Heinä-äidit 15! Tuntemuksia, oireita, odotuksia, ajatuksia ja tutustumisia.

Viime yönä piti herätä ekaa kertaa syömään. Johtui kyl varmasti siitä edellisen yön ja päivän päivystyksessä vietetystä ajasta kun oli tullut syötyä niin huonosti. Nyt on niin flunssanen olo, ettei oikeen mikään maistu.

Moikku moikku moikkuu!
Oon pitäny vähä hiljaiseloa ku niin kauheesti tullu keskusteluita lisää tänne etten oo tienny mihin niistä itte lähtisin mukaan.. :) käyn välil aina lueskelemas uuet jutut. Nyt aattelin tulla taas höpöttelee teiän kanssa :)
Aiemmin oli käyty rintaliivikeskustelua ja aion kyllä jossain vaiheessa tutustua sivujen tarjontaan mitä siellä onkaan tarjolla. Kävin eilen viimein ostamassa parit uudet liivit ku vanhoissa alko tursuamaan niin rumasti ylitte. Uudet sporttiliivit tarvis ettiä myös, mukavammat päällä kuin normiliivit.

Kävin Prismassa pyörimässä ja ettimässä liivejä, sovitin 8 vai 9 yhteensä ja voi luoja sitä hermon palamista ja itkuki meinas tulla. Miten joku on voinu päästää ittesä tämmösee kondiksee?!?! Syöny ittesä näin muhkeeks, alko harmittamaan suunnattomasti ja se stressaa mua muutenkin koko ajan. :( painoindeksi 40, ahistaa niin paljon!
Anyway, löysin kahdet liivit ja yritin selvitä mahd halvalla ku joutuu varmaan vielä uudet hankkimaan noiden lisäksi. Mulla ennen menny "markettiliiveistä 80C-85D nyt ku muhkeuntun. No liiviliikkeestä ostin 80E, ja hämmennyin ku oli niin iso luku.. :D noo, nyt ostin ns markettiliivit 90E ja 90F.. kunnon laskuvarjot! Meinas itku olla hitusen taas lähempänä.

Tiistaina olis ensimmäinen ultra! Jännittäää.... :) seki ku se tehdään alateitse.. neuvolassa mulla otettii pari putkea verta ja nyt tossa seulontaultraohjeessa sanotaan että verikoe otetaan samalla reissulla ku käyn ultrassa. Nyt ois viikkoja 11+3 laskujeni mukaan. Ja nyt on alkanut väsymystä ilmetä aikalailla. Tänään käytiin mettäretkellä 2km suuntaansa ja makkaranpaisto etapilla ja takas siis autolle ja kotiin. Oon siitä asti maannut sohvalla silmät ristissä ja aivan kuoleman poikki!! Onneks sohvapöydässä on pyörät alla ni saa aina hinattua lähemmäs sohvaa ku tarttee juomista tai kaukosäädintä. En jaksan ees saunaa mennä.. taidan kohta kaatua yöunille jahka isännän pikkuveli lähtee takas valtion palvelukseen, suorittaa RUKkia Haminassa.. :) tuleva kummisetä. :)

Ja siis 4h sitte oltiin retkeltä kotiuduttu.. :D

Onko kuinka monella oireens hengästyminen? Jos niin millä tavalla /kuin helposti?

Onks muilla sitä että makaat paikallaan ja yhtäkkiä pumppu alkaa hakkaamaan kiivaampaan tahtiin. Vaikka ku kelailet asioita ja sit se vaa käy hakkaa. Mulla tuntuu välillä ku tulis rinnasta läpi ku hakkaa niin kovaa. Ei nopeesti välttämättä mut KOVAA. Tuntee sykkeen kunnolla. Pitäsköhän soittaa lääkäriin vai uskaltaiskohan ultrassa kysyä neuvoa.. :)

Hengästymistä täälläki, laulelusta ei tuu mitää ja kodin rappuset on ku cooperin testi.. Joinain päivinä ollu sydämen tykytyksii

Joo siis meilläki ainut toimiva vessa tällä hetkellä yläkerrassa, joka kerta ku ne kiipee ylös ni pulssi satamiljoonaa. Onneks sit pääsee heti istumaa ja lepuuttaa mut harvemmin se syke siinä ajassa kerkee tasottuu :D ja äsken joo sohvalla makasin, lähes nukahtamaisillaan ja mahallaan makasin, tuntui että hytkyn koko nainen sydämensykkeen voimasta. Scary, mut hyvä jos jollaa muullaki semmosta ilmennyt.. :)

Mullaki vähän väliä ollu "pelko" ku oireet ollu kateissa tai sit oon vaan kuvitellu ja toisina päivinä oireet helpompia ja toisina vähä vahvempina.. mutta joka kerta ku tuo inhottava ajatus tulee päähäni, haluan syrjäyttää sen heti ajattelemalla että kyllä se rusina siellä on.. :) tiistai alkaa jännittää vaa enempi ja enempi vaikka luulin hoitavani homman ihan tyynesti.. :D okei, saattaa vaikuttaa että olen viimein saanut mieheni hieman avautumaan vauvaan liittyvistä tunteistaan enempi. :)

Miulla kans vaivaa flunssa, mut se tuntuu aika pieneltä, kun ei oo kun kerran tarvinu katetroida ite kotona kun tuntuu toimivan ihan normisti. Toivottavasti tämä vaiva oli tällä ohi ja ei tarvi uudestaan lähtä päivystykseen. Olin siis pe-la välisen yön ja la päivän päivystyksessä ja lopulta sain lähetteen Kätilöopistolla, kun miulla oli virtsaumpi. Kohtu voi kuulemma painaa sillee, ettei tuu pissaa kun se on viel sen verta pieni et mahtuu olee tuol alempana lantiossa. Ja tähän ei kuulemma oo muuta hoitokeinoa ku katetrointi. Oli kyllä niin inhottava, pelottava ja tuskainen kokemus, et toivottavasti ei tuu teille kelleen muulle. Aika monet itkut tuli itkettyä siellä päivystyksessä ollessa, onneksi mies oli mukana. Onneks pikkusella oli kuitenkin koko ajan kaikki hyvin, kun sitäkin pelkäsin. Nyt mennään viikoilla13+4, ja kuulemma just näillä viikoilla voi tulla... En haluu pelotella tällä ketään, on kuulemma kuitenkin aika harvinaista!

Aiempaan tissi keskusteluun ..... minua ahdistaa ihan hirveesti kun on kasvanut puoli kuppikokoa. normaalisti pieni b. ja niin ahdistaa kun tiedän että c tulee olemaan kohta. nää on jo nyt tiellä koko ajan. :(

Kauhee.. kerros tarkemmin siis mistä kyse...?
Siis en vaan saanu pissattua kun kohtu kuulemma blokkaa jotenkin kokonaan virtsaputken kun se on kallistunut, en nyt muista oliko eteen- vai taaksepäin. Ihan kauhee pissahätä ja mitää ei vaan tuu. Aika tuskainen olotila, joten soitin ensin Kätilöopistolle ja sieltä neuvoivat menemään päivystykseen. Olin sit päivystyksessä kolmeen kertaan kateteoitavana (yöllä, aamulla ja päivällä) välillä laittoivat aina kotiin kun näytti siltä et pissa tulosi normisti, mut ei. Lopulta Kätilöopistolla sit tarkistivat ton kohdun asennon ja siitä se johtui. Onneks selvisi missä vika. On kuulemma ihan vaan "mekaaninen vika" joka menee ajan kanssa, kohdun kasvaessa ohi, miulta näyttää onneksi menneen jo, huh. Ottivat kuitenkin virtsa- ja verinäytteitä ja mitään tulehdusta ei löytyny. Aika vähällä tästä lopulta selvittiin, kun näyttää siltä, ettei tarvitaan nyt kotona juurikaan itse katetroida. Toinen vaihtoehto olisi sit mennä aina päivystykseen. Onneksi oon katetroinu töissä, nii vähä tiiän mistä kyse, eikä tule ihan toi toimenpide yllätyksenä. Ei se tietenkään mitenkään miellyttävältä tunnu, mut parempi vaihtoehto se kuitenkin kun olla hirveessä pissahädässä tai juosta päivystyksessä. Ei oo terveellistäkään kun rakko silleen venyy, kun ei saa pissattua. Puhumattakaan tosiaan siitä, miten hirveeltä se tuntuu. Sain kans antibioottikuurin virtsatulehduksen estoon. Lääkärit ja hoitajat oli kyl onneks tosi mukavia ja ymmärtäväisiä.

Muokattu viimeksi:
Mul veti jalat ihan veteläks jo ajatuksesta et joutuisin samaan tilanteeseen. Ei oo ikinä katetroitu ja en tiedä siitä ku perusperiaatteen, en laittoja ja muuta ja toivon etten joudu siihen :s

Mä kävin tänään verikokeissa, vissiinkin nyt siis 10+6 , hyvä kun en edes muista itse viikkoja.
Tänään taas aamukahvit meni vessanpönttöön ja ruoka ei maistu.
2 kg on tippunut paino siitä 8.12 neuvolasta.
Toisessa raskaudessa oli sama homma, paino ei noussut ja ne ultrasikin 4 krt...

Oon huomannut nuo tykytykset, tuntuu että sydän jättää lyöntejä välistä ja hakkaa liian lujaa, juurikin levossa.

Vihaan olla raskaana.

Mulla tällääsenä pullukkana 4.12 olleen neuvolan jälkeen tippu kilo, tuli takasin, jouluna tuli kilo ja nyt oli 1,3kg tippunu pois, nestettä varmaan kertyi tossa pyhinä. Nyt 14.1 toinen neuvola ja siihen pyrkimyksenä ois saada pidettyä paino tässä samassa nyt ku terkkari sanoi että pitää olla tarkkana ja että luku ei turhasta nouse. Vuoden vaihteessa meillä alkaa ruokaremontti sekä miehellä että mulla , voidaan paremmin mielin alkaa elää tätä uutta ja ihmeellistä taivalta :)

Mul veti jalat ihan veteläks jo ajatuksesta et joutuisin samaan tilanteeseen. Ei oo ikinä katetroitu ja en tiedä siitä ku perusperiaatteen, en laittoja ja muuta ja toivon etten joudu siihen :s
Ja tuskin joudutkaan! :). Kun toi vaiva riippuu ilmeisesti ihan siitä kohdun asennosta ja on tosiaan harvinaista.

Multa katetroitiin synnytyksessä ennen ponnistusvaihetta ku en ollu hoksannu 3-4 tuntiin käydä pissalla ja sit en enää saanu tulemaan kun vauva oli jo niin alhaalla. Täysi virtsarakko siis hidastaa syntymistä kun tekee paikat ahtaammaksi. En kokenu mitenkään järkyttävänä sitä toimenpidettä, mut ens kerralla synnyttäessä muistan käydä tasaiseen tahtiin vessassa :D

Oon kans kuullu, et synnytyksessä voidaan katetroida, jos tulee tarvetta. No tietääpä ainakin miltä se tuntuu ja miten tapahtuu jos tulee toiste eteen.

Takaisin