Heinä-äidit 15! Tuntemuksia, oireita, odotuksia, ajatuksia ja tutustumisia.

Meillä käytiin tänään neuvolassa ja ekaa kertaa kuunneltiin sydänäänet. Vähän heikosti kuului, kun istukka hieman edessä, mut syke löytyi 159 oli. Onhan tää ihanaa aikaa, kun kaikki oli taas mallillaan. Tammikuun lopussa sitten eka lääkäriaika, se tietty jännittää. Mutta nautin taas lisää raskaudesta!

Luin kelan sivuilta aikasemmin että äitiysloman aikanakin sais tehdä vielä töitä, mut ne päivät pitää ilmottaa kelaan ja kela maksaa niiltä päiviltä sen jonkun minimikorvauksen. Tai näin mä sen ymmärsin?

Vaikka nyt tuntuukin siltä että jaksais tehdä töitä sillon lopussa niin aika harva oikeesti enää sillon jaksaa työpäivää. Se on oikeesti sama kun teippaisitte 12 kg kahvakuulan (kisaversion eikä sellasta pientä) mahaan ilmastointiteipillä nyt ja nukkuisitte ja söisitte, kävisitte suihkussa, kaupassa, leffassa kahvilla jne niin että se roikkuu mukana...
Tietty on ihmisiä jotka käy töissä ihan loppuun asti, mut mä voin sanoa ainakin ihan suoraan että mulla koti arjen pyörittäminen vaatii kyllä kaikki mehut =)

Jokainen tavallaan. Siis tekee töitä lopussa. Mut henk koht mun pitää ottaa tosi iisisti, jos sinne asti päästään, ja muistaa levätä paljon, kun viimeks tuli se raskausmyrkytys, eikä siihen auta kuin lepo. Pitää kuunnella siis extrahyvin vointiaan. Ja lisäks must on ihana saada aikaa olla ja hemmotella esikoista, ennen ku hän joutuu loppuelämänsä jakamaan äidin ja isän huomion. Ja muutenkin kerätä voimia synnytykseen ja tuleviin valvomisiin, myös henkisesti. Mut jos mä otan ne kolmen viikon kesälomat sen 30päivän lisäks, nii tosissaan saadaankin mahtavan pitkä yhteinen kesä ❤️.

Riippuu paljon työstä mitä tekee, et jaksaako vai ei (ja jaksaako sitä työtä muutenkaan). Millaset päivät ja miten saa nukuttua yms.

Nii, ite ku on hoitotyössä ni ihme jos jaksaa loppuun saakka ja todella hyvällä omalla tunnolla aion kyllä jäädä pois heti kun siltä tuntuu. Joko saikulle tai sitten äippälomalle.

Sajo, olin kans perjantain nt-ultrassa, turvotusta oli kans se n. 0.7mm. :) Pituus sintillä oli 7cm <3 saatiin ne riskiluvut heti ultran päätteeksi, 1:76000 tuli meille :) olisin kans kyllä ollut pelosta sekaisin jos olis tarvinnu jäädä puhelua odottamaan että ne luvut saadaan. Tänään onkin sit jo rv 13+1 :)

Mä jäin viimeeksi äitiyslomalle silloin kun pitikin eli noin 4-5 viikkoa ennen laskettua aikaa. Ja sitten kun mentiin yliajalle, niin taisin olla kotona melkeen sen 7 viikkoa...Esikoisen hyväkuntoiselle odottajalle oli piiiiitkä aika ja kun mun työ ei nyt oo fyysisesti niin rasittavaa!

Nyt ajattelin, että pidän kesälomaa sen verran kuin pakko eli meillä 2 viikkoa ja loput säästöön. Ja voisin jäädä äitiyslomalle vasta 2-3 viikkoa ennen laskettua aikaa. Kesäloma ja äitiysloma yhdistettynä jäisin kotiin siis noin 4-5 viikkoa ennen la. Luulis riittävän :)

Sitä vaan mietin, että jos jään myöhemmin äitiyslomalle, niin saanko sitten toisesta päästä olla pitempään? Vai näkyykö tämä ratkaisu lähinnä tilipussissa?

No ilmeisesti ei saa olla pidempään. Se vaan on kun on. Mun ei ilmeisesti oo ees järkevää käydä töissä, kun työnantaja siitä alusta maksaa sen 3kk palkkaa -olin töissä tai en. Jos se viikko tulis lisää "loppuun", ni sit olisin pidempään töissä. Selvittelen vielä asiaa varmistuakseni. Palkkurissa varmaan tietävät sanoa.

Ja mulla kans oli viimeks "yliajalla" lapsonen 1,5vkoa ja sit toi loma alko viel talviloman jälkeen samaan putkeen. Tais tulla toi 7 viikkoa täyteen. Kotoa ei loppuvaiheessa ees jaksa mennä mihinkään, kotona ei oo ees mitään siivottavaa joka päivälle kahen aikuisen taloudessa. Oli myös kevät ja maa jäässä, ettei kukkiakaan saanut istutetuksi. Oli NIIIIN tylsää. Ja joka päivä manattiin huhtikuisten ryhmässä, kun on niin tylsää, et syntys jo. Nyt tuskin on sitä ongelmaa, kun neiti kyllä järjestää tekemistä koko päiväksi...Niinhän tää alkuraskauskin on mennyt, ettei oo ees ehtinyt laskea päiviä neuvolaan/ultraan yms. Pahoinvointi onneks muistuttelee, et jotain uutta olis tapahtumassa ;)

30pv ennen la on viimeistään jäätävä äitiyslomalle, eli 5vkoa ennen la, kun sunnuntaita tai pyhiä (=juhannus) ei lasketa mukaan :)

Ja mitä aiemmin jää äippälomalke niin kyllä se siihen loppupäähän vaikuttaa, et kuin vanhaks muksu ennättää kun tippuu kotihoidontuelle tai vastaavasti joutuu palaamaan töihin. Äp-rahaa maksetaan 5kk jonka jälkeen vahempainpäiväraha 6kk(?) jonka jälkeen putoaa kht:lle.

En ole varma kuinka kauan tuota vanh. Pv rahaa maksetaan, vaikkei siitä vuottakaan ole kun mulla se päätty :D

Erityisäitiyspvrahalle voi jäädä jo 150pv ennen la, mutta nykyisin sitä ei kelassa kuulemma myönnetä kuin erittäin painavasta syystä, hirvittävän raskas ja vaarallinen työ ja kemikaalien käsittely, esim. Eläinlääkärit pääsevät erityisäitiyspvärahalle. Eli varastotyöntekijät ym kuormsn purkajst joutuvat hakemaan sairaslomaa jos työ tuntuu liian raskaalta. Saikkua kyllä myönnetään aibskin meidän kunnassa hyvinkin hövelisti raskaana olevalle jos joutuu nostelemaan painavia :)

juu vaikuttaa toisessa päässä se loman aloitus.
Mua kans surettaa tän mun nuorimman "joutuminen" isoveljeksi. Hänen piti olla se mun piloille hemmoteltu iltatähti ja nyt hän joutuu tosi nuorena siihen tilanteeseen että onkin se "iso poika".
Esikoisella ja kakkosella oli väliä vaan 1v2kk. Olin sillon itse tosi nuori, 19 kun toinen syntyi ja vauvan rinnalla 1v2kk tuntui isolta pojalta ja vaadin häneltä ihan liikaa :( Toivon että osaan nyt olla parempi äiti <3
Tänään on muuten 19 vuotta siitä kun esikoinen syntyi <3

Eka sokerirasitus ohi. 14h syömättä, sallitun puol lasii vettä nautin tuona aikana, yöllä, oli ihan pakko. Luulin sen litkun olevan pahempaa, mutta ei sitä kieltämättä tällä hetkellä tee mieli. Ymmärrän kyllä että tuolla labrassa ihmisiä palvellaan vähän niiku "liukuhihnalla" ni kai silti voi olla ystävällinen. Musta varmaan kyllä näkyi päällepäin että olen vähä hukassa ton asian suhteen. Kysyin muutaman kysymyksen, sain lyhyen töksähtävän vastauksen. Joo, sain vastauksen kyllä kysymyksiini mutta ystävällisemminki vois toki vastata. Ja seki että ku siinä se labran vastaanotto ja ajanvauraus samassa tilassa ku näytteenotto ja ihan vieressä tietty odotusaula, ni kaikki hoitsujen keskustelutki kuuluu. Siellä oli joku hässäkkä joittenki lähetteiden päivämäärien, putkiloihin tulevien tarrojen kanssa ku nää pari matamia alkoivat sitten keskustella siinä muutaman metrin välimatkalla kuinka noin ja noin ei tule tehdä, ääntä korottaen ja sadatellen miten tyhmästi joku tehny. Sisään tulleet potilaat suu auki hämillään katsoivat luukulle että mitä siellä tapahtuu.. :D
Ylihuomenna olis toinen neuvola, siellä sitte saa tuloksia virtsanviljelystä ja tän päiväsestä ja mahdollisesi jotaa infoa ultran yhteydessä tehdystä verikokeesta.. tiedä sitten.. O.o

Kaveri tiesi vinkata, että paastoa edeltävän päivän syönnit vaikuttaa sokerirasitukseen, eli kuulemma kannattaa syödä mahdollisimman terveellisesti ja monipuolisesti eikä hirveesti tankata hiilareita. Perus kotiruokaa siis lautasmallin mukaan :) jos puputtaa päivän leipää niin varmasti kuulemma arvot on liian korkeat :)

Ite ku ei esikoisen kohalla tarvinnu käydä ollenkaan nii on nyt mullekki ihan uus juttu. Tosin loppuraskaudesta vasta pitää käydä.

Mä meinasin olla kesän töissä, oon tosiaan ollut taas syksystä saakka työtön, mutta kesäkuukaudet töissä.
Ajattelin tässä soittaa pomolle jos pääsisin töihin heti huhtikuussa kun saan sen sanssikortti tsydeemin niin periaatteessa olen melkein ilmainen työntekijä firmalle :)
Kieltämättä harmittaa että äippäloma alkaa just kun paras sesonki alkaa työmaalla, rakastan työtäni ja aion kyllä pakottaa pomoni ottamaan mut raskaudesta huolimatta!
Jos ei ota, niin sitten kyllä alkaa lyyti kirjoittaa, mua ärsyttää ihmiset ketkä kuvittelee raskauden olevan sairaus!
Mun pomo on vanhanaikainen ja kuvittelee varmaan ettei raskaana voi tehdä töitä...

Sama homma on että aion mennä töihin heti kesällä 2016, ei ole varaa tippua kotihoidon tuelle ei millään.

Miusta se ei oo niin paha se sokerirasitus, ku on vasta rv 24-26 vai oliko jopa 28 viikko viimenen sille?! No kumminkkii. :D

Mua vähän ärsyttää toi sokerinrasitus siinä mielessä että mun täytyy siihen mennä lievän ylipainon vuoksi.. mutta mulla on myös pco epäily ja sillon yleensä pitäs päästä kaks kertaa.. MUTTA en pääse kun ei oo varmaa diagnoosia :O kaipa saan neuvolassa kinuttua toisenkin testin kun haluan et kaikki on kunnossa/hoidossa jos se raskausdiabetes iskee.

Takaisin