Heinä-äidit 15! Tuntemuksia, oireita, odotuksia, ajatuksia ja tutustumisia.

Ja noi ulkomaiset kasvikset ja hedelmät. Tomaatit olen ruvennu nyt ostaa suomalaisina ne vähät mitä tulee syötyä. Samoin kaikki muu kotimaisena jos mahdollista. Ei tartte luomua olla, mutta kotimaista. Kalaa mitä olen syönyt olen ostanut tuoretiskistä, en vakuumina. Sen nyt vois muutenki ottaa tavaksi muulloinkin ku raskaana ollessa.

Joo ne on nää hormoonit, hiukka sarkastisesti ilmaistu mut et sie Lolamon ollu mielestäni ainoo asiasta kirjoittanu :p

Mut oikeesti kun sanotaan että ei voi itse keskenmenolle mitään nii ei kannata kaikkee miettii nii tarkkaan, ei sekään ole hyväks.. :Heartpink

en usko että muutamassa mukissa on mitenkää et ois vaarallista.. maalaisjärki on hyvä olla takataskussa.. musta lähtökohta on että naisella on hyvä olla, ja syömitä pystyy.. se on eri asia jos tahalteen alkaa syömää semmosta mikää tekee vahinkoa koska se ei oo tervettä, jos tiedostaen syö vaikka jtn kalaa kilokaupalla kerralla tahalteen... mun mielestä jos tekee mieli jotakin kiellettyä kohtuuden rajoissa ja esm. kypsennettynä vähän.. tosiaan kaikedta nykyään vouhotetaan mutta toisaalta ymmärrettävää kun tiedetään kaikesta enemmän yms.. ite en jaksa syön niin että hyvä olla.. mutta jod haluaa olla tosi tarkka saa olla ja hyvä vaan :)

Kauhee ku taas postasin liian nopee.
Mutta siis omenat, päärynät ymym pesen ensin kunnolla ja vielä kuorin ennen syöntiä. En ala vauhkona tuijottamaan noita kieltoja, aion esim maksalaatikkoa syödä joskus raskausaikana tai maksamakkaraa. Kalaa aion syödä. Kohtuudella kaikkea. En aio ottaa sitä päänvaivaksi ja tehdä öuetteloa mitä saa syödä ja mitä ei, en godellakaan. Mutta mulla on omat syyni teen miten teen :) lapsi kuitenkin roivottu ja toinen mahdollisuus saatu, :)

Kalasta miuta kumminki terkkari varoitteli, et ei liikaa esim lohta ja muita isoja kaloja mitkä tulee mereltä.

Yomanda, totta joo siis ettei siihen itse pysty vaikuttamaan, paitsi listeria kyllä, se on nyt vähän semmonen "kauhukuva" että sen saa, kaverini joka itse myös vasta synnyttäny kertoi tarkemmin listeriasta ja hiukan ehkä järkytyin, sen takia kyselin niistä katkaravuista :D

niimpä saa kysellä.. ja jokaiselle tavalla tai toiselle uus ja jännä tilanne ja hyvä että on vertaistukea :) ja musta on ihanaa että on erilaisia ihmisiä ja erimieltä olevia näkee paljon erilaista ::)

Katkaravuista en kyl osaa sanoo, luulisin et ovat turvallisii kypsinä mut muute vertaisin niitä vaikka vadelmii jotka pitää kiehuttaa, paitsi tietty suomalaiset.
Suomessa listeriariski on kyllä aika pieni vaikka toki olemassa

Noku just tota tossa pohdiskelin ku niitä muutaman naamariin heittelin.. O.o ja samaa pohdin et jos ulkomaiset marjat pitää kuumentaa ja jotkut kalat "pahoja" ni miksei sit katkiksetki kuuluis niihin... voi rakkaatmurut, älkää huoliko syön teidät kylmänä myöhemmin! <3

Kuinka miä kestän. :(

:D :D

Oon kuullu juttuja että monesti se sun lempparijuttu onki raskausaikana inhokki. Ruuansuhteen siis :D Vähä omalle kohdalle jänskättää :D

Onko täällä tupakoivia odottajia?
Itse kerkesin olla n. Viikon polttamatta ennen ku plussasin. Ihan oman terveyden takia lopetin, ja nyt lopettamisesta tuli vielä helpompaa ;)

Mutta en tuomitse polttavia odottajia, mulla kavereita joilla useampi lapsi ja polttaneet kaikkien raskaus-ja imetysaikana. Kuin myös oma äitini meidän sisarusten kohdalla (3kpl). Se ei nimittäin oo mitään kovin helppoa se lopettaminen jos sen koukussa on. Itse monen monta lopetusyritystä vuoden aikana suorittaneena, ja luulin että en oo ees kovin pahasti riippuvainen. Uskon että vaikka on moralisoijia ja arvostelijoita tupakoivia odottajia kohtaan, en suosittele sanomaan ääneen ja nostamaan siitä meteliä, eiköhän terkkari tarpeeksi valista ;)

Thl:n sivuilla lukee inkivääristä näin:Evira katsoo, että erillinen varoitusmerkintä raskaana oleville tulee lisätä inkivääriä sisältäviin ravintolisiin ja inkivääriteehen ja sitä vastaaviin juomajauheisiin.

Eli mausteena käytettäessä sitä ei tarvii merkata. Viime raskauden aikana luin lääkärin kirjoittaman tieteellisen artikkelin, jossa sanottiin inkiväärin mausteena olevan ok. On niin pieniä määriä.

Mitä noihin syömisiin tulee, niin olin edellisessä ja olen tässä raskaudessa supertarkka. Eipähän tarvitse jälkikäteen katua ainakaan sitä.

Mulla kans tekee nyt paljon suolaista mieli. Pieniä annoksia tiheään...:) Ja ikävä kyllä vähän turhan raskaat herkut houkuttelee...:( Ja sit tietenki janottaa koko ajan.:D Salaatti etoo kun kurku ja paprika närästää. Oikeestaan kaikki närästää enempi tai vähenpi ja on niin turvonnut olo ku tuntuu, että suolisto on ihan lamaantunut...:P Onko kukaan joutunut turvautumaan laksatiiveihin?:D Mää alan niitä jo tosissaan harkita...:D Kahviakaan en ole saattanut juoda tuon närästyksen vuoksi.

näkkäri on pop!! viikon verrran söin melkee koko ajan. nyt alkaa tulla korvista... nyt rakastan raejuustoa, juustopalloja niit naksuja sekä pakaste mustaviinimarjat suussa !!! ja kylmä vesi<3

Ite ei ole voinu syödä mitään lämmintä pariin viikkoon nii on menny hedelmii, hapankorppuu, jugurttii ja vettä.. Tänää teki mieli jopa pitsaa ni maha tietenki heti sekasi.. Plääh, jos tää tästä.. Nyt tietenki miettii vaa et oliko olot siin ja kaikki on kunnos, vaikka pitäs vaa olla tyytyväine jos pääs parin viikon pahalla ololla

Totaaa, millos yleisimmin semmonen ns raskausummetus alkaa? :D tai siis onks se vaan niin paljon kytköksissä mielitekoihin ja ruokavalioon. :) tai ruokavalioonhan se tietenki on, ilman raskauttaki. :D
Mutta että kärsiikö kaikki odottavat siitä.. tai millä sitä voi mahdollisesti helpottaa?
Mulle jokapäivänen kakalla käynti on nautinto, olen hämilläni jos en ole käynyt :D koska yleensä aamuisin heti herätessä melkeenpä se tulee suoritettua, kuluneella viikolla on mennyt iltaan saakka tai yks vuorokausi oli kokonaa pannassa. Jaiks.. -.-
Anteeks, onpa "paskat jutut"... :D

Lolamon, kyllä löytyy :) ite polttanu n. 6 vuotta.. 6viikkoa sitten sunnuntaina tuli tikkuun kaks viivaa ja päätin että seuraavana päivänä en polta yhtään tupakkaa. Kyllä oli muuten tiukkaa tiputtaa n. 15 tupakasta nollaan.. muutaman kerran söin nikotiinipurkkaa mut tuli nii kauhee hikka et loppu sit lyhyeen :confused:

Tiukkaa tekee vieläkin, mutta kertaakaan en oo sortunu polttamaan :) Onneks on niiiiin ihana syy olla polttamatta :Heartred

Ja tiedän myös ihmisiä ketkä on polttanu raskausaikana... En myöskään heitä rupea arvostelemaan mutta ite en halua sitä pikkuiselle tehdä.

Takaisin