Hehkeä huhtikuu

Hei

SiniBnt, mulla on kuule ihan samat ajatukset: meidän poika heittää sellaista kuperkeikkaa massussa koko ajan, että aloin jo huolestua, että onko hällä kaikki hyvin vai haluaako kertoa, että on hätä. On se vaan kumma tämä ihmismieli: kun vauva ei liiku niin on hädissään ja sitten kun liikkuu, niin on silloinkin hädissään. Luulen kuitenkin, että ihan normaaleja tuntemuksia nämä on. Kyllä minä siitä lekurille mainitsin, että olen jo ollut kovasta liikehdinnästä huolissaan, että haluaako vauva kertoa minulle, että olo ei ole hyvä. Ei se lekuri siihen oikeastaan mitään sanonut, sen verran taisi kommentoida että illalla nukkumaan mentäessä jos kovasti liikkuu eikä meinaa rauhoittua niin voi vaihdella asentoa ja koittaa löytää mukavampi asento.

Minulla on vielä 19 pv laskettuun aikaan ja nyt alkaa olo olla hieman hankala. Yöt menee välillä ihan pipariksi, kun lantion seudulla on ihan joka asennossa kova paineen tuntu, vain kävely helpottaa. Viime yönä onneksi säästyin niiltä tuntemuksilta ja sain nukuttua aika lailla hyvin. Pihamaalla olen leikkonut pensaita ja täytyy myöntää, että ei meinaa millään jaksaa vaikka kuinka haluaisi. Neuvolan täti kommentoi tänä aamuna, että turvotusta on kyllä nyt jo havaittavissa,  painokin oli kyllä noussut melkein kilon reilussa viikossa. Sf-mitta 32,5cm ja RT:tä veikkaisi tällä kertaa. :) Huomenna on ultra niin sittenpähän sekin varmistuu.

Aurinkoa kaikkien päivään!
 
sais kyllä hetken pysyä vielä :) mut ei oo supistuksia tosiaan ollut pariin kuukauteen ollenkaan ? 
välillä oikeen ärsyttää kun mies tuhisee ja nukkuu sikeesti vieressä,ja itte ei pääse nukkuu ollenkaan. ja alkaa päivät käymään jo pitkäks,kun asuu niin maalla ettei pääse minnekkään lähtemään ja kotonakaan ei enään oo mitään tekemistä :P 
 
SiniBnt: Mä olin kans tosi huolissani vauvan pienestä koosta, kun sektioon päädyttiin rv 36+3. Mua kätilöt lohduttivat, että ei se koko niinkään paljon merkitse, kun viikkoja on jo niin hyvin kuitenkin. Viikot merkitsee paljon enemmän, kun suuremmilla viikoilla vauva on paljon valmiimpi maailmaan, vaikka pieni oiskin.Mulla oli vajaata viikkoa ennen synnytystä vauvan kooksi arvioitu 2100g ja poika painoi syntyessään 2390g. Pienestä koosta huolimatta tuo on ollut terve ja kaikinpuolin hyvävointinen poika alusta asti. Ei joutunut edes käymään keskolassa, vaan pääsi heti vierihoitoon synnyttäneiden osastolle. Sähän alat olla samoilla viikoilla. :) Ja jos sulla vauvat liikkuu hyvin, niin tuskin ne hapenpuutteestakaan kärsii, kun se yleensä näkyy heti vauvan liikkumisessa.
 
papi_dsl, mulla tuli jo monta viikkoa sitten useemman päivän ajan peräkkäin justiin samanlaista valkovuotoa kuin kuvailit. Oikein sitkeää limaa ja sitä tuli paljon. Mutta ei ilmeisesti ollut kuitenkaan kyse limatulpasta, kun yhtenä kappaleena ollaan edelleen...
Ja täällä myös nukutaan melko huonosti, alaselkää särkee jatkuvasti, sen puolen lonkkaa alkaa hetken päästä särkeä millä kyljellä makaa ja kääntyminen sattuu häpyliitokseen :D 

SiniBnt, mä mietin kanssa tuota samaa kerran aikaisemmin, kun vauva riehui koko yön ja hakkasi tosi kovaa kylkeä. Aattelin, että sillä on varmaan joku hätänä, kun ei pysty rauhoittumaan. Mutta se sitten meni ohi. Eli ilmeisesti hyvä merkki se vain on, jos liikkuvat paljon :)

Täällä on pari päivää vauva väännellyt hirveästi! Tuntuu, että se ei enää mahdu tuonne, kun kokoajan vääntelee ja venyttelee ja työntelee joka suuntaan... Varsinkin oikein tekee kipeää, kun tuolla ihan alapäässä työntelee tosi kovasti käsillään ja kääntelee kylkeä :/ Saisi potkia enemmän tuohon keskivatsalle kun se ei satu. Nyt myös harjoitussupistuksia tulee jo todella usein, ei tarvi paljoa tehdä kun alkaa supistaa. Myös on tullut kokoajan useammin sellaisia viiltäviä kipuja ja menkkamaista särkyä tuonne alaselkään. Meinaakohan nämä oireet, että tuo tulisi vähän aikaisemmin vai ei...? 

Ps. tänään virallisesti alkoi äitiysloma! :)
 
Ainiin ja pitikin tuossa jo aikaisemmin sanoa, että mä oon alkanu tekemään raskauspilatesta youtuubin avulla: http://www.youtube.com/watch?v=8M7X73qN-b0
Josko nyt painonnousu hidastuisi ja kunto vähän kerkeisi kohentumaan ennen synnytystä :) Toi on mukavan hidastempoista ja lyhyitä sarjoja, että huonompikin jaksaa :D
 
Huomenta kaikille! Kevätflunssa on saapunut meillekkin. Mies meni kyllä töihin köhien mutta itse lepäilen ja juon lämmintä :)'
Mulla on tässä pieni mieltä askarruttava asia. Eilen illalla kun harrastimme seksia, mulla lorahti jotain siinä määrin et lakana kastui ja petari semmoselta noin 10cm x 10cm alueelta. Huomasin sen vasta seksin jälkeen. Ei ollu pissaa kun aika hajutonta. Sit tuntu et valu jotain reittä pitkin kun nousin ylös, ja tuoksu semmoselle oudolle, vähän spermalle mut ei kuitenkaan ihan. Seurailin tilannetta mut ei lorahdellu lisää joten menin nukkumaan. Aamulla oli pikkuhousunsuoja märkä ja tuoksui samanlaiselle oudolle, ei kuitenkaan makealle niinkuin oon kuullu et lapsivesi tuoksuu vaan vähän kloorimaiselle. Nyt välillä tuntuu kun tiputtelis pöksyyn ja ei tuo pikkuhousunsuoja kerralla holahda märäks mutta kyllä varmaan kohta saa jo vaihtaa kun ollut jo pari tuntia sama. Vatsasta en osaa sanoa tuntuuko erilaiselle, kun aika kova on ollut tähänkin asti ja viime neuvolassa jopa terkkari epäili et lapsivettä ois niukasti. Eilen illalla supisteli jonkun aikaa, mutta hellitti sitten, eli en voi tietää johtuiko seksistä vai mistä nuo supistukset.
Eli mistä ihmeestä tiedän mitä tuo neste on? Voiko olla vaan spermaa ja vetistä valkovuotoa joka ois alkanu yhden äkin seksin yhteydessä? Vai voiko olla niin että seksi sai kalvoihin reiän? Auttakaa joku joka tietää!
 
hann: Mie vähän aattelin, jotta oisko spermaa tai sitten valkkaria. Tosin mulla oli tolta kakkoselta silleen, että lapsivettä lorisi (pari päivää ennen synnytystä) ja mulla oli kalvoissa ylhäällä reikä, josta sitä pääsi vuotamaan. Eli ko kävin pissalla ja sitä vain tuli ja tuli, vaikka pidättelinkin eli se kerto siitä, ettei se pissaa voinut olla. Tuleeko sulla ihan tiputtelemalla? Jos tulee, nii saisitko johonkin purkkiin sitä talteen ja kävisit neuvolassa tikuttamassa sen onko lapsivettä?
 
Soitin neuvolaan mut se täti on vähän sellanen et viittaa kintaalla kaikelle mitä ensisynnyttäjät kertoo niin en siihen luottas. Siltä en mee kyllä kysyy enää yhtään mitään ku oon kuullu et se vaan on tuollanen enssynnyttäjille. Se sano et pitäs tulla enemmän mutta kun nimenomaan epäilen et tihkuttaa, en sitä että ois koko kalvot puhki vaan ehkä pieni reikä. Kun pissalla on käyny niin tuntuu silti et menee pikkuhousunsuoja heti kosteeks sen jälkeen. Tuntuu et tippuu tippoja välillä. En usko että purkkiin asti saan, eilisen lorahduksen ois voinu saada muuten talteen mutta se on tuolla patjalla niin hankalampi. :D Jospa mä seurailen tilannetta. Se lorahdus oli kuitenkin sitä luokkaa että heti menin ihan hysteeriseks ja sydän alko hulluna jyskyttää että nytkö ne meni ja käskin ukonki haistelemaan sitä länttiä. Oisko se sit ollu valkkaria kuiteskin...
 
Nii, voihan sen pissankin tikuttaa, koska siinähän sitä kans on, jos on lapsivettä. Mua ei kans meinattu synnärillä uskoa, että tihkun vettä. Olin ottanu purkkiin sitä talteen ja siinä näkyi selvästi sellasia valkosia pieniä hiutaleita, joita lapsivedessä on. Lopulta sitten antoivat dg:n yläveden vuoto ja kalvot puhkaistiin sitten ja synnytys alkoi, kun olin jo hieman auennutkin. Seuraile Hann tosiaan tota tilannetta ja käy vaikka svo:lla, jos neuvolassasi on tollasta meininkiä. Ja huolissaan sun ei kannata olla, vaikka tihkuittais, koska sitä vettä muodostuu koko ajan lisää.
 
Maanantaina alkoi ihan hirveät liitoskivut! Teki hemmetin kipeää, kun käänsi kylkeä sängyssä tai nousi ylös jostakin. Välillä tuntui ihan, että jalat lähtee alta siinä kivussa, mutta eiliseen päivään mennessä ne sitten hävisi.

Tänään oli neuvola..Paino oli tällä erää laskenyt 1,3 kg viime viikkoon. Minun th on ollut kovin hanakka kommentoimaan tuosta painostani ja oli nyt hyvillään, että paino on laskenut!! Itse en ihmeemmin perusta siihen, että raskauden aikana pitäisi painoa pudottaa, kun monesta paikkaa olen lukenutkin ettei pidä laihduttaa. Mutta siis nuo pudonneet kilot ei ole laihdutuksen seurausta vaan uskoisin, että turvotus on vähentynyt huomattavasti. Kuitenkin th sanoi, että taitaa olla ruoka maistunut, meneekö makeaa enemmän kuin kotiruokaa?! Sanoi tympeästi, että samat normaalit on tottumukset kun ennenkin. Jännää, kun hän ei itse ole mikään laiheliini ja silti asenne on tuo.

Vauvan pää on myös kiinnittynyt, kun kokeili. Kävellessä kyllä tuntuu hieman eri tavalla semmoista painetta kuin ennen. Sf-mitan pieneneminen 33 cm (viime viikolla 34 cm) th:n mukaan on merkki, että on laskeuduttu.

Th:n piti päästä myös sanomaan raskausarvistani, joita on tullut masuun nyt yhteensä 5 lyhyttyä viirua! Sanoi, että oletko rasvannut tätä mahaa, että kannattaa laittaa rasvaa, että tänne on tullu arpia, ootko huomannut itse??!! Suosittelen kyllä nyt rasvaaman tätä mahaa useasti, niin ei tulisi enää lisää, kun ne on sitten raskauden jälkeenkin siinä... Voi helv.... ajattelin siinä pöydällä maatessani. Sanoin, että eipä haittaa moiset viirut, jos saan siitä jotain ihanaa.. En ymmärrä miksi ennen niin kivalta vaukuttanut th on alkanut laukomaan tuollaisia ihmeellisyyksiä minulle. Vai enkö ennen tohkeissani ole huomannut hänen naljailujaan..? Mieskin on ollut ihmeissään hänen viime aikaisista kommenteistaan..

Mutta ihanaista torstain jatkoa teille kaikille! <3
 
Todella outoja terkkareita osunut teille! Mulla on todella ihana th, ensin aattelin että on kauhea virkaintoinen, mutta onkin oikein mukavaksi osoittautunut ja kannustaa, kehuu ja opastaa.

Itse kotiuduin juuri neuvolasta ja viikkoja 38+1. Ihmeteltiin yhdessä, kun ei tuolla synnytystapa-arviossa sanottu mitään kohdunsuun kiinteydestä tms. Myöskin ihmetteli, että miksei multa ole otettu saga näytettä (pumpulipuikolla emättimen ja peräsuun suulta) ja otettiin sitten se. Onko teiltä otettu?
Sf-mitta oli 34 cm eli sentin taas enemmän kun viimeksi. Tuntuu ettei tuo laskeudu lainkaan, mutta kun kohdunpohjan korkeuskäyrää tutkin, niin kyllä siinä silti on tasoitusta tullut (ettei mennä koko ajan vaan yläkäyrillä).

Vaikka mun raskaus on mennyt hyvin ja pystyn hyvin nukkumaan selälläni, niin kyllä toi poitsu vois jo mun puolesta putkahtaa ulos. Tuntuu, että viihtyy ihan varmasti yliaikaa tuolla masussa.
 

Jee! Tulin juuri lekurista, tehtiin KTG ja ultra (hepatoosin takia on näitä ylimääräisiä kertoja). Vauva oli taas RT:ssä (onneksi) ja vaikutti oikein hyvinvoivalta. Mainitsin lääkärille, että hieman pelottaa että kun lapsi on niin kova pyörimään, että mitenköhän se napanuora siellä on kiertynyt. Ihana lääkäri tarkisti asian ultrassa ja sanoi, että ei näe kaulan ympärillä mitään. Hän kertoi, että sitä ei ole helppo aina nähdä, mutta pystyi nyt näkemään kuitenkin että missä se meni.

Unohdin kysyä lääkärissä tuosta synnytystapa-arviosta. Tehdäänkö se automaattisesti kaikille? Miten se tehdään? Minulle sitä ei kyllä tietääkseni ole tehty.  Olen tavannut neuvolalääkärin kerran ja sen jälkeen olen ollut sairaalan seurannassa niin tiheään, että neuvolalääkäriä ei enää ole otettu sen takia toiseen kertaan.  Vauvaa on kyllä mitattu tiheään ja menee -1 käyrällä edelleen ja paino-arvio oli 2,7kg (rv 37+3).

Mikä on saga-näyte?? Minä en ole siitä koskaan kuullutkaan...

 
Katsim, synnytystapa arviota ei tehdä kaikille automaattisesti, vaan ainoastaan niille, joilla epäillään että synnytys ei välttämättä onnistu normaalisti jostakin syystä. Esimerkiksi mulle ei luultavasti tehdä arviota, jos kaikki jatkuu tällein ilman ongelmia.

Emm12, mä en myöskään oo kuullu koko saga-testistä. Miksi se otetaan, tietääkö joku?

Hann, kannattaa varmaan viedä näyte johonkin, että saat varmuuden mitä alapäästä tulee. Vaikka tuo kloorimainen haju viittaisi spermaan.

Oon vähän miettiny tuota kuinka luotettava hoitajien käsikopelolla tekemä asentoarvio oikein on. Minun siskollehan kävi sillein, että neuvolassa aina sanottiin, että rt:ssa on, mutta synnytystapa-arviossa sitten selvisikin, että oli perätilassa. Ja oli ollut luultavasti jo pitkään. Olisi siis menny normaalisti synnyttämään, jossei sattumoisin olis joutunut ultraan. Aika pelottavaa, että tuo asento on näköjään ihan arvailujen varassa. Yks päivä nimittäin mietin, että olisko tuo voinu kääntyä mahassa, kun venytti mahaa sivulta sivulle ja muljusi niin ihmeellisesti tuolla. Ja sen jälkeen tuli niin kovia iskuja ihan alas, että mietin pystyykö vauva käsillään tekemäänkään noin kovia lyöntejä. Mutta nyt taas on meno vähän rauhoittunut, joten kaippa se vielä rt:ssa on.
 
Saga näytteessä siis tutkitaan streptokokkibakteeria, onko aktivoitunut. Jos on, niin annetaan antibioottikuuri ennen synnytystä, ettei vauva saa tuota bakteeria tms. Näin ainakin asian ymmärsin.

Meillä tuo synnytystapa-arvio tehdään jokaiselle ensisynnyttäjälle, kun taas tosiaan jossain kunnissa vain, jos on syytä epäillä ettei alateitse onnistuisi tai vauva on perätilassa.

Fianna : kyllä mäkin mietin että kuinka hyvin se vauvan tuntee painaessaan mahaa, sanoo että raivotarjonnassa ja niin sanottiin synnytystapa-arviossakin. Itse olen kokeillut alamahaa, enkä mä kyllä sieltä "nätisti pää alhaalla" tuntoa saa, vaikka neuvolatäti nii sanoo.
 
Synnytystapa-arviointi tehään myös, jos epäillään vauvan kokoa isoksi eli rd-diagnoosin saaneet ainaki meillä pääsee/joutuu tohon ja mun mielestä hyvä niin.

Ja eikös toi saga-näyte oteta nykysin kaikilta ja on ollut käytössä vasta melko vähän aikaa? Multa ei oo muistaakseni ikinä tollasta otettu ja viimeisestä synnytyksestä mulla 2,5 vuotta aikaa.

emm: Mulle kans viime nlassa sanottiin vauvan pään olevan alhaalla, mutta ite en ainakaan sitä tunnista siellä tai sitten en tohi painaa niin lujaa, jotta tuntisin. Eilen oli illalla mainio, ko vauvan takapuoli heitteli vuorotellen vasemmalta oikeaan eli maha heilu puolelta toiselle 
 
Jerose : eiköhän juu siitä johdu, ettei tohdi itse painaa niin kovaa. Muutenkin kun pidän kämmentä vähän "kovemmalla otteella" mahalla, tuntuu kuin vauvan jalka muljahtelisi todella ikävästi, yhh. Tulisi nyt ulos että pääsisi suukottelemaan noita söpöjä muljuvarpaita :)
 
emm12 multa otettiin tuo saga viimesessä lääkärineuvolassa, mutta luulin et se otettiin koska mulla on strepto todettu jo aiemmin raskaudessa. Kysyin sit lääkäriltä että jos se ei oo enää aktiivinen tuleeko mulle antibioottia ollenkaan jos alakautta pääsisin synnyttää (sillon ei ollu vielä ollu ees käännösyritystä). Anyway, lääkäri sano että mulle tulee antibiootti jokatapauksessa. Ilmeisesti seulovat sitä nykyään kaikilta loppuraskaudessa ja se otettiin multaki sit rutiinina. Mutta ilmeisesti jos se on nytki positiivinen niin sit se kuuluu normaalibakteerikantaan mulla, niinkuin monilla muillakin joilta se kerran todetaan.
Fianna tänään ei ole enää lorahdellu samaan malliin ja nyt ei enää tiputtelekkaan niinku aamulla, eli eiköhän se ollu normaalia runsaampi valkovuoto+ sperma seos. Ajattelin et jos vielä tiputtelee yhtään niin meen sitte testaamaan.
Ainiin, tosta perätilasta/rt:sta pitää sanoo et ite ainakin tunnen pään hyvin kun on perätilassa. Varmaan hankalampi tuntea jos on rt mutta ainakaan musta ei voi erehtyä ku se tuntuu niin selvästi.
 
Ossaako joku sanoa, että onko nää niitä kipeitä supistuksia, kun viime yönä esimerkiksi heräsin joskus kahen aikoihin vessaan, ja tuntu et en pysty itteäni suoristamaan kun kivisti alavatsaa aika kovasti. Sitte vessassa käynnin jälkeen sama jatkui, ja sängyssä oli tosi vaikea löytää asentoa ettei se olisi kivistänyt niin kauheesti. Sain nukuttua hetken ja joskus neljän jälkeen heräsin taas ja sama olo oli. Se kuitenkin helpotti sitten siitä hetken päästä. En ollu pahemmin huolissani kun vauva kuitenkin liikkui. Maha tuntui kyllä siltä että supistus ois voinu olla, mutta kun en oo yhtään varma tuosta. Normaalistikkin mulla on kyllä ollu vähän samanlaista kipua mahassa jos oon pidemmän aikaa pidätellyt pissalla käyntiä, niin sitten kun rakko tyhjenee niin se mennee aika kipiäksi. Mut toisaalta tuo tuntui välillä vähän menkkakipumaiselta ja välillä se vaan pisteli.

Eilen oli taas neuvola ja kaikki näytti hyvältä. Meillä oli siellä joku harjoittelija niin oli vähän outoa :D Alkoi ahistaa esim. kun kuunteli sydänääniä ja vauva alkoi liikkumaan niin kattoi sit tosi epäluuloisena sitä meidän neuvolatätiä ja itelle tuli sit hirvee paniikki et onko siellä joku hätänä. Eivät meinanneet saadakkaan sykettä katottua ku pikkunen intoutui liikkumaan kovin. Sf-mitaksi sai harjoittelija 29 ja 30 ja terkkari saikin sit 31. Harjoittelija sano vaan terkkarille mittausta tehdessään, että taitaa supistaa kun tulee eri mitat, ite näin kyllä heti, että vauva ei tykännyt kun sitä tökittiin ja alkoi puskemaan takapuolella sitä harjoittelijaa :D Rt:ssä ollaan edelleen ja toivottavasti ollaan loppuun asti. :) Omassa painossa oli nyt mennyt se maaginen 60kg raja rikki.. Huhhuh.. Toivottavasti ei ihan 70 asti ylletä.. 
 
Soitin just äitipolille tuloksia niistä magneettikuvista mitkä ottivat lantiosta. Ei riitä mitat perätilasynnytykseen alakautta, joten mulla on alustava sektioaika varattu ensi keskiviikkoaamuun. Jännittää ihan hirveesti! Kuulemma soittaa sieltä vielä tarkemmin kunhan on jutellu uudestaan sen lääkärin kanssa mutta kaipa se on aika varmaa jos kerran mullekkin sen ajan sano ääneen. Ilmeisesti pitää käydä vielä ma tai ti siellä jossain valmentautumisessa... Huiiii meidän pieni mies on ensi viikolla jo sylissä! <3
 
Takaisin
Top