Heinä-äidit 15! Tuntemuksia, oireita, odotuksia, ajatuksia ja tutustumisia.

Mamabel, herttinen! Miten sulla noin valtava maha jo on.. :D
Anteeksi karkea suorapuheisuuteni mutta toihan on vallan muhkean kokoinen.. :p
Söpö ku mikä :p

Onpa jäänyt kirjoittelu, niin kiireistä elämää, kun palasin töihin ja sit illat haluu tytön kanssa peuhata. :) Mä liityn salaiselle puolelle sit varmaan vasta lähempänä synnytystä, kun mun kokemuksen mukaan jengiä karsiutuu tässä koko ajan pois. Ja sit varsinkin synnytyksen jälkeen. Ni ei sit näin aikasessa vaiheessa halua "paljastaa edes salaisella puolella" mitään sen kummemmin, kun ei se ryhmä oo vielä "kasassa". Vaikeesti selitetty.

Muutoin tää raskaus mennyt täs sivussa, kun pahoinvointi lopulta loppu, tosin migreenit paheni, et jouduin ihan terveysasemalta hakemaan piikkiä ja tippaa kohtaukseen. Maha senkun kasvaa vaan ja liikkeitä tuntuu. Ekasta tunsin vasta tosi myöhään, mut nyt tietää mitä tunnustella :)

Mä en tiiä miten oon jo näin valtava.. oon kyllä pikkanen normaalistii:rolleyes: neuvolassa ne kiinnitti huomiota vatsanseutuun myös, mutta kohtu tuntui käsikopelolla oikeen kokoselta viikkoihin nähden, ite olin jo ehtiny lukea liiallisesta lapsivesimäärästä jne..

Viikonloppuna tuli kuvioihin jäätävä närästys ja siis alko närästämään aamulla ennen kun kerkesin ees sängystä nousta. Sama homma päivällä ja illalla. Ja tähän päälle vielä tasanen päänsärky joka aina oikein vihlasee päässä kun nousee seisomaan, huoh -.-

Huhhuh...Itte ja kaksi nuorimmaista muksua selvinny oksu- ja vattataudista...Nyt aloitti isäntä saman rumban vieläpä korkean kuumeen kera..huoh...Kaksi muksuista vielä oireettomia...Pikkuhiljaa tämäkin tautipesä siis herää henkiin...Vielä kyllä aika hutera olo...tuntuu ettei uskalla suuhusa laittaa mittää mutta pikkuhiljaa hyvää tulee...

Tintin, feel you. Mulla alkanu kans närästelee, iltasin vaan vielä. Ostin rennietä, koska koko aika ei oo vissyä ja keskellä yötä en viitti käyä sodastreamii huudattaa ku ukko nukkuu (tai no, siin 22-23 mais :D) viikossa nyt yks liuska menny, yks ilta piti ottaa kaks lääkettä jo. :s
Ja mulla myös noi päänsäryt, yh. Ja ku en tykkäis käyttää lääkkeitä. Omalla kohdalla uskon kyllä johtuvan liian vähäisestä nesteestä, vettä pitäs juua paaaaaaljon enemmän. :/

Tsemppiä Mansuliini! Meillä kanssa ootellaan koska alkaa pienimmät oksentamaan. Esikoinen vetäs jo koko lauantain pää ämpärissä :yuck: Kakkoselle nousi kuume. Ihana talvi ja jylläävät pöpöt! Mullakin kurkku kipee ja nenä tukossa ja hutera olo, mutta ei auta kun hoitaa pienet. Esikoisen meinasin kaikesta huolimatta tyrkätä kohta kerhoon. Sillä hajoo kohta pää tässä mökissä, kun ei kolmeen päivään oo päädty pihalle!

Joku kyseli tuosta kaavintojen vaikutuksesta, niin mulle lääkäri sanoi että on hiukan kohonnut riski istukan irtoamiselle, mut ei kuulemma mitenkään järisyttävän suuri.

Mä olen saanut kauhean listeriahysterian aikaiseksi tämän lämpöilyn ja päänsäryn takia. Kurkkukivulla tämä alkoi mutta se alkaa jo helpottaa enkä ole mitenkään räkäinen :O Tuun hulluksi, kun jostain luin ettei doppleriakaan saisi kuumeessa käyttää. Huoh!

Tänään 14+3 tuntui kohdussa ekan kerran elohiirimäistä pulputusta, ja vatsa on alkanut pyöristyä. Ja toisaalta pelkään että tämä tauti on joku mihin vauva varmasti kuolee :D Ristiriitainen olo ja kauhea huoli, vaikka toisaalta pyöristyvä vatsa antaa iloa.. Voi voi..

Hyii, onpa paljon yrjötautia liikkeellä! Itseä kauhistuttaa, kun tää etominen on niin voimakasta ja sen kerran päivässä suunnilleen tulee käytyä ykäämässä (onneksi lähinnä vain nesteet) pihalle, niin kiva aina töihinlähtiessä on pohtia, että onkohan nyt tautia vai oonko vaan raskaana! :D

Ja mamabelillä on kyllä komea kumpu jo! :) Ei hätää, et oo eka, jolla oon nähnyt han selkeän komean pyöreän kummun jo näillä viikoilla, eikä ne välttämättä oo päätyneet mikskään aivan jättimäisen massiivsiksi sit lopulta kuitenkaan (ja kaikki on muutenkin siis ollut ihan ok, eli ei mitään paniikkeja siitäkään puolesta kannata ottaa :))

Mä näytän taas nykyään todella koomiselta alasti! Mulla on semmonen roikkomaha ainaisesta ylipainosta johtuen, ja nyt kumpu alkanut pyöristyä, niin keskellä on kivasti pyöristynyt raskausmaha ja sen alapuolella/sivuilla roikkuu sellaset kamalat lärpäkkeet, maha-allit :D

No voi v.... Kakkonen oksentaa. Just ehittiin esikoinen nakata kerhoon ja päästiin oman kodin ovesta sisään. Missä mun käsidesi on ja kaikki kauheet myrkkypesuaineet ja höyrypesuri????

Paranemisia ja jaksamista kaikille mahatauvista kärsiville! ❤
Ite just kauhulla ootan millon se tullee meille. Esikoisella ei oo ollu ikinä oksennustautia, 5v. Ja tuolle 7kk-ikäselle en varsinkaan sitä toivois. Itekkää muista millon viimeks ois joutunu kärsimään siitä. :o
Elmeri, miks doppleria ei sais käyttää kuumeessa?! En oo kyllä kuullukkaa moisesta.

Hei muistakaa et jos teil on vatsatautii ni käsidesi EI auta mitään, kädet pitää pesrä kunnolla saippualla.. Desi ei tapa vatsatautipöpöjä, varsinkaa noroa! Vinkkinä :)

Lueskelin että ne ultraäänisignaalit aiheuttaa jotenki sen sikiön "kuumenemista" ja et ultrassakaan ei pitäs kuulemma käydä kuumeessa. Mut mikä lie liirumlaarumsivusto sit ollu :D Mutta ihan vakavasti; mitä luulette, voiko lämpöily, päänsärky ja kurkkukipu viitata johonkin vakavampaan, tai aiheuttaa jotain? Pidätte mua varmaan nyt jo ihan hulluna, mutta oon ihan sekasin huolesta näiden vaivojen kanssa :( Nyt kun eka kolmannes on takana niin raskausoireetkin alkaa olla jo historiaa, ultrassa 12+5 oli kaikki kuin oppikirjasta ja dopplerilla olen saanut jo 10+ joka kerta äänet kuuluviin, ja nyt piti tulla joku helevetin hyppykuppa :D

Ei tuo miusta oo mittää vakavvaa, lie normi flunssaa. :)
Ite menin ja söin ulkomaalaisia vadelmia.. :/oliko se listeria mikä niistä voipi tulla... No jospa ei just nuista tulis.

joo.. ja nois vadelmissa.. mikäs virus/bakteeri niis saattaa ollakkaa.. pitäs keittää ensin ulkolaiset.. en muistq nimee mut mielikuva et ripulia liittys

Noron voi saada ulkomaisista marjoista, jos niitä ei ole keitetty 90asteessa 2 minuuttia, listeria on enemmän raakojen kalojen/lihojen/kasvisten ja pastöroimattomien maitotuotteiden "ongelma". :)

Mäkin kyllä luulisin ihan flunssaksi, mutta jos sinua yhtään oireet itseäsi vaivaavat ja mietit, mistä johtuu, niin sitten kannattaa käydä lääkärissä :) Raskausaikana vastustuskyky on heikentynyt, joten flunssaa voi olla moneenkin otteeseen, ja useampaa eri sorttia..

Kävin itse eilen lääkärissä juurikin järkyttävän flunssan takia, sulkeakseni pois bakteeritulehdukset.. Onneksi ei bakteeriperäinen ollut, mutta tuosta viikon sairaslomasta ei kauheesti nyt apua ole.. Koitapa ojentaa se tuolle 1,5 vuotiaalle: Äiti on nyt saikulla :grin Mies on sopivasti juuri tämän viikon kokonaan työmatkalla, joten ollapa sitten yksin pää kainalossa tuon vili vilperin kanssa :dead:

Ottaakohan ne ees näin pienestä lääkärille :D Tunnollisena työntekijänä mun on tosi vaikea olla pois töistä, saisin periaatteessa olla vaikka viikon omalla ilmotuksella pois, ja nyt kun illalla nousi taas lämpöä niin päätin ylittää itseni ja saikuttaa huomenna. En todellakaan ole yleensä pikku flunssien takia pois, eikä mulla tänä aamunakaan ollut lämpöä niin menin. Ehkä nyt täytyy taipua vauvelin takia :D Vaikka tuskinpa se siitä on kiinni jos nyt jonkun listerian tms saa, mutta kaipa se nyt olis hyvä lepäillä jos onkin jotain perus flunssaa niinkuin toivon :)

Ulkomaisista (kuumentamattomista) pakastemarjoista (erityisesti Keski-Eurooppalaisissa vadelmissa on esiintynyt) voi saada noroviruksen.

Itse olen kahdesti noron sairastanut. Aivan murhaa! Mutta kummallakin kerralla olen sen töissä saanut tartuntana toiselta työntekijältä ja vuosia olen syönyt pakastemarjoja smoothieissa kypsentämättöminä. (Silti en suosittele muille kylläkään samaa.)

Noro on kyl kamala. Pakastemarjat kannattaa kuumentaa vaikka empä itsekään ole niitä aina kuumentanu mutta helposti niistä voi saada vatsataudin. Ja tosiaan ku muuten on vatsatautia liikkeellä niin käsien saippuapesu on se kaiken a ja o, käsidesi ei tapa varsinkaan norovirusta.

Takaisin