Hankintoja

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja mannikka
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kiitos vinkeistä odottajatoverit! Noita Emmaljungan Vikingejä olenkin vähän netissä katsellut. Samoin jotakin Bugaboon ja Teutonian malleja. Oikeasti ei kyllä tehdä mitään ratkaisuja vielä pitkään aikaan ja pitää päästä kunnolla kokeilemaan ennen ostopäätöstä, mutta auttaa, kun voi etukäteen vähän pohtia vaihtoehtoja.

Vaunuissa/rattaissa kannattaa kyllä ajatella pidemmälle ajalle kuin vain siihen vauva-aikaan. Ja miettiä missä niiden kanssa pörräillään. Soratielle sopii paremmin perinteiset nelipyöräiset ilmakumeilla ja kaupoilla käydessä on kiva, jos on mahdollisimman ketterät ja kevyet ajokit, joissa kääntyvät etupyörät on plussaa. Toiset pärjää yksillä ja toisilla erikseen ne, joilla käydään rämpimässä ojan pientareita lenkillä ja jotkut kepoiset matkarattaat erikseen, jotka voi helposti heittää autoon. Joillain on parvevaunuja jne. :) Riippuu tosi siis siitä, missä aiotte rattaiden kanssa liikkua ja mihin kaikkeen niitä käytätte. :)

Edit. Itseä on välillä harmittanut, että valittiin aikanaan ne vaunut, mitkä valittiin. Toisaalta ne on nätit ja sopii hyvin lenkkeilyyn maastossa kuin maastossa, joten kyllä niillä silti tarvetta on. En kumminkaan osannut huomioida, että ne ei ole kaikista ketterimmät kaupassa ja saisin niistä niskan jumiin, kun kääntely on niin raskasta varsinkin, kun siellä on se vauva painona. Vähän eri fiilis, kuin vaunukaupassa tyhjiä vaunuja kokeillessa. Joissain kaupoissa on painot, jotka voi nostaa rattaisiin, jos haluaa vähän totuuden mukaisemman fiiliksen rattaiden työntämisestä. Kaupan sileä lattia on myös eri, kuin mukulakivet kaupungilla.

Muokattu viimeksi:
Me vietetään kaikki mahdollinen aika mökillä ja sielläkin oikein loistavasti on päässyt noilla viikkareilla lenkkeilemään. Mökin piha on laittamaton ja luonnonmukasessa tilassa eli ei todellakaan tasanen ja mökkitie on myöskin semmonen vanha peltotie. Muu lenkkeily tapahtuu ihan hiekkatiellä siellä päin ja loistavasti on kulkenut. Ollaan noilla menty ihan metsäpolkujakin pitkin :)

Esikoisella oli emmaljungan duo edget ja kyllä ne oli kun olis jotain hiivatin kivirekeä työnnellyt ja ne oli leveät kuin mitkä. Esikoisen syntyessä oltiin vielä autottomia ja liikuttin paljon bussilla, noi emmaljungat oli niin leveet et ne ei aina mahtunut bussiin jos oli toiset vaunut ja semmonen tyhmä bussi, jossa on porras edessä siin keskikäytävän kohdalla. Mökillä noita oli kans ihan hirvee raahata mihkään kun oli niin raskaat :(

Tuplina meil on noista viikkareista tuplamalli, tosin vanhemmalla rungolla eli double monkey ja se kans kulkee ihan missä vaan ja tuo tuplarunko kera kahden lapsen on muuten kevyempi työntää kuin mitä nuo esikoisen emmaljungat oli pienen vauvan kanssa.

Kannattaa muuten kiinnittää vaunuissa huomiota myös siihen, millä korkeudella lapsi on. Eli siis joutuuko itse kovasti kumartelemaan kun laittaa vaunuihin/nostaa pois/korjaa milloin mitäkin ongelmaa. Oon huomannut vasta jälkeenpäin, että eri merkkien ja mallienkin välillä on tosi isoja eroja. Meillä onneksi teutoniat ja aika korkea istuin, vaikkei tuota tajuttukaan miettiä etukäteen. Muuten olis miehellä selkä kipeänä vähän väliä.

Kiitos vielä, paljon hyviä vinkkejä! Monet vaunuvalmistajat ohjaavat miettimään käyttöolosuhteita, mutta on paljon sellaista, mitä ei osaa ajatella.

Pakko vielä sanoa Emmaljungan Edgeille puolustuksena, että niillä on kyllä kevyt rullata, kiitos ilmakumien ja ties minkä. Meillä on siis niille ihan tavis classic -runko. Esimerkiksi verrattuna meidän matkiksiin, jotka on Baby Joggerin City Minit, nuo rullailee unelmaisen kevyesti. Ovat minusta hyvä valinta, jos tarvii päästä liikkumaan maastossa kuin maastossa eikä ole puutetta tilasta tai tarvetta pakata niitä usein autoon. Itse ei olla montaakaan kertaa kuljeteltu niitä autossa, koska vievät todella paljon tilaa ja siksi meillä onkin isommalla lapsella käytetty matkarattaita.

Esikolta jäänyt kaukalo telakalla, pinnasänky, sitteri, vaatteet, harsot, tuttipullot... Eli hankintoja melko vähän. Lähinnä tuplarattaat sekä lisää 50-senttisiä vaatteita ja ehkä vielä harsoja. Esikoinen oli refluksin takia kova puklaamaan ensimmäiset puoli vuotta, joten parempi varautua seuraavankin olevan.

Tuttipulloja riittää se kaksi tai kolme, kun tarkoitus on taas imettää. Esikoinen sai pumpattua maitoa pullosta silloin tällöin, kun itse kävin jossakin. Pullojahan nyt saa äkkiä kaupasta lisää jos tarvitsee. Sama tuttien kanssa. Esikoinen söi tuttia vain 4-6kk ikävälin, joten en taida sitä seuraavallakaan tuputtaa. Hyvin pärjää ilmankin.

Esikoiselle saatiin ilmaiseksi tuttavalta jatkettava sänky, johon siirtyy ennen seuraavan syntymää. Eli kaikki on melkolailla reilassa. Ainut mikä tulee mieleen, mitä edellisellä ei ollut mutta seuraavalle ostan, on kunnon kapalo! Semmoinen Tarrakiinnitteinen.

Varsinaista kokemusta ei valitettavasti kummastakaan noista ole, mutta täytyy vaan kommentoida, että on molemmat aika näpsäkän näköisiä kokonaisuuksia. :) Ja hintakaan ei päätä näemmä huimaa. Ja nuo miljoonat värivaihtoehdot molemmissa. :o Ihanaa!

Vaunujen hankinnassa kannattaa eniten kuunnella itseään :) Kaikistä tärkeintä on selvittää itselle minkälaista käyttöä todennäköisesti tulee olemaan :) Liikutaanko eniten hiekkateillä, epätasasilla alustoilla, lumessa, asfaltilla, kaupan käytävillä... Liikutaanko paljon auton kanssa, onko vaunut helppo kuljettaa mukana? Tarviiko mukaan mahtua muuta tavaraa? Ulkoillaanko "huonossakin" kelissä, mikä sään kestävyys? Minkä kokoiset tilat säilyttää? Tarviiko olla jälleenmyynti arvoa? Haluanko uutena vai käytettynä? Kuinka paljon ulkonäkö merkitsee?

Meillä on esim emmaljungat ratasrungolla ja pehmeällä kopalla, sekä myös emmaljungan tuplat :) Onko nämä nyt parhaimpia... no jaa. Meillä kuitenkin hyvät, kestävät ja toimii jopa pitkin metsäpolkuja. Tärkeintä kun oli että joka päivä, säässä kuin säässä pääsee tarvittaessa koirien kanssa lenkille :) Erikseen on sitten matkarattaat, noi ei mitenkään taivu järkevään kuljetukseen :D (matkarattaisiin saa näppärästi, tee se itse-hengessä, laitettua emmaljungien pehmeän kopan sitä pikkuvauvaa varten)

Ja iso merkitys meillä oli hankintahinnalla :) Molemmat ostettu käytettynä, vajaa 200€/kpl :) Näillä mennään sit tän kolmannenkin kanssa :)

Raven, mullakaan ei mitään kokemusta noista. Jotenkin heti kuitenkin herää kysymys voiko kovin laadukasta saada kovin halvalla..... Itse en ostaisi ellen pääsisi kokeilemaan.

Minä myös sanoisin, että kyllähän ne hinta ja laatu jollakin lailla korreloi. Kannattaa googlailla löytyykö netistä ihmisillä kokemuksia. Toisaalta tuntuu, että Suomessa on perinteisesti suosittu niitä muutamia tuttuja merkkejä (Emmaljunga, Brio (nykyisin Britax), Teutonia, Bugaboo, Ora, Hartan jne.), mutta viime vuosina tuntuu tulleen markkinoille paljon sellaisia merkkejä, jotka ovat täällä tuntemattomia, vaikka jossain muualla olisivat olleet kauankin markkinoilla.

Suhtautuisin myös todella skeptisesti hyvin edulliseen turvakaukaloon, josta ei löydy testituloksia esim. täältä: http://www.autoliitto.fi/tietopankki/testi-ja-tutkimustuloksia/turvaistuintestit/ Ja noistakin kannattaa lukea ihan se arviointiteksti, josta sitten avautuu esim. että joku istuin on kyllä törmäystesteissä menestynyt hyvin, mutta kankaassa on esimerkiksi haitallisia kemikaaleja, tai, että testiryhmän mielestä lapsi ei näe istuimesta kunnolla ohi vilistäviä puita. :nailbiting: :angelic:

Toki, jos ei omista autoa, eikä perhe autoile edes joka viikko, ei varmaan kannata maksaa istuimista maltaita. Meillä autoillaan paljon ja olen aikamoinen turvallisuusfriikki, joten istuimeen panostetaan. :grin Ja toki turvaistuinkin on niitä juttuja, joiden hyvyyttä ei toivoisi ikinä joutuvansa todistamaan.

Meillä muuten vaikutti Emmaljungien valintaan se, kun niiden esitteessä esiteltiin kaikkia juttuja miten turvallisuus on esimerkiksi rakenteessa huomioitu. Lisäksi muistan miten huolekkaasti pähkäiltiin miehen kanssa jousituksia sun muita, että vauvalla olisi mahdollisimman miellyttävä ja pehmoinen kyyti. :grin

Merkeistä puheenollen: esikoisella käytettiin alkuun concordeja, ja tykkäsin niistä tosi paljon. Jos ostettais nyt uudet, harkitsisin niitä!

Meillä poika nukkui sitä paremmin, mitä enemmän vaunut tai auto tärisi. Mukulakivikatu oli totaalista unilääkettä, eli täällä ei jousituksia juuri vauva arvostanut. :wink

Mulla on Viveka molemmat muksut ollu tommosia, mitä enemmän heiluu ja on meteliä niin sen paremmin nukkuvat :)

Juu hiljaisuudessa ei todellakaan nukuta! Jos ollaan pojan kanssa kaksin kotona, niin mä laitan telkkarin päälle, kun poika käy nukkuu, jotta ei olisi liian hiljaista. :joyful:

Juu hiljaisuudessa ei todellakaan nukuta! Jos ollaan pojan kanssa kaksin kotona, niin mä laitan telkkarin päälle, kun poika käy nukkuu, jotta ei olisi liian hiljaista. :joyful:

Meillä on äitiinsä tullut ronkeli nukkuja. Pitää olla hiljaista ja muutenkin kuun asennot ja muut kohillaan. Esimerkiksi kaupungilla ollessa oli turha toivoa yli 20 minuutin torkkuja. Sen sijaan mun vanhemmilla maalla, missä tosiaan on hiljaista, se nukkui kerran viiden tunnin päikkärit kolmikuisena. Saattoi olla myös pakoa todellisuudesta, koska se oli ensimmäinen kerta, kun jätettiin se muutamaksi tunniksi hoitoon. :D

Takaisin