Heinä-äidit 15! Tuntemuksia, oireita, odotuksia, ajatuksia ja tutustumisia.

Kummi hommia täälläkin mietitty varovaisesti...Ei ole montaa vaihtoehtoa jälellä kun jo sisaret ja lähimmät kaverit jo muille muksulle kummina..Onneksi nykyään riittää 2 kummia nii ehkä listalta löytyy juuri tarvittava määrä...Onneksi voi myös isovanhemmatkin toimia kummeina :)

Minäki oon miettiny noita tommosia kerhojuttuja ku ei mulla oo kamalaa kasaa ikinä ollu kavereita ja nyt ku muutettii (15-20km kylille josta löytyy kaverit) ni oon erakoitunu tänne ku viihyn yksin ja kaikilla ei oo autoa ja aikataulut menee ristii ku miä taas tykkään olla iltasin kotona :) toisaalta voishan sitä ruveta vähä sosiaalisemmaks ihan itekki ni ei tarvis ruikuttaa... :D Mutta toisaalta myös kerhojutuissa houkuttelee samassa tilanteessa olevat ja itselle vieraat joihin pääsee sitte tutustumaan. :)
Kummiasia meillä on vähän päinvastoin, okei esikoinen tulossa ni helppoa vielä. Nyt tuntuu olevan niin monta vaihtoehtoa ketä haluis mut kyl me varmaan 4 päädytään ja semmoset kenen kanssa usein tekemisissä. Okei, sit ku nro kakkonen joskus tulee ni sillekki pystyn nyt jo heittämään 6 tehtävään sopivaa henkilöä. Sukua kyllä. :) ja porukassa näitä keitä tänä vuonna pääsee ripille tai viime ja toissa vuonna päässeitä.
Ja nyt kun nuo kummiasiat kirjotin tollee ilmoille niin huomasin kuinka suuri tukiverkosto tässä sitte oikeesti onkaan ja kyllähän niitä kavereitakin jonkiverran löytyy. :)

Meillä sama, et miehen puolen duku ei kuulu kirkkoon ja mulla tietty 5sisarusta joista yks on eronnu kirkosta ja kaks vielä rippikoulun käymättömiä. Parhaan kaverin ja isoveljen otin kummiks esikoiselle, mies ei oo ollu piiitkiin aikoihin yhteydessä kavereihinsa kun ovat muuttaneet työn perässä muualle, yks hyvä kaveri dillä täällä on ja se on yuon esikoisen kummin mies :D et varmaanki se pyydetään ja sit miun pikkuveli.. Suap nähhä. Jos kolmonen joskus siunaantuu niin en todellakaan tiedä mistä sille kummit revitään :D kun mullakin on paljon kavereita mut ne on enempi semmosia hyvänpäivän tuttuja.

Meilläkään ei ole kummeista hajua... Kaikki sisarukset ja läheiset ystävät käytetty... Kai se on kuitenkin jotain keksittävä, meilläkin kastetaan kirkkoon, niin kummit on oltava. Jostain luin, että jotkut olisi saaneet erikoisluvalla (?) antaa vain yhden kummin.

Perhekerho on mun henkireikä, lapset saa seuraa ja kavereita ja mä saan kupillisen kahvia, tai oikeestaan teetä, juoda rauhassa. Ens viikolla alkais taas joulutauon jälkeen. Ei vaan päästä, kun on nuorimmaisen magneettikuvaus just sillon...

Zeni kirkossa kastettaessa mielestäni vaan sukunimien tarvitsee enää kuulua kirkkoon pakollisesti :)

Meille sanottiin jo 2010 kun esikoista kastettiin ettei enää ole varsinaisia sylikummeja, vaan kaikki kummit ovat "samanarvoisia" :eek: Ja muutenkin aina vauva kiertänyt sylistä syliin kastamisen aikana, ettei sylikummia ole edes voinut nimetä :) Näin meille siis sanoi kirkkoherra.

meilä ei oo kummeista pulaa.. lähinnä valinnanvaikeutta mut kai sit ku vauva syntyy nii tulee sit ne kummit automaattisesti.. sitte vasta päätetään ja ennen ristiäisiä kysytää :) m

Kaikkien kummien kuuluttava kirkkoon, muuten ei voida kirkonpapereihin kummiksi nimetä. Näin oli elokuussa 2013. :) jos on monta kummia, ei välttämättä tarvitse kuulua mutteivät ole silloin virallisia kummeja, sanallisia vain eikä mitään dokumenttia heille tule. Eli vähintään kaksi kirkkoon kuuluvaa kummia oltava, käy sekä luterilainen että ortodoksinen kirkko :)

Meillä on vähän ongelmana myös se että kummeja ei tahdo löytyä.. Kaikki ystävät tuntuvat eronneen kirkosta.. Sukulaisia ei periaate syistä pyydetty esikoiselle kummiksi niin ei seuraavallekkaan haluaisi. Kaksi kummia on kuitenkin pakko olla? Jos ei löydy niin sittenkö lasta ei voi kastaa, vai mitä tapahtuu?

Noonie seurakunnalta saa siinä tapauksessa kai kummit. Näin olen ymmärtänyt. Meillä on kolmosella kolmen virallisen kummin lisäksi yksi haltijakummi, onneksi pappi oli sen verran kiva, että laittoi kummitodistukseen myös hänen nimensä :) Oon kuullu myös tapauksista joissa ei ei-virallisten kummien ole annettu olla mukana alttarilla lasta kastamassa :eek: Se on musta jo nipotusta...

Kaikkien kummien kuuluttava kirkkoon, muuten ei voida kirkonpapereihin kummiksi nimetä. Näin oli elokuussa 2013. :) jos on monta kummia, ei välttämättä tarvitse kuulua mutteivät ole silloin virallisia kummeja, sanallisia vain eikä mitään dokumenttia heille tule. Eli vähintään kaksi kirkkoon kuuluvaa kummia oltava, käy sekä luterilainen että ortodoksinen kirkko :)
Mää en kuulu kirkkoon, mutta oon kahden lapsen virallinen kummi :) Sain siis kummitodistuksen siinä missä kirkkoon kuuluvat kummitkin. Riittää, että mut on aikanaan kastettu, sanoivat molemmat papit!

Muokattu viimeksi:
Ohho :eek: taitaa tässäkin asiassa niinku monessa muussakin vaihella käytännöt paikkakunnittain

Kannattaa varmaan katsoa jos oman Srk:n nettisivuilta löytyisi tieto. Ainakin täällä oli selkeästi että väh. kaksi ev.lut kirkkoon kuuluvaa kummia täytyy olla.

Minä en kuulu kirkkoon ja vain esikoinen on kastettu!
Nyt mietin että jos tuon tytön kuitenkin kastais samalla kuin vauvan...
Meillä ei isovanhempiakaan ole jotka lasten elämässä mukana olisi.
Mun äiti kuollut sekä miehen isä.
Loput elävät ei pidä yhteyttä.
Eivätkä lasten nykyiset kummitkaan.
Paketteja ovat esim jouluna ostaneet mutteivät lahjat koskaan ehdi tänne päin...
Aina itse pitäisi käydä ja kysellä nähdäänkö, sen takia en enää itsekään jaksa vaivautua.

Ja kummipulan takia juuri mietinkin jos jättäisi kastamatta nyt tämän tulevankin...
Voi ähäkutti tämä on hankalaa :(

Meillä ei esikoista kastettu, eikä kasteta tätä seuraavaakaan :) Pidettiin nimijuhla ja esikoinen sai 3 haltijakummia, ja jokainen haltijakummi sai mun tekemän "kummitodistuksen". Oli todella meidän näköinen juhla ja erosi kastajaisista vaan papin ja virsien puutteen perusteella :)

Ei meilläkään kasteta lapsia, kun ei mihinkään ees kuuluta tai ees haluta kuulua. Nimijuhla oli kotona, 2 kummia. Hyvää ruokaa, lauluesitys, puhe ja istutettiin pihalle puu tytön kunniaksi.

Me ei myöskään kuuluta kirkkoon. Meillä esikoinen sai nimensä viikon ikäisenä ennen leikkausta ja ainoa juhla olikin muistotilaisuus meidän vanhempien kanssa. Suunnitelmissa oli silloin puutarhajuhlat pienellä porukalla kesäpaikassa.

Nyt ajatuksena antaa nimi myös heti ja kertoa sellainen masunimi heti, kun tiedetään sukupuoli. Haluan erottaa nämä kaksi raskautta toisistaan ja se on helpompaa, kun on joku nimi.

Mä otin mun kummitytön ristiäisissä valokuvia kastetilaisuuden aikana kun pappi oli sen verran törkeä suustaan etten kirkosta eronneena voinut mennä eteen

Takaisin