Hapanjuurileivonta

Ai että! 😍

Mä tein juuri yksi päivä niin tavattoman hyvät pullat hapanjuureen! Eilen syötiin viimeiset 😁 niistä tuli niin pehmeitä! En ole hiivalla saanut koskaan yhtä hyviä pullia aikaiseksi. Osan tein laskiaispullaksi ja osan pitkoksi, kun halusin sitä harjoitella.

Leipiä tullut myös paistettua taas harva se päivä ja nyt koitan hienosäätää oikein muhkeita leipiä 😄 itsellä alkaa ehkä vähän tulla toi leipä jo korvista ulos, mutta onneksi meiltä löytyy syöjiä ja leipiä voi aina myös lahjoittaa ystäville ja tutuille 😁 tosi kiva harrastus!
Just mietin eilen että haluaisin taas leipoa hapanjuuresta pullaa. Oon joskus leiponut, mutta en kyllä muista yhtään, millaisia tuli. Oliko sulla joku tietty ohje käytössä?

Just mietin eilen että haluaisin taas leipoa hapanjuuresta pullaa. Oon joskus leiponut, mutta en kyllä muista yhtään, millaisia tuli. Oliko sulla joku tietty ohje käytössä?

Joo käytin sitä Leipävallankumous-kirjassa ollutta ohjetta. Ja hyviä kyllä tuli!

Ensimmäinen leipä oli oikein maukas 😋😍 vielä ei rakenne ollut ihan parhaasta päästä, mutta leivässä oli kuitenkin jo kupliakin mukana 😊 Toinen pääty leipää jäi vähän tiiviiksi, kun toinen oli kuplikkaampi. Uskoisin, että harjoittelun jälkeen ja juuren varttuessa ajan myötä koostumus toivottavasti paranee 😁 Tykästyin lajiin ja kyllä nyt on vatsa pullollaan leipää 😍 pian vain leipomaan uudestaan että juurelle tulee käyttökertoja!

Mulla juuri ruokittu nyt illalla, toisen kerran ruokin huomenna aamulla. Alunperin olisin halunnut tehdä taikinan jo tänään, mutta unohdin ruokkia juuren eilen ja olin tänään toimistolla. Huomennakin toimistopäivä, niin en saa taikinaa kylmälepoon ennen iltaa. Paisto jää siis lauantaiaamuun

Ensimmäinen leipä oli oikein maukas 😋😍 vielä ei rakenne ollut ihan parhaasta päästä, mutta leivässä oli kuitenkin jo kupliakin mukana 😊 Toinen pääty leipää jäi vähän tiiviiksi, kun toinen oli kuplikkaampi. Uskoisin, että harjoittelun jälkeen ja juuren varttuessa ajan myötä koostumus toivottavasti paranee 😁 Tykästyin lajiin ja kyllä nyt on vatsa pullollaan leipää 😍 pian vain leipomaan uudestaan että juurelle tulee käyttökertoja!

Jes! Onnea ekasta leivästä 😍 siitä se lähtee!

Mulla on tänään leivontapäivä. Ostin juurelle niitä luomujauhojakin ruoaksi, ja nyt oli kuplinut ja kohonnut hienosti 😍 Taikinat on nyt venyttelyvaiheessa (teen kahta leipää kerrallaan). Innolla odotan, tuleeko koostumuksesta kivempi tällä kertaa 😁

IMG-20250308-WA0032.jpg

Leivät numero 2. ja 3. 😊 ainakin päälisin puolin onnistuneet, katsotaan sisuksen tilanne sittenkun leikkaa 😅 tuo mihin tein viillot poikittain tuli kauniimmaksi, pitkittäin tehty vähän repesi.

Haha, mun arviointi huomisen sähkönhinnasta onneksi osui kohdalleen ja pääsen hyödyntämään vähän edullisempaa sähköä leivän paistoon 😆 edullisin tunti kello 14, eli tänään pyöritelty taikina saa mennä yöksi kylmäkohotukseen 😁 oon koko viikon siis kyttäillyt sähkönhintaa että mikä päivä uskaltais leipoa. Päätin sit että teen taikinaksi tänään, ja joko paistan kalliihkolla sähköllä joka tapauksessa lämpimässä kohotetun leivän, tai sit jos huomenna on halvempaa, pistän kylmäkohotukseen 😄

Ihan tämän ketjun innoittamana inspiroiduin nyt kaivamaan juuren jääkaapin perältä ja ruokin sen. 💪🏻Ollut siellä varmaan vuoden heitteillä.🙈 Ei hometta eli hengissä. 😂 Ja kyllä vaan näyttäisi vienosti kuplivan! Nyt ruokin useamman päivän ajan jos tulisi enemmän eloa ja sitten jos jaksaisi leipoa. Hapanjuuripizza kyllä kiinnostelisi vaikka viikonloppuherkuksi😋

Kirjoita tähän...
Takaisin