Heinä-äidit 15! Tuntemuksia, oireita, odotuksia, ajatuksia ja tutustumisia.

Huono tuuri, minkäs mahtaa. :( En ole juurikaan kaupungin muista neuvolatädeistä pahaa kuullut, joten ehkä pitäisi vaihtaa. Toisaalta en jotenkin vain jaksaisi. Mitään takeitahan ei kuitenkaan ole, että paremmmaksi muuttuisi. Jos nyt edes olisi se oma th hieman useammin paikalla...

En vois ees kuvitella, millasta tuolla neuvolassa käyminen olis, jos se täti ei olis kiva. Mulla siis ihan huippu, pitkän uran tehnyt ja aika sellanen maanläheinen. Lastenneuvolassa eri täti ja myös samanlainen. Ei valittamisia. Täällä ei paljon valinnanvaraakaan tosin olisi. :)

Mulla oli esikoisen kanssa neuvolassa aluksi aivan kaamea terveydenhoitaja mutta onneksi vaan sijaisena. Ekasta kotikäynnistä asti uhkaili että joudutaan tytön kanssa takasin sairaalaan kun paino ei nouse riittävästi, soitti työaikansa ulkopuolella ja mitä kaikkea. Kukaan muu ei siis ollut painosta huolissaan, ei edes lääkärit. Sano että kahden tai maksimissaan kolmen tunnin välein syöttö ympäri vuorokauden. Kehotti heräämään öisin 2 tunnin välein kun silloin nousee maito parhaiten. Koko ajan syyttävä äänensävy siitä että en panosta tarpeeksi siihen että lapsi saa ruokaa joka aiheutti minussa järjettömän stressin ja melkoisen rajun babybluesin :/ Esikoinen siis on koliikki- ja refluksilapsi joten stressitaso ympäri vuorokauden oli todella korkealla ja oma jaksaminen aivan nollissa. Yksi yö päätin että nyt loppu imetys en vaan jaksanut enää kertaakaan. Tyttö itki kirjaimellisesti kaiken ajan mitä oli valveilla, neuvola hengitti niskaan ja oma hormoonimyrsky melkoinen. Neuvolan terkkari ilmoitti että "tiesin että menet sieltä mistä aita on matalin" tein hänestä valituksen eikä häntä ole sen koomin täällä näkynyt :D

Mua pelottaa myös jostain syystä neuvolaan meno (jos siis maanantaina varhaisultrassa kaikki hyvin). Kyseessä siis ensimmäinen lapsi, mutta perus gynen yms. käyntien yhteydessä ei ole mitenkään hienoja kokemuksia ollut erilaisista neuvolatädeistä. Tällä paikkakunnalla en tosin kertaakaan ole neuvolassa käynyt :rolleyes:

Todennäköisesti johtuu pitkälti siitä, että itse terveydenhuoltoalalla työskentelevänä en jaksa hysteerisesti viilata pilkkua kaikista ruoka-aineista ja vitamiineista, suosituksista jne., ja jos neuvolatädin kanssa ei näkemykset ihan kohtaakkaan.

Mulla oli ensimmäisestä myös ihan hirveä neuvolantäti. Puhu kun olisin ollu joku vähäälyinen bimbo ja muutenkin kohteli todella törkeästi. Olis voinu valituksen silloin tehdä vaan en kehdannut :( nyt onneks eri täti ja se on ihan huippumukava :) tulee vaan helposti puhuttua muista asioista enemmän

Itse olen sen verta laiska, kun en vain jaksa tapella neuvolassa jostain suosituksista ja neuvoista, että vain menen 'joo joo' linjalla ja jätän kertomatta ja kuuntelematta. Ei todellakaan mikään ideaali ja toivoisi todella, että kaikki saisivat sellaisen th:n, johon voi luottaa ja jolle voi kertoa kaiken. Mutta toisaalta on todella terveellista kaikkien muistaa, että neuvola ei ole pakollinen ja se on todellakin neuvola, ei käskylä tai määräämö.

Hei vaan! Tästä se taas lähtee. Reilu vuosi stressillistä yrittämistä ja helmikuinen km takana. Maanantaina vihdoin tikutin plussan, nyt 5+2 ja la 30.7.
Arkea pyörittää mun kanssa mies ja tyttö 2v.
Mukava päästä taas odottamaan vauvantuoksua ja toivottavasti on aihetta pysyä keskusteluissa mukana aikakin heinäkuun puoleen väliin

Ite kyl tykkään siinä mieles et pääsee aina kuuntelee sydänäänwt ja otetaa tärkeimmät testit. Tosin painon mittaus on lopussa aina tuskainen tieto :D

En tiedä onko tää normaalia, kun oon vasta viikolla 7+5 ja mun maha on kasvanu jo sen verran että mammavaatteet jo käytössä. Oireista muunmuassa pahoinvointi on tallella eikä oo tullu verta tai mitään muutakaan paperiin vessakäynnin yhteydessä. Välillä koskee vasemmalle puolelle alimman kylkiluun kohdalle sellain vihlasuna.
Esikoistani oottelen ja melkein oon paniikissa kun maha kasvaa niin hirveetä vauhtia.

Eka neuvolakäynti mulla oli 17.11. Siinä sitten puoltoista tuntia juteltiin ja katottii hemoglobiini (138) ja verenpaineet (enmuista) yms ja sit lopuks lähin labraan otattamaan verta kun neuvolatäti tökkäs 2 kertaa ohi ja totes että parempi käyä labrassa.

Ohessa kuva, suttasin naaman ja tatuoinnit siltä varalta että joku tuttu eksyis tänne sivulle, kun en vielä halua ns julkiseen tietoon tätä odotusta kun niin alussa vasta ollaan.

Sanottaisiinko että "pieni lievä" paniikki tässä on, että onkohan kaikki kunnossa. Maanantaina aattelin soittaa neuvolaan ja kysyä että mitä ihmettä.

Liitteet

• 1417301682626.jpg
    1417301682626.jpg
    21.2 KB · Katsottu: 60
^ninsu: tutulta näyttää!! Mä oon kans turvonnu kun pullataikina. Oista housuista oli nappi auki jo pari viikkoo, nyt siirryin mammamalliin, ku ne on niiiiii mukavat.

Toki mulla on toinen tulossa et yleensä näkyy helpommin. Mutta en saanu esikkoakaan pidettyä töissä salassa edes 12 viikolle. Yksi teini-poika bongas mun mahani jo rv9-10 aikoihin.. Ei silloinkin olin aika turpoava.

Mullakin plompsahti maha esiin tosi ajoissa esikoisesta, turvotustahan se on alkuun mutta väitän että toisilla on ruumiinrakenne semmonen ettei kohtu mahdu kasvamaan lantion sisällä vaan tulee äkimmin esille. Näytin esikon kohalla rv 30 siit kun oottaisin kaksosia viimisilläni :) huoli pois siis, juot vaan kovasti vettä että turvotus vähenee niin oloki on parempi :)

Muokattu viimeksi:
Ihanaa ettei mun tarviikkaan panikoida :) mun äitille kauhistelin tätä mun mahaa ni se vaan "lohdutti" sanomalla ett mietippä minkäkokonen se on sit lähempänä viikkoo 40.

Sama homma täällä, maha niin turvoksissa että pakko oli siirtyä mammahousuihin (viikkoja 6+0) ;) Ei kannata siis huolestua. Se ns. oikea vauvamasu on sit kovempi.. :) Ootan toista lasta mut sama homma oli ekassa raskaudessa..nyt turvotusta on vaan vähän enmmän.

mammabyysat täälläkin, ovat kyllä mainio keksintö..ei kirraa eikä purraa:)

Huoh, en jaksais tätä pahoinvointia...muutama päivä sitten vielä iloitsin (okei välillä jopa huolestutti) lähes oireettomuudesta, mut nyt on ekasta raskaudesta tuttu pahoinvointi tullut varmaan jäädäkseen. Vielä en tosin oo oksennellu, mut lähellä on ollut. Varsinkin lämpimän ruuan haju ällöttää...vaikea saada mitään alas, lähinnä mussutan leipää ja hedelmiä mutta mitään en pysty isoja määriä syömään. Toisin sanoen oon koko ajan syömässä mut silti on koko ajan nälkä ;)

Täälläkin on pahoinvointia :(
Koko ajan ällö olo, mitään ei saa syötyä ja ihanan ihana aamukahvikin saa yrjön kurkkuun.
En muista että olisi näin paha olo ollut kummastakaan edellisestä.

Nyt pitäisi olla siis 6+5
Ja itseasiassa en edes muista tarkkaa viimeisten menkkojen alkamispäivää :o
Mutta pakosti on ollut 13.tai 14.pvä eli ultrassa sitten sitten selviää missä ollaan oikeasti menossa...

Yllärivauva, miksi tää kuulostaa edelleen niin uskomattomalta!!

Paljon on mennyt ketjussa kesken, osanottoni heille kaikille ♡

Mykerö: Onnittelut, aika samoilla päivillä ollaan. Täällä LA 29.7. Onko mitään oireita? Minulla ei muuta kuin kipeät nännit ja vähän väsymystä.

Ninsu: Ihana kuva, mahtava massu vaikka on vasta 7+5.

Minulla on aivan litteä vatsa vielä eikä turvota yhtään. Vähän huolestuttaakin. Onko täällä muita oireettomia?

Täällä yksi uusi kanssa :) Toista odotan hyvin varovaisin mielin. Esikoinen syntyi alkuvuodesta ja menehtyi kuukauden iässä. Tässä raskaudessa olen tiukemmassa syynissä. Joulukuussa otetaan istukkanäyte, jossa selviää onko vauva terve.

Kuovi rv9+4

Takaisin