Heinä-äidit 15! Tuntemuksia, oireita, odotuksia, ajatuksia ja tutustumisia.

Niin mäkin ymmärsin kun ton np-ajan tilasin, että ultrasta katsoo lääkäri eka. Täällä tietty on kaikki erilaista, mut en kyllä ite tiedä, haluanko mennä niihin labroihin, jos lääkäri ei näe mitään outoa, lähinnä ihan siis hinnankin vuoksi. Kun kumminkin yksityiselle on täälä pakko mennä, ja hinta on sit kans sen mukainen.

Käytännöt vaihtelee kunnittain. Meillä käytiin eka ultrassa ja siitä samalla reissulla suoraan labraan :)

Tääl E-karjalas ainaki otetaan seulat viikoilla 11-13 samalla kun käy ultrassa mutta väestöliiton sivuilla sanotaan näin:
Varhaisraskauden yhdistelmäseulonta on ensisijainen tapa seuloa sikiön kromosomipoikkeavuuksia. Sitä varten tarvitaan tiedot äidin iästä, raskauden kestosta, äidin veren seerumin tiettyjen merkkiaineiden pitoisuuksista ja ultraäänitutkimuksessa mitatun sikiön niskaturvotuksen paksuudesta. Seulontaan tarvittava äidin verinäyte voidaan ottaa 9-11 raskausviikoilla ja ultraäänitutkimus, jossa niskaturvotus mitataan, tehdään 11-13 raskausviikoilla. Tulos seulonnasta saadaan vasta, kun verinäytteiden merkkiainemääritysten ja ultraäänitutkimuksen tulokset yhdistetään.

Mulla neukkutäti sano et voin käydä ultran jälkeen labrassa mut kävin ottaa ne verikokeet aikasemmin ku parvorokko epäilys oli töissä ni samalla nekin meni siinä :) ja tämä siis espoossa

Tää on kyllä jännä, miten paljon eroja on noissa ajoissa! Täällä pitää ottaa verikoe ensin (9+0-11+6) ja sitten ultraan. Sitten verrataan verikoetta ja niskaturvotusta, josta lasketaan riskiluvut. Ja kirje tuloksista tulee ultran jälkeen kotiin.

Täälläkin verikokeet samaan aikaan. Siitä aikaisintaan viikon päästä ultraan, missä meille ainakin laskettiin ja kerrottiin seulonnan tulos heti. Joka oli siis hyvä. :)

Meillä eka nla,siitä labraan, riskit selviää ultrassa ja seuraava nla rv 15
Eli kerkeen vielä maanantaina, tänään siis10+0
On se kyllä käynyt mielessä jos riskit olis kohonneet ja sikiöllä olisi nt, menis pikkasen paletti sekaisin...

Mulla edelleen pahoinvointi vie voimat, nyt pitäisi vielä lahjat paketoida...
Voi kuorsaus!

Mä meen kans labraan ensin ens viikon maanantaina ja ultran sain 8.1. torstaille. Toivottavasti kerkee labrasta tuleen lappu kotio ennen ultraa...

Meille kätilö sano että se verinäyte, joka piti antaa just tietyillä viikoilla ennen ultraa, on jäädytettynä oulussa ja tutkitaan vasta kun ultrassa käyty, kuulosti mulle oudolta, mutta ihan miten vain. Vastaus tulee kirjeenä jos ei ole mitään ongelmia, ja soittona jos on.

Kovasti sain kehuja, kun olin käynyt verikokeissa just keskellä sitä haarukkaa mikä annettiin, kun en pitänyt laskettua aikaa ihan varmana. Nyt kun olikin viikon isompi vonkale masussa, niin kätilö oli ensin huolissaan, että onko verikoe otettu oikeaan aikaan. :)

mullakin on ultra 8.1. Verikokeissa olisi pitänyt käydä viimeviikolla. Neuvolasta käskivät mennä heti ma tai to. No tiistai aamulla menin, mutta eivät ottaneet seulan verikoetta, koska posti ei kulje joulun takia. Meen nyt sittte ens viikon ti ja käy, jos käy.. Viikkoja on 11+1 ja 10 viikon aikana neuvolasta sanoivat, että verikoe pitää ottaa..

Mulle annettiin aikaa 12.12-4.1 käydä verikokeessa ja ultra siis 5.1. Vielä en oo käyny mut jos maanantaina menis.

Hei! Mukaan liityin minäkin, raskaustesti näytti positiivista 6.12, oireita oli jo aiemminkin mutta en osannut liittää niitä raskauteen näin neljän vuoden ehkäisyttömyyden jälkeen eli iloinen yllätys saatiin joulun alla. Kävin neuvolalääkärillä viime viikolla jossa ultrattiin ja epäviralliseksi la tuli 6.7 eli aika pitkällä jo oltiin. Np-ultra on 30.12 jolloin saadaan varmennus laskettuun aikaan. Mulla on siis ollut monen kk kiertoväli joten edelliset kuukautiset ei muistissa.. Sikiöseula nyt jäi meiltä väliin mutta kuulemma se on mahdollista tehä myös vähän myöhemmin.

Aurinkoista talvipäivää! :grin

2013 kun odotin esikoista, käytiin ultrassa ekaksi ja siitä suoraan labraan (samassa rakennuksessa myöskin). Nyt piti käydä labrassa vkolla 10 ja ultra oli mulla rv 12. Muuttunut siis tuo käytäntö.
Sikiö vastasi rv 12+2, oli oikein liikkuvainen ja nt oli normaali. Selvisin yksin tuosta "koitoksesta", vaikka jessus että jännitti! :confused:
Lähipiiri tietää nyt tulokkaasta ja oikein iloisia kaikki ovat :smiley-bounce012

Kalaäiti & Kyytiläinen 12+6

Särkeekö kenelläkään rintoja ihan sikana? Mä en ees yöllä pysty kääntyy et ei sattuis tai särkisi.

Takaisin