Heinä-äidit 15! Tuntemuksia, oireita, odotuksia, ajatuksia ja tutustumisia.

Mä olen kovasti nyt toisen kohdalla miettinyt että halutaanko tälläkertaa tietää sukupuoli. Kyllähän se helpottaa, mutta ajatus siitä että se selviää vasta synnytyksessä kiehtoo! Meillä on tallella kaikki neutraalit pikkuvaatteet joten ei tarvisi ees ostella paljoa mitään.

Mulle on aivan sama missä vaiheessa saan tietää sukupuolen, kun en muutenkaan aio ostaa tytölle punaista ja pojalle sinistä. Ainakaan äidilleni en halua lipsauttaa sukupuolta etukäteen.

Niin mie oon aatellut samoin, etten halua pukea tyttöä punaisiin tai poikaa sinisiin.. Tykkään muutenkin kaikista murretuista väreistä, keltaisesta, ruskeasta, oranssista, vihreästä... joten se luultavasti tulee näkymään aika paljon sit lapsen vaatetuksessa.

Käsittämätön onnellisuuden, paniikin ja sekopäisyyden rajamailla häilyvä olotila. O.o :D

Ei täälläkään mitään tunnu vaikka alamahaa painelis, pystyn nukkua mahallaankin ihan hyvin vielä :)

Täälläkään ei tunnu alavatsalla vielä mitään. Tai siis ei oo ainakaa noussu häpyluun yli vielä. Nukun pääosin selältään tai kyljeltään, joten siinä ei oo ainakaa toistaseks ongelmii.

Ihanaa kun sai nukkua kokonaisen yön, mut aamulla kun nukkui normaalia pidempää'n olo oli kuin krapulassa...

:crybaby2Paniikki iski juuri äsken, oon syöny pellavarouhetta vatsantoimintaa parantamaan ja nyt luin ettei sitä saa käyttää ollenkaan raskaana

Löysin tällaista tietoa pellavatuotteista;

"Miksi raskaana olevan naisen ei suositella käyttävän pellavatuotteita?

Odottavien äitien on neuvottu välttämään pellavansiemeniä ja - rouhetta. Syy tähän kieltoon on pellavatuotteiden sisältämä kadmium, ei niinkään mahdollinen syaanivety. Pellavaöljy ei tietenkään sisällä kadmiumia eikä syaanivetyä, joten pellavaöljyn käytöllä raskauden aikana ei ole estettä.

Pellavansiemeniin kertyy maaperästä kadmiumia ja luontaisesti siinä muodostuu helposti haihtuvaa syaanivetyä. Koska syaanivety on siis helposti haihtuvaa, pellavarouheen kuumennus on tehokas keino sen poistamiseksi (pellavansiemenistä syaanivety ei liukene elimistöön ollenkaan). Syaanivedyn käyttäytyminen ruoansulatuskanavassa on vielä osittain epäselvää, mutta arvellaan että syaanivety muuttuu elimistössä tiosyanaatiksi, joka poistuu normaalin aineenvaihdunnan kautta. Syaanivetyä on luontaisesti pieniä määriä monissa muissakin raaka-aineissa mm. manteleissa.

Elintarvikkeiden kadmium kertyy ihmisillä munuaisiin, mutta tutkimuksissa pellavansiemenien tai -rouheen nauttiminen ei ole nostanut kadmiumpitoisuuksia lähellekään haitallista rajaa. Tässä suhteessa säännöllisen käytön, kohtuurajoissa, ei pitäisi olla haitaksi. Odottaville äideille suositukset ovat kuitenkin erilaiset, koska raskauden aikana pienetkin määrät kadmiumia voivat olla sikiölle vaarallisia. Raskasmetallit (kuten kadmium) mm. vaikuttavat solunjakautumiseen ja hidastavat sikiön kasvua.

Kadmiumin pitoisuuksia mm. äidin veressä ja istukassa on seurattu erilaisissa tutkimuksissa. Tämä johtuu siitä, että tupakointi raskauden aikana on yleinen riskitekijä, joka lisää kadmiumin saantia huomattavasti. Tupakointihan on vaarallista raskauden aikana hyvin monesta eri syystä, tietysti häkän ja nikotiinin takia mutta yhtä lailla myös raskasmetallien kuten lyijyn ja kadmiumin takia.

Tupakoivien naisten vauvojen tiedetään olevan keskimääräistä pienempiä mutta on vaikea varmuudella tarkentaa kadmiumin vaikutusta syntymäpainoon, koska muuttuvia (haitta)tekijöitä on useita. Istukan korkean kadmiumpitoisuuden katsotaan kuitenkin olevan yhteydessä alhaiseen syntymäpainoon ja pään ympärysmittaan.

Jonkin verran on ilmeisesti myös tutkittu tekijöitä jotka vaikuttaisivat kadmiumin imeytymiseen. Esim. yhdessä tutkimuksessa havaittiin elimistön matalan rautavaraston olevan yhteydessä kohonneeseen kadmiumin imeytymiseen. Toisaalta esim. runsasta rasvansaantia pidetään mahdollisesti kadmiumin imeytymistä lisäävänä tekijänä."

Lähde: sini-pellava.fi

Itse tuon tekstin perusteella kokisin että tupakanpoltto olisi suurempi haitta sikiölle kuin pellavarouhe. Enkä usko että mitään peruuttamatonta on käynyt, ennemmin varmasti vaikutusta olisi raskauden edetessä jatkuvalla käytöllä.

Hei kaikille!

Liityn kerhoon. Täällä 27 -vuotias esikoista odottava ja laskureiden mukaan LA olis 24. heinäkuuta :love017 viidennellä viikolla siis ollaan. Mies on 32, tämä on hänenkin ensimmäisensä. Talokaupat meneillään! Meilläkin km takana elokuulta, ja ajateltiin odotella vähän aikaa ennen uutta yritystä mutta tärppi kävi sillä siunaamalla kun lipsuttiin taas tjottailemaan.

Toistaiseksi olen päässyt vähällä, mitä raskausoireisiin tulee, vaikka pari päivää sitten sain nenäverenvuodon, jota minulla ei ole ikinä! Sittenpä sain tietää että on aika yleinen raskausoire :confused: koskaan kuullutkaan. Olin tuolloin ihan yksin työpaikalla ja tuntui jo että pian alan ottaa lukua kun pyörrytti. Välillä alavatsaa "kuumottaa" mutta muutoin on sellainen erikoisen seesteinen ja hehkuva olo!

Ei mitään... ei siis oireen oiretta... ei vihlaisuja, yökötyksiä tmms... eikä tää miettiminen lopu. Nii. Nyt kai pitäs olla hissun kissun ja tyytyväinen ja huolestua sitten jos alkaa tiputteleen tjms. Olen nainen... vaikka kaikki olis hyvin niin mietitään, että miks kaikki on näin hyvin. Argh!

Mutta jos ajatellaan, että kaveri on mukana ja jatkaa hiljaisesti vaan kasvuaan niin vastaan tuohon kysymykseen haluaisinko tietää sukupuolen aiemmin. Kyllä! Tosin avomieheni taas ei. Mulla on ensimmäisestä avioliitosta kaks poikaa, 9. ja 8. weet ja nyt tää avokin kanssa yhteinen poika täytti just kaksi. Joten, kyllä tässä talon ainoana naisena kaipailisin sellaista tytön tylleröä, jonka hiuksia letitellä jne. ja tehdä muutenkin tyttöjen juttuja. Mulla niin välillä tulee kurkusta jo noi kaikki poikien leikit, autot, legot, sotaleikit ja mitä näitä nyt on. Oon parissa edellisessä raskaudessa jo esikoisen jälkeen haaveillut tytöstä (tietysti olen ollut myös ikionnellinen saadessani synnärillä syliini pojan), mutta tuo salainen haave ja odotus tytöstä koko raskausajan, jollakin tavalla vaan niin murentaa osan musta sit loppupeleissä. Älkää siis luulko, etten ole onnellinen saadessani kolme ihanaa ja tervettä poikaa, rakastan heitä kaikkia todella :Heartbigred
, mutta siis ajatuksena vaan se, että jos jo aikaisemmassa vaiheessa saisin tietää odottavani jälleen poikaa niin en elättelisi turhia haaveita koko raskaus aikaa... (Kai joku pysy kärryillä mun ajatusmaailmasta?) Oon kyllä sanonut, että ennen tyttöä en lopeta, mutta jos tässä nyt poikatehtaaksi ollaan leimautumassa niin voi olla, etten ihan loputtomiin jaksa :help

Kappana, itselläni aivan sama edelleen.. ei MITÄÄN oireita. No ok, tissit hieman hellät onneksi edelleen painellessa.. mutta nännitkään enää arat juuri lainkaan ;(

En tiedä.. menin lueskelemaan kaiken maailman tuulimuna ja km-juttuja eikä se ainakaan helpottanut oloa..
Vaikka tiedän että oireet tai oireettomuus ei kerro siitä onko kaikki hyvin vai not. Eihän tässä auta ku elää päivä kerrallaan ja toivoa että siellä masussa oikeesti joku kasvaa onnellisesti ja toivottavasti pieni sydänkin pian lyö jo :) <3

Kappana, kyllä mä ymmärsin mitä ajoit takaa. Epätietoisuudessa eläminen on rankkaa, kun ei voi tavallaan mitenkään psyykata itseään siihen, että mikä on seuraava askel.

Eipä ole muuta tullut mietittyä kuin sitä, että jos se on tyttö niin mitään prinsessakamaa ei meidän huusholliin sitten kyllä tule! :cool: En ole mikään sukupuolineutraaliuden äänitorvi mutta tuo vaan jotenkin pistää aina risomaan.. kun se on se ainainen pikku prinsessa-hypetys.

mä taashaluan jos on tyttö nii paljon vaaleenpunasta ja ihania tyttö juttuja :) ja sit jos poika niin kans vaaleensinistä mutta myös paljon muutakin kyllä se sitte ku alkaa tajuamaa nii sanoo ite mitä haluaa :) siihe asti voi oman mielen mukkaa laittaa mikä käytännöllistä :) haluan että mun vauvasta näkkee sen heti vaatteistaki:) mutta jonkun verran varmaa neutraalejaki vaatteita ja jtn pientä erikoista :)

Joo, meillä esikoisen(tyttö) aikana puin sen ekaan neuvolaan beigeen bodyyn ja ruskeisiin housuihin ni yks nainen sano että "ompa sulonen poika" :o eikö muka ruskeita voi pittää tytölläkkii. :D

Kappana:
ymmärrän täysin tuon pointtisi. Meillä on 3 tyttöä, ja ikionnellisia heistä! Mutta kyllä se pieni haave siitä pojasta elää edelleen. Tympii vaan ympäristön jatkuvat kommentit tyyliin "kyllä teiän pitää se poika tehä" tai "millon se poika tulee" yms. Joten kyllä aiotaan selvittää sukupuolia etukäteen, osaa sitten valmistautua. Mutta tuskin julkistetaan sitä tietoa silti ihan kaikille.

voi pitäää ruskeeeta ihan hyvin:) se on kummallekkin todella hyvä:)

ymmärrän myös ton että haluais jonkun sukupuolen... eihän sille mitään voi mikä tulee ja tyytyy siihen mitä tuo tulleessaan ja on onnellinen, mutta luonnollistahan se on unelmoida ja miettiä jotakin tiettyä:) peukut pystyyn että tyttö tulis !!! ja tirppalle poika!:) typerää ympärillä sanoa että millos poika.. eihä lapsen saanti oo itsesstään selvyys... saati sitten sukupuoli

Täällä yks odottaja lisää :) La olis 11.7 eli nyt 6+1. Huomenna ensimmäiseen neuvolaan. Yritän jos pääsisin varhaisultraan koska ton la vähän ???. Esikoine n jo 5v. En tiedä miksi pelkään nyt. En ehkä osannut esikoisen kohdalla pelätä kun kaikki oli niin uutta. Oireina rintojen arkuus (mutta ei äärettömän kipeät), menkkajomotukset ja väsymys. Joskus olo kun ei olisi raskaana ollenkaan...kunnes noi menkkajomotukset ja pienet nippasut yllättää. Mulla jo toinen antibiootti kuuri menossa tässä 2vkon sisään. Senki takia pelkään että vaikuttaako jotenkin,vaikka sallittu onkin raskaana ollessa.

Nytkin mun tytöllä on ruskeeta päällä :eek: Ja kotiin tuli myös beigessä ja ruskeessa, kun ei sukupuolta tiedetty raskausaikana. Kyllä mä tästä neljännestäkin haluaisin sukupuolen tietää, helpompi laitella vaatteita ja juttuja valmiiksi kun tietää. Mä toivon ehkä toista tyttöä, mutta sekin sekin on lähinnä käytännön syistä, meillä ei oo ku kolme makkaria ja olis helppo jos olis sit tyttöjen ja poikien huone. Ja onhan noita tyttöjen vaatteita kertynyt aika paljon, niin olis kiva toinen käyttäjä niille. Mäkin sanoin odotusaikana, että jos tyttö tulee niin saa pukeutua kyllä veljiensä vanhoihin vaatteisiin, minä en ala röyhelöitä ja pinkkiä tänne kantamaan! No sit synty se tyttö ja kappas, kirppikseltä on kotiutunut kasseittain niitä pinkkejä röyhelöitä :grin Joskus sitä vaan menee sekasin :p

Löysin tällaista tietoa pellavatuotteista;

"Miksi raskaana olevan naisen ei suositella käyttävän pellavatuotteita?

Odottavien äitien on neuvottu välttämään pellavansiemeniä ja - rouhetta. Syy tähän kieltoon on pellavatuotteiden sisältämä kadmium, ei niinkään mahdollinen syaanivety. Pellavaöljy ei tietenkään sisällä kadmiumia eikä syaanivetyä, joten pellavaöljyn käytöllä raskauden aikana ei ole estettä.

Pellavansiemeniin kertyy maaperästä kadmiumia ja luontaisesti siinä muodostuu helposti haihtuvaa syaanivetyä. Koska syaanivety on siis helposti haihtuvaa, pellavarouheen kuumennus on tehokas keino sen poistamiseksi (pellavansiemenistä syaanivety ei liukene elimistöön ollenkaan). Syaanivedyn käyttäytyminen ruoansulatuskanavassa on vielä osittain epäselvää, mutta arvellaan että syaanivety muuttuu elimistössä tiosyanaatiksi, joka poistuu normaalin aineenvaihdunnan kautta. Syaanivetyä on luontaisesti pieniä määriä monissa muissakin raaka-aineissa mm. manteleissa.

Elintarvikkeiden kadmium kertyy ihmisillä munuaisiin, mutta tutkimuksissa pellavansiemenien tai -rouheen nauttiminen ei ole nostanut kadmiumpitoisuuksia lähellekään haitallista rajaa. Tässä suhteessa säännöllisen käytön, kohtuurajoissa, ei pitäisi olla haitaksi. Odottaville äideille suositukset ovat kuitenkin erilaiset, koska raskauden aikana pienetkin määrät kadmiumia voivat olla sikiölle vaarallisia. Raskasmetallit (kuten kadmium) mm. vaikuttavat solunjakautumiseen ja hidastavat sikiön kasvua.

Kadmiumin pitoisuuksia mm. äidin veressä ja istukassa on seurattu erilaisissa tutkimuksissa. Tämä johtuu siitä, että tupakointi raskauden aikana on yleinen riskitekijä, joka lisää kadmiumin saantia huomattavasti. Tupakointihan on vaarallista raskauden aikana hyvin monesta eri syystä, tietysti häkän ja nikotiinin takia mutta yhtä lailla myös raskasmetallien kuten lyijyn ja kadmiumin takia.

Tupakoivien naisten vauvojen tiedetään olevan keskimääräistä pienempiä mutta on vaikea varmuudella tarkentaa kadmiumin vaikutusta syntymäpainoon, koska muuttuvia (haitta)tekijöitä on useita. Istukan korkean kadmiumpitoisuuden katsotaan kuitenkin olevan yhteydessä alhaiseen syntymäpainoon ja pään ympärysmittaan.

Jonkin verran on ilmeisesti myös tutkittu tekijöitä jotka vaikuttaisivat kadmiumin imeytymiseen. Esim. yhdessä tutkimuksessa havaittiin elimistön matalan rautavaraston olevan yhteydessä kohonneeseen kadmiumin imeytymiseen. Toisaalta esim. runsasta rasvansaantia pidetään mahdollisesti kadmiumin imeytymistä lisäävänä tekijänä."

Lähde: sini-pellava.fi

Itse tuon tekstin perusteella kokisin että tupakanpoltto olisi suurempi haitta sikiölle kuin pellavarouhe. Enkä usko että mitään peruuttamatonta on käynyt, ennemmin varmasti vaikutusta olisi raskauden edetessä jatkuvalla käytöllä.

Joo erinäisissä lähteissä on kerrottu että pieniä määriä voi syödä.. Parempi kuitenki ettii jotain muuta ummetusta helpottamaan..

Takaisin