VäriSointu
Supliikin supersankari
Minä ajattelin kokeilla seuraavaksi vehnä-täysjyvävehnä-yhdistelmää. Ja jossain välissä tuota ekaa uudestaan. Jos pääsiäiseksi tekisi. Pitää vain ostaa sitä täysjyvävehnää.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Ja @Olive , laita ihmeessä kuvia niistä leivistä jatkossakin. En ollenkaan tarkoittanut, ettei niitä saisi laittaa. Ne on niin hienoja ja niistä saa itsekin ideoita.kunhan huumoria vähän viljelin.
Hyvä juttu.Joo en mitenkään ottanut itseeniTeen noin kerran viikossa, eilen leivoin mut unohdin ottaa kuvan ja se leipä lähti jo vanhempieni mukaan. Tänään leivon toisen
![]()
Hyvä juttu.Aina ei tiedä, miten toinen ottaa ja sitä jää jälkikäteen joskus miettimään, että olisiko pitänyt jäädä sanomatta. Varsinkin tällaisissa kasvottomissa olosuhteissa.
itse aloitan yleensä puuhaarukalla mut lopussa sitten vaan kostein käsin. Mun taikina on yleensä aika kosteaa, veikkaan et hydraatio on jossain 70-75 prosentin paikkeilla, niin ei oo kyl ollut ongelmaa. Oon joskus miettinyt sellaisen tanskalaisen taikinavispilän hommaamista, sehän olis mainio työväline tuohon vaikka hyvin on kyllä ilmankin pärjännyt.Minulla on teille taas pari kysymystä.
Miten te sekoitatte taikinan? Tuntuu tosi työläältä saada kaikki jauhot sinne kunnolla. Tänään jäi vähän pieniä paakkuja.
Ja toiseksi: kuinka pitkän tasolevon pidätte ennen viimeistä muotoilua? Kirjassa puhutaan, ettei pidä pitää liian pitkää, ettei taikina muutu vääränlaiseksi (en muista tarkkaa sanaa). No minä taisin pitää liian lyhyen. Taikina oli löysempi kuin viimeeksi, paljon vaikeampi tehdä sitä pyörittelyä. Ja sit se alkoi leviämään tasolevossa nopeasti. Mut sit kun aloin taittelemaan, ni se ei venynyt tarpeeksi, eli en varmaan ollut lepuuttanut tarpeeksi. Mistä tietää, kuinka kauan löysää taikinaa uskaltaa lepuuttaa?![]()
Minulla on teille taas pari kysymystä.
Miten te sekoitatte taikinan? Tuntuu tosi työläältä saada kaikki jauhot sinne kunnolla. Tänään jäi vähän pieniä paakkuja.
Ja toiseksi: kuinka pitkän tasolevon pidätte ennen viimeistä muotoilua? Kirjassa puhutaan, ettei pidä pitää liian pitkää, ettei taikina muutu vääränlaiseksi (en muista tarkkaa sanaa). No minä taisin pitää liian lyhyen. Taikina oli löysempi kuin viimeeksi, paljon vaikeampi tehdä sitä pyörittelyä. Ja sit se alkoi leviämään tasolevossa nopeasti. Mut sit kun aloin taittelemaan, ni se ei venynyt tarpeeksi, eli en varmaan ollut lepuuttanut tarpeeksi. Mistä tietää, kuinka kauan löysää taikinaa uskaltaa lepuuttaa?![]()
Meillä huonelämpötila vaihtelee, koska on uunilämmitys. Tänään oli viileämpää kuin viimeeksi, mutta mielestäni kohosi kyllä hyvin. Mutta vaihteleva lämpötila tarkoittaa kyllä varmaan sitä, että joutuu seurailemaan kohoamista tarkasti aina joka kerta.
Ja siis voihan olla, että ois ollut parempi kohottaa vielä pidempi aika, kun oli viileämpi huusholli. Vaikka kohosikin ihan hyvin. Tämä oli vasta toinen taikina, joten minulla ei ole vielä tuntumaa asiaan. Ajattelin tehdä tätä samaa taikinaa useamman ni saa jonkinlaisen tuntuman siihen, miten tuo taikina toimii.Mulla oli ensimmäisen muotoilun aikana vaikeasti käsiteltävä/löysä, mutta toisen muotoilun aikana ei venynyt tarpeeksi. Eli luulisin, että oli liian lyhyt lepo välissä. Eli ei siis ilmeisesti tarvitse pelätä löysän taikinan leviämistä tuossa tasolepovaiheessa.
Kannattaa tehdä joo samaa kunnes oppii tuntemaan paremmin juuren ja miten käyttäytyy eri lämpötiloissa. Tuossa pidemmässä tasolevossa on se vaara, että kohoaa liikaa. Toki mä nyt puhun omasta eli ”ylikohottajan” näkökulmasta, kun mulla taikina kohonnut monesti liikaa jo ennen muotoiluja. Mietin vaan mitä tarkoitat tuolla ettei venynyt tarpeeksi muotoilussa, ei kai sen samalla tavalla tarvi venyä kun esim taitteluvaiheessa?Ja siis voihan olla, että ois ollut parempi kohottaa vielä pidempi aika, kun oli viileämpi huusholli. Vaikka kohosikin ihan hyvin. Tämä oli vasta toinen taikina, joten minulla ei ole vielä tuntumaa asiaan. Ajattelin tehdä tätä samaa taikinaa useamman ni saa jonkinlaisen tuntuman siihen, miten tuo taikina toimii.
No siis mun on vaikea saada se taikina venymään niihin muotoilutaitoksiin silloin just ennen kohotuskoriin laittoa. Ja sen kirjan kuvissa se taikina venyy enemmän.Kannattaa tehdä joo samaa kunnes oppii tuntemaan paremmin juuren ja miten käyttäytyy eri lämpötiloissa. Tuossa pidemmässä tasolevossa on se vaara, että kohoaa liikaa. Toki mä nyt puhun omasta eli ”ylikohottajan” näkökulmasta, kun mulla taikina kohonnut monesti liikaa jo ennen muotoiluja. Mietin vaan mitä tarkoitat tuolla ettei venynyt tarpeeksi muotoilussa, ei kai sen samalla tavalla tarvi venyä kun esim taitteluvaiheessa?
No siis mun on vaikea saada se taikina venymään niihin muotoilutaitoksiin silloin just ennen kohotuskoriin laittoa. Ja sen kirjan kuvissa se taikina venyy enemmän.
Ja toki siis voi olla, että ero ei ole niin suuri kun luulen. Että riittää se pieni lisälepo siinä välissä. Kun taikina kyllä venyi niissä aiemmissa taitteluissa ihan hyvin.