Hapanjuurileivonta

Nyt on juuri pöhissyt monta päivää ja oikein kuohuu. Kylmäkassissa lämmitetyn kauratyynyn kanssa sai hyvät lämmöt, jolla heräsi koomasta. Nyt viihtyy jo huoneenlämmössäkin. Yhdet sämpylät jo tein. Rumia mutta hyviä😂. Ohjeella tuli aika löllö taikina, paljon vettä. Ehkä jatkossa vähän kiinteämpi saisi olla, kivempi leipoa. Sämpylät voisi muutenkin sopia näin alkuun omaan arkeen paremmin. Vähemmän loppuvaiheita😆. Huomenna laitan pizzataikinan tulille ja sunnuntaiaamuna voisin tehdä hapanjuurimustikkapannareita. Nyt ollut tapana tehdä spessumpi viikonloppuaamiainen ja esikoinen tykkää letuista.😋
Vielä on ainakin motivaatiota ja juuri ei ole ikinä pöhissyt noin eli jotain olen tehnyt tällä kertaa oikein🙈

Mulla tuorein taikina levähti kohotussiivilästä nostettua kuin lehmän läjä 😑😑😑 Jouduin sitä sitten vähän pyörittelemään ennen uunia, että alkoi taas muistuttaa leipää eikä pannukakkua. En odota kummoisiakaan kuplia. Kohotuksessa varmaan tuli tehtyä virhe, ei nimittäin käynyt yön yli jääkaapissa kun unohdin sen tiskipöydälle 😬 Aamulla siirsin taikinan kulhosta kohotuskoriin eli siivilään liinan päälle, ja nyt keskipäivällä otin paistettavaksi. Vielä odottaa leikkaamistaan, en jaksanut edes viiltoja tehdä taikinaan.

Nyt on juuri pöhissyt monta päivää ja oikein kuohuu. Kylmäkassissa lämmitetyn kauratyynyn kanssa sai hyvät lämmöt, jolla heräsi koomasta. Nyt viihtyy jo huoneenlämmössäkin. Yhdet sämpylät jo tein. Rumia mutta hyviä😂. Ohjeella tuli aika löllö taikina, paljon vettä. Ehkä jatkossa vähän kiinteämpi saisi olla, kivempi leipoa. Sämpylät voisi muutenkin sopia näin alkuun omaan arkeen paremmin. Vähemmän loppuvaiheita😆. Huomenna laitan pizzataikinan tulille ja sunnuntaiaamuna voisin tehdä hapanjuurimustikkapannareita. Nyt ollut tapana tehdä spessumpi viikonloppuaamiainen ja esikoinen tykkää letuista.😋
Vielä on ainakin motivaatiota ja juuri ei ole ikinä pöhissyt noin eli jotain olen tehnyt tällä kertaa oikein🙈

Ehkä sulla oli se juuri päässyt ähkyyn, ja nyt kun pitkään ollut nälkäisenä niin lähti pöhisemään nyt hyvin, kun oli kunnolla nälkä.

Oma napa: Mä testailen pidempää kylmäkohotusta. Tarkoitus paistaa leipä perjantai-iltana/lauantaiaamuna, just laitoin taikinan autolyysiin. Juuri heräili yöllä vähän huonosti kun on suht viileä huoneenlämpö, mutta laitoin aamulla uunin minuutiksi päälle ja sit juuri vähän lämminneeseen uuniin (joku 27-30 astetta) ja nousi parissa tunnissa, uusi ruokinta ja äsken oli leivontakunnossa. Saa nyt olla hetken autolyysissä, sit taittelut, kunnon esikohotus ja kylmässä paistoon asti. Tein vähän pienemmän taikinan nyt, koska viimeksi yli 24h kylmäkohotuksessa ollut taikina oli kohonnut aikalailla 😅

Mulla tuorein taikina levähti kohotussiivilästä nostettua kuin lehmän läjä 😑😑😑 Jouduin sitä sitten vähän pyörittelemään ennen uunia, että alkoi taas muistuttaa leipää eikä pannukakkua. En odota kummoisiakaan kuplia. Kohotuksessa varmaan tuli tehtyä virhe, ei nimittäin käynyt yön yli jääkaapissa kun unohdin sen tiskipöydälle 😬 Aamulla siirsin taikinan kulhosta kohotuskoriin eli siivilään liinan päälle, ja nyt keskipäivällä otin paistettavaksi. Vielä odottaa leikkaamistaan, en jaksanut edes viiltoja tehdä taikinaan.

Eipä se varmaan mitään haittaa ettei ollut jääkaapissa, varmaan siksi myös levisi kohotuskorissa kun oli pitkään lämpimässä.

Mullekin on käynyt näin useammankin kerran, tossa tilanteessa tosiaan leipä ei jaksa kauheasti kohota mut hyvä idea voisi olla vaan leikata taikina pieniin osiin ja tehdö sämpylöitä :Slightly Smiling Face: näin oon itse aina toiminut, jos taikina on selvästi päässyt ylikokohoamaan.

Mullekin on käynyt näin useammankin kerran, tossa tilanteessa tosiaan leipä ei jaksa kauheasti kohota mut hyvä idea voisi olla vaan leikata taikina pieniin osiin ja tehdö sämpylöitä :Slightly Smiling Face: näin oon itse aina toiminut, jos taikina on selvästi päässyt ylikokohoamaan.
Loistava vinkki, kiitos! 😍

Tänään oli taikina innokkaalla päällä (leivottu iltapv-ilta, kävi yön jääkaapissa ja aamulla sai vielä kohota reilu tunnin lämpöisessä), koostumus oikea ja leipä nousi näin hienosti! Ihan repesi siis tuolta alhaalta 😄 En malta odottaa tämän leikkaamista!

IMG_20250322_100617_115.jpg

Noniin, nyt sain sen kirjan. Ja voihan vimpula, mitä kemiaa ja tiedettä! 😄 siinä alussa sanottiin jonkun leipurin sanoneen, että ruisleipä on kuin tukkijätkä, halki, poikki ja pinoon. Ja vaalea juurileipä on sitten se primadonna. 😂
Sain anopilta ruisjuuren (jonka hän on saanut tullessaan taloon miniäksi joskus 60-luvulla, talon vanha juuri siis) ja sain neuvot tyyliin: kaikki aineet lämpimät, ruokit juurta välillä, laitat suolaa ja kun alat leipoa, lisäät ruisjauhoja, kunnes tunnet nyrkissä, kun se taikina ”mäiskähtää” irti kädestä, kun vedät käden pois taikinapytystä. Suunnilleen näin. Ja sillä on menty. No jos tekis sen ruisleivän viikonloppuna ja siitä sit ottais juurta sivuun ja aloittais tämän opettelun. 😊

Noniin, nyt sain sen kirjan. Ja voihan vimpula, mitä kemiaa ja tiedettä! 😄 siinä alussa sanottiin jonkun leipurin sanoneen, että ruisleipä on kuin tukkijätkä, halki, poikki ja pinoon. Ja vaalea juurileipä on sitten se primadonna. 😂
Sain anopilta ruisjuuren (jonka hän on saanut tullessaan taloon miniäksi joskus 60-luvulla, talon vanha juuri siis) ja sain neuvot tyyliin: kaikki aineet lämpimät, ruokit juurta välillä, laitat suolaa ja kun alat leipoa, lisäät ruisjauhoja, kunnes tunnet nyrkissä, kun se taikina ”mäiskähtää” irti kädestä, kun vedät käden pois taikinapytystä. Suunnilleen näin. Ja sillä on menty. No jos tekis sen ruisleivän viikonloppuna ja siitä sit ottais juurta sivuun ja aloittais tämän opettelun. 😊
Oi ihanaa perinnejuuri sulla!😍
Mutta noinhan se on ennen vanhaan mennyt. Ei ole paljoa grammalleen punnittu. 😂
Sähän saat tosta myös vehnäjuuren ruisjuuren lisäksi kun alat ruokkimaan toista vain vehnällä. 😁

Täälläkin tänään taas vaihteeksi juuri ruokittu jos huomenna tekisin esitaikinan ja saisin leivän tai sämpylät tulille. Vähän vielä kiinteitä tulee, mutta treeniä vain lisää. Se motivoi että taapero haluaa mieluummin mun sämpylöitä kuin kaupan leipää vaikka olisivat jo vähän kuivahtaneitakin🥰🙈. Meillä vaan muuten menee leipää niin vähän että parempi puolittaa taikina, jotta ei tule liikaa. Tällöin leivon n. kerran viikossa🤔

Oi ihanaa perinnejuuri sulla!😍
Mutta noinhan se on ennen vanhaan mennyt. Ei ole paljoa grammalleen punnittu. 😂
Sähän saat tosta myös vehnäjuuren ruisjuuren lisäksi kun alat ruokkimaan toista vain vehnällä. 😁

Täälläkin tänään taas vaihteeksi juuri ruokittu jos huomenna tekisin esitaikinan ja saisin leivän tai sämpylät tulille. Vähän vielä kiinteitä tulee, mutta treeniä vain lisää. Se motivoi että taapero haluaa mieluummin mun sämpylöitä kuin kaupan leipää vaikka olisivat jo vähän kuivahtaneitakin🥰🙈. Meillä vaan muuten menee leipää niin vähän että parempi puolittaa taikina, jotta ei tule liikaa. Tällöin leivon n. kerran viikossa🤔
Se onkin suunnitelma, että on sitten kaksi juurta. 😊 en halua ruisjuureen yhtään vehnää.

Ihana, kun teillä taapero syö mieluummin itse tehtyä. Muistan, kun tein joskus vuosia sitten itse jotain vaaleaa leiväntynkää ja ne oli jotenkin mauttomia, eikä lapset tykänneet. 😄 jospa näistä tykkäisivät lapsetkin, kunhan saan tehdyksi.

Ja siis omaa ruisleipää syövät kyllä.

Muokattu viimeksi:
Voi että, pitäisköhän itsekin ruokkia taas juurta! 🤩 On se mukavaa vaan tarjota omalle perheelle itseleivottua leipää!

Tuohon hapanjuurileivontaan liittyy hauska muisto mummosta.
Isäni pystyi maistamaan oliko mummolan ruisleivän tehnyt mummoni vai tuore miniä... Testasivat sitä makua jopa niin että suolan ja jauhojen määrän, kohotuksen yms mummo määritti miniän ollessa vain "taikina/ tekokone". Isän mielestä mummon alustama ja pyörittelemä leipäerö maistui vähemmän rasvaiselle.
Pitäisiköhän minun sieltä juurivauva itsellekin hakea? Ja alkaa sillä leipää tekemään.
Ainakin yhdellä serkulla tiedän sitä käytössä myös olevan.... tekee vehnäversiolla pitsanpohjat.
Mummo oli ottanut/ saanut sen omalta äidiltään. Olisi ihanaa saada se myös siirretyksi noille omille pienille. Taaperohan on jo nyt innokas leipuri...

Noniin. Vuoden ehti juuri olla kuivana pytyssä, mutta lähti se happanemaan. 😄 aina on vähän jännitystä, varsinkin, jos on pitkä väli leivonnassa. Paistan leivät leivinuunissa, jonka lämmitys oikeaan lämpötilaan on myös oma hommansa.

Kodin lämpötila on oikeastaan se isoin juttu leivän onnistumisessa. Ja uunin lämpötila. Ulkolämpötila ja tuulisuus vaikuttaa siihen, kuinka paljon pitää etukäteen lämmittää ja kuinka paljon leivontapäivänä. Mutta aina on maistuvaa tullut, vaikka välillä on vähän tummempaa, kun uuni on aika ärhäkkä. 😁 saa nähdä, minkälaista leipää tänään tulee uunista.

Liitteet

• IMG_4459.jpeg
    IMG_4459.jpeg
    1.7 MB · Katsottu: 7
Kysymys:

Kuinka paljon otan tuota ruisjuurta talteen? Sitä on nyt sivussa 225g ja osan voin laittaa pakkaseen kesäksi, kun en kesällä leivo ruisleipää. Teen sen aina leivinuunissa, eikä tietenkään lämmitetä sitä kesällä.

Ja mihin laitan sen juuren? Jääkaappiin?

Kysymys:

Kuinka paljon otan tuota ruisjuurta talteen? Sitä on nyt sivussa 225g ja osan voin laittaa pakkaseen kesäksi, kun en kesällä leivo ruisleipää. Teen sen aina leivinuunissa, eikä tietenkään lämmitetä sitä kesällä.

Ja mihin laitan sen juuren? Jääkaappiin?

Jääkaappiin. Siellä se voi säilyä vuosia. Ei sitä kannata ihan megapaljon ottaa, mutta voihan sitä vaikka kuivata pari liuskaa ja jonkin verran sit purkkiin jääkaappiin. Mulla ei ole ruisjuurta, mutta samoin se taitaa toimia tässä asiassa kuin vehnäjuuri.

Tein taas toimistolle muutamat leivät ☺️ Mulla on nyt ”ongelmana” se, että leipä levähtää kun otan sen kohotuskorista pois. Leivät kyllä onnistuu ihan ok, mutta vähän parempi uuninousu saisi olla. Oon tosi hifistelijä tässä suhteessa, tiedän että nää on tosi hyvät leivät jo näin 😂

IMG_3089.jpeg

IMG_3086.jpeg

Kirjoita tähän...
Takaisin