Hankinnoista

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja newi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Samaa mäkin oon miettinyt ja koittanut arvuutella mitä kokoa vauva vois käyttää kesällä... Mulla on tietty kaks lasta ennestään ja voin vähän vertailla heidän kasvuunsa vauvoina mut nyt puolet geeneistä onkin erit (eri isä siis) niin voihan se kasvukin olla ihan jotain eri luokkaa.
Vaatteiden määrä riippuu kans pyykinpesuinnosta, siis kuinka usei jaksaa pestä pyykkiä vai kerääkö isomman satsin kerralla. Meilläkin on niin hiton iso pesukone et tuntuu hassulta pestä muutama vauvanvaate kerralla ja ainakin aluksi ajattelin pestä ne erillään muusta pyykistä.

Newi: yhtä blogia lueskelin missä kirjoitettiin että heillä meni puklujen yms. takia jopa 3 vaatekertaa pv. Eli kyllä mä näin etukäteen oon varannu n. 4 vaatekertaa ja 2 yökkäriä. Sittenhän sitä voi hankkia lisää kun näkee paljon keskimäärin menee :)

Joo kun ei tiedä että hankinko ihan liikaa samaa kokoa vai liian vähän... Toisaalta parempihan se on että niitä on liikaa kuin liian vähän, mutta kun ei oikeasti ole mitään käsitystä niin jos joku osaisi valottaa :D

Itsellähän on lipasto vauvalle ja ylä laatikossa koot 50-56cm ja niitä 50 cm ei oo ku kahet housut ja kaks bodyä,niitä 56 cm on vähän reilummin ja seuraavat onkin sitten väliltä 62-80cm :) eihä niitä koskaan voi olla liikaa :)

Joo mua kans on varoiteltu ettei kannata liikaa 50-56cm kokoja ostaa. 62 kokoa olenkin sit ostellu enempi. Ja 68 ja sitä isompia on kans jo jonkin verran, mutta mun on tosi vaikee hahmottaa että millon ne suuremmat koot menee ettei tulis liikaa kesä vaatteita talveksi ja toisinpäin :)

Ymmärtääkseni monilla menee just toi koko 50 aika nopeesti pieneks eikä niitä kannata kauheesti hamstrata. Koko 56 menee sit vähän pidempään. Itellä vaan vauvat olleet pieniä ja oletan seuraavankin olevan niin mulla on aika paljon noita 50cm kans. Mut koosta 62 eteenpäin ei vielä oo paljoa hankittuna, ajattelin katsoa sitä sitten myöhemmin kun näkee mitä vuodenaikaa sillon eletään.

Näin mä olen ite laskeskellut kokojen menevän, jos vauva siis syntyy ajallaan helmikuussa:
50 cm - talvi
56 cm - kevät
62 cm - kesä
68 cm - loppukesä/syksy
74 cm - talvi
Mutta tämä perustuu oletukseen, että vauva on pienikokoinen. Normikokoinen/iso vauva käyttää varmaan jo 80 cm ens talvena. Korjatkaa, te joilla on vauva-aika tuoreemmassa muistissa, jos olen aivan hakoteillä. :D

Ja ystävältä kuulin että riippuu kans käyttääkö kestovaippoja vai kertiksiä. Kestot kai vie enempi tilaa. Itse en vielä tiiä yhtään mitä vaippojen kanssa teen. Luultavasti musta tulee sekakäyttäjä :)
Ja sit mun mies on iso ja mahakin menee melkeen yläkäyrillä niin tän takia yritän hillitä 56cm osteluakin.

Mä en meinaa edes kokeilla kestovaippoja. Mun mielestä se ei säästä luontoo yhtään sen enempää kun kertakäyttöset. Ja toisaalta kun en pyykinpesua niin paljoo rakastakkaan, et jaksaisin nähä vaivaa :)
mut meillä on suurinpiirtein menny vaatekoot näin:
50 cm - n. kuukauden tai puoltoista
56 cm - n. 3 kk iässä alkaa oleen pieniä
60 cm - n. puolivuotiaana alkanu olee pieniä
70 cm - n. puoltoista vuotiaana pieniä
Mutta tosin mulla on lapset ollu pieniä syntyessään. Että se onkin jo ihan eri juttu jos on pituutta syntyessään se 51cm tai enemmän :)
Ja mun kaveripiirissä pojat kasvanu nopeempaa kun tytöt, että sekin vaikuttaa :)

Minkähän kokonen ristiäismekko kannattais hommaa? :/ Oon kattellu semmost ihanaa 62cm mekkoo,mut onks se sit liian iso?:/

Se on jäänyt mieleen, että meidän keskikokoinen (keskikäyrällä kasvanut) kestovaippalapsi käytti 1-vuotiaana 74-senttisiä vaatteita. Lisäksi muistan, että samainen lapsi, jonka syntymämitat olivat 3 718 g ja 50 cm oli aluksi aivan hukkua 56-senttisiin vaatteisiin ja kaikki äitiyspakkauksen vaatteet, jotka silloin muistikuvieni mukaan alkoivat vasta koosta 62, olivat aivan jättimäisiä.

Tällä kertaa olen ajatellut hankkia valmiiksi lähinnä kokoja 50 ja 56; 50:ä. Vauvan kasvun mukaan sitten katson, milloin ja millaista säätä varten hankin seuraavia kokoja.

Toki meillä on jonkin verran esikoisen vaatteita säilössä, eli ihan tyhjän päällä emme ole noiden isompien kokojenkaan osalta. Paljon on kuitenkin varmasti sellaista, mikä jää nyt toiselta käyttämättä, kun esikoinen syntyi heinäkuun helteillä, joten ihan pienet vaatteet sopivat kesään ja puolivuotiaan kokoiset taas synkimpään talveen, eli ihan päinvastoin kuin tulokkaalla.

Mä olen jostakin blogista (mutta en muista mistä) lukenut joskus että joka ikistä vaatetta joka ikisessä koossa tarvittaisiin 25 kappaletta. Aiiiivan mieletön määrä! Enkä todellakaan usko että asia on ihan näin, taitaa siinä äidissä olla pahaa hamsterin vikaa :eek: Tästä hämääntyneenä kuitenkin olen aika pihalla paljonko niitä vaatteita oikeasti tarvitaan, ja siitä syystä en ole edes viitsinyt laskea paljonko kaikkea olen saanut, olen kiltisti vaan vastaanottanut kaiken :grin Muutaman vain olen hankkinut itse ja nekin lähinnä suurempia kokoja, 62 tai 68.

Meillä ei "muistaakseni" :) oo kovin montaa pientä kokoo... Just noita 62 68 on sit enemmänki. Hihoja ja lahkeita voi aina määrästä jos on liian pitkät:)

Hups. Oli näköjään ajatus vähän hypännyt tuolla edellisessä viestissäni. Tarkoitus oli sanoa, että, 50-senttisiä vaatteita hankin vähemmän kuin 56-kokoisia, mutta tuo ajatus ei ihan ollut päässyt näppikselle asti. :rolleyes:

Kaikille vastasyntyneille ei edes mahdu 50cm vaatteet.. meillä 50cm vaatteita ei varastossa ollut mutta vauvan synnyttyä niitä muutamia ostettiin.. poika oli 2880cm ja 48cm. Mutta muutamia viikkoja niitä vain käytettiin.. 56cm vaatteet menikin sitten meillä paljon pidempään. Ja jotkut koot jääneet melkein välistä kokonaan.. esim 68cm ja 80cm vaatteet menivät vain hetken kun tuli joku kasvupyrähdys!

Mulla on kotiintulovaatteidenkin kanssa se "ongelma" että pitää sopia molemmille vaihtoehdoille.. Eli riittävän suloista ja samalla riittävän neutraalia :rolleyes::p

Takaisin