Hankinnat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tuulia
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Liberolaukussa on koon 1 ja 2 vaippoja, alottakaa vaikka niillä (olettaen että hommaatte ko. ilmaispakkauksen :) ) . Taidettiin lisäks ostaa pari (pientä ) pakettia 1 kokoa ennenku siirryttiin kakkoseen... muistankohan oikein :P

Meillä on varmuuden vuoksi ostettu kaksi pakettia 1 kokoa, eri merkkejä, ja tänään ostettiin yksi 2 koon paketti kun löydettiin apteekista liberoa! :p tällä kun vaipat on enimmäkseen paikallista tuotantoa niin oli hauska löytää noinkin tuttua merkkiä.. Ajateltiin sitten ostaa paria muutakin merkkiä 2 kokoa, kun tosiaan itsekin kuullut että 1 kokoa ei välttämättä paljon mene.. Onkos tuo Libero kuinka hyvä vaippa? Oli meinaan hyvä hinta myös sillä, jos se ois oikeesti hyvä niin mielelläni käyttäisin sitä :)

Meillä on varmuuden vuoksi ostettu kaksi pakettia 1 kokoa, eri merkkejä, ja tänään ostettiin yksi 2 koon paketti kun löydettiin apteekista liberoa! :p tällä kun vaipat on enimmäkseen paikallista tuotantoa niin oli hauska löytää noinkin tuttua merkkiä.. Ajateltiin sitten ostaa paria muutakin merkkiä 2 kokoa, kun tosiaan itsekin kuullut että 1 kokoa ei välttämättä paljon mene.. Onkos tuo Libero kuinka hyvä vaippa? Oli meinaan hyvä hinta myös sillä, jos se ois oikeesti hyvä niin mielelläni käyttäisin sitä :)

Meille ainakin ostetaan Liberoa myös tälle pikkukakkoselle. Vanhemmalla se oli loppujen lopuksi ainoa merkki,joka oli (ja on edelleen käytössä) oikeasti hyvä. Se ei vuoda,kun koko vain on oikea, ja teipit saa tarpeeksi kireelle kapeaankin peppuun.

Onko täällä muuten muita joiden tavoitteena on pääasiassa kestovaippailla? Mä oon nyt ennakkoon hankkinu setin imse vimsen new born -kestoja ja sit ison nipun äitiyspakkauksen (2015-2016) mukana tulleita Pilvi-kestoja. Nyt täytyy vain toivoa, että nää sopii meidän beben pyllylle eikä homma mene puihin heti alussa [emoji14]. Apua mallin valintaa ja erilaisia kestoja saa onneksi helposti facekirppareilta.

Mua kans kiinnostaa kestovaippailu Mut hankalaa ajatella et mitenkä helppoo se sit oikeesti on käytännössä ku ei oo kokemusta edes kertiksen vaihdosta....

Mamma, kiva että on hyvää kokemusta! Mun äiti kuulemma käytti meille liberoa kanssa ja sano että on hyvä mutta siitä nyt on jo se 25+ vuotta niin voi olla että vähän muuttunut :p

Meillä on ideana pyrkiä ensin löytämään kunnon rytmi kerttiksien kanssa, kun ei olla koskaan vauvaan kumpikaan oikeen koskettu, ja sitten ehkä 3-4kk lähtien, kun on muut jutut hanskassa (toivottavasti :grin) niin käyttää kestoja ainakin kotona :) ulkona ja öisin ehkä kerttiksiä vielä..

Mä yritän kestoilua heti alusta asti, mut en aio olla asian suhteen mitenkään fanaattinen. Jos mies haluaa laittaa kertsin niin ok ja jos tuntuu, et reissussa ja/tai yöllä ei kestot toimi, niin olkoon sit niin. Luonnon ja rahan säästöä se on parikin kestoa päivässä [emoji4].

Minä osittaiskestoilin esikoisen kanssa vähän yli ekan vuoden. Sitten tuli kyllästyminen ja siirryin kokonaan kertseihin. Toisen kanssa olisi tarkoitus taas ottaa uudestaan kestoja käyttöön, ne on vielä esikoisen jäljiltä pääasiassa tallessa. Ihan pienen vauvan kanssa useimmilla toimii parhaiten sisävaippa + kuori/villavaippahousut -yhdistelmä. Sitten kun vauva kasvaa, niin tuntuu että riippui vähän lapsen mallista mikä merkki/malli istui parhaiten. Itse koin kätevimpänä taskuvaipat, mihin sai itse täyttää mieluisia imuja sopivan määrän. Ne esim kuivui paljon nopeammin kuin aiot, mutta valmiiksi täytettyinä olivat kuitenkin yhtä helppoja käyttää. Monissa aioissa ei myöskään ollut meidän paljon pissaavalle typylle tarpeeksi imua, joten niitäkin piti lisätäyttää joka tapauksessa. Alkuun homma oli opettelua ja totuttelua, ja vahinkoja ja ohivuotoja sattui paljon. Sitten kun pääsi jyvälle, mikä omalla lapsella toimi parhaiten ohivuodot vähenivät/loppuivat. Eli tällä tarkoitan sitä, että vaikka homma ei lähtisi heti sujumaan kuin tanssi, ei kannata lannistua, kyllä se siitä helpottuu. Ja tosiaan kannattaa myös olla armollinen itselle sen kestoilunkin kanssa, jos täyskestoilu tuntuu liian haastavalta, niin sekin että säästää pari kertsiä päivässä kestovaippaa käyttämällä on parempi kuin ei mitään, eli munkaan mielestä ei kannata heti pyrkiä kaikki-tai-ei-mitään asenteella täydellisyyteen.

edit. aio = all in one vaippa, eli imu on valmiiksi kiinni vaipassa, eli vaippa on käyttövalmis sellaisenaan

Mä oon kanssa kattellu nimenomaan noita taskuvaippoja, vaikuttaa kätevimmiltä :) Niitähän saa esim amazonistakin ostettua pakettina ja montaa eri näköistä, niitä mistä saa säätää kokoa vaikka miten päin neppareilla..

Anoppi oli jo innoissaan opettamassa taitteluja kun puhuin kestovaipoista kun luuli että käyttäisin niitä sideharsovaippoja mitä hän oli aina käyttänyt :grin siihen ei kyllä tällä pähkinällä riittäisi kärsivällisyys

Saako noihin taskuvaippoihin miten niitä täytteitä vai täytetäänkö ne harsoilla? Pitääkö vielä jotain kangasta(?) Laittaa ihon ja täytetyn housun väliin? =)

Imuja myydään erikseen ja joskus myös taskuvaippojen mukana tulee niitä valmiiksi. Imuja on erilaisia materiaaleja ja muotoja ja se on vähän lapsen sukupuolesta, mallista ja pissamääristä kiinni mikä toimii kenelläkin parhaiten. Suosittelen hankkimaan erilaisia imuja, eli paksuja muotoon ommeltuja imuja, lisäimuja (ohuempia) ja taittoimuja. Ja näitä vaikka muutamaa eri matskua. Sitten erilaisia yhdistelmiä kokeilemalla selviää omat suosikit. Materiaaleina käytetään mm. puuvillaa, bambua, hamppua, mikrokuitua, villaa ja zorb-kuitua ja näiden erilaisia sekoituksia.

Vaipoissa on myös erilaisia materiaaleja vauvan peppua vasten: fleece/microfleece, coolmax, bambufrotee/neulos, puuvillafrotee/neulos... Näissäkin joku matsku saattaa olla mieluisampi kuin toinen esim puhdistettavuuden suhteen, tai joku voi sopia vauvan iholle paremmin kuin toinen. Osa materiaaleista tuntuu vauvan ihoa vasten märältä ja osa pysyy kuivan tuntuisena, tästäkin on ihmisillä omat mieltymyksensä, että kumpi on parempi. Etenkin kuivaksiopetteluvaiheessa tuo märkä tunne vaipassa voi olla ihan eduksi. Lisäksi vaipan sisäpinnalle voi lisätä palan riisipaperia tai kuivaliinan, johon kakka jää, jolloin vaipan putsaus kakan jälkeen on helpompaa.

Kestovaippoja ja imuja saa nykyään ihan todella halvalla käytettynä, joten etenkin aluksi, jos ei tiedä mikä malli toimii omalla vauvalla (ja jos ei ole varma miten paljon innostuu kestoilusta), niin suosittelen hankkimaan käytettyjä. Etenkin luonnonkuituiset imut (puuvilla, bambu, hamppu) imee usein paremmin käytettyinä kuin uutena. Käytettyjä ostaessa kannattaa tarkistaa, että kaikki nepparit ja tarrat ovat hyvässä kunnossa, eli pysyvät normaalisti kiinni ja että kuminauhat ovat napakat ja joustavat. Kuminauhat pettävät vaipoista usein ensimmäisenä, eli menettävät joustonsa, jolloin vaippa ei asetu napakasti päälle. Käytettyjä vaippoja löytyy mm. kirppiksiltä, tori.fi:stä ja kestovaipparyhmistä fb:stä.

Tää tahtoo omakotitalon..!! :crybaby2

Sulla on kans pienet toiveet. :D

Mä haluaisin remontin tähän meidän ok-taloon, ku ei oo ku yks makkari tällä hetkellä. :) tuntuu tosi mukavalta aatella että kohta siellä on lattia täynnä sänkyä ku kaikki 4 asutaan samassa huoneessa..

Anskurai, kiitos kattavasta tietopaketista ja vinkeistä!! Etenkin tuo kakkojen puhdistus mietitytti eniten =) =)

Hahahah setoinen! :D Mie haluun mei okt remontin valmiiks XD

Mä haluun shoppaileen kaikki viimesetkin hankinnat miedän taloon, ennenkun vaavi tulee!
Pitäs löytää sohva, keittiöön verhot, eteiseen matto, lastenhuoneeseen sisustusjuttuja ynm ynm :D

Ja tällä kylällä ei sohvia ynm löydy, niin pitäs iskältä taas pakettiauto ottaa ja lähtee kiertämään viereiseen kaupunkiin.

Multa puuttuu muutes enää amme, lisää harsoja ja niitä tuttipulloja kandee vissii kans olla varalla +sisältöö niihin.. en muista oliks tääl jo aikasemmi puhetta et kui monta niitä hommaa millasii?

Ja sit se toinen, se suurin ongelma... MITÄ mä nyt sit seuraavat 2kk ostelen ku kaikki tarvittava on hankittu?!?!? :D :D

No varmasti sitä jotain huomaa että puuttuu kun Vaavi on syntynyt mutta mutta.. :) :)

Kuin paljon ois hyvä olla nuita harsoja? Entäs koon 50 ja 56 vaatteita? Joku sano että 3 tai 4 jos menee päivässä nii siitä voi laskea ja miettiä kuin usein haluaa pyykätä. Onko realistinen ajatus?

Kuin paljon ois hyvä olla nuita harsoja? Entäs koon 50 ja 56 vaatteita? Joku sano että 3 tai 4 jos menee päivässä nii siitä voi laskea ja miettiä kuin usein haluaa pyykätä. Onko realistinen ajatus?

On ihan realistinen jos sattuu esim puklaileva vauva :) harsoja meillä varmaan lähemmäs 30kpl, se on ihan ookoo meille ollu :D käytettynä kasapäin ostettu ja lahjaksi saatu, hirveen kalliita!

Takaisin