Hankintoja

Meille kun on eka tulossa niin ei oikeen edes tiedä mitä kaikkea voi ostaa.
Eli siis onko vaatteiden ja vaunujen lisäksi jotain mitä ehdottomasti pitäisi ostaa ? :)
Bodyja yms persuvaatteita on jo ja ollaan paljon viel saamassa.
 
Aiotko Milemile ottaa äityspakkauksen? Siinä tulee aika kivasti kaikkea pientä tarpeellista, mitä ei välttis tule ajatelleeksi (kynsisakset, kuumemittari....). Vaippoja olis tietysti hyvä (kertis vai kesto) olla ja nukkumapaikka pienelle. Meillä on vauvat nukkuneet alun yötä omassa sängyssä ja ekalla syötöllä olen nostanut viereen ja siihen on jäänyt loppuyöksi, myös päikkärit menee omassa sängyssä aluksi, kun pieni nukkuu kuitenkin niin paljon ettei aina jaksa olla pukemassa ja riisumassa vaunutorkkuja varten. Sitteri on meillä ollut tarpeellinen ja tarpeeksi korkea hoitopöytä, mun selkä ei kestä lattialla tai sohvalla/sängyllä vaihtamista. Ja hoitopöydän laatikoissa on ollut tarpeeksi tilaa vauvan vaatteille ja muille tarvikkeille -> kaikki kamppeet kivasti samassa paikassa. Olen myös tykännyt ostaa kaappiin varuiksi tölkin pari korviketta ja tuttipullon, ei sitä ole tarvittu, mutta jos vaikka sattuisikin ettei imetys heti onnistusi, niin kiva olla backup. Ja siis tietysti jos ei aio imettää,niin sitten on hyvä olla muutamakin pullo ja enemmän korviketta. Rintapumppu on ollut mun pelastus myös. Mulla on aina ollut todella runsas maidontuotanto ja olen maitoa luovuttanutkin ja omaan käyttöön pakastanut (tähän parhaita on mun mielestä pienet minigripit tai Lansinohin maidon pakastuspussit! Jääpalalokerikkoon olen myös pakastanut, tulee juuri sopivan kokoisia sitten soseiden löysyttämiseen ja jäähdyttämiseen.) Liivinsuojiakin kannattaa hankkia valmiiksi. Itse tykkään kestoista eniten, etenkin halvimmat kertikset jää helposti nänniin kiinni, ja tekee muuten aika pirun kipeää irrottaa sitä jos on iho rikkoutunut (ja se melko varmasti aluksi rikkoutuu, lanoliini (äp:ssä tulee MamiLan) tai bepanthen auttaa, kylmät, pinnalta raaputetut kaalinlehdet turvotukseen maidonnousun alussa). Kaukalon melkein järestään tarvii, haluaako niihin yhteensopivat matkarattaat. Lämpö-/kaukalopussi on varmaan monella talvivauvalla hyvä. Leikkimatto, bumbo, koliikkikeinu, hyppykiikku jne jne jne on meillä ollut, osa ollut ihan hyödyllisiä, mutta osa taas... Mutta näitä ehtii kyllä miettiä ja ostaa tai pyytää lahjaksi vauvan synnyttyä. Tärkeimmät on ne vaatteet, vaipat+paikka vaihtaa, nukkumapaikka, kaukalo/kärryt/liikkumisväline, harsot! Itselle yösiteitä ja liivinsuojia ja suklaata (sitä pystyy syömään yhdellä kädellä, piristää ja kohottaa mielialaa :wink). Varmasti jokin elintärkeä unohtui... Passaava puoliso on myös ihan kiva :hilarious:

Hirveestihän sitä sais tuhlattua tarvikkeisiin.
 
Zeni, kiitos hirveästi. :)
Tarvii johonkin vähän pistää tuota sun listaa ylöskin, oli tosi hyviä vinkkejä.
 
Hyvä että joku muukin on ton hoitopöydän kannalla! Me ollaan hoitopöytä ehdottomasti ostamassa, mutta siitä on monet sukulaiset sanoneet, että ilmankin pärjäisi.. Että sängyllä tai lattialla on niin paljon helpompi vaihtaa vaipat. Me ollaan kyllä erimieltä tosta, ainakin nyt ajatellaan niin, että paljon mieluummin vaihdetaan hoitopöydällä kun lattialla. Ihan jo selänkin takia + siihen ei sitten koirat pääse häsläämään samaan aikaan :)
 
Meillä ei jälkikäteen ajateltuna ois esikoiselle tarvinut etukäteen juuri muuta kuin vaatteita, harsoja, rattaat ja turvakaukalon. Vaipat, liivinsuojat ja yösiteet haettiin kaupasta sairaalasta kotiutuessa (samalla kun vähän sekosin tajutessani, että raskausajan ruokarajoitteet oli ohi ja sain ostaa ihan mitä syötävää vaan :D). Yönsä nukkui oikeastaan koko ekan vuoden mun kainalossa eli pinnasänkyä ei ois alkuun tarvittu. Päikkärit meni vaunuissa tai sylissä, vaunut oli kelistä riippuen ulkona tai sisällä. Kantoreppu tuli käyttöön joskus 2 kk iässä. Hoitopöytää ei tarvittu, koska meillä on iso taso kylppärissa, siihen laitettiin Ikeasta ostettu hoitoalusta. Kylpyamme oltiin kans ostettu ennakkoon, sitä käytettiin ekan kerran viikon iässä. Sitteriä ei käytetty koskaan, vaikka anoppi oli sellaisen turhakkeen meille tuonut. Rintapumpun ostin joskus kun vauva oli parin kuukauden ikäinen, tuttipullosta joi vasta 7,5 kk ikäisenä kun aloitin työt, tuttia ei huolinut koskaan.

Nää on niin makuasioita, mitkä kellekin on tärkeitä tarvikkeita ja haluaako mieluummin ostaa kaiken etukäteen vai vasta pikkuhiljaa sitten kun näkee, onko tarvetta.
 
Joo, mä oon ehdottomasti hoitopöydän kannattaja! Esikoisen aikaan meillä oli vaan pehmeä alusta pyykkikoneen päällä ja vieressä hyllykkö jossa oli vauvan tarvikkeet, toimiva sekin, mutta tykkään enemmän tosta pöydästä. Meillä on vielä sen verran iso kylppäri, että hökötyksen saa sinne mahtumaan :thumleft Nii joo, oli meillä aluksi esikoisen kanssa sellainen pinnasängyn päälle laitettava tasokin, mutta en tykännyt siitä. Se oli painava siirrellä, kaukana vesipisteestä eikä vaatteita tai tarvikkeita saanut siihen mahtumaan.
 
Meillä ihan pienellä oli käytössä hoitopöytä mut äkkiä se pieneks kävi. Lattialla on vaihdettu vaippaa sen jälkeen ( ei ainakaan pääse putoomaan kääntyilevä vauva). Isomman vauvan vaipan vaihto onnistuu myös sylissä monilta näppärästi ja meillä menee nykysin myös seisten vaihto ( 1 v 2 kk). Leikkimattookin ilman pärjättiin esikoisen vauva aika. Sitteri oli must. Syöttötuolina meni ennen istumalupaa kun toinen veti jo miehen annoksia. Sitterissä oli myös lelukaari joka viihdytti yhteen aikaan. Siihen oli näppärä laittaa toinen katteleen mm. Kotitöiden laittelen ajaks hetkeks. Pitkiä aikojahan siinä ei suositella Pitään. Harsoja on hyvä hankkia äippäpakkauksen lisäks. Ne on käteviä käy mm. Vaipan imuna, pukluharsona, Kuolan pyyhkimiseen menee meillä vieläkin tähän tarkotukseen), kevyenä peittona matkalla lähinnä kesäsin, ruokalappunakin on käytetty. Kukkuu leikkiinkin käy ja unileluksi! Omassa häkkisängyssä meillä on nukuttu heti kotoutumisen jälkeen alussa äp laatikossa mut äkkiä se pieneks jäi!

Ja kaupat on tammikuussa auki sieltä saa tarvittavaa kotiin tulon jälkeenkin ostettuu.
 
Muokattu viimeksi:
Hih, meillä vaihdetaan vielä ton 2v2kk vaipatkin hoitopöydällä :hilarious: Toki hän seisoo siinä ja pepun kuivauksen ajan istuu (harsot edelleen peppupyyhkeinä käytössä muuten)
 
Hyvä että joku muukin on ton hoitopöydän kannalla! Me ollaan hoitopöytä ehdottomasti ostamassa, mutta siitä on monet sukulaiset sanoneet, että ilmankin pärjäisi.. Että sängyllä tai lattialla on niin paljon helpompi vaihtaa vaipat. Me ollaan kyllä erimieltä tosta, ainakin nyt ajatellaan niin, että paljon mieluummin vaihdetaan hoitopöydällä kun lattialla. Ihan jo selänkin takia + siihen ei sitten koirat pääse häsläämään samaan aikaan :)
Me taas koetaan, että on turha. Se pehmuste on kodinhoitohuoneen tason päällä, ja sielä riittää kaappitilaa mihin säilöä kaikki tarvikkeet :)
 
Multa jäis kanssa käyttämättä hoitopöytä. Just sängyllä tai sohvalla tottunu vaihtamaan vaipat, mut tavaroiden säilyttämisen kannalta ois kiva ku kaikki ois siinä pöydällä valmiina eikä hujanhajan sohvalla :D
 
Meille tulee hoitopöytä, koska oon todennut sen tarpeelliseksi. Sinne saan vauvan vaatteet ja kaikki tarpeelliset hoitotarvikkeet yhteen paikkaan käden ulottuville. :-) kyllähän sitä välillä tulee vaihdettua vaippaa sängyllä tai sohvalla, mutta yleensä oon tykännyt vaihtaa hoitopöydällä ettei selkä jumahda.
 
Me taas koetaan, että on turha. Se pehmuste on kodinhoitohuoneen tason päällä, ja sielä riittää kaappitilaa mihin säilöä kaikki tarvikkeet :)

No jos ois kodinhoitohuone tai edes kylppäri/vessa jossa olisi taso niin ei varmaan tulisi hoitopöytää ostettua :D Meidän "kylppärissä" (vessa jossa suihku) mahtuu just ja just pyörähtää ympäri, kun on pesukone :rolleyes: :D toki sen päälle aiotaan ostaa hoitoalusta, mutta jos siellä joku muu on samaan aikaan tai jonkun pitää päästä sinne just samaan aikaan niin ei siel pysty olee :D
 
Meilläkin on hoitotaso pesukoneen päällä. Mulle on tärkeää, että taso on hyvällä korkeudella ja lavuaarin vieressä. Ei tuu selkä kipeeksi ja saa suoraan nostettua kakkapyllym pesuun.
 
Mulla on kanssa jo hoitotaso, saa nähdä laitanko sen sitte kylppäriin pesukoneen päälle vai pinnasängyn päälle :) tänne kaksioon nyt ei erillistä hoitopöytää olis saanu mitenkään mahtumaan joten hyvä näin.
 
Kovastihan sitä tekisi mieli jo kaikkea alkaa hankkia, mutta on päätetty, että odotellaan ensin rakenneultraa ja aletaan vasta sitten hankkia tarvittavia tavaroita. Tosin osuin Reiman isoon aleen ja sieltä tuli sitten ostettua jo toppapuku vuoden ikäiselle. Hintahan oli ihan älyttömän pieni ja väri oli se ehkä vieläkin suurempi syy. Mä olen ihan fanaattinen vihreän perään. Ja olen ihan varma, että sitten, kun meillä on vauva, ei vihreää saa taas enää mistään...ainakaan sellaista kunnon vihreää. Vihreä olisi muutenkin niin hyvä lasten vaatteiden väri, kun se käy molemmille..
 
Munkin mielestä ehdoton, että lavuaari vieressä. Helpottaa paljon :)
 
^^Mäkin toivoisin vauvoille/lapsille enemmän vihreitä&keltaisia vaatteita kun ovat paljon pirteempiä ja käyvät paljon helpommin molemmille sukupuolille kuin siniset ja punaiset.
 
Me saatiin miehen siskolta iso kassillinen vaatetta, vaunupussi, lakanoita jne. Valitsin sellaisia unisex-juttuja. Jos tulee tyttö, käyn sit myöhemmin hänen laatikoillaan uudestaan. Olihan osa vaatteista sellaisia, että tottakai huomaa että on käytetty, mut koitan nyt ajatella niin, että säästöä se on ja voihan sit ihmisten ilmoille mentäessä tai vieraiden tullessa, lapselle pukea uutta päälle. Ja ei ole väliä millaisia yökkärit on. Onpa ainakin kaikenmaailman kemikaalit lähteneet ja vaatteet ovat pehmoisia. :happy:
 
Jos joku on kiinnostunut, niin miulla on tuollainen imetys mekko/ tunika myynnissä, merkiltään ceciljaS. 3/4 osa hihat, kooltaan L, mut on naftia kokoa. Jäi käyttämättä, kun oli omasta mielestä liian pintaa nuoleva, tosi ihana mekko ja harmittaa etten saanut käyttöön.

Voi laittaa vaikka yksäriä, jos kiinnostaa, niin laitan tarkempia tietoja silleen :)

Tässä kuva:
 

Liitteet

  • 1470726454377-1131243638.jpg
    1470726454377-1131243638.jpg
    151.5 KB · Katsottu: 54
Takaisin
Top