Vaatteet:
- kietaisubodyja (lähinnä 50-56 kokoisia, meillä yksi 48)
- tavallisia bodyja (62 ->)
- potkuhousuja
- potkupukuja (edestä avattavia) Me käytettiin näitä pyjamana, muuten en tykännyt yhtään.
- kapaloliina(?) Meillä ei ollut, aluksi kapaloin ihan vaan vauvan lakanaan ja myöhemmin meillä on ollut unipussi käytössä.
- myssyjä (esim. ihania Ruskovillan silkkivillaisia)
- sekalainen setti sukkia Mun vauvoilla ei ole pysynyt jalassa kovin hyvin, terälliset pöksyt olleet parempia
- ohuet tumput (estämään raapimista) Sukat käy myös tähän
- syksyä varten lämpöhaalareita (katsoin että kokojen puolesta äitiyspakkauksesta tulevat passaavat hyvin) Meillä on äp:n haalarit olleet isoja vielä pitkälle syksyyn (pl.villahaalari). Ehkä joku pienempi edullinen toppahaalari voisi olla hyvä hankinta?
- huopa Näitä meillä on paljon! Joka paikasta löytyy vauvalle joku peitto :) kesällä ei toki ole niin tarpeellinen.
Vaipat ym.:
- harsoja ihan törkeesti Ei ole puklu käytössä juuri olleet, lähinnä vaippana ja pyllypyyhkeenä, ruokalappuna, unirättinä you name it :)
- kestovaippoja ihan törkeesti Mulla tais olla 7 pientä vaippaa (S-kokoa), ihan vastasyntyneellä tykkäsin käyttää harsoa ja villahousuja tai kuorta.
- pieniä kertisvaippoja
- hoitoalusta (meille ei tule hoitopöytää)
- hoitoalustan suojia (meillä kankaisia ja pari muovipohjustettua) Kannattaa tosiaan ostaa kangaskaupasta sellainen isompi pala ja siitä itse leikellä, tulee edullisemmaksi ja meillä näitä meni aika paljon, kun oli sängyssä lakanan alla ja hoitoalustalla ja kun otettiin ilmakylpyjä.
Hoitotuotteet:
- talkkia Pojille ei ole ollut juuri käyttöä, sinkkivoide oli tärkeämpi
- babyoilia tms. vauvan ihon hoitoon (mietin olisko kookosöljy/manteliöljy ok?) Jäi käyttämättä, nyt olen omiin kynsinauhoini laittanut :D
- puhdistusliuosta napaan Eli siis septidin tms?
- vanupuikkoja
- vanutyynyjä
- kynsisakset (äitiyspakkauksesta)
- kuumemittari (äitiyspakkauksesta)
Imetys:
- rintapumppu (onko tarpeellinen?) Olen tarvinnut, mulla on maitoa tullut kaikista tosi paljon, ja olisin varmaan tullut hulluksi jos oisin joutunut käsin lypsämään.
- liivinsuojia Mulla kertikset tarttui kiinni eikä kestot :D Riippuu kai materiaalista. Mulla fleecepintaisia ja jokunen cmx.
- nännirasvaa(?) Tulee uudessa äitiyspakkauksessa. Bepanthen käy tai isoista marketeista ja apteekista saa villarasvaa/lanoliinia (Lansinoh merkiltään)
- imetysliivit (kuinka monet?) Mulla on parit kaarituettomat alkuun ja yökäyttöön ja varmaan 7 (hups...) nätit kaarituelliset. Ihan niin monia ei välttis tarvii :D
- Imetyspaitoja (mulla 6kpl) Riippuu sun pyykinpesuinnosta kuin paljon tarviit, mulla itselläni on (pirusti)liikaa, mutta löytyypähän kaikissa väreissä ja kaikkiin tilaisuuksiin pitkä- ja lyhythihaisia :)
- imetystyyny (onko tarpeellinen?) Jäi käyttämättä, mutta mulla olikin tosi huono. Enemmän käytin vielä raskausaikana öisin tukemassa. Mulla siis vanutäytteinen, ja berberistä.
Muut tavarat:
- vaunut Jos liikkuu paljon niin kannattaa panostaa, meillä on esikoiselle aikanaan ostetut halpiskärryt ja hyvin niillä pärjätään kun melkein pelkästään päikkärikäytössä. (Tuplat löytyy sitten bussilla liikkumista varten)
- turvakaukalo Me autoillaan paljon, joten panostettiin jalustalliseen.
- pinnasänky Alussa meillä on vauvat nukkuneet äp:ssä joka on ollut omalla jalustallaan (tätä varten tehty), ja pinnasänky tullut käyttöön n. 3-4 kuiselle.
- pinnasängyn reunus sama kuin yllä
- patja + petivaatteita Äp:ssä tulee siihen sopiva mukana, samoin täkki, pussilakana ja aluslakana (tyynyä ei pikkuinen tarvitse).
- patjan suojuksia Juurikin ne muovifroteet
- purulelu (ymmärtääkseni Sophie the Giraffe on aika must-hankinta) Kolme tervettä lasta (tai no tervettä, kaksi vanhinta soittaa tällä hetkellä rokkia kalsarit päässä tossa...) saanut ilman sophietakin. Äp:ssä tulee yksi.
- amme Meillä ollut vasta taaperoilla vesileikeissä käytössä, vauva on ensin kylpenyt käsienpesualtaassa ja sitten tullut suihkuun sylissä
- pyyhe (joku pehmoinen) Tulee äp:ssä
- kantoliina (meillä Tricot Slen, josta olen kuullut paljon hyvää) Mulla on rengasliina, ihan jees, en jaksanut opetella sidontoja.
- lampaantalja (vaunuihin, etenkin syksyä ajatellen) On hyvä, meillä myös ollut pulkassa :)
- hoitolaukku (itse ostin ihan käytetyn ison Longchampin tähän tarkoitukseen. Tuli halvemmaksi!) Tarpeellinen, mulla on iso eastpakin olkalaukku jota kehtaa mieskin kantaa.
Mites matkarattaat? Ne ei toki ehkä alussa ole tarpeen, mutta kaukaloa kun hankkii, niin voi ehkä olla hyvä miettiä matkiksia sen mukaan, että saa kaukalon kiinni. Ja Jos paljon justiin autolla reissaa, niin mua ei ainakaan hotsittanut raahata yhdistelmiä mukana ja lyhyttä pyörähdystä varten niitä kaivella esille.
Äp:n makuupussi on meillä havaittu ehdottoman tarpeellisesksi, Meillä on "aina" toinen varalta autossa juurikin matkarattaiden takia.
Vaunuihin sade- ja hyttyssuojat? uusissa vaunuissa kai tulee usein mukana, mutta kannattaa muistaa jos vaikka käytettyjä hankkii.
Matkasänky? Meillä todettu hyödylliseksi, paljon kun matkustetaan eikä esimerkiksi ukkilassa ole pikkuiselle paikkaa nukkua (tosin jos on kova irroitettava vaunukoppa, niin sekin alussa toimii hyvin).
Olihan tässä :D