Heinä-äidit 15! Tuntemuksia, oireita, odotuksia, ajatuksia ja tutustumisia.

Mansuliini: Ymmärrän huolesi, samoja asioita tässä itsekin pohdiskelen. Kesti aikaa tulla raskaaksi ja tuli jo yksi keskenmeno. Välillä tuntuu, että tämä asia menee vaikeamman kautta. Toisaalta nyt toisella kerralla raskautuminen oli aika nopeaa.
Oli varmasti kauheaa ja äärettömän vaikeaa tehdä keskeytyspäätös, ei siihen varmasti pysty mitenkään varautumaan vaikka tietää mahdollisuudet. Kävin verikokeissa keskiviikkona. Onko niin, että tulokset tulevat viikossa? Pari ystävää sanoi, että ne tulivat vasta ultran jälkeen. Soittavatko he poikkeavasta tuloksesta vai tuleeko se postissa sekin?

Kuovi: Voimia sinne odotukseen! :Heartred Oliko teillä jotain poikkeavaa verkokeissa tai ultrassa?

Meillä tehdään jokaisessa raskaudessa istukkanäyte esikoisen vuoksi. Np-ultra tehtiin samalla, kun näyte otettiin. Verikokeista kai tulee tulos, mutta niillä ei ole merkitystä, kun on näyte otettu.

Esikoisen kohdalla kaikki oli hyvin rv36 asti, kunnes painoarvio oli tippunut ja päätettiin tehdä sektio.

Tiisu...Itellä aika hämärän peitossa tuo viime kesä ja alku syksy..Muistaakseni sain muutamat tulokset jo viikossa ja soittivat kun oli poikkeamaa löytynyt..Siitä sitten perinnöllisyyspolille lapsivesipunktion ja siinä kesti 2vkoa ennenkuin soittivat ikävät uutiset..Meni niin sumussa ja itkussa koko aika..T 18 kun tarkoittaa että vaavi voi hyvinni jopa syntyä mutta hällä olisi ollut rakennepoikkeamia ja olisi elossa ehkä 5h tai jopa 5 päivää...En olisi pystynyt siihen..en...siis synnyttämään tietäen ettei toinen ole meidän kanssaan kuin hetken :( Minut piti järjissäni mies ja viisi muuta lasta <3 Suurinosa ystävistä ja tutuista ei tiedä vieläkään mitään asiasta,edes anoppi...Kerrotaan kun itsekki tajutaan asiaa paremmin...Nyt sitten on kädet kyynärpäitä myöten ristissä että saadaan tämä pieni tuoda tähän maailmaan ilman pelkoa ....

Eipä mee joo luonnossa nallekarkit ihan tasan kun teidän kokemuksia lukee. :/
Ultrassa käydessä verikokeet otettiin ja sanottiin, että parisen viikkoa ja ne on tutkittu. Puhelua tulee jos jotain poikkeavuutta, ei soittele jos kaikki on ok. En itseasiassa tullut edes ajatelleeksi, enneku nyt, että en oo ees miettiny että mitä jos tulee puhelu. Enkä haluakkaan nyt miettiä ettei tuu turhaa stressiä ja pahaa mieltä ja oloa. Sen näkee sitten.

Mullaki turvottaa joo sillee että vaatteet tuntuu puristavan sieltä sun täältä, mutta en odota mahan pulpsahtavan vasta ku lähempänä maaliskuuta. :) tosin, ihramassani alta sitä varmaan silloinkaa vielä kovin hyvin silmällä huomaa ;) tai joo, olen lihonut mutta ei sitä varmaan vauvamahaksi erota. :)

Ps. Oletteko antaneet masuvuokralaiselle työnimeä/lempinimeä ymym...? Jos niin mikä. :)
Meillä alkaa varmaan tuo Muhkis olla semmonen. :) tai näin olen ite sen ajatellu.. xD

Sunny^^ ultras kaikki hyvi(siks toivon et väärä hälytys) mut nt2,4mm sanottii et ok mut taitaa olla just rajoilla.. ja heti soitettii sit samana pv tulos et on tälläne tilanne.veriseulan ne oli kattonu ja siit sit jotenki.. toivotaa ettei mtn vakavaa ja sais nauttia loppuun saakka. Ei kyl pää kestäis keskeytyst menneisyyteni takia.en pelkää km nyt enää kun12+5ja ilma ongelmia menny.mut onha se kivempi saada tietää mihe varautuu kuin et syntyykin vauva ja joutuu äkkii tehol tai kuolee tost vaa.. kyl se rankempaa on min mielest vauvan kuin sikiön kuolema.siks mietinki et odotanko sit rakenne ultraan asti joka menee rv20+ ni näkis kans ite jtn ja ehkä ois parempi tilanne..en tie.sillo jo puoles välis ja liikket tutuuu ni viel vaikempaa päätöst tehä.tälläste juttuje takia jotkut ei halua seuloi uusis raskauksis mut ite en osaa sanoa juuta taikka jaata siihe nyt.

Meillä on täällä ymmärtääkseni käytäntö että ultrassa samalla saa ne verikokeiden tulokset ja riskit.
Mä oon tän kolmannen suhteen ollut vähän epäileväinen, voiko kolmaskin raskaus mennä hyvin?

Synnytykset ollut mulle helppoja, kakkosen synnytyksen jälkeen kätilötkin ihmetteli kun olin kuin en olisi synnyttänyt ollenkaan :)
Tyttö tosin joutui teholle ja oltiin sairaalassa 8 päivää, mutta oma vointi oli loistava.

Miehen kanssa puhuttiin jos ultrassa nyt selviäis jotain poikkeavaa niin me mentäis lapsivesi punktioon ja jos edelleen olisi vauvalla jotain niin kyllä me keskeytettäisiin.
Niin karulta kuin se kuulostaakin.

Miten te, jotka olette käyneet ultrassa Kätilöopistolla tai Naistenklinikalla: saako sen seula verikokeen tuloksen tietää siellä ultrassa vai vasta neuvolassa? Multa otettiin se verinäyte 22.12. ja ultra vasta viikon päästä ja neuvola reilun kahen viikon päästä..

Mä kävin kättärillä ultrassa ja tuli HUSilta lappu kotiin missä kerrottiin sitten tulos :) Varmaan jos jotain poikkeavaa huomataan verikokeissa tulee kotiin soittoa?

Martta-83: Lähettävät kirjeen kotiin, kun on ultrattu ja yhdistetty tulokset. Varmaankin soittavat, jos on jotain poikkeavaa.

Eli sitten tuijotetaan taukoamatta puhelinta vielä viikon verran mikäli ultrassa kaikki ok... On muuten jännä huomata millaisia uusia pelkoja/huolia tulee koko ajan. Tuleeko teille?
Ensin pelkäsin, että onko kemiallinen. Sitten aloin pelkäämään tuulimunaa, keskenmenoa ja keskeytynyttä keskenmenoa. Nämä viimeiset nostavat vielä päätään aina välillä. Nyt olen alkanut pelkäämään Np-ultraa ja verikokeen tuloksia. Jos edelleen kaikki hyvin, niin ehkä sitten voi rauhoittua? Tosin yksi kaveri sanoi, että sitten alkaa jo miettimään rakenneultraa - onko kaikki kunnossa - ja sen jälkeen ennenaikaista synnytystä, onko lapsi terve ja lopulta että ei kai se vaan kuole...
En tarkoita, että jatkuvasti pelkäisin tai mitään, mutta asia on siellä jollain tasolla tietoisuudessa koko ajan.

Mää odotan kans seulatuloksia, S-pappa ja S-hcg-b-v näkyy jo omahoitopalvelussa netissä, mutta Tr1Seul-lausunto ei oo vielä tullu...

Nyt saatiin aika np-ultraan 16.1. Onneksi se on aamuivällä. Mutta ei jaksaisi odottaa vielä 2 viikkoa...

Kättäriltä tuli tosiaan samana päivänä kirje veriseulan tuloksesta kuin mitä ultrakin oli. Mä sain sen varmaan jo samana päivänä siksi, että käytössä on netposti, mutta jos olisivat sen postitse lähettänyt ni ois mennyt kauemmin et ois tullut perille. Uskoisin, että soittavat heti jos kaikki ei ole kunnossa. Kirjeessä kerrottiin vaan, että tulos on normaali tms.

Tiisu mulla samoja fiiliksiä km takia.. ei jotenkin voi uskoa tätä raskautta todeks.. ke olis nt ja jännittää ihan hirveesti.. mielessä käyny kkm ja kaikki maholliset kauheudet. En ymmärrä miks kokoajan stressaan, mutta ootan vaan niin sitä et tästä osais nauttia! Ehkä nt ultra helpottaa. Ite teen kehitysvammasten kans töitä, niin jotenkin en oo sitä pelänny niin paljoa onko lapsi terve.. mut jos todettais down en miettis hetkeekään päätöstä vaan todellakin lapsen pitäisin. Vamman vaikeusaste tietty vaikuttaa suuresti päätöseen. Toivotaan kuiteski parasta. :) Ei oo helppoo olla raskaana :D aina joku stressaa.

Niin ja vielä musta aina pitää aatella sen lapsen kannalta asioita.. eli selviääkö miten elämässä, voiko nauttia siitä ja olla onnellinen yms.

Niinhän se on, että millaiset mahdollisuudet on sitten elämässä. Päätös on varmasti tosi vaikea, mikäli sellaisen joutuu tekemään. En tunne ketään kenellä olisi ollut veriseulannassa/ultrassa mitään poikkeavaa. Toki voihan olla, että asiasta ei vaan ole puhuttu.

Hyvää viikonloppua kaikille. Olen ollut kovassa flunssassa koko viikon, nyt olo on kuitenkin parempi. Kai sitä sängynpohjalla ehtii miettiä kaikenlaista ylimääräistä.

Niinhän se on, että millaiset mahdollisuudet on sitten elämässä. Päätös on varmasti tosi vaikea, mikäli sellaisen joutuu tekemään. En tunne ketään kenellä olisi ollut veriseulannassa/ultrassa mitään poikkeavaa. Toki voihan olla, että asiasta ei vaan ole puhuttu.
Mulle sanottiin, että noin 5% jää kiinni veriseulassa eli aika harvinaista on. Ja veriseula voi hyvinkin hälyttää väärin ja kaikki on kunnossa. Lääkäri sanoi myös, että mitä nuorempi äiti on, sitä epäluotettavampi on seulan hälyttävä tulos.

Tiedän useammankin, joilla seula on hälyttänyt ja kaikissa huoli on ollut aiheeton. Eräällä tutulla tuli riskiluvuksi 1:2, mutta silti syntyi aivan terve poika :)

Mua ahdistaa ihan tajuttomasti mennä torstaina ultraan. Tänään sain käteen verikokeiden tulokset ja esikkoon verrattuna niissä ei mitään ihmeellistä. Mut ei esikoisessakaan pitänyt olla mitään vikaa... Toisaalta sitä odottaa niin innoissaan, että näkis pikkuisen, mutta se ahdistuksen määrä, jos taas joku oliskin pielessä! Tällä kertaa se toivottavasti selviäis edes ennen syntymää.

Suvii, anteeksi jos utelen mutta mitä sun esikoisella on?

Muakin pelottaa ultra, mulle tulee 7 lapsi mutta tää on mun kuudes raskaus ja koska kaksoset tuli hätäsektiolla niin viides synnytys jos tulee alakautta. Lapsen isä on 45 vuotias terve mies, ite oon 37 eli ikää on sen verran että riski kasvaa. Mietin että voiko mulla onlla niin hyvä tuuri että saan vieläkin terveen vauvan. <3 toivottavasti. Tai edes suunnilleen terveen.
Meillä muuten jännittää koko lähipiiri että tuleeko tyttö vai seitsemäs poika :D
Saulonnassa kävin jo ja tulokset tulee meillä neuvolaan ultran jälkeen.
Hirveesti muuten tsemppiä kaikille, toivotaan että kaikki menee hyvin. Meillä oli syyskuisissa 2013 yks äiti jonka vauvalla oli ultrassa rako aivojen vasemman ja oikean puolen välillä hiukan raja-arvojen ulkopuolella ja muistan miten häntä jännitti koko rasakusajan. Terve vauva sieltä loppujen lopuksi tuli.
Ja yks nainen ei suostunut keskeyttämään raskautta lääkärin neuvoista huolimatta, hällä oli lapsella todettu sydänvika. Nyt on tytöllä kaksi leikkausta takana, ja kolmas tulee vielä , mutta elää tervettä hyvää elämää ja kaikki näyttää olevan muuten hyvin, kolmannen leikkauksen jälkeen pitäis kaiken olla kunnossa mutta ei kuulemma tule tytöstä urheilijaa :)

Muoks* Pakko saada avautua jonnekin kun kärvistelen täällä itsesäälissä.
Mulla on nyt muutaman vuoden ollu yks tosi hyvä ystävä, jonka kanssa ollaan tunnettu jo lapsena, mut palattu ystäviks 15-20 vuoden tauon jälkeen nyt pari vuotta sitten. Tutustutin yhden muntoisen ystävän, joka on perhetuttu tähän uuteen ystävään ja nyt oon jäänyt itse täysin ulkopuolelle. 4 viikkoo on nyt mennyt ilman aikuista seuraa. viimeset uudet vuodet on vietetty yhdessä tän perhetutun perheen kanssa, ja joulut he on olleet meillä syömässä ja avaamassa lahjat, nyt meni uusivuosi ilman mitään ja kuulin sitten uudenvuoden päivänä että he oli viettäneet sen yhdessä. Tosin tää perhetuttu nainen oli ottanut alkoholia eli en olis kestänyt hänen seuraa koska hän oli kuitenkin juonut sen verran että ite olisin ollu humalassa, samoin olisin paheksunut koska hän on raskaana. Mutta siis joo, tosi kurja fiilis. Ymmärrän toki etten voi pakottaa ketään tykkäämään itsestäni, enkä toisaalta halua kieriskellä itsesäälissä, mut nyt on kyl tosi yksinäinen olo :(
No ehkä mä alan käydä jossain mll kerhossa tms ja löydän uusia kavereita <3
Kiitos kun sain avautua <3

Muokattu viimeksi:
Takaisin