Hapanjuurileivonta

Ei mullakaan taikina ehkä ihan niin paljon veny kun niissä kuvissa, mutta mun mielestä se johtuu siitä, että se on jo venynyt siihen ”neliöön” mistä tehdään se paketti. Mä muotoilen pyöreän leivän nykyään näin https://youtube.com/shorts/bQFa5TBQh_Y?si=UOre3vv_NyFV-4Q9 koska musta tuntuu etten saa sitä kirjan tekniikalla tarpeeksi kireäksi
Kiitos! Tuota voisinkin kokeilla seuraavalla kerralla. 👍 minusta tuntui myös haastavalta saada se kireys siihen.

Hei taas te kanssaleipojat ja tietolähteet.

Viimeisin leivonta onnistui oikein hyvin. Pidin toista leipää jääkaapissa puoli vuorokautta pidempään kuin ensimmäistä ja mielestäni maku oli vielä parempi. Uunissa kohoaa vielä aika paljon ja ajattelinkin, että se ehkä johtui siitä, kun sisällä oli aika viileää, eikä se ehkä kohotuksen aikana noussut niin paljoa. Pullahti sitten uunissa. Toiseen leipään tein vielä enemmän ja syvempiä viiltoja ja se oli parempi.

Mutta kysymys: minulla juurta 60g jääkaapissa. Pitääkö tämän viikon leivonta aloittaa taas siitä 10g juuren ruokinnasta vai voiko hypätä suoraan seuraavaan vaiheeseen eli 60g:n juuren ruokintaan? Viime viikonloppuna siis leivoin edellisen kerran.

Hei taas te kanssaleipojat ja tietolähteet.

Viimeisin leivonta onnistui oikein hyvin. Pidin toista leipää jääkaapissa puoli vuorokautta pidempään kuin ensimmäistä ja mielestäni maku oli vielä parempi. Uunissa kohoaa vielä aika paljon ja ajattelinkin, että se ehkä johtui siitä, kun sisällä oli aika viileää, eikä se ehkä kohotuksen aikana noussut niin paljoa. Pullahti sitten uunissa. Toiseen leipään tein vielä enemmän ja syvempiä viiltoja ja se oli parempi.

Mutta kysymys: minulla juurta 60g jääkaapissa. Pitääkö tämän viikon leivonta aloittaa taas siitä 10g juuren ruokinnasta vai voiko hypätä suoraan seuraavaan vaiheeseen eli 60g:n juuren ruokintaan? Viime viikonloppuna siis leivoin edellisen kerran.

Yleensä suositellaan että ruokitaan kahdesti, mutta voi sitä kerrankin vain ruokkia. Mulla monesti jää vähän ”liikaa” juurta yli, ja silti ruokin kahdesti ja yritän päästä siihen lopputulokseen juuren määrässä, ettei sitä jää yli vaan kaikki menee leipään. Tätä taktiikkaa niin kauan että se emojuuri jääkaapissa on käytetty kokonaan.

Eli jos vaikka mulla on tuo 60g juurta jääkaapissa ja haluan ruokkia kahdesti, niin otan juurta sen vain verran (enkä ota kaikkea juurta jääkaapista), että kahden ruokinnan jälkeen sitä on vain sen verran mitä siihen leipään menee.

Minä ruokin myös aina kahdesti (yleensä aina 1:2:2) enkä suuremmin sitä määrää mittaile, vaan jemmaan jämäjuuren jääkaappiin ja käytän sitä leivontaan myös 😄 eilen tein nokkospiirakkaa ja laitoin pohjaan myös jämäjuurta. Tuli hyvää!

Nyt onnistui kyllä hyvin! Tosin kohosi uunissa niin paljon että repesi, mutta kokeilin myös eri tekniikkaa viillon kanssa (viilsin ison viillon vasta kun leipä oli ollut 7min uunissa -> en ylettynyt ihan leivän reunoille terän kanssa kun leipä täytti koko padan. Harmillisesti tästä suurin osa meni pakastimeen, koska lähdetään huomenna suoraan töistä Tallinnaan yöksi, mutta oli kyllä pakko herkutella tällä illalla, niin hyvää ja ihanan pehmeää!

Kuvia myös prosessista, kuvat esimuotoilun jälkeen, 20min tasolevon jälkeen ja miten levitän taikinan ennen muotoilua.

Tässä taikinassa oli nyt 25% juurta, hydraatio noin 76%. Jauhoista noin 60% Hungry Chef Nascosto, 20% puolikarkeita vehnäjauhoja ja 20% spelttiä. Tein laskuvirheen kun laskin juuren ruokintoja ja mulle tuli tosi paljon juurta, joten päädyin tekemään vähän isommalla juuriprosentilla (yleensä laitan 20%) ja tein kolme taikinaa. Muotoilin ja paistoin yhden tänään, lopputaikina meni eka jääkaappiin ”bulkkina”, nyt illalla muotoilin siitä toisen leivän ja jätin kolmannen leivän taikinan vielä muotoilematta, kun mulla on vaan yksi kohotuskori. Paistan lauantai-iltana tuon toisen ja sunnuntaiaamuna viimeisen. Toinen noista menee lahjaksi kaverille, joka sai eilen lapsen ❤️

IMG_3440.jpeg

IMG_3441.jpeg

IMG_3442.jpeg

IMG_3443.jpeg

IMG_3454.jpeg

IMG_3453.jpeg

IMG_3459.jpeg

Kiitos @Olive kuvista! Minä ajattelin tämän viikonlopun leipään kokeilla tuota toista muotoilutapaa. Jospa sillä sais helpommin.

Mä jopa eka pelkäsin et ois mennyt yli kun kupli sen verran kohotuksen jälkeen (meinasin unohtaa mennä keskeyttämään kohotuksen), mutta irtosi niin siististi astiasta eikä ollut ”verkkoa” muodostunut yhtään ja siitä päättelin että ei ole yli, ja varmaan oli juuri hyvä kohotus kun tuo uuninousu oli noin hyvä.

No nyt pääsin kokemaan taas jotain uutta. Taikina meinasi levahtaa jääkaapin jälkeen. Ylemmällä hyllyllä jääkaapissa ollut oli kostunut ja ihan alkoi leviämään pöydällä. Sain onneksi nopeasti uuniin ja ihan leipä siitä tuli. Alemmalla tasolla ollut ei kostunut, mutta alkoi myös nopeahkosti leviämään pöydällä. Onko kyse ylikohoamisesta? Kodin lämpötila oli korkeampi kuin edellisellä kerralla.

Tuossa kuvassa tuo oikea laita on se, mistä eniten levahti.

Liitteet

• image.jpg
    image.jpg
    2.2 MB · Katsottu: 55
No nyt pääsin kokemaan taas jotain uutta. Taikina meinasi levahtaa jääkaapin jälkeen. Ylemmällä hyllyllä jääkaapissa ollut oli kostunut ja ihan alkoi leviämään pöydällä. Sain onneksi nopeasti uuniin ja ihan leipä siitä tuli. Alemmalla tasolla ollut ei kostunut, mutta alkoi myös nopeahkosti leviämään pöydällä. Onko kyse ylikohoamisesta? Kodin lämpötila oli korkeampi kuin edellisellä kerralla.

Tuossa kuvassa tuo oikea laita on se, mistä eniten levahti.

Ylikohonneelta kuulostaa. Taikinahan kohoaa jääkaapissa hieman alkuun ennen kuin jäähtyy. Ja alahylly on jääkaapissa viileämpi. Kannattaa seurata taikinan näköä, ei kelloa. YouTubesta löytää hyviä videoita mistä näkee miltä oikein kohonnut taikina näyttää vs ylikohonnut/alikohonnut

Miten tekisin kun haluan viedä sunnuntaina tuoretta leipää lahjaksi? Aikataulusyistä mulla on nyt taikina työn alla, ja kun tulee valmiiksi menee kylmään. Juuri vaikuttaa olevan aika tehokkaalla ja aktiivisella päällä, kun jo ekassa taittelussa huomasin että taikinaan oli alkanut muodostua ilmakuplia 😊 Huomenna paistomahdollisuudet olisi aikaisin aamulla tai sit vasta illalla. Jos illalla paistaisi, niin leipä olis vielä tuore aamulla, mut vuorokauden seisseestä leivästä mun mielestä jo tuntee että se on seissyt. Niin otanko riskin ylikohoamisesta ja paistan huomenna illalla, vai paistanko aamulla ja lykkään tyyliin päiväksi pakkaseen? 🙈 Miten pakastus on teillä vaikuttanut leipien rakenteeseen? Sunnuntaiaamunakin ehtisi vielä paistaa, mutta silloin toi taikina aika varmasti on jo pahasti ylikohonnut 😶

Miten tekisin kun haluan viedä sunnuntaina tuoretta leipää lahjaksi? Aikataulusyistä mulla on nyt taikina työn alla, ja kun tulee valmiiksi menee kylmään. Juuri vaikuttaa olevan aika tehokkaalla ja aktiivisella päällä, kun jo ekassa taittelussa huomasin että taikinaan oli alkanut muodostua ilmakuplia 😊 Huomenna paistomahdollisuudet olisi aikaisin aamulla tai sit vasta illalla. Jos illalla paistaisi, niin leipä olis vielä tuore aamulla, mut vuorokauden seisseestä leivästä mun mielestä jo tuntee että se on seissyt. Niin otanko riskin ylikohoamisesta ja paistan huomenna illalla, vai paistanko aamulla ja lykkään tyyliin päiväksi pakkaseen? 🙈 Miten pakastus on teillä vaikuttanut leipien rakenteeseen? Sunnuntaiaamunakin ehtisi vielä paistaa, mutta silloin toi taikina aika varmasti on jo pahasti ylikohonnut 😶
Pystyykö jääkaappia säätämään kylmemmälle? Meillä normaalisti +4 ja Itse joskus laitan +1 tai +2 jos pidän hiiva- tai hapanjuuritaikinaa pidemmän aikaa jääkaapissa. Mä ite teen lähes aina kaks leipää kerralla ja pakastan ainakin toisesta puolet siivuina. On hyvän makuisia, vaikka eihän mikään tuoretta voita. Kokonaisena en oo koskaan pakastanut.

Leipä ei kohoa kylmässä paitsi ekan tunnin pari kunnes leipä viilenee. Mä ehkä tekisin niin, että tänään muotoilisin sitten, kun kohonnut 30% alkuperäisestä, sitten muotoilujen jälkeen max 30min huoneenlämmössä ja sitten jääkaappiin ja paisto sunnuntaiaamuna. Ei mene ylikohonneeksi näin.

Mulla on ollut optimaalinen kohotus hakusessa. Eilen yritin, mut muistin liian myöhään et piti laittaa taikina tulemaan ja ruokin juuren vaan kerran (yleensä kahdesti), kun juuri oli ruokittu viimeksi alkuviikosta niin ajattelin että kerta riittää. Tuntuu ettei taikina noussut tarpeeksi (mun suunnitelmaan nähden), mutta muotoilin sen silti puoliltaöin jääkaappiin. Sit muistin että unohdin suolan 🙃 eka kerta kun se tapahtuu. No, toivottavasti maistuu silti. Lisäksi tulilla huomiseksi hapanjuurisämpylät, juuren ruokin yötä vasten ja nyt aamulla taikinan tekoon.

Tää on niin koukuttavaa puuhaa ja haluaisin testailla koko ajan, mutta kuka ne leivät syö? 😂 oon testileivistä tehnyt nyt puolet pienempiä, ettei mee jauhoja niin paljon ”hukkaan” testaillessa ja pääsee nopeammin eroon leivästä.

Leipä ei kohoa kylmässä paitsi ekan tunnin pari kunnes leipä viilenee. Mä ehkä tekisin niin, että tänään muotoilisin sitten, kun kohonnut 30% alkuperäisestä, sitten muotoilujen jälkeen max 30min huoneenlämmössä ja sitten jääkaappiin ja paisto sunnuntaiaamuna. Ei mene ylikohonneeksi näin.
Mä menin näillä sun ohjeilla ja loistavasti onnistui 🤩 Oli hyvä äitienpäivälahja ja kehuja sai leipä että oli herkullista 😊 tein tuplataikinan ja toisen leivän jätin kotiin, joten pääsin myös itse maistamaan ja toteamaan onnistuneeksi 😄

Mä menin näillä sun ohjeilla ja loistavasti onnistui 🤩 Oli hyvä äitienpäivälahja ja kehuja sai leipä että oli herkullista 😊 tein tuplataikinan ja toisen leivän jätin kotiin, joten pääsin myös itse maistamaan ja toteamaan onnistuneeksi 😄

Mahtavaa kuulla 🥰

Mulla tänään kans tuplataikina teossa, juuri ruokittu poikkeuksellisesti kolmesti, koska aamulla se olikin jo suuresti laskusuunnassa (ja eilen ruokin kerran ennen iltaa ja sitten yötä vasten toisen kerran). Kokeilin ekaa kertaa myös Aliquot-metodia, jossa taitteluiden jälkeen laitetaan pieni määrä (20-30g) taikinaa pieneen kirkkaaseen astiaan (kansi päälle) ja siinä seurataan kohoamista. Mulla oli shottilasissa 😂 ja kelmua päällä, kuminauha merkkaamassa lähtötasoa. Se kohoaa samassa tahdissa kuin taikina.

Alunperin ajattelin odottaa jotain 50% nousua, mutta taikina ei mahtunutkaan sitten enää noin 35-40% nousun jälkeen kunnolla kannen alle taikinakulhossa, joten muotoilin vähän aiemmin. Olen viime aikoina varsinaisessa muotoilussa käyttänyt vettä pöydällä jauhojen sijaan, mutta taidanpa siirtyä takaisin jauhoihin. Kokeilin molempaa tapaa, ja jauhotetun pinnan taikina oli helpompi kiristellä sopivaksi. Toisen leivän paistan huomenna, se on normaalilämpöisessä jääkaapissa. Toinen leipä odottelee ehkä torstaihin, ja se on kylmemmässä jääkaapissa.

Viimeksi leiponut kesäkuun lopussa 😅 juuren olen ruokkinut välissä pari kertaa, kun näytti nälkäiseltä jääkaapissa. Mutta nyt on taas syksyn kunniaksi leipää työn alla 😊 Eilisiltana aloitin juuren ruokinnat. Teen ekan leivän nyt vain kertaalleen ruokitulla, ja toisen kahdesti ruokitulla, tulee mitä tulee 😅 kesällä onnistui molemmat versiot ihan hyvin, mut nyt toki juurelle taukoa tullut vähän enemmän.

Takaisin