Heinä-äidit 15! Tuntemuksia, oireita, odotuksia, ajatuksia ja tutustumisia.

Noi omat laskuthan voi heittää paljonkin ja jos on oikein ajoissa liikkeellä niin eihän sieltä vielä paljoa näy. Eikös Mimilläkin heittänyt melkein viikon.

Mä kävin esikoisesta varhaisultrassa liian ajoissa, oli 5+ jotain ja silloin ei vielä ollut kuin ruskuaispussi. Odoteltiin 2 viikkoa ja seuraavalla kerralla kuului vahva syke <3 Mutta kyllä se säikäytti silloin kovasti! Ei siis kannata vielä menettää toivoa :)

Niin mutta mulla kun ei ollut edes sitä ruskuaispussia! Vaan pelkkä sikiöpussi, mihin pitäisi se ruskuaispussi kehittyä..

Tervehdys, jos minäkin nyt vähän esittäytyisin :)
Täällä tuntuu monet jo menevän pitkälläkin, itse tein digitaalisen raskaustestin nyt maanantaina 10.11. ja näytti, että olen 1-2 viikkoa raskaana, eli ihan alussa vasta :) Jännän tästä tekee sen, että kuparikierukka poistettiin tasan kolme viikkoa sitten..Edellistä raskautta odotettiin puoli vuotta ja en todellakaan osannut odottaa, et voisin näin nopeasti tulla raskaaksi.. Meillä on siis 1,5 vuotias tyttö, jonka kanssa mä olen kotona vielä ensi vuoden helmikuun asti. Töissä kerkeän olemaan sitten varmaan joku 3 kuukautta siinä välissä sitten, mikä sopii mulle :D Itse olen 25 vuotias ja mies täytää kuun lopussa 30. Mulla on ollut yksi keskeytynyt keskenmeno vuonna 2011 ja siitä on kyllä jäänyt traumat. Ekassa ultrassa lääkäri totesi, että sydänääniä ei kuulu ja koko vasta viikkoa 7, ku ois pitänyt olla 11.. Sitten sain pillerin seuraavana päivänä sairaalassa ja vuoto kesti 3 kuukautta + 1 antibioottikuuri. Tämän takia haluaisin mennä kanssa varhaisultraan, mutta mun ymmärtääkseni se maksaa n.150e luokkaa? Mulla menee nimittäin eka ultra varmaan tammikuun puolelle vasta :(

heidihh aika jännä itelläki laskettu aika 9.7.15 ja lapsien ikäeroksi tulee 2v7kk :))
Apuja ajattelin kysyä kun sain pyynnön työhaastatteluun ensi viikoksi ja olisi vielä semmonen mistä tykkäisin. Missä vaiheessa raskaudesta pitäisi kertoa esimiehelle? Pitäisikö minun jo itse haastattelussa kertoa että olen raskaana vai voinko/saisinko kertoa asiasta myöhemmin ?

hmmh... raskaushan ei kuulu työhaastatteluun,, eikä sen pitäs olla mikään este työnhakuun ja saamiseen... mutta valitettavasti se vaan on.. koska raha :/ ite olen koeajalla... ja vaikka soppari jatkuis siitö tulis tietyn kestonen... että en taida olla töissä äitiyslomaa ennen just... täällä osataan katsoa.. itsellä vään vaivaa kanssa nyt että pitäskö millon kertoo yms ... mut en tiiä sit vasta kun näkyy.. ihan miten ite ajattelet asian.. asia ei kuulu työ haastatteluun.. jos ne kysyy suoraan niin vastaa rehellisesti... mitä muut ihmiset ootte mieltä.. toisaalta pystyisinkö itse olla sanomatta... en varmaan mutta tod näköisesti joku muu saisi paikan, eli hiljaa vaa?? en tiedä!! :D

Kaksi kuukautta ennen ä-loman alkua pitää töihin ilmottaa. Itse menisin haastatteluun ja ottaisin työn vastaan, mutta onhan siinä riskinsä eikä se oo kauheen reilusti tehty työnantajaa kohtaan :/

Mä katoin, että meillä on kätilön tekemä varhaisultra 50e. Edellisillä kerroilla oon käyny lääkärillä ja sillon lasku onkin ollut 150-200e :confused: Mutta osaahan se kätilökin nyt sen vaavelin sieltä löytää ja kattoo sen verta rakenteita kun alussa näkyy. Mä meen siis Lahteen Perhe-Artelle.

Useimmiten ei kyl kannata kertoo raskaudesta haastattelus jos meinaa sen paikan saada, eikä ole siihen velvollisuuttakaan. Se onko se sitten eettisesti oikein onki eri juttu :wink

Onpa Myy92 hauska että tulee prikulleen sama ikäero :) Ja haastattelusta. Mä en oikeesti tiedä mitä tekisin, vaikee tilanne.. Toisaalta ei kuulu työhaastattelussa kertoa, mut en tiiä onko reilua olla kertomatta. Ite ehkä kallistuisin kertomiseen, mutta ymmärrän kyllä kertomattomuudenkin :)

Mulle tulee toivottavasti tuo sama tilanne eteen (odottelen, että pääsisin jatkoon yhteen paikkaan, jonka suhteen tehdään päätöksiä toooooodella hitaasti, ja olen kuullut, että lähiaikoina saattaisi olla auki toinenkin paikka, johon voisin hakea). En ole ajatellut kertoa, koska toivon, että mahdolliset työhaastattelut olisivat ennen vuodenvaihdetta, ja sehän tarkoittaa, että mentäisiin kuitenkin vielä aika varhaisissa viikoissa. Että periaatteessa monta asiaa voi vielä muuttua tämän raskaudenkin suhteen, vaikka tietysti toivon, että kaikki mene hyvin ja loppuun asti. Mutta kun tosiaan siihen heinäkuuhun on niin pitkä aika vielä, en pidä salaamista mitenkään erityisen arveluttavana.

Ehkä siinä tapauksessa, jos olisin hakemassa johonkin tosi pieneen yritykseen, joka satsaisi valittuun tosi paljon vaikka koulutuksen muodossa ja joka olisi tosi riippuvainen uudesta työntekijästä, miettisin tarkemmin ja saattaisin sanoa, koska sellaisessa tapauksessa mahdollinen äitiysloam voisi olla tosi hankala yritykselle. Mutta voisihan joka tapauksessa käydä niinkin, että uusi työntekijä vaikka sairastuisi vakavasti ja pitkäaikaisesti ja aiheuttaisi siten kuluja työnantajalle.

Saako työhaastattelussa muuten edes oikeasti kysyä raskaudesta? (siis jos ei ole työ, josta voisi olla sikiölle vaaraa?) Mahdollisista lapsihaaveistahan ei saa edes kysyä. Jos multa suoraan syyttäisiin, saattaisin ehkä kysyä takaisin, onko kysymys todella relevantti työn kannalta (on mulla täällä kysytty joskus uskonnostakin, vaikka täälläkin se on laitonta) ja sitten jos oikein painostettaisiin, saattaisin sanoa rehellisesti. Kuulin täällä kyll¨yhdestä suomalaisnaisesta, jolle oli tehty kertomatta raskaustesti ja sitten kun hänet valittiin, todettiin, että voitiin valita, kun testi oli nega. Ylläri ylläri, nainen ei sitten ottanut paikkaa vastaan.

Me käytii 2 kertaa ultrattavana esikoisesta yksityisellä, ja ne oli jotai n.100e pintaan. Meillä kun ei neuvolas oo ultria.

Mä en kertois haastattelussa, ellei työstä oo välitöntä vaaraa sikiölle. Esikosta kerroin töissä muistaakseni rv6+4, kun puhuttiin pomojen kanssa lisäihmisten palkkaamisesta, ni sanoin samalla sillon et tarttette mun tilalle jonkun. Nyt meinaan pitää niin kauan ku jaksan asian salassa. Todenäkösesti en saa pidettyä 12 viikolle asti, mut yritän ainakin.

Ja toi seläntakana testaaminen, ni en olis kyl mäkää paikkaa ottanu vastaan. Ja olisin varmast selvittäny, olisko ne voinu haastaa oikeutee tms. Törkeetähän tommonen on!

Tervetuloa kaikille uusille! :welcome

Timbe: Pidetään peukkuja! Voin vaan kuvitella mitä kaikkea päässäsi pyörii tällä hetkellä.

Työhaastattelusta: Kiinnostava aihe, koska minulla voi olla myöskin edessä sama. Töitä olisi kiva saada, mutta tosiaan jos hetken päästä jo maha kasvaa ja joutuu puhumaan pomolle äitiyslomasta jne. niin mitenkä työnantaja tosiaan tällaiseen suhtautuisi. Vaikeita asioita pohdittavana kaiken muun lisäksi.

KYSYMYS: Itsellä poksahti tänään 5+0 ja mietinkin, että kun ei nyt enää ole mitään oireita. Flunssa, aivastelu ja pienoinen väsymys katosivat. tein jopa uudelleen testin, että olenko tosiaan edes raskaana. No positiivinenhan se tulos oli. Mutta se kysymys; Onko kaikilla alkanut jo rinnat aristaa? Mulla kun ei ole sitäkään.

ON: Ei siis alkuraskauden oireita. No okei, vähän välillä vihloo kohdun seutuvilla noustessa tai äkkinäisissä liikkeissä. Tässä kovasti on mietityttänyt, että kuinkahan lähipiiri suhtautuu kuullessaan raskaudesta. Meillä kun ei mikään kamalan hehkeä taloustilanne ole ollut tähänkään mennessä, mutta aina ollaan jotenkin tultu toimeen. Siksi tuo oma työllistyminen on kans niin pinnalla, että toivois saavan jotakin apuja tähän tilanteeseen eikä olis sellaista leimaa otsassa, että kaiken maailman tuilla tässä nyt laakereilla mukamas lekotellaan.

Toisekseen aloin miettimään edellisiä menkkojani, jotka pistivät jo silloin hieman miettimään. Tulivat ajallaan, mutta olivat enemmänkin sellaista niukkaa, ruskeahkoa vuotoa (pelkästään) ja kestivät lyhyemmän ajan kuin yleensä. Normaalisti kestävät n. 8.päivää ja nämä kestivät 4-5 päivää. Mutta kai niitä silti voi pitää oikeina menkkoina?!!

Niin ja nla aikakin tuli varattua! Muistinpas! Eka käynti siis 28.päivä jolloin sit katsellaan jo aikoja ultraan jne. :love017

Kappana, mullakin tuli tänään nettilaskurin mukaan 5 viikkoo täyteen. Ei tosin ihan satavarma kun kierto heitellyt 27-33kp välillä mut elän nyt siinä fiiliksissä et on 5+0 tänään :)

Ja siis mullakin todella vähän oireita. Tissit on kyl vähän arat mutta aremmat ollu monesti menkkakierrossa. Nännitkään ei enää niin arat mitä vielä muutama pvä sitten..

No viime yönä noustessani yöllä pissille, mahaa vihloi hetken aikaa ihan kunnolla ja aattelin et mitähän nyt,.. mut sekin loppui sit yhtä nopeesti kun alkoikin.

Mut tosiaan ei kyllä näistä mun oireista heti osais päätellä olevansa raskaana jos ei nyt tietoisesti ois raskautta tavoitellut! :D

Kappana, mullakin tuli tänään nettilaskurin mukaan 5 viikkoo täyteen. Ei tosin ihan satavarma kun kierto heitellyt 27-33kp välillä mut elän nyt siinä fiiliksissä et on 5+0 tänään :)

Ja siis mullakin todella vähän oireita. Tissit on kyl vähän arat mutta aremmat ollu monesti menkkakierrossa. Nännitkään ei enää niin arat mitä vielä muutama pvä sitten..

No viime yönä noustessani yöllä pissille, mahaa vihloi hetken aikaa ihan kunnolla ja aattelin et mitähän nyt,.. mut sekin loppui sit yhtä nopeesti kun alkoikin.

Mut tosiaan ei kyllä näistä mun oireista heti osais päätellä olevansa raskaana jos ei nyt tietoisesti ois raskautta tavoitellut! :D

Saanko olla siis iloinen sun suhteellisen vähäisestä oireettomuudesta? :grin Olis joku kanssasisar :wink

Kappana, joo, kai sitä pitäs itekkin olla vaan tyytyväinen tähän tilaan, eihän sitä tiiä iskeekö tässä vielä millaset väsymykset ja pahoinvoinnit päälle....

Mut väkisin sitä alkaa epäilee tässä vaiheessa et onko tuolla masussa ees ketään.. :)

Kappana: kyselit tuosta rintojen aristelusta. Täällä ei ainakaan tunnu mitään erityistä kipua rinnoissa, tosin imetän esikoista vielä muutaman kerran päivässä. Mutta en muista mitään erityisiä "tissituntemuksia" edellisestäkään raskaudesta. Oireet on kaikilla niin erilaisia..
Puhuit tuossa, että miten lähipiiri suhtautuu raskausuutiseen. Minäkin aloitin opiskelut, kun aloitin odottsamaan ekaa ja opiskelen vieläkin, että joku voi ajatella, että ei ole paras tilanne hankkia lapsia nyt. Mutta itse ajattelen, että eihän sitä koskaan ole valmis, jos niin ajattelee. Minä ainakin etsin vielä paikkaani työmaailmassa. Minusta nyt on hyvä aika tehdä lapset ( olen nuori 27 v) ja jaksan olla lasteni kanssa. Esikoiselle taas toivon pienellä ikäerolla olevaa leikkikaveria. Kyllä ne raha-asiat siitä järjestyy ja varmasti läheiset ovat innoissaan, kun tottuvat uutiseen :)

Olette keskustelleet täällä työhaastatteluun menosta ja raskaudesta kertomisesta. Kinkkinen kysymys. Itse pohdin samaa, koska mieltä kutkuttelisi hakea uutta työpaikkaa (nykyinen keikkatyö epävarmaa). Jotenkin tuntuu, että haluaisi olla rehellinen, mutta kannattaako se.. Sitäkään ei tiedä, että miten nopeasti raskaus alkaa näkymään :/

jooo itse olen samaa mieltä joyhanna..jos alkaa järkeilemään niin eihän ikinä oo hyvä tilanne, kyllä kaikki asiat järjestyy jos vaan jaksaa luottaa ssiihen:) olen kuullut ns.oikeista iästä.. mielestäni sitten ku on itse siihen valmis.. ite ajattelen että tulkoo sittenku tulkoo ,itse olen nuori ja kokematon kohta parikymppinen ja naimisissa. elämä opettaa , uskon sen:)

jokainen aatelkoon asioista omasta näkemyksistään:) ymmärräm kyllä jotenkin että haluaa käydä koulut yms ..muttta miten kauammaksi lykkää nii vaikeempaaa ihan koko ajan :) ja tapaus kohtasesti mennään :)

Oireet on helpottunu ainaki toistaseks niin et nyt vaan nenä valuu ja aivastuttaa, rinnat on iltasella melko kipeet

Takaisin