Hankinnat

Multakin peukku Baby Björn Balance sitteristä. Harmi kun myin meidän oman jo eteenpäin. Meille tulee ikäeroa 2v 4kk ja varmaan ostan jotkut halvat käytetyt tuplat maastolenkkejä varten.

No oli kyl tosi hyvät kaupat mimmuksella!

Mä oon tässä oikein miettinyt et mitä tarvis hankkia. Jotain vaatteita, vaikka tulis kolmas poika niin on kiva ostaa jotain omaa. Ja tytölle haluais ostaa varmaan vaikka mitä! :) Kaukalo, vaunut, sänky, sitteri yms. on tallessa edellisiltä, niin ei sitä kovin isoja hankintoja ole onneksi edessä.

Meille tulee ikäeroa 2-vuotta, ajattelin, että pärjätään reppu/liina+vaunut. Tuplarattaat ei mahtuisi meidän hissiin kuitenkaan.

Voi vitsit mikä vinkki noi Tutek Turranit! Oon selaillut vaunuja jo kauan ennen plussaa ja ihan täydellisiä ei oo tullut vastaan, mutta nyt tuli! :D
Me asutaan ihan korvessa maalla niin täytyy päästä kulkemaan metsässä kantojen ja ojien yli ja noi vaikuttaa ihan täydelliseltä. Ja ne on vielä nätitkin!! ;)

Mä voin suositella et hankkikaa hyvä kantoliina. Meillä lapset ovat viihtyneet siinä parhaiten ja siinä saa kädet vapaaksi.

Unipussi (esim rusikovillan, meillä ei peitot pysy edelleenkään päällä)

Hyvät itselle sopivat vaunut, paljon ulkoilevalle voin suositella Bumbleride indie vaunuja, menevät maastossa kuin maastossa. Lisäksi menevät pieneen tilaan joten ei tarvita erillisiä matkarattaita.

Hyvät tuplat meillä on ollut Mountain Buggy duet 2.0 ovat kapeimmat markkinoilla olevat menevät pienistä oviaukoista, ahtaissa hisseistä, laivan hyttinovesta, busseissa, mutta ovat kevyet työntää hyvien ilmakumipyörien ansiosta.

Badybjörnin balance sitteri pelasti suihkussa käynnit. Vauva sitterissä kylppärin ovelle ja pääse itse rauhassa suihkuun. Se sopii noin kaksi viikkoisesta kaksivuotiaaksi asti. Ja sen voi pestä 60 asteessa.

Turvakaukalo, kannatta katsoa sellainen malli että sen saa adapterilla valitsemiisi vaunuihin kiinni. Sen kantaminen alkaa jossain vaiheessa olla raskasta

Hyvät imetysliivit ja liivin suojia. Rintakumit saa sairaalasta jos vauva ei saa kunnon imuotetta. Maidon keräimestä ei ole välttämättä hyötyä jos on isot rinnat se on liian pieni. Jos maitoa tuntuu olevan paljon niin hyväpumppu, jotta voi luovuttaa ylimääräisen sitä tarvitseville pikkuisille.

Hoitotaso/alusta. Meillä on toiminut pyykinpesukoneen päällä oleva pikkupiian hoitoalusta. Siinä vieressä kori jossa puhdistuslappuja silmiä varten, suolatipat, seridal öljy, vaippoja, topseja navan putsaukseen jne. Likainen pylly on helppo pestä kun lavuaari on lähellä. Ja kun tulee vahinko laukauksia niin ne on helppo siivota.

Itkuhälyyttimessä kannattaa miettiä omatarve. Meillä on Nappy koska se on vain tulitikkurasian kokoinen eli helppo kuljettaa mukana. Ja sen saa liitetty kännykkään. Eli sekin on yleensä mukana. Siinä on hyvä kantomatka, se kertoo paljonko vaunuissa/makuupussissa on lämmintä. Hälyttää jos lämpötila nousee tai laskee liikaa. Siinä on myöskin kuuntelu mahdollisuus.

Vaateita en suosittele ostamaan paljoa, koska lapset voivat olla todella erikokoisia. Meillä tytölle(47cm/3100g)alkuun 50cm liian isoja, mutta pojalle(52,5cm/3170g) taas heti alkuun 56cm liian pieniä. Hänellä kun on pitkät raajat niin heti aloitettiin 62 cm vaatteilla. Eli kaksi kokoa jäi heti välistä. Vaatteissa kannattaa suosia tuplanapeilla olevia bodeja ja housuja joissa on säädettävä vyötärö. Äitiyspakkauksen vaatteilla pääsee hyvin alkuun.

Syöttötuolin voi hankkia sitten kun lapsi on puolivuotias ja osaa ehkä istua itse. Sitä ennen ei kannata pitää kiirettä. Meillä on ollut babybjörnin syöttötuoli. Menee pieneen tilaan, sopii 6kk-3vuotiaalle. Helppo pestä koko tuoli vain suihkuun. Sormiruokailua varten erillinen astianpesukoneessa pestävä tarjotin.

Ehkä näistä oli apua. Suosittelen miettimään aina teidän tarvettanne. Esim paljon metrolla liikkuva ja maalla asuva tarvitsevat erilaiset vaunut. Pieni asunto tarvitsee kekseliäät ratkaisut kun isossa on varaa soveltaa enemmän.

Kohta viiden äiti

Mä olen toimeliaana myynyt kaikki vauvakamat, siis ihan kaiken! Ajateltiin, että kaksi lasta on hyvä määrä. No nyt on kolmas tulossa! Toivottavasti kolmas olisi tyttö, niin ei harmittaisi niin paljoa ne kaikki myydyt poikavauva-ihanuudet, joita kahdelle ensimmäiselle hankin.... eli lähtöpisteessä olen. Nyt en kyllä hanki niin paljoa tavaraa tällä kertaa, kun tiedän, mitä oikeasti tarvitsen. Ja enemmän aion hankkia käytettynä.

Olen itse hommannut paljon käytettynä ja olen aika vaate hamsteri.. :hilarious: en tiiä miksi.. Toisaalta se oli hyvä esikoisen kohdalla, ku oli refluksi ni vaatteita sai vaihtaa. :)

Mä olen toimeliaana myynyt kaikki vauvakamat, siis ihan kaiken! Ajateltiin, että kaksi lasta on hyvä määrä. No nyt on kolmas tulossa! Toivottavasti kolmas olisi tyttö, niin ei harmittaisi niin paljoa ne kaikki myydyt poikavauva-ihanuudet, joita kahdelle ensimmäiselle hankin.... eli lähtöpisteessä olen. Nyt en kyllä hanki niin paljoa tavaraa tällä kertaa, kun tiedän, mitä oikeasti tarvitsen. Ja enemmän aion hankkia käytettynä.

Meillekkin piti riittää 2. Meillä ei ole mitään vaatteita jäljellä, ei pinnasänkyä, Manducankin myin. Turvakaukalo on ainoa mikä on jäljellä, koska se oliu miehen siskolla lainassa ja palautti sen jokin aika sitten.

Mä olen miettinyt, kun meidän 2v (kun vauva tulee on hieman alle 3v) nukkuu edelleen päiväunet ulkona, että pitäisikö sitä hankkia ne sisarusrattaat vai pitääkö alkaa opettamaan tuo tyttö nukkumaan sisällä. Muuten kun ei rattaita juurikaan tarvita hänellä. Kävellen toki mennään paikasta toiseen paljonkin, mutta usein siihen on löytynyt vaihtoehtoisia kulkupelejä lapselle (pulkka, SmartBike...) Meillä on 2010 pojalle ostetut Emmaljungan Duo Edget. Olen ollut niihin todella tyytyväinen. Ovat edelleen siistit ja toimivat. Meillä on lapset nukkunut 2 ekaa kuukautta vauvukopassa. Poika syntyi kesähelteillä ja muistan kuinka ihana oli jos hän oli nukahtanut ulkona ollessamme illalla, niin rattaat vaan kärrättiin meidän makuuhuoneeseen, ei tarvinnut alkaa siirtelemään toista rattaista pinnasänkyyn.

Mä olen ollut 22 kun sain esikoisen ja silloin ei ihan hirveästi ollut rahaa. Tästä oli ehkä se hyöty, ettei tosiaan tullut osteltua mitään turhaa. Kaikki mitä ostin, oli melko tarkkaan mietitty. Rattaat olisin ostanut käytettynä, mutta miehen mummo ja mun äiti ostivat yhdessä nuo Emmaljungat uutena. Kun vielä katselin käytettyjä rattaita ja löysin yhdet todella kivat, joista puuttui jarrut, oli mies sitä mieltäm, että jarruilla ei tee yhtään mitään. Tähän hänkin sai opetuksen. Oltiin Teneriffalla kun poika oli 8kk. Olimme menossa taksiin ja siinä kohtaa oli alamäki. Mies työnsi poikaa matkarattaissa ja vain jätti ne rattaat keskelle mäkeä nostaakseen matkalaukun taksiin. Rattaat ja poika lähtivat viipottamaan kovaa vauhita mäkeä alas. Mä lähdin huutaen rattaiden perään. Kaikki ihmiset, jotka olivat sillä kadulla silloin lähti juoksemaan rattaita kiinni. Onneksi ne saatiin pysäytettyä, ennen kuin mitään tapahtui. Mieskin oppi, että mihin niitä jarruja tarvitaan...

Pinnasänky ostettiin jostain alesta ja sitä tosiaan tarvittiin vasta kun poika oli n. 2-3kk vanha. Rattaisiin ostin rengassuojat, koska paljon kärryjen kanssa kuljettiin myös sisällä. Jouduin kuitenkin ostamaan vielä muutamat rengassuojat lisää, sillä ne unohtui aika usein rattaisiin kun lähti ulos niillä.

Pojan ristiäislahjaksi saatiin kantoreppu. Merkkiä en enää muista, mutta oon 158cm ja vauva roikkui niin, että pää oli mun rintojen alapuolella. En säätöjä saanut sen pienemmälle. Tyttö kun oli vauva, niin ostin Manducan (joka oli ainakin mulle tosi hyvä, vaikka lyhyt olenkin). Mies oli ensin vihainen, sillä ostin sen uutena. Ei kuitenkaan mennyt kauaa, kun mieskin totesi ostoksen hyväksi. Ulkoilevina ihmisinä pääsimme metsäretkille ja vauva oli miehellä kantorepussa. Muistan myös, että leivoin tytön ristiäisiin vauva kantorepussa.

Itkuhälytin on ollut meillä taas kovassa käytössä. Molemmat lapset ovat tykänneet nukkua ulkona, joten suuri helpotus ollut tuo itkuhälytin. Voi itse nukkua sisällä rauhassa sillä aikaa tai tehdä ruokaa tms. Meidän itkuhälyttimen avulla voi myös keskustella molempiin suuntiin. Tytär viihtyi rinnalla pitkiä aikoja, joten poika sai leikkiä yksin meidän pihalla (4,5v kun tyttö syntyi). Pojalla oli itkuhälytin esim. hiekkalaatikon reunalla ja sen välityksellä me keskusteltiin.

Poikaa odottaessa en ollut hankkinut esim. rintakumeja, maidonkerääjiä, tuttipulloja tms. No, mulla ei ollut maito vielä noussut kun pääsin sairaalasta kotiin. Lisäksi pojalla oli snytyessään hyvin alhainen verensokeri, minkä takia hänelle piti antaa lisämaitoa. Kotiuduimme juhannuksena ja yhtäkkiä tarvitsin korviketta ja tuttipulloja. Tyttären kohdalla kävi niin, että hän syntyi jouluaattona. Nyt nousi kyllä maito, mutta nänninpäät oli päättänyt vetäytyä sisään. Tyttö ei saanut otetta, joten tarvitsin rintakumia, sekä maidon kerääjää. Niitä sitten lähdettiin etsimään Tapaninpäivänä kun kotiuduttiin. No, onneksi nykyään nuo kauppojen aukioloajat ovat vapautuneet.

Mutta niinhän se on, minkä joku kokee tarpeelliseksi, toinen saattaa kokea sen turhaksi. Vauvatkin on niin erilaisia. Mulla oli 5 kuumeellista rintatulehdusta, kun en raaskinut ostaa sähkökäyttöistä rintapumppua. Manuaalisella rinta tyhjeni todella hitaasti, enkä kerennyt sillä pumppailemaan tarpeeksi. Maitoa tuli siis enemmän kuin tarpeeksi.

Ja se meidän isoin hankinta Kun mies kuuli, että odotan toista, ei varmaan mennyt montaa päivää kun oltiin ostamassa tonttia ja talopakettia.

Tuo vaatteiden määrä riippuu myös niin lapsesta. Poika puklaili todella paljon vauvana joten vaatteitakin meni päivässä paljon. Tyttärellä riitti vähempi määrä vaatteita kun ei tuollaista ongelmaa ollut.

Imetystyyny oli suurella käytöllä. Se kun on ihan mahtava tyyny/selkätuki. Toki sitä käytettiin ihan siihen oikeaankin tarkoitukseen.

Tietääkö joku voiko kantoliinaan kääräistä kaksi pienokaista tai onko olemassa jotain kantoreppuja kaksosille?
Mulla oli aika selkeät ajatukset et mitä kaikkea haluan ostaa vauvalle, mutta nyt kun heitä tuleekin kaksin kappalein niin oon ihan pihalla et mitä kaikkea edes löytyy kaksosille :-D

Zeni, pitkille kantoliinoille on kaksoissidontoja, manducalla esim voi kummallakin lonkalla kantaa vauvoja eli kaksi mahtuu ja kahdella rengasliinalla saa kaksoset kantoon. Sitten myöhemmin kun vauvat tukee itseään paremmin, toisen voi kääräistä selkään ja toisen eteen :) Tälläsen löysin netistä, missä on kuvia eri vaihtoehdoista: https://www.lucieslist.com/twin-baby-carriers/
Ylipäätään kantoliinoista ja repuista kannattaa lukea kantoliinayhdistyken sivuilta: http://kantoliinayhdistys.fi/

Kantoliinayhdistyksellä on hienot opastevideot ja järjestävät kantoliina''miittejä'' missä voi saada ihan kädestä pitäen opastusta. Täällä pk-seudulla myös Ipanainen antaa kantoliinaopastusta. Heillä on myös sellainen systeemi että kantovälineitä voi vuokrata kokeilu mielessä, jos haluaa kantovälineen itselleen maksattu vuokra miinustetaan ostohinnasta :) Noilla kantovälineillä on hyvät jälleen myynti hinnat myös, koska esimerkiksi kantoliinojen ominaisuudet vaan paranee käytössä :)

Tietääkö joku voiko kantoliinaan kääräistä kaksi pienokaista tai onko olemassa jotain kantoreppuja kaksosille?
Mulla oli aika selkeät ajatukset et mitä kaikkea haluan ostaa vauvalle, mutta nyt kun heitä tuleekin kaksin kappalein niin oon ihan pihalla et mitä kaikkea edes löytyy kaksosille :-D

Pikaisella Googletuksella löytyi tuollainen. Tosin aika kallis https://en.weego.eu/products/weego-twin

Kiitos pookkana ja Adalia :-)
En edes tiennyt on olemassa kantoliinayhdistystä ja tuo ipanaisen systeemi kuulostaa aivan loistavalta! :-)

Meillä ei varmaan tehdä mitään hankintoja kun kaikki on esikoiselta (11/2015) jälellä. Tietty jos sattuu tyttö tulemaan ni jotain vaatetta sit varmaan... Harmittaa kun kaukalo ja matkarattaat on hankittu eri aikaan ja erimerkkisinä niin tuskin käyvät yhteen. Esikoisen aikana ei tarvittu matkarattaita kun vasta siinä vaiheessa kun siirryttiin kaukalosta pois. Nyt meil on brion primo-kaukalo ja britaxin b-agile matkikset... Täytyy tutkia et jos kuitenkin sais ne jotenkin yhteen kun nykyäänhän briot on britaxeja.
Esikoinen nukkuu edelleen päikkärit ulkona rattaissa, jos ulkounet jatkuu vielä talvellakin, niin sit pitää varmaan miettiä toisten rattaiden hankintaa, tuplia tuskin ostetaan jollei tosi halvalla saa jostain käytettynä. Täällä maalla kun pitää päästä kulkemaan rattailla lumessa ja sohkassa niin mitkään rimpulat ei käy..
Paras hankinta vauva-aikana oli toppapussi turvakaukaloon, helpotti liikkumista talvivauvan kanssa.
Jos haluaa uudet vaunut hankkia niin kesäaikana on lastentarvikkeessa poistettu edelliskauden malleja/kuoseja uusien tieltä edullisestikin. Me saatiin kaks vuotta sitten emmaljungan duo edget 850€ kun normi hinta oli reilusti yli tonnin. Ja ainoo syy alehintaan oli poistuva kuosi (kuosi, jota olin himoinnu heti plussaamisesta lähtien :D ).
Itkuhälyytin on ollu meille tarpeellinen. Esikoisen syntymän jälkeen huomasin tarvivani myös harsoja reilusti (noin 20kpl), pari äp- makuupussia kun yks oli pinnasängyssä "unipesänä", yks vaunuissa ja yks sitterissä. Pussin avulla oli helppo siirtää nukkuva vauva esim. sänkyyn... Tuttipullo ja korvike oli tarpeelliset hankinnat etukäteen kun maito ei noussut tarpeeksi nopeasti.
Äitiyspakkauksessa on kyl kaikkea tarvittavaa ja meinaan ottaa sen nytkin... Esikoisen syntymän aikoihin sai myös lastentarvikkeesta babyboxin, missä oli jotain pientä tarviketta ja k-kaupasta sekä synnäriltä sai libero-laukut. Niissä oli kyl tarpeeksi terveyssiteitä ja pieniä vaippoja joilla pääsi alkuun. 1-koon vaipat jäi parissa viikossa pieneksi...
Monia juttuja on, mitä voi sit hankkia kun näkee että onko oikeasti tarvetta. Ja nettikaupoista saa kätevästi jopa kotiovelle toimitettuna...

Meillä on esikoisen jäljiltä kaikki tallessa, joten toivottavasti niillä pärjätään alkuun. Vaunuja olen pohtinut. Ikäeroa tulee olemaan kolme vuotta, mutta minä kuljen pelkästään jalan tai bussilla paikasta toiseen jälkikasvun kanssa, joten mietityttää jaksaako esikoinen kuinka hyvin kulkea vai pitäisikö hommata ainakin seisomislauta vai peräti sisarusrattaat...

Tuli vielä mieleen, että meilläkään ei ole koskaan ollut hoitopöytää. Ainoastaan se pehmuste. Kun tytär oli vauva, pehmustetta säilytettiin meidän sängyn vieressä ja heitettiin sängylle kun oli tarve. Asuttiin silloin väliaikais asunnossa, koska rakennettiin taloa ja näin ollen ei tilaa ollut edes hirveästi. Esikoisen kohdalla säilytin pehmustetta pyykinpesukoneen päällä. Nyt meinaan pitää kodinhoitohuoneen tasolla. Mun mielestä hoitopöydät vie vaan turhaa tilaa.

Kyllä sitä on itselleenkin antanut luvan jo uskaltaa hössöillä kaikkea :) Isoin juttu eli vaunut valittu :Heartred Päädyttiin Emaljungan Mondial De Luxeen. Isot kumipyörät ja tilava koppa. Ei jäädä marraskuun loskassa jumiin. :)
Vielä tässä hiukan joutuu malttamaan ettei vaunuja ihan vielä käy hakemassa mutta kesän jälkeen sekin tapahtuu :)
Nyt kun tärkein valittu niin voikin siirtyä seuraavaan mietintään, turvakaukalo jne jne :)

Koska la on marraskuussa, ajattelimme hommata vauvalle lämpöpussin, joka mahtuisi turvakaukaloon ja jossa vauva voisi köllötellä myös vaunuissa. Haluaisin hommata lämpöpussin, jossa on untuvatäyte. Onko kenelläkää kokemusta Nordlysin minikokoisesta pussista? On nyt Jollyroomissa hyväss alessa. Samalla merkillä on myös isompi pussi, mutta epäilen ettei se mene turvakaukaloon.
Osaisitteko suositella muita pusseja?

Takaisin