Hankinnat

Minkäs kokoisia vaatteita olette hankkimassa? Tilasin netistä 56cm vaatteita, ja äitini aloitti saarnan että olisi saanut isompia tilata kun nuo jää parissa viikossa pieneksi o.O eikös se muksu huku vaatteisiin, jos vaatteiden koko alkaa kuutosella?

Mulla on suunnitelmissa ostaa/tehdä 56 alkaen ja sit jos jostain kirppikseltä löytyy halvalla, niin ostaa pari 50:kin varmuuden vuoks. Se riippuu niin paljon siitä minkä kokoisena vauva päättää syntyä, voi olla että 56 jää tosi nopeasti pieneksi tai sit vauva hukkuu niihinkin aluksi. Mut mitä oon kysellyt ihmisiltä, niin 56 olis ainakin koko johon vauvan pitäisi mahtua edes vähän aikaa synnyttyään, jotkut vauvat ei koskaan mahdu kokoon 50 :grin

Meidän esikoiselle 56cm oli viikko synnytyksestä ihan löysiä ja isoja vaikka olikin syntyessä 52 ja nelikilonen. Että kyllä 56 menee jonkin aikaa, 50 cm olisi mahtunut esikoiselle vähän aikaa, mutta en ollut varannut sen kokoista yhtään, mutta hyvin pärjäs 56 koolla. Vauva on niin kasassa aluksi, mutta heti kun alkaa vetreytymään ja venyttää vähän itseään ni sit vaatteetkaan ei ole niin telttoja

Siis muistan sen takia että viikko synnytyksestä kun sillon laitoin ekaa kertaa omat vaatteet päälle sairaalasta lähtiessä.

Meille ei edes 56cm mahtuneet :D Onneks oli kaukalopussi kun raukalla oli vaan body ja sukkikset kotiinlähtiessä huhtikuussa :D

Hui Tania, eli 56:kaan ei ole sellainen takuuvarma ostos joka menee jossain välissä niin kuin luulin :joyful: Mulla on muutama itse tehty vaate valmistumassa koossa 56, meidän vauvan on paras olla niin pieni, että ne mahtuu sille :hilarious:

Meiän typy oli syntyessään kans 53cm ja melkeen 4kg, kyllä tuli 50cm vaatteet silti käyttöön, ei niitä tosin kovin paljoa ollu hankittuna. Ja kun noi kokomerkinnät on joskus mitä on...

En oo ostanu vielä tulevalle vauvalle mitää! Esikoisen jåljiltä tosiaan on vaatteet ja kaikki tallella, mut silti, täytyy kai ees vaippoja ja vaikka tutti hakea et tuntus tää raskaus vähä todellisemmalta:oops:

Kuten edelliset sanoi, vauvan syntymäkoko vaikuttaa paljon +minkä merkkisiä vaatteet ovat. Esim. Tutan vaatteet on valtavia, Lindexin ja KappAhlin vaatteet selvästi pienempiä, myös äp:n 50 cm vaatteet oli aivan liian suuria meidän esikoiselle vastasyntyneenä. Mulla oli esikoiselle vaan yksi oikeasti pieni 50 cm body, joka oli syntyessä sopiva. Nyt koitan etsiä pari lisää kirppareilta taikka alesta niin ei haittaa jos tuleeki isompi beibe ja vaatteet jää käyttämättä.

Samankokoisissa vaatteissakin on paljon vaihteluita esim joskus 56cm saattaa olla samnkokoisia jonkun toisen merkin 74cm kanssa. Suosittelen pakkaamaan sairaalakassiin useampaa kokoa ! Meillä lähtiessä poika hukkui jokaiseen vaatteeseen ja huvitti lähinnä itteä. 50cm oli siis aivan liian iso alussa ja menivät pitkään käytössä. Vaatteet alkaa olla pidempään käytössä siitä 68cm ->

Apua... mitenkähän meillä käy noiden vaatteiden kanssa, vaikka niitä on tosi paljon sen lahjoituksen ansiosta, niin tuo kokoasia kyllä mietityttää kovasti, kun käytännössä mulla ei ole mitään kokemusta vauvoista eikä lapsista yleensäkään :O Onneksi nyt kuitenkin on jotain vaatetta, ja vähän eri kokoisiakin, toivottavasti niistä nyt jotkut sitten on edes vähän sopivia alkuun. Saahan sitä sitten kotiuduttua hankittua lisää sopivamman kokoista vaatetta, kun näkee, minkä kokoinen se vauva sitten oikeasti on.

Sama taitaa kyllä mitoissa olla vauvojen ja lapsienkin vaatteissa, kuin aikuisillakin, kokomerkintään ei oikein voi luottaa :( Siksi en juurikaan harrasta postimyynnistä vaatteiden ostoa, varsinkin jos kunnollisia mittataulukoita ei löydy. Mieluummin käyn sitten kaupoilla kokeilemassa, vaikken vaateostoksilla käymisestä tykkääkään yhtään!

Lapsesta tosiaan riippuu, vaikka meillä tytöt ollut isompia n.3700g ja toinen 52cm ja toinen 49,5cm niin niille meni kauan 56cm ja alkuun hyvin myös 50cm. Poika taas hukkui 50cm kauan Oli 47cm syntyessään. Toinen pojista on lyhäri mutta syntyi normi kokoisena 50cm käytetty . meillä nuo ei ole hirveetä kyytiä kasvanut vauvana.

Meillä esikoinen painoi syntyessään 4630g ja oli 52cm pitkä, niin alkuun mentiin niillä 56cm vaatteilla. Toinen meni sit hieman pidempään 56cm vaatteilla kun oli kilon ja pari senttiä veljeään pienempi. Nytkin olen muutamia 56cm vaatteita ostellut.

Minusta onkin kuoriutunut ihan mahdoton kun pääsen kaupoille vauvanvaate ja tarvike ostoksille. Vaatteita on kertynyt aika iso pino, siskon pojalta ja omilta pojilta, mutta on se vaan mukava ostaa jotain uutta uudelle tulokkaalle.

Pinnasängyn reunapehmusteen, hoitotason ja unipesän löysin lastenturvalta, ihastuin Done By Deer merkin kuoseihin niin ne oli sit pakko saada :D

Vaunut ja pinnasänky lienee vielä isoimmat ostokset mitkä ostamatta. Vaunut käydään äitini kanssa ostamassa lähempänä laskettua aikaa, Emmaljungiin olen kallistunut, täällä maalla kun asutaan niin ehkä kätevin. Linja-autoissa ei kuljeta. Pinnasängyn ostoon jo mieli tekisi, mallin olen kyllä Babystylestä valmiiksi katsonut :)

Siirtelin pinnasängyn jo makuuhuoneeseen, ja kun sain sen mukana kaikenlaista peittoa, lakanaa, pyyhettä ym. niin riivin kaiken irtilähtevän sitten pois pesua varten ja jätin vain sen patjaosuuden ilman päällistä sinne sänkyyn. Sitterin tungin takaisin sinne sänkyyn varastoon, ja kissat ovat nyt omineet koko sängyn. Toinen katti mahtuu pinnojen välistä ja toinen sitten hyppii milloin mistäkin kautta sinne, eilen se nukkui sitterin alla :D Pienempi kissa tykkää nukkua siinä sitterissä. Olkoon nyt sitten tässä kohtaa, mutta vauvan kanssa sinne ei sitten tarvitse enää mennä... :P

Mä muistan kun lueskelin pää huurussa että minkä kokoisia vaatteita vastasyntyneelle kannattaa ostaa.
Aika moni sanoi että 56 menevät niin lyhyen aikaa ettei paljon kannata hamstrata.

No meidän poika oli 2720g syntyessään ja hukkui noihin 56 vaatteisiin. Oli siinä näky kun puettiin kotiutumisvaatteita ja toista sai suurin piirtein etsiä niiden seasta. Ne menivät vieläpä useamman kuukauden!

Yritän nyt löytää kirppiksiltä tms muutaman 50 koon vaatteen myös, ihan just in case! :wink

Mä taidan kans etsiskellä muutaman 50-kokoisen vaatteen meidän vaaville. Me ollaan itsekin aika sirorakenteisia (mies on tosin pitkä mutta minä keskimittainen) joten tuskin ihan hirveän isoa vauvaa saadaan aikaan :) Mä olen itse syntynyt täysiaikaisena mutta aika pikkuisena, 2700 g ja 45 cm :D ja mies on kaksonen, syntyi muistaakseni 52-senttisenä ja hieman päälle kolmekiloisena. Oletteko muut vertailleet omia syntymäpainoja ja -pituuksia vauvoihinne ja ovatko miten vastanneet toisiaan?
Pääasiassa olen hankkinut koon 56 ja 62 vaatteita ja siitä isompia sainkin sitten lahjoituksena ison pinon. Tässä kesän mittaan on mukavasti aikaa kierrellä kirppareita pienempienkin vaatteiden toivossa, mieskin jää lomalle niin saan auton käyttööni.

Heh. Tänään mennään hakemaan vaunut meille.. vähän aikases rv. 8 mut kun joku haluaa ilmaiseksi antaa niin pakkohan se on.. enkä viitti suuria summia tähän iltatähteen enää käyttää. Luulen et ne pelittää sen minkä tarvitaan. [emoji4]

Eikös jossain kohtaa anneta ennuste siitä minkä kokoinen vauva on tulossa?
En sit tiedä miten paikkansapitäviä nuo ennusteet on ja miten myöhään sen saa.. vaatteita kun mielummin ostais jo nyt ajoissa!

Kokoarviota ei mun mielestä välttämättä tehdä ellei ole jotain syytä miksi kokoa pitäisi arvioida kuten jos koetaan lapsi sen verran isoksi, että terveydellisistä syistä olisi hyvä käynnistää aikaisemmin tms. Itselle ei esikoisen aikaan oo annettu mitään koko arviota muuta kuin sanottiin että ihan keskikokoinen olisi tulossa, mutta ei mitään pituuksia/ painoja arvioitu :)

Joo kokoarvio tehdään vaan, jos on syytä epäillä, että vauvan koossa on jotain omituista, esim. sf-mitta ei pysy käyrillä tai tulee joku yhtäkkinen hyppäys. Samoin radin takia voi joutua kokoarvioon.

Takaisin