Hankinnoista

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja newi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä sit taas olen todella tyytyväinen ettei esikon aikana ollut yhtäkään korvikepurkkia kaapissa, olisin saattanut "repsahtaa" jonain yönä kun väsytti... tälläkään kertaan en niitä kaappiin hommaa :) Mut mä sit taas liputan imetyksen puolesta.

Tiada, saako kysyä mikset aio imettää? Kysyn lähinnä siks kun ihmettelen vaan sitä et miten voi olla varma asiasta josta ei ole minkään valtakunnan kokemusta?

Mä tiedän ettei musta oo siihen :/ Ite kärsin AD/HD:stä ja toi kauan paikallaan pysyminen tuottaa ongelmaa :/ Pullo vauva vaan on helpompi :)

Ihan ilman saarnoja ja yrittämättä vaikuttaa kenenkään päätöksiin tai mielipiteisiin, niin mun mielestä oli niiiiiin helppoa ekat 6kk, kun esikoinen oli täysimetetty. Muksu liinaan, reppuun pari vaippaa, vaippapussi, vaihtoalusta, harso, varavaatetta ja menoksi. Aina oli oikeanlämpöistä evästä saatavilla, milloin vain tarve vaati ja tarvittaessa saatoin imettää liinan suojissa vaikka kävellessä. Se on niin yksilöllistä, mikä kenenkin mielestä on helppoa. :)

Mulla esikoinen lopetti imemises siihen paikkaan kun mulla menkat alko. Ei auttanu mikään enää siinä vaiheessa ja kyllähän mä sit helpommalla pääsinkin pullon kanssa. Kahta oon imettäny vuoden ja voi herranjumala sitä vierottamista.
Nyt sitten alkais oleen rasvatkin hommattuna. Vauva enää vaan puuttuu :)

En kyl tie mitä helppoa siinä pulloilussa on kun niitä joutuu joka välissä pesemään ja steriloimaan, joutuu nousemaan keskellä yötä lämmittelemään maitoa, parhaassa tapauksessa monta kertaa... et kyl se tissittely helpompaa on kun voi iskeä vaan tissin suuhun nousematta edes ylös :) Ja mulle tärkeintä on se et lapselle se rintamaito on kuitenkin paras vaihtoehto, hänen etua mä siinä ajattelen, niinku kaikessa muussakin.

Onhan tuokin Femi totta, mutta sillo ei auttanu itku eikä mikään, kun toinen ei vaan enää huolinu sitä maitoo.
Ja sitten mä kun teen tilkkutäkkiä tälle pienelle, niin sattu sitten tossa työtapaturma. Onnistuin jotenkin saamaan puikon läpi ihosta pitkältä matkalta tosta peukalon ja etusormen välistä :D Mä alan oleen näköjään kohta niin kömpelö ettei varmaan pitäis tehä mitään :)

ei siitä jemma korvikkeesta haittaa ole, mun mutsi sai kaikista lapsistaan rintatulehduksen ja imetys loppu kuin seinään, ajattelin jokusen purkin ostaa ihan varalle. meillä suvussa ilmeisesti kaikilla eukoilla tuo tulehdus lopettanut imettämisen, joten saa nähdä kuinka itselle käy,varsinkin kun otin nyt vasta lävistykset pois. eikä siitä ole varmaan haittaa,jos isäntä on yksin himassa, antaa korviketta jos tissit on kavereiden kanssa ulkona :)
Mä oon miettinyt ja koittanut googlettaa millon lävärit pitäs ottaa pois ja oon aatellut jotain joulun aikoja. Ne menee niin pian umpeen ja koitan vetkuttaa viimeseen asti; vähän pelkään, ettei niitä tuu ikinä uudelleen laitettua... Jotkut on vissiin ottaneet heti plussatessa pois ja toiset vasta synnärillä. Onks sulla jotain hyviä vinkkejä takana vai mutulla vaan oot jo ottanut?

Kaveri on tatuioija, joka sanoi että saa olla loppuun asti, paitsi maito saattaa suihkuta niistä rei'istä :D mulla on nännit aivan kamalan kipeet öisin ja siksi otin jo nyt pois. Uudelleen lävistys sattuu aivan sairaasti,kun lyödään arpikudokseen, mutta saa nähdä lävistytänkö uudelleen.

Jotkut on vissiin tehny niinkin, että ottavat vaan imemisen ajaksi pois. Siihen en kyllä jaksa lähtee!
Jaa, jos laitattaa uudestaan, pitää vissiin laittaa uuteen paikkaan. Mulla ovatkin eri kohdissa niin ainakin toisen vois :) Tai pystyyn ;)

Itse koin imetyksen ehdottomasti kätevämmäksi kun pullorumbailun...pari kertaa oli joitain tunteja hoidossa ja sai pulloa, ja niitä steriloidessa kiroilin etten kyllä jaksais...eli mun pulloruokintakokemukset oli siinä, mitä nyt velliä joskus yritin iltaisin antaa, mut ei kelvannu ni annoin viikon yritysten jälkeen olla kun joka tapauksessa aloiteltiin kiinteitä, ni ei ollu väliäkään juoko velliä vai vaan maitoa. Imetys oli luonnollinen valinta, kun ajattelee sen maailmanlaajuisesti tutkittuja terveysvaikutuksia...

Sen sijaan kaksi ystävää, jotka molemmat on pulloruokkinu ekan ja imettäny toisen, harmittelivat jälkeenpäin miten paljon turhaa työtä tekivät esikoisen kanssa, kun eivät antaneet imetykselle mahdollisuutta...ovat siis molempia tapoja kokeilleet, ja nauravat katketakseen jos kysyy kumpi on vaivattomampaa: imetys pesee pullottelun 120-0. Heidän mielipiteensä tässä asiassa varmaan pätevämpiä kun mun, joka en toista tapaa ole laajamittaisesti kokeillu.

Imetyskeskustelu siirtyi nyt hassusti tänne hankintaketjuun, mutta onpa minunkin vielä kommentoitava sitä, että pienen vauvan kohdallahan ei aina voi tietää, että mistä itku johtuu. Imetys on siksikin pulloruokintaa kätevämpää, että sen tissin kaivaa nopeasti esille ja testaa, että oli kyse nyt nälkäitkusta vai mistä. Siinä menee vain tuttelit hukkaan, kun lähtee niitä lämmittelemään vain todetakseen, ettei se itku nyt johtunutkaan nälästä.

Ja se ruokailun kesto ei myöskään ole mitenkään verrannollinen siihen, että syökö rinnasta vai pullosta. Imetyskin voi sujua nopeasti ihan kuten pulloruokailukin voi kestää kauan, joten eipä sitäkään voi tietää etukäteen, että kummassa sitten joutuu kauemmin olemaan "paikoillaan". Pullosta taitaa helpommin tulla vatsanväänteitä, kun menee enemmän ilmaa mukana, joten sitten vie ne röyhtäytyksetkin enemmän aikaa.

Tokihan se on ihan täysin sinun henkilökohtainen asia, mutta miksi ihmeessä sitten kirjoittelet niitä tänne yleisille keskustelupalstoille, jos sitten vedät herneet nenään siitä, että toiset kertovat omia mielipiteitään tai kokemuksiaan? Ei kai tuossa kukaan ole juuri sinua mitenkään neuvonutkaan, vaan kertonut asioista omalta kannaltaan, ihan kuten sinäkin!

Näinpä juuri ^ Ja en myöskään todellakaan halua ketään neuvoa, lähinnä syvästi ihmettelen miten voi tollaisen päätöksen tehdä asiasta josta ei ole mitään käsitystä ja mikä on kuitenkin kaikinpuolin vauvan etujen mukaista. Ja kun sillä pulloruokinnalla ei todellakaan pääse helpommalla, joten ihmettelen jos päätös perustuu siihen uskomukseen... Ja itseäni harmittaa jos ei anneta edes mahdollisuutta imetykselle, vaikkakaan se ei sit onnistuis mut miks ei edes yrittäisi...

Kuten joku tässä jo mainitsi olemme Hankinnat-otsikon alla ja Tiada kertoi ostaneensa korviketta valmiiksi kotiin. Siitä tämä keskustelu alkoi. Useampi muukin on kommentoinut ostaneensa/ostavansa varuiksi korviketta kotiin. Tiadalta kysyttiin miksi on ostanut korviketta ja hän vastasi asiallisesti, rehellisesti ja hyvin ytimekkäästi kysymykseen. Asian olisi voinut jättää siihen, se on hänen henkilökohtainen ratkaisunsa eikä KENELLÄKÄÄN ole mitään siihen sanomista. Hän vastasi edelleen asiallisesti avautuen enemmän, kertoen henkilökohtaisia asioita ja kuitenkin häntä edelleen kyseenalaistetaan.
Minä olen imetyksen puolella ja HALUAN ja AION imettää mikäli mahdollista mutta en puutu muiden imetykseen. Se on jokaisen henkilökohtainen asia.
Mielestäni jos joku haluaa jatkaa imetyskeskustelua jatkakoon otsikon Imetys alla, niiden kanssa joita aihe kiinnostaa. Mutta se onkin vain mun mielipiteeni... :)

Jatkan nyt näistä itse hankinnoista, eli minkähän verran minkäkin kokoisia vaatteita oikeasti vauva tarvitsee? :o Esim kuinka monta bodyä alle 60cm koossa jne...? Osaisko joku neuvoa :/

Takaisin