Hankinnoista

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja newi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Lasten vaatteitten kokoihin itse olen käyttänyt ajatus mallia että kun lapsi on vaikka 56cm pitkä on aika vaihtaa 62cm vaatteisiin. Eli jos vauva on syntyessään yli 50cm niin sillo ne 50cm vaatteet on nafteja. Tämä logiikka on meijän lasten kohalla toiminu tähän asti ja vanhimmalla siis ikää kohta 8v. :) itse olen noita 50cm vaatteita joitakin kyllä hommannu, meidän neitit kun on syntyessään ollu 44-47cm. Meillä ovat kaikki tullu samoissa vaatteissa kotiin ja ne on kokoa 44cm..

Hei, mä mietin kotiintulovaatteiden lisäksi myös ekaa vaippaa ja kotiintulovaippaa. :grin Aiotaan tälläkin kertaa täyskestoilla. Esikon kanssa tosin aloitettiin vasta sairaalasta kotiuduttuamme, mutta tällä kertaa ajattelin aloittaa jo siellä. Sillähän on tietysti ihan suunnattomasti merkitystä, että vaippa siellä ihanien kotiutumisvaatteiden alla on vähintään yhtä suloinen. :p

Mun vauva tulee vissiin alasti laitokselta, kun ei oo minkäänlaista shoppailuviettiä ilmaantunut vielä. Paitsi lankaosastolla tulee käytyä melkein viikoittain, eli se taitaakin pukeutua pelkkään villaan :D

Selvästi joku strutsiefekti: kun en tiiä mitä, minkä kokosta ja paljonko, niin en osta sit näköjään mitään. Ehkä rupeenkin seuraavaksi ompeleen sille nukkupusseja ja ostan untuvapussin niin pärjätään ekat viikot ilman vaatteita... Sit saattas jo olla mielikuva siitä, mitä puuttuu ;)

No, tammialea odotellessa.

Riipitii: Mikäs sen parempaa kuin villa talvivauvalle. :) Pari viikkoa menee hyvin ilman vaatteitakin, kun ei vauvan kanssa voi edes vielä silloin ulos mennä. On tosi näppärää ja ekologistakin, kun ei tuu turhaa pyykkiä. :wink

Noista vaatteiden koosta ja siitä kauanko menee yms. Mun tää esikoinen on nyt 1v5kk ja käyttää 68/74cm vaatteita :D 50cm meni varmaan 3kk ,56cm oli viel 6kk vai jopa 7kk.. Sitten 62cm meni n.1v2kk asti ja nyt tosiaan muutaman kuukauden mennyt se 68cm ja osa on sen 74cm :D tyttö paino 2810g kun synty ja on koko ajan kasvu mennyt reilusti alakäyrillä.. Että sitten taas kaverin vauva joka on 10kk nuorempi käyttää nyt 74cm , kasvaa niin eri vauhtia lapset :)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Ja samoin tossa vaatteiden kulutuksessa on suuria eroja. Meillä tyttö ei ollu mikään puklailija, joten pärjättiin yleensä yhdellä vaatekerralla /päivä. Kaverilla ollu hirmuinen puklailija ja niillä joutunut jopa 5xpäivässä vaihtaa vatteet, kun ovat jo ihan läpimärät.

Meillä meni 50cm muutaman viikon, housut, joissa avoimet lahkeet, vähän pidempään. Ja tyttö oli kyl 50cm kun synty. Nyt on 1v11kk ja käyttää 86/92cm vatteita, leggareissa voi käyttää jopa 74cm kun on melko hoikka... Mut sit taas siskon poika 11kk käyttää myös noita 86cm. Toki meidän tyttö onkin kirppumallia :) Me ollaan saatu noita vaatteita niin paljon et epäilen ettei kaikkia ees ehditä käyttämään...

Täällä on kans sellanen kasa vaatteita että pelkään paljon jäävän käyttämättä. Onneks 90% on ihan vaan ilmaiseksi saatuja vaatteita. Ihan muutamia vaatteita ostin alkuhuumassa ite, mm. just ne kotiinlähtövaatteet ja neki varuiks samanlaisina kahta eri kokoa :)

Mäkin aion ottaa kotiintulovaatteiksi mukaan yhden 50- ja yhden 56-kokoisen vaatekerran. Tytölle oli aikanaan vaan se 56-kokoinen asu ja olihan se vähän säälittävä näky, kun meinasi hartiat tulla kaula-aukosta läpi, hihat oli rullattu makkaroiksi, puolipotkareiden terät lerputti tyhjinä eikä myssykään meinannut pysyä päässä. :p

Toisaalta en uskalla pelkällä 50-senttiselläkään asulla varustautua, kun ei sitä kuitenkaan tiedä, millainen mörssäri sieltä tällä kertaa putkahtaa (siis nimenomaan putkahtaa - lähes itsestään :wink). Kuten täälläkin on monta kertaa todettu, niin noihin painoarvioihin ei ainakaan kannata hirveästi luottaa.

Mä en kans osaa yhtään arvioida ite että minkä kokoinen tyyppi sieltä vois tulla ja kun ei niihin kätilöidenkään arvioihin oo niin kauheeta luottoa mulla. Meikäläisen piti aikoinaan olla lähemmäs neljäkiloinen ni 49cm/2,5 kg mä sit syntyessäni olin ollu. Ja isäntä taas on ollu potra poika syntyessään. Ja mistä sitä tietää minkä kokoinen vauva tähän mun 151 cm pitkään varteen edes meinaa mahtua :grin

No on kyllä eroja kasvussa, sehän tästä tekee edelleen vielä vaikeempaa. Mutta kiitos samsam vinkistä että kannattaa ottaa kahta kokoa sairaalalle mukaan. Mä olisin tyhmänä ottanu vaan ne pienimmät eli 50cm, mutta olishan se noloa jos vaatreet ei sit mahtuiskaan :o

Mistä kaikkialta olette ostaneet vauvanvaatteita? Olisi kiva saada tietää uusia kauppoja (nettikauppoja etenkin!) Kätevä/nopea tilaus plussaa ja tietysti edulliset hinnat ;)

Tuli ykskaks mieleen noista pikkutavaroiden hankinnoista kun monet on maininneet erilaisia voiteita että eikö nykyään enää käytetä talkkia? En muista ainakaan kenenkään maininneen talkkia hankinnoissa. Siitä on tosiaan 13 vuotta kun mulla on viimeks ollut vauva mutta sillon käytettiin talkkia pepun punoitukseen. (Vitsit mä tunnen itteni dinosaurukseks kun kyselen tällaista!)

Takaisin