti ja syntynyt terve lapsi.

Vaikka ainakin itse kyllä voin myöntää olevani oikein hyvä "pirujen maalailussa", ja sit tulee kaikkia ihan hassuja ajatuksia päähän vailla mitään järkevää syytä :) Ehkä ne on nää hormonit tässäkin syynä ;)

joo en jaksakkaa ressata :) mutku välil vaa tunne ettek kaikki hyvin.. mut ohi menee aina :) jotenki vaasäikähin ku just aattelin :D ei oo enempää tullu vielä ainakkaa

Siis miullahan aina välillä hulahtelee verta ja kärsin kamalista kivuista. Ultrassa istukka oli kohdunkaulan päällä, joten osa vuodoista on voinut johtua siitä. Uskottelen itelleni, että kohtu kasvaa ja mie ratkeilen sisältä päin! Vauvan sydänäänet kyllä kuuluu.

Mie oon alkanu panikoida ensi viikon lapsivesipunktiota. Mie sairastin vesirokon ensimmäisellä kolmanneksella ja nyt katotaan onko virus lapsivedessä. Jos on niin tää ilottelu loppuu sitten siihen. Todella ahdistava ajatus!

Lääkäri sanoi meille, että pahimmillaan kehityshäiriöitä raajoissa ja sisäelimissä ja lievimmillään hermostollisia häiriöitä. Ihan kamala ajatus!

Ultrassahan me nähtiin hyvin kehittyny terveen näköinen vauva! :) Lääkäri vakuutteli meille, että kaikki näyttää hyvältä. Olikohan se 2 prosentin riski vesirokko-oireyhtymään. Yritän ajatella positiivisesti, että mie voin nyt hyvin niin vauvakin voi!

Listeria on täysin terveille ihmisille vaaraton (ja raskaus ei oo sairaus, en tarkoita sitä :D) mutta riskiryhmään kuuluvat vanhukset ja odottavat äidit ja etenkin se pienen pieni ihmisen alku. Äidit harvemmin sitä pahana kuulemma sairastaa, mutta vaikuttaa suoraan minityyppiin ja monesti se vienyt sen. Nää on vaan siis asioita mitä mulle on kerrottu. :)
Mulla alko jouluna (joulukuun ekat päivät olin flunssassa. Ne kolme päivää. Sit se vaa hävis) aika sillee sormia napsauttamalla aivastelu ja niiskustus. Ja jatkuu vieläkin. Välillä pahemmin, välillä kevyemmin. En oo lääkärissä käyny vaikka vois olla kohta aiheellista käyä tarkistaas onko menny poskionteloihin. O.o
Meillä on koira, olen koira-allerginen, mietin että voisko nyt vaa olla että ku raskaana ollessa vastustuskyky pienempi, ni allergiaan vaikuttaa myös. Ei syksyllä tosta koirasta mitään tullu, ja henkiki alko kulkee ku lopetti röökin. Neuvolalääkärissä lupa myönnetty Histecille, aion niitä nyt sit kokeilla ja kattoa lakkaaks tää flunssa. :)
Ps. Neuvolalääkärin "tehdään sisätutkimus". Ajattelin et sorkkii ja ronklaa ymym. Se laitto sinne jotain ja sit se ottiki sen jo pois. Sit meni sormet ja paineli mahaa. Ai se oli siinä? :D

Joo siis lääkäris se kattoo kohdun suun, limakalvot ja mittaa hp:n ei se muuta sielt tutki ;) tunnustelee sit loput. Tietty jos on jotain tulehdusta tai ongelmii ni sit tutkii tarkemmi

Jouduin taas eilen menemään Kätilöopistolle runsaan vuodon takia, et on sitä täälläkin... Ja tuli ihan kun menkat olis ollu ja hyytymiäkin. Hiukka pelästytti :nailbiting:. Onneksi kaikki kuitenkin hyvin ja miullakin toi etinen istukka mistä vuoto johtuu. Inhottavaa kun on kaikenlaista ylimäärästä huolto ja stressiä, mut niin kauan kun vauvalla on kaikki hyvin, nii kyl mie noiden "vaivojen" kans pärjään.

Siis, ei ole lääkäriä vasta kun öööö, 28 viikolla, ens neuvolassa saa todistuksen kelaan.
Johan on muuttunut käytännöt!
Siellä jumpsutti sydän, ja antoi kunnon potkunkin :)
Paino oli vaan laskenut....

Nyt on niiiin väsy ettei mitn järkeä..

Mulla seuraava neuvolalääkäri sitte joskus 30+ viikoilla, en muista tarkkaan. Eka oli nyt viime viikolla 14+5..
Rakenneultra 6.3 ja seuraava neuvola 16.3 ja tosiaan, käydään Kelan asiat läpi. Terkkari sanoi että miehen ei ole sinne tarvis enää tulla jossei tahdo, mutta miä oon ite niin huono kaikissa tommosissa virastoihin liittyvissä asioissa kuten esim Sossu, Kela, Työkkäri, Liitto. Ne jotenki ressaa ja aina ihan hukassa jos tulee jotain uutta, ylipäätään. Ja nyt noi Kelan asiat sen verran tärkeitä juttuja, että en halua yksin pelkästään olla se jolle ne kerrotaan ja mun pitää sit muistaa hoitaa kaikki, ni pyysin jotta mies voisi olla ystävällinen ja lähtisi kumminkin mukaan, tarvi mun huolehtia sitten jääkö kaikki mieleen ja tuleeko hoidettua (joo onhan siitä ne lehdykkäiset ja muut mut silti.)...
Jos mies ei halua lähteä (selkäsauna ja saunan taakse jossei lähe, ku ei voi töihinkään vedota ettei pääsis, senku lähtee vaa) ni otan äitin mukaan. Joooo vähäkö naurettavaa ottaa äiti mukaa, mut se varmasti osaa auttaa mua sitte ja se alko jo selaa kalenteriaan että mikähä työvuoro hänellä mahtaa olla.. :D hössömummi.. xD

Mun mielestä tytön odotusaikana oli nlalääkäri aikaisemmin ja samoiten esikolla, nyt eka vasta sillon 28 viikolla.
Pöh....

Voiko ton miehen viedä saunan taakse ihan muuten vaan kun alkaa vituttamaan?

Ja.. oon noin viikon nyt ollu huomattavasti uupuneempi ku aiemmin. Joo, vitamiinit vähä unohtunu ku oon semmonen tollo tollasten kans.. Iltaisin katon telkkaria tai (TADAA) seikkailen puhelimella ympäri nettiä sinne puoleen yöhön. Yöllä herään kerran vessaan tai kaks. Ja välillä koiran kanssa pisulle. Aamulla herään sitte siinä kymmenen jälkeen, lähes kampeen silmät auki. Aivot havahtuu hereille, tiedostan ympärillä tapahtuvan, mutta ku ei vaan jaksa avata silmiä.
Työttömänä mulla kodinhoito "työnä" ja välillä morkkis ku en oo laittan tiskei vaik ois pitäny ku paljon mukavampi vaan löijätä sängyssä.
Tänää oli morkkis siitä ku ekan kerran heräsin yhdeksältä kattoo kelloo, kuolemanväsyny ja silmä takas kii ja samal sekunnil taas taju pois ja uni tuli. Heräsin siin karvaa ennen puol ykstoista. Sit koiran kaa pötköteltii ja hengailtii ja kahdentoista maissa päästin elukan pissille ja itelle aamupalaa, ihan zombina. Aamupala naamarii ja koiraa hetken rapsutin ja palasin takas sänkyy siinä puol kahden maissa (kyllä mun aamutoimet meni haaveillessa ja meni toista tuntia). Mies tuli puol neljä kotiin ja siel me koiran kaa perssilmä syrjällää köllittii. Neljältä PAKOTIN itteni ylös ja kauppaa ja ruuanlaittoo. Kahdeksalta olin jo taas sängyssä. Tässä miä nyt oon, sängyssä katsomassa töllöä ja tsättääs tänne. Olo ihan vetämätön, mut en tiiä tulisko uni heti nyt. Koira pissille ja ite samalla ja sit alkaa yrittää unta. Parempi vaihtoehto olis varmaa iltaisin lukea kirjaa siinä kohtaa ku yhdeksältä mies käy nukkumaa, tulis omaki uni nopeemmin. :)

Toivottavasti huominen ois vähä parempi ton jaksamise kanssa. Mulle tänää jo pari tyyppiä sanoi kenenkaa juttelin että makaat ku siltä tuntuu ja nukut ku nukuttaa, et ota ressiä niistä kotihommista, kyl ne siel odottaa.

Rupikonna, teillä ei parisuhdetilanne oo muuttunu mihkään? :/ voiku se oiski niin helppoa että sinne vaa, tunkiolle. :D Toivottavasti saat pian asian selväksi omassa päässäsi ja pääset jatkamaan omaa elämääsi, omilla ehdoillasi. Toki lapset vie paljon, mutta tiedät mitä tarkoitan ;)

Kauhee viestispämmi miä nyt ku monta peräkkäin.. :D
Mutta.
Mimmonen teiän ruokavalio mahtaa olla? Tai siis mitä niiku nyt ootte syönynnä sillee suht paljon, mielitekojen viemää. ;D
Mulla on parissa päivässä nyt tullu semmonen että mielellään vaan kylmää ja riisimurot ja kylmä maito etenki. Pakastemarjat, etenki mansikat! Mansikkamurske, kotimaista ni oon voinu/uskaltanu vedellä naamariin jäisinä.
Tänää ruokana oli kananmunatäytteinen lihamureke (ajatuskin teki pahaa, mut mies kerranki kertoi tarkkaan mitä haluaa syyä) ja keitettyi pottui. Mulla oli lautasella makeaa paprikaa, valkosipulisuolakurkkuja ja katkarapukimaraa, yks pottu ja siihen voita ku ei ollu kastiketta ja pieni pala mureketta. Mureketta maistoin kaks palaa, ei menny alas. Peruna meni vasta kylmänä alas. Kaiken muun melkeinpä ahmin.

Iltaisin oon suonut itselleni pari palaa jäätelöä, tänää sain syyä kaks mehujätskii (niit Swippereit) ja voi että, antaisin sieluni jos joku nyt hoitais mulle kaupasta kasa kaupalla mehujätskiä. <3

Hedelmät alkanu maistua, etenki viinirypäleet ku ne niin helppoja. Ei tarvi kuoria ja pilkkoa ymym, kunnon pesu ja eiku ääntä kohti.

En ole yösyöntiin sortunut, mutta nyt taidan käydä syömässä lautasellisen muroja. :)

Mulla on ihan tolkuton ananashimo koko ajan :D Ja sen pitää olla tuoretta, ei tölkkikamaa. Ai että on hyvää! Aluksi mulla oli mandariinit, mutta kyllä toi ananas nyt on syrjäyttäny mandariinit ihan kuus-nolla. Muuten ei kauheesti mitään tiettyjä mielihaluja ole tullut. Yks päivä teki sikana mieli sitruunaa ja vetelin töissä sitruunan paljaaltaan. Kyllä siinä työkaverit vähän pyöritteli päätä että huomaa kyllä kuka on raskaana... ;D

Täällä kans järjetön väsymys jatkuu vaan, ekoilta viikoilta lähtien jo ollut.. Eilen vedin vähän vahingossa 2,5h päikkärit, enkä olis senkään jälkeen jaksanut nousta, ellei olis ollu ihan pakko.. Aamusin en meinaa päästä millään ylös sängystä kun pitää töihin lähteä.

Mulla myös maistuu parhaiten kaikki kylmä nyt, lämpimästä ruuasta tulee tosi helposti huono olo.. Mansikat joka muodossa uppoo nyt parhaiten! Mansikkajugurttikin vaikka yleensä oon enemmän hedelmäpommin ystävä, nyt se ei maistu ollenkaan.. :D

Takaisin