Hankintoja

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Zeni
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Äitiyspakkauksessa tulee myös kylpypyyhe joka on meillä ainakin vieläkin käytössä 1,8vllä :)
Niin ja hoitoalustan suojaksi käy ihan hyvin perus käsipyyhkeet, on pehmoisia ja imee enimmät pissat jos(kun) sellaiset ilman vaippaa ;) jos siis hoitoalusta oletettavasti muovitettu.
Sellaista muovifroteeta muuten saa kangaskaupasta metritavarana paljon halvemmalla kuin esim lastentarvikeliikkeistä. Käteviä sellaiset palat hoitolaukussa reissussa ollessa, imee vahingon sattuessa, mutta ei päästä läpi.

Meidän 90v. mummi oli pistänyt hösseliksi ja oli ihanasti ommellut meille harsot ja kuulem. niin tarpeelliset kankaat (en ihan tiedä mihin kaikkeen tarkoitukseen mummi niitä ajatteli) vanhoista lakanoista :grin!

Noista hoitotuotteista :) Esikoista odotavat saa esim. neuvolasta Liberon hoitotuotteita laukussa kokeiltavaksi! Meillä öljy oli liian tuhtia kun kokeiltiin ja Natusanin normirasva parasta :) Myös Natusanin sinkkivoide ja kylpysaippua oli kovassa käytössä! Tytöillä häpyhuulet hiertyy helposti varsinkin kesällä ja niiden hoitoa varten on vissiin kans joku rasva? Me laitettiin pojalle sinkkivoidetta nivustaipeisiin ja pippelin ympärille kun punoitti niin kovin koko ajan.

Me pestiin vauvan pyllyä ensin hanan alla, mutta kun iho alkoi reagoimaan niin siirryttiin Natusanin puhdistuspyyhkeisiin! Niillä oli tosi kätevä "pestä" pylly ja samat pyyhkeet on helliä myös kasvoille :)

Näiden lisäksi meillä oli synnäriltä suolaliosta ja apteekista vastaavaa, jota sai tiputtaa ja suhauttaa vauvan nenään! Maito äkkiä tukkii nenän ja tipat/suihke avaa :) Synnäriltä sais myös kokeiltavaksi nännirasvaa (jotain lampaanrasvaa).

Rintapumppu oli tarpeellinen (koskaan ei voi tietää, miten vauva imee ja rinnat pitää saada tyhjäksi), mutta imetystyyny täysin turha. Suosittelen ostamaan myös ainakin yhden tuttipullon ja huvitutin, jotta jos vauvan imeminen ei lähde heti käyntiin niin voi pumpata pulloon maitoa ja juottaa siitä :) Kaikilla kun ei se imetys lähde käyntiin ja suju kuin itsestään! Rintakumit voi auttaa imetyksessä alkuun (synnärillä saa kokeilla). Ai niin ja kantoliinassa ei meillä koskaan viihdytty. Kapalo on mainio ja kun ilmat viilenee niin unipussi :) Rauhoittaa vauvaa!

Rintapumpun hankkisin, jos näkee sille tarvetta. Mulla oli sellanen käsipumppu ja sillä selvis sen 6kk ihan hyvin. Tutitkin on niin edullisia, et sellasenkin hommaisin (meillä ei syönyt).

Ohuita tumppuja meillä meni yhet päivässä, kun tykkäs raivopäissään raapia itteensä ja ne oli sit puklussa ym. aika nopeesti, et varmaan niitä hankkisin ainakin "kahet". yhet tulee äp:ssa?

Unipussissa nukkuu tyttö 11kk edelleen ja yöt rauhottui 3kk iässä, kun sellaseen laitettiin yöks. Nyt siis se on osa nukkumaanmenoa. :) Seuraava saa mennä jo aiemmin unipussiin.

Ja kun synnytys lähestyy, ostan kaappiin varuiksi yhen purkin korviketta. Meillä seuraava totutetaan joka tapauksessa tuttipulloon, jotta en joudu olla täällä kotona koko aikaa ja juo siitäkin tarvittaessa. Tuttipulloja on liuta täällä (saatuja kaikki), et saa sit testata neidille mieluisaa mallia.

Yhtään vauvan puhdistusainetta ei olla vielä keritty ostaa, kun niitä tuli siinä liberokassissa ja sit äp:ssa. Paitsi talkkia, se voiki kesähelteillä olla hyvä. (jotkut puhdistuspyyhkeet laittaa meillä naaman ihan tulipunaseksi, mm. natusanit ja liberot, mut perus rainbow ei., pylly pestään vesihanan alla aina.)

Mun mielestä tosi hyvä ja kattava listaus :)

Meillä poika oli tosi kova puklaamaan, niin sappisaippua oli ihan ehdoton!!! Se poistaa vaikeat tahrat sitten soseiässäkin! NenäFriida oli meillä myös ihan pakollinen, poitsu flunssaili paljon ja friida yhdessä ton nenä-suolaliuoksen kanssa oli paras kombo! Pikkuniistäjästä ei ollut mihinkään :(
Lisäksi meillä todella tarvittiin sitä vauvaharjaa, karstaa tuli pojalle päänahkaan ihan tosi tosi paljon, eikä meinannut millään lähteä vaikka harjailtiin, rasvattiin ym.! -13 pakkauksessa harja tuli ainakin mukana :)
Itellä tuli maitoa ihan yli äyräiden, joten rintapumppua tarvittiin ja liivisuojuksia meni monta paketillista, muutamat kestotkin oli käytössä. Kestot vaan tuppas liimautumaan kiinni ja teki aika kipeetä irrottaa :D Mulla oli 4t liivit, riitti ihan ok. Toppeja tuunasin itse :)

Lisäisin edellisiin listoihin (jos ei niissä jo ollut) vielä läjän terveyssiteitä, maksimi imukyvyllä :woot:

Itsellä on vieläkin kaapissa rintapumppu, sitä en tosin viimeksikään kertaakaan käyttänyt kun mielestäni käsin lypsäminen oli niin helppoa, eikä tarvinnut pestä erillisiä välineitä.

Kun totesin ettei minigrip pusseihin ollut hyvä pakastaa maitoa (osa rupesi kulmasta vuotamaan sulatus vaiheessa), ostin prismasta sellaisia nesteen pakastamiseen tarkoitettuja pieniä muovipurkkeja, tosi käteviä, kierre korkilla.

Vaatteet:
- kietaisubodyja (lähinnä 50-56 kokoisia, meillä yksi 48)
- tavallisia bodyja (62 ->)
- potkuhousuja
- potkupukuja (edestä avattavia) Me käytettiin näitä pyjamana, muuten en tykännyt yhtään.
- kapaloliina(?) Meillä ei ollut, aluksi kapaloin ihan vaan vauvan lakanaan ja myöhemmin meillä on ollut unipussi käytössä.
- myssyjä (esim. ihania Ruskovillan silkkivillaisia)
- sekalainen setti sukkia Mun vauvoilla ei ole pysynyt jalassa kovin hyvin, terälliset pöksyt olleet parempia
- ohuet tumput (estämään raapimista) Sukat käy myös tähän
- syksyä varten lämpöhaalareita (katsoin että kokojen puolesta äitiyspakkauksesta tulevat passaavat hyvin) Meillä on äp:n haalarit olleet isoja vielä pitkälle syksyyn (pl.villahaalari). Ehkä joku pienempi edullinen toppahaalari voisi olla hyvä hankinta?
- huopa Näitä meillä on paljon! Joka paikasta löytyy vauvalle joku peitto :) kesällä ei toki ole niin tarpeellinen.

Vaipat ym.:
- harsoja ihan törkeesti Ei ole puklu käytössä juuri olleet, lähinnä vaippana ja pyllypyyhkeenä, ruokalappuna, unirättinä you name it :)
- kestovaippoja ihan törkeesti Mulla tais olla 7 pientä vaippaa (S-kokoa), ihan vastasyntyneellä tykkäsin käyttää harsoa ja villahousuja tai kuorta.
- pieniä kertisvaippoja
- hoitoalusta (meille ei tule hoitopöytää)
- hoitoalustan suojia (meillä kankaisia ja pari muovipohjustettua) Kannattaa tosiaan ostaa kangaskaupasta sellainen isompi pala ja siitä itse leikellä, tulee edullisemmaksi ja meillä näitä meni aika paljon, kun oli sängyssä lakanan alla ja hoitoalustalla ja kun otettiin ilmakylpyjä.

Hoitotuotteet:
- talkkia Pojille ei ole ollut juuri käyttöä, sinkkivoide oli tärkeämpi
- babyoilia tms. vauvan ihon hoitoon (mietin olisko kookosöljy/manteliöljy ok?) Jäi käyttämättä, nyt olen omiin kynsinauhoini laittanut :D
- puhdistusliuosta napaan Eli siis septidin tms?
- vanupuikkoja
- vanutyynyjä
- kynsisakset (äitiyspakkauksesta)
- kuumemittari (äitiyspakkauksesta)

Imetys:
- rintapumppu (onko tarpeellinen?) Olen tarvinnut, mulla on maitoa tullut kaikista tosi paljon, ja olisin varmaan tullut hulluksi jos oisin joutunut käsin lypsämään.
- liivinsuojia Mulla kertikset tarttui kiinni eikä kestot :D Riippuu kai materiaalista. Mulla fleecepintaisia ja jokunen cmx.
- nännirasvaa(?) Tulee uudessa äitiyspakkauksessa. Bepanthen käy tai isoista marketeista ja apteekista saa villarasvaa/lanoliinia (Lansinoh merkiltään)
- imetysliivit (kuinka monet?) Mulla on parit kaarituettomat alkuun ja yökäyttöön ja varmaan 7 (hups...) nätit kaarituelliset. Ihan niin monia ei välttis tarvii :D
- Imetyspaitoja (mulla 6kpl) Riippuu sun pyykinpesuinnosta kuin paljon tarviit, mulla itselläni on (pirusti)liikaa, mutta löytyypähän kaikissa väreissä ja kaikkiin tilaisuuksiin pitkä- ja lyhythihaisia :)
- imetystyyny (onko tarpeellinen?) Jäi käyttämättä, mutta mulla olikin tosi huono. Enemmän käytin vielä raskausaikana öisin tukemassa. Mulla siis vanutäytteinen, ja berberistä.

Muut tavarat:
- vaunut Jos liikkuu paljon niin kannattaa panostaa, meillä on esikoiselle aikanaan ostetut halpiskärryt ja hyvin niillä pärjätään kun melkein pelkästään päikkärikäytössä. (Tuplat löytyy sitten bussilla liikkumista varten)
- turvakaukalo Me autoillaan paljon, joten panostettiin jalustalliseen.
- pinnasänky Alussa meillä on vauvat nukkuneet äp:ssä joka on ollut omalla jalustallaan (tätä varten tehty), ja pinnasänky tullut käyttöön n. 3-4 kuiselle.
- pinnasängyn reunus sama kuin yllä
- patja + petivaatteita Äp:ssä tulee siihen sopiva mukana, samoin täkki, pussilakana ja aluslakana (tyynyä ei pikkuinen tarvitse).
- patjan suojuksia Juurikin ne muovifroteet
- purulelu (ymmärtääkseni Sophie the Giraffe on aika must-hankinta) Kolme tervettä lasta (tai no tervettä, kaksi vanhinta soittaa tällä hetkellä rokkia kalsarit päässä tossa...) saanut ilman sophietakin. Äp:ssä tulee yksi.
- amme Meillä ollut vasta taaperoilla vesileikeissä käytössä, vauva on ensin kylpenyt käsienpesualtaassa ja sitten tullut suihkuun sylissä
- pyyhe (joku pehmoinen) Tulee äp:ssä
- kantoliina (meillä Tricot Slen, josta olen kuullut paljon hyvää) Mulla on rengasliina, ihan jees, en jaksanut opetella sidontoja.
- lampaantalja (vaunuihin, etenkin syksyä ajatellen) On hyvä, meillä myös ollut pulkassa :)
- hoitolaukku (itse ostin ihan käytetyn ison Longchampin tähän tarkoitukseen. Tuli halvemmaksi!) Tarpeellinen, mulla on iso eastpakin olkalaukku jota kehtaa mieskin kantaa.

Mites matkarattaat? Ne ei toki ehkä alussa ole tarpeen, mutta kaukaloa kun hankkii, niin voi ehkä olla hyvä miettiä matkiksia sen mukaan, että saa kaukalon kiinni. Ja Jos paljon justiin autolla reissaa, niin mua ei ainakaan hotsittanut raahata yhdistelmiä mukana ja lyhyttä pyörähdystä varten niitä kaivella esille.
Äp:n makuupussi on meillä havaittu ehdottoman tarpeellisesksi, Meillä on "aina" toinen varalta autossa juurikin matkarattaiden takia.
Vaunuihin sade- ja hyttyssuojat? uusissa vaunuissa kai tulee usein mukana, mutta kannattaa muistaa jos vaikka käytettyjä hankkii.
Matkasänky? Meillä todettu hyödylliseksi, paljon kun matkustetaan eikä esimerkiksi ukkilassa ole pikkuiselle paikkaa nukkua (tosin jos on kova irroitettava vaunukoppa, niin sekin alussa toimii hyvin).

Olihan tässä :D

Mä olen myös tehnyt jo aika kattavan listan, mutta en ole vielä uskaltanut oikeen mitään ostaa. Aina vaan keskenmenot kummittelee :D yhden bodyn, hoitoalustan ja kestovaippoja olen ostanut. Kavereilta ja sukulaisilta ollaan saatu emmaljungan yhdistelmävaunut, pinnasänky, sitteri, muutamia vaatekappaleita ja pari vauvan lelua.
Vaatteiden suhteen oon vaativa; tykkään ostaa käytettyä, mutta vaan laadukasta niin uutena kuin käytettynä. Esim. P.o.p, me&i, ja vastaavat miellyttää eniten silmää niin kestävyyden kuin ulkonäönkin puolesta. Unisex värit ja mallit on mun mieleen, ja haluan et vaatteet kestää lapselta toiselle. Ja henkkamaukan ym hellokittyt ynnä muut pinkit hörhelöt ei vaan iske :D tyttö siis tulossa.

-elmeri- mäkin hermoilen vielä niin paljon siitä, että tuleeko vielä keskenmeno (tai se pahempi) tai jos synnytyksessä käy jotain kamalaa, etten uskalla hankkia mitään. Ostin yhden kuolalapun, mutta kävin palauttamassa sen(kin), kun ahdisti niin paljon, ettei sitä sit varmaan tarvitakaan. Äitiyspakkaus pitäisi tilata, mutta sama ajatus häiritsee...ehkä pyydän, että mies hakee sen ja piilottaa jonnekin kellariin ja nostaa esille vasta vauvan synnyttyä.

Onneksi virtuaalisesti voi innostua kaiken maailman lastenvaatteista ja -tarvikkeista. Suakin ehkä kiinnostaisi Villervalla, ainakin niillä oli ihana mainos tässä viimeviikolla, katsottavissa linkistä ja youtubesta (oon tuolla muualla kirjoitellutkin sukupuolinormittomista lastenvaatteista ja halusta hankkia unisex-vaatteita, leluja tarvikkeita).
http://www.villervalla.se/

Myö asteltiin kans, et pistetään hankinnat ja valmistelut nyt ihan jäihin, ennenkuin tyttö pääsee edes pois teholta. Sähkökäyttöinen pumppu, on täs tapauksessa kyl ihan ehdoton, kun täytyy monta kertaa päivässä pumppailla. Miul oli viikonloppuna lainassa käsikäyttöinen ja kyl silläkin pärjäsi, mut on tää paljon helpompi.

Myö asteltiin kans, et pistetään hankinnat ja valmistelut nyt ihan jäihin, ennenkuin tyttö pääsee edes pois teholta. Sähkökäyttöinen pumppu, on täs tapauksessa kyl ihan ehdoton, kun täytyy monta kertaa päivässä pumppailla. Miul oli viikonloppuna lainassa käsikäyttöinen ja kyl silläkin pärjäsi, mut on tää paljon helpompi.
Mulla on mennyt ihan ohi... Oletko Annnika jo saanut vauvan? Tai siis tuossahan se alla lukee! Nykyään pikkukeskosia pystytään onneksi hoitamaan ihan huipusti (juuri oli HS:ssa siitä juttua). Paljon voimia koko perheelle ja toivottavasti kaikki kääntyy parhain päin!

Muokattu viimeksi:
Siis, miten te ootte näin varautuneita jo. Mullekin tuli paniikki, et ehkä tosiaan pakko mennä pääsiäisenä siskon luo kaivelemaan vauvakamoja. Alussa oli innostus ja hankin jotain kankaita esim. et vois jotain tehdä, mut nyt ei jaksa ees kotia laittaa kuntoon (ollaan siis muutettu) vaikka keskeneräisyys ahdistaa.

Miul on vaa vaatteit ja vaunut, jotka ostettii siks ku olivat tarjoukses muute ei olis niitkää

Mie en oo vielä hankkimalla hankkinut mitään. Koska yritän ajatella sitä, että ne vie turhaa tilaa tässä pienessä kämpässä ja jos pääsis nyt muuttaa piakkoin, että löytys isompi asunto, niin vasta sinne sitten, ettei ne turhaan vie tilaa ja pölyty täällä ne kaikki tavarat ja vaatteet - ja on vähemmän roudattavaa muuton aikana uudelle kämpille. Ja mitä minä niillä vielä teen, kun masukki on vielä mahassa. :D
Pakko on ollut käydä hakemassa pikkusiskon kaverilta, joka odottaa kaksosia ja on ollut heittämässä roskiin, koska ei pysty säilyttämään enää, niin pinnasänky ja hoitopöytä. Ja mun toinen pikkusisko on tuonut jotain oman 2,5v. esikoistyttönsä leluja tms, kun he muuttivat tässä isompaan asuntoon, niin sanoin et kai mie otan ne sitten tänne, ettei hänen tarvitse kulettaa niitä sinne uudelle kämpille turhaan säilöön johonkin.

Suunniteltiin kyllä kumppanin kanssa, että ko hänellä on varasto, josta maksaa, eikä aio luopua siitä, ni viedään noita vauvakamppeita, mitä nyt on "pakosta täytynyt" ottaa vastaan, niin sinne varastoon odottelemaan, että löydetään ja saadaan uusi asunto.

Itse ajattelin myös tehdä jotain vauvalle, kunhan neulomisinto palailee ja keksin mitä neuloisin. Ja voisin virkata kesäksi ainakin hatun. <3
Ja ajattelin, että voisin joskus väkerrellä itse sellaisen koskettelukirjan! Vaikutti niin mielenkiintoiselta idealta, kun Facebookissa tuli vastaan sellainen video.
Mulle on myös ainakin yksi ystäväni ilmoittanut, koska on myös käsitöiden ystävä, että voisi virkata/neuloa jonkun vauvanpeiton ja muuta. Että mun täytyy vaan ilmottaa sitten, ko sellaisia kaipaan. :D

(Kun tietää tämän mun mielipiteen. Eli siis ei mitään tarvikkeita tai vaatteita, ellei pysty itse säilyttämään ainakin uuden asunnon saantiin asti. Ja tuollakin lähinnä tarkoitan sitä, että on eri asia, jos läheiseni eivät voi oman tilan puutteen takia säilyttää ja heittävät esmes roskiin, jos en ota kuin se, että "ostinpa sille teidän pikkuselle tällasen tosi söpön bodyn ja 100 muuta vaatekappaletta kirppikseltä ja ajattelin tuoda nämä teille - siitä huolimatta, että olet sanonut mulle, ettei tarvitse vielä".)

Meillä on melko paljon valmiina, kun on edellisiltä tallessa. Pinnasänky ja turvakaukalo odottaa varastossa. Yhdistelmävaunut on valmiina, niihin tosin ostin uudet sisäkumit, jotka mies saa jossain vaiheessa vaihtaa. Valmiina on myös kantoliina, -reppu, peitot, lakanat, rintapumppu ym. Oikeastaan isommista hankinnoista vaan hoitopöytä vielä puuttuu, tai lähinnä lipasto ja taso siihen päälle.

Jotain on kuitenkin jo ostellu :wink
Esim. värillisiä harsoja, yksi uusi Aventin tuttipullo, pari tuttia ja muutama vaate. Vaatteita oon myös tässä pikkuhiljaa ommellut ja neulonut valmiiksi, kun totesin, että ne pienimmät on laitettu eteenpäin tai nukelle. Vaipat pitäis jossain vaiheessa jaksaa käydä vielä läpi, luultavasti pari pientä pitää ommella lisää ja imuja niihin. Ja sitten itelle vielä muutama kestoside lisää.

Takaisin