Hapanjuurileivonta

Minä ajattelin kokeilla seuraavaksi vehnä-täysjyvävehnä-yhdistelmää. Ja jossain välissä tuota ekaa uudestaan. Jos pääsiäiseksi tekisi. Pitää vain ostaa sitä täysjyvävehnää.

Tämän päivän leivät 😄

IMG_20250417_132935.jpg

Ja @Olive , laita ihmeessä kuvia niistä leivistä jatkossakin. En ollenkaan tarkoittanut, ettei niitä saisi laittaa. Ne on niin hienoja ja niistä saa itsekin ideoita. 🤗 kunhan huumoria vähän viljelin.

Ja @Olive , laita ihmeessä kuvia niistä leivistä jatkossakin. En ollenkaan tarkoittanut, ettei niitä saisi laittaa. Ne on niin hienoja ja niistä saa itsekin ideoita. 🤗 kunhan huumoria vähän viljelin.

Joo en mitenkään ottanut itseeni 😂 Teen noin kerran viikossa, eilen leivoin mut unohdin ottaa kuvan ja se leipä lähti jo vanhempieni mukaan. Tänään leivon toisen 🥰

Joo en mitenkään ottanut itseeni 😂 Teen noin kerran viikossa, eilen leivoin mut unohdin ottaa kuvan ja se leipä lähti jo vanhempieni mukaan. Tänään leivon toisen 🥰
Hyvä juttu. 😊 Aina ei tiedä, miten toinen ottaa ja sitä jää jälkikäteen joskus miettimään, että olisiko pitänyt jäädä sanomatta. Varsinkin tällaisissa kasvottomissa olosuhteissa.

Hyvä juttu. 😊 Aina ei tiedä, miten toinen ottaa ja sitä jää jälkikäteen joskus miettimään, että olisiko pitänyt jäädä sanomatta. Varsinkin tällaisissa kasvottomissa olosuhteissa.

Ymmärrän täysin. Itse lähetin työkaverille viime viikolla gifin jonka olisi voinut ottaa ”väärin” ja piti heti korjata et älä ota sit pahalla, en tarkoittanut sitä niin 😂

IMG_3254.jpeg

IMG_3255.jpeg

Taas kerran leipä joka kohosi liikaa 😂 aattelin ettei ois ehtinyt menemään yli kun oltiin lapsen kanssa kaverilla, mutta kotona vastassa odotti jo vähän kupliva taikina. Ei mennyt kuitenkaan niin yli kuin aiemmin. Pitää vaan hyväksyä että mulla on tosi reipas juuri joka kohottaa tehokkaasti. Eli jatkossa rohkeasti lyhyempi ensikohotusaika.

Ruokin just juuren ja teen huomenna sunnuntaiksi taikinan, tää varmaan katoaa nyt parissa päivässä kun miehen kavereita on yötä meillä. Kokeilen seuraavaksi croissantleipää, joka on siis muuten ”normaali” vehnäleipä, mutta mukaan raastetaan voita.

Taustalla tässä nyt viikon verran lueskellut ja itekin taas innostunut harjoittelemaan juurella. Juuri (heh heh) leipä meni uuniin, tosin voi olla, että meni vähän yli. Nooh, saa nähdä miten ruma tällä kertaa tulee.

Enempi oon tehnyt jouluksi aina sen saaristolaisen ja jotain vuokaleipää, mutta olisi kiva oppia ihan tämä kunnon leipäkin, kun toisen puoliskon mukaan se vuokaleipä on "liian kiinteää" hänen makuunsa, vaikka maussa ei kuulema ole valittamista. 😅

Iltahommana tuli vielä leivät paistettua 😁 alunperin piti paistaa vasta huomenna, mutta iltapäivän härdellissä kohosivat lämpimässä sen verran kauan ja tehokkaasti, että päätin paistaa ne ylikohoamisen pelossa jo tänään 😅 hyvät leivät niistä tuli! Harjoittelin myös tuota tähkälettiä viiltämään. Vielä täytyy treenailla mutta oli se jo parempaan päin 😅
IMG_20250418_222509_535.jpg

Minulla on teille taas pari kysymystä.

Miten te sekoitatte taikinan? Tuntuu tosi työläältä saada kaikki jauhot sinne kunnolla. Tänään jäi vähän pieniä paakkuja.

Ja toiseksi: kuinka pitkän tasolevon pidätte ennen viimeistä muotoilua? Kirjassa puhutaan, ettei pidä pitää liian pitkää, ettei taikina muutu vääränlaiseksi (en muista tarkkaa sanaa). No minä taisin pitää liian lyhyen. Taikina oli löysempi kuin viimeeksi, paljon vaikeampi tehdä sitä pyörittelyä. Ja sit se alkoi leviämään tasolevossa nopeasti. Mut sit kun aloin taittelemaan, ni se ei venynyt tarpeeksi, eli en varmaan ollut lepuuttanut tarpeeksi. Mistä tietää, kuinka kauan löysää taikinaa uskaltaa lepuuttaa? 🤔

Miten te sekoitatte taikinan? Tuntuu tosi työläältä saada kaikki jauhot sinne kunnolla. Tänään jäi vähän pieniä paakkuja.

Ja toiseksi: kuinka pitkän tasolevon pidätte ennen viimeistä muotoilua? Kirjassa puhutaan, ettei pidä pitää liian pitkää, ettei taikina muutu vääränlaiseksi (en muista tarkkaa sanaa). No minä taisin pitää liian lyhyen. Taikina oli löysempi kuin viimeeksi, paljon vaikeampi tehdä sitä pyörittelyä. Ja sit se alkoi leviämään tasolevossa nopeasti. Mut sit kun aloin taittelemaan, ni se ei venynyt tarpeeksi, eli en varmaan ollut lepuuttanut tarpeeksi. Mistä tietää, kuinka kauan löysää taikinaa uskaltaa lepuuttaa? 🤔
itse aloitan yleensä puuhaarukalla mut lopussa sitten vaan kostein käsin. Mun taikina on yleensä aika kosteaa, veikkaan et hydraatio on jossain 70-75 prosentin paikkeilla, niin ei oo kyl ollut ongelmaa. Oon joskus miettinyt sellaisen tanskalaisen taikinavispilän hommaamista, sehän olis mainio työväline tuohon vaikka hyvin on kyllä ilmankin pärjännyt.

Mä en oo huomannut suuresti eroa erilaisten tasoleipoaikojen välillä mitä tulee lopulliseen koostumukseen. Normaalisti jätän ehkä puoleksi tunniksi, riippuu vähän lämpötilasta. Joskus oon unohtanut tasolle yli tunniksikin ja toki sitä on silloin vähän vaikeempi käsitellä, kun taikina on ehtinyt jo levähtää, mut silti tullut erittäin hyvää leipää. Varmaan joskus oon skipannutkin ton vaiheen kokonaan. :D Luulen, että eniten merkkaa kohotusaika kokonaisuudessaan. Jos taikina ei tunnu tossa vaiheessa siltä, et se venyy helposti, ehkä just kohotusaika kokonaisuudessaan on jäänyt liian lyhyeksi? En tiedä, tää on oma mutu.

Ja ah niin hyvän näköisiä leipiä, täällä ollut juuri levossa nyt muutaman viikon, pakko varmaan huomenna alkaa herättelemään!

Pääsiäisleipä 😁 tuli muuten erinomaisen hyvää! Tarttis olla isompi vuoka, kun taikina on niin muhkea että jää usein vähän ruttuun.

Mulla on sellainen tanskalainen taikinavispilä! Sain yhdeltä ystävältä kerran ja sillä on ollut kyllä hyvä sekoittaa. Sekoitan sillä myös hiivataikinan. Ensin sillä ainekset sekaisin, kunnes tulee suolan vuoro niin sen vaivaan käsin ja teen taittelut toki myös kostutetuin käsin.

Tasolevon aikaa en minäkään ole katsonut. Tänään unohtui varmaan yli tunniksi mutta ihan hyvältä silti vielä tuntui. Tämä kuvassa oleva leipä lepäsi pöydällä ehkä puolisen tuntia ennen viimeistä muotoilua ja jääkaappiin menoa.

IMG20250419142757.jpg

Sekoitan yleensä nuolijalla, pitää kyllä kaivaa kunnolla pohjalta asti että saa kaiken. Hydraatio mulla about aina 75%. Paakut tasoittuu autolyysissä.

Esimuotoilun ja varsinaisen muotoilun välissä 20-30min. Jos on löysä taikina, niin vähemmän on parempi. Jos se tuntuu esimuotoilun aikana löysältä/vaikeasti käsiteltävältä, niin yksi tapa voi olla aloittaa esimuotoilu tekemällä pari coil foldia. Se auttaa taikinaa löytämään muotonsa ja pitää sen paremmin pyöreänä. Jos taikina on tosi löysää ennen esimuotoilua, niin se on voinut myös mennä yli. Mun oma juuri on aika ärhäkkä, ja on pitänyt oppia kantapään kautta, että mun juurella kokonaiskohotusaika on paljon lyhyempi kuin mitä joidenkin taulukoiden mukaan meidän huonelämpötilassa täytyisi pitää.

Mulla oli ensimmäisen muotoilun aikana vaikeasti käsiteltävä/löysä, mutta toisen muotoilun aikana ei venynyt tarpeeksi. Eli luulisin, että oli liian lyhyt lepo välissä. Eli ei siis ilmeisesti tarvitse pelätä löysän taikinan leviämistä tuossa tasolepovaiheessa.

Meillä huonelämpötila vaihtelee, koska on uunilämmitys. Tänään oli viileämpää kuin viimeeksi, mutta mielestäni kohosi kyllä hyvin. Mutta vaihteleva lämpötila tarkoittaa kyllä varmaan sitä, että joutuu seurailemaan kohoamista tarkasti aina joka kerta.

Meillä huonelämpötila vaihtelee, koska on uunilämmitys. Tänään oli viileämpää kuin viimeeksi, mutta mielestäni kohosi kyllä hyvin. Mutta vaihteleva lämpötila tarkoittaa kyllä varmaan sitä, että joutuu seurailemaan kohoamista tarkasti aina joka kerta.

Meillä tämä sama, kun vanhassa puulämmitteisessä talossa asutaan.

Mulla oli ensimmäisen muotoilun aikana vaikeasti käsiteltävä/löysä, mutta toisen muotoilun aikana ei venynyt tarpeeksi. Eli luulisin, että oli liian lyhyt lepo välissä. Eli ei siis ilmeisesti tarvitse pelätä löysän taikinan leviämistä tuossa tasolepovaiheessa.
Ja siis voihan olla, että ois ollut parempi kohottaa vielä pidempi aika, kun oli viileämpi huusholli. Vaikka kohosikin ihan hyvin. Tämä oli vasta toinen taikina, joten minulla ei ole vielä tuntumaa asiaan. Ajattelin tehdä tätä samaa taikinaa useamman ni saa jonkinlaisen tuntuman siihen, miten tuo taikina toimii.

Ja siis voihan olla, että ois ollut parempi kohottaa vielä pidempi aika, kun oli viileämpi huusholli. Vaikka kohosikin ihan hyvin. Tämä oli vasta toinen taikina, joten minulla ei ole vielä tuntumaa asiaan. Ajattelin tehdä tätä samaa taikinaa useamman ni saa jonkinlaisen tuntuman siihen, miten tuo taikina toimii.
Kannattaa tehdä joo samaa kunnes oppii tuntemaan paremmin juuren ja miten käyttäytyy eri lämpötiloissa. Tuossa pidemmässä tasolevossa on se vaara, että kohoaa liikaa. Toki mä nyt puhun omasta eli ”ylikohottajan” näkökulmasta, kun mulla taikina kohonnut monesti liikaa jo ennen muotoiluja. Mietin vaan mitä tarkoitat tuolla ettei venynyt tarpeeksi muotoilussa, ei kai sen samalla tavalla tarvi venyä kun esim taitteluvaiheessa?

Kannattaa tehdä joo samaa kunnes oppii tuntemaan paremmin juuren ja miten käyttäytyy eri lämpötiloissa. Tuossa pidemmässä tasolevossa on se vaara, että kohoaa liikaa. Toki mä nyt puhun omasta eli ”ylikohottajan” näkökulmasta, kun mulla taikina kohonnut monesti liikaa jo ennen muotoiluja. Mietin vaan mitä tarkoitat tuolla ettei venynyt tarpeeksi muotoilussa, ei kai sen samalla tavalla tarvi venyä kun esim taitteluvaiheessa?
No siis mun on vaikea saada se taikina venymään niihin muotoilutaitoksiin silloin just ennen kohotuskoriin laittoa. Ja sen kirjan kuvissa se taikina venyy enemmän.

Ja toki siis voi olla, että ero ei ole niin suuri kun luulen. Että riittää se pieni lisälepo siinä välissä. Kun taikina kyllä venyi niissä aiemmissa taitteluissa ihan hyvin.

No siis mun on vaikea saada se taikina venymään niihin muotoilutaitoksiin silloin just ennen kohotuskoriin laittoa. Ja sen kirjan kuvissa se taikina venyy enemmän.

Ja toki siis voi olla, että ero ei ole niin suuri kun luulen. Että riittää se pieni lisälepo siinä välissä. Kun taikina kyllä venyi niissä aiemmissa taitteluissa ihan hyvin.

Ei mullakaan taikina ehkä ihan niin paljon veny kun niissä kuvissa, mutta mun mielestä se johtuu siitä, että se on jo venynyt siihen ”neliöön” mistä tehdään se paketti. Mä muotoilen pyöreän leivän nykyään näin https://youtube.com/shorts/bQFa5TBQh_Y?si=UOre3vv_NyFV-4Q9 koska musta tuntuu etten saa sitä kirjan tekniikalla tarpeeksi kireäksi

Takaisin