Hankinnat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tuulia
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä ei oo mihkään menny rahaa vielä. Lauantaina tuli haettua siskolta neljä ikean kassillista vaatteita ilmaseks eli on ihan hyvät pohjat jo vauvan vaatekaapille. Sitä ennen on saatu jo sitteri, leikkimatto, vauvan kylpyamme ja vähä vaippoja. Ilmasia tulee vielä ainaki pinnasänky ja rintapumppu. Siskolta ostetaan hoitopöytä ja brio primo turvakaukalo ja niihin menee vähä yli satanen. Miehen kaverilta ostetaan vielä 2008 vuoden brio kombi yhdistelmät. Kyllä halvalla pääsee ku on niin paljo ihmisiä ympärillä jotka antaa tavaraa. :)

Me saatiin myös esikoista varten tosi paljon tavaraa lainaan. Oli usempi sellainen kaveri/sukulainen, ketkä säästi vielä tavaroita tuleville lapsille, ja olivat vaan tyytyväisiä, kun ne eivät vieneet tilaa omassa kodissa. Toki edellyttää että lainaaja luottaa, että pitää hyvää huolta lainatavarasta, tai jos sille vahingossa jotain kävisi, niin korvaisi sen sitten jotenkin. Meillä oli lainassa mm. pinnasänky, turvakaukalo ja telakka, toppapussi kaukaloon, sitteri, trikooliina, tula-kantoreppu ja rottinkinen ensisänky. Varmaan paljon muutakin mitä en edes muista...

Nyt tokaa varten noita sänkyjä ei tarvita, kun ne jäi käyttämättä esikoisellakin, kun nukuttiin perhepedissä, turvakaukalo ja telakka pitää etsiä jostain muualta, kun ne on käytössä sen perheen toisella vauvalla vielä, kantovälineitä on tullut hommattua omaksi enemmänkin kun olen niihin "hurahtanut" ja sitteri saadaan lainaan samasta perheestä uudestaan.

-------------
ps. baby björn balance on muuten kaikin puolin ihan paras sitteri, muita en huolisi mistään hinnasta! menee todella litteäksi, joten voi säilyttää vaikka sohvan alla tai naulakossa, kangas lähtee helposti irti ja on konepestävä, kolme eri asentoa, joista pystyimmässä voi hyvin aloittaa kiinteiden syömisen, vauva saa omalla liikkeellään sitterin heilumaan ja monet tykkää siitä, hyvä muotoilu: ei voi kierähtämällä tippua.

Me saatiin kans esikoisen aikaan tosi paljo tavaroita sukulaisilta/kavereilta/tutuilta. Sitä en vaan oo koskaan ymmärtäny miks ihmiset niitä vaatteitaan ja muita romppeitaan on säästäny jos eivät oo ennää viimisen käyttäjän jälkeen ajatellu tehä lisää lapsia. Meilläki sanoisinko että suurin osa nuista vaatteista ja tavaroista mitä saatiin oli semmosia ettei niitä ennää viittiny ees käyttää. Toki siellä jotain oli mitä pysty ottaan käyttöön. Minä oon jo miehellekki tehny selväksi että hävitän kyllä kaiken mitä ei ennää tän lapsen jälkeen tarvita enkä rupia säilömään/varastoimaan mitään. Mulla sisko on aikonu ottaa kaiken vastaan ja kattua että mitä voi vielä ottaa käyttöön ja mitä ei. :) Esikoisen aikaan myös meille ois annettu lainaan tavaroita ja vaatteita mutta siihen hommaan mää en yhtään halunnu lähtiä mukaan. Ois kuitenki pitäny ite muistaa että mitä sitä on lainattu ja keltäki, mää en jaksanu. :grin

Heinukka, matalat nänninpäät eivät ole lainkaan este, kunhan vauva on oppinut hyvän imuotteen ja myös kantovälineessä rinta tarjotaan vauvalle siten, että hänen päänsä on takakenossa ja nänninpää osoittaa kohti kitalakea (eikä siis keskelle suuta), tällöin vauva saa haukattua rinnan kunnolla suuhunsa ja nänni osuu kitalakeen, jossa se stimuloin imemisrefleksin. Itsellänikin on matalat nänninpäät, enkä saanut synnärillä kunnollista ohjausta, vaan minulle tarjottiin heti rintakumia, jonka kanssa imetys kyllä onnistui. Toisen kanssa osaan kuitenkin hakea heti oikean asennon, emmekä tarvitse kumia, koska onhan se vaan paljon näppärämpää ilman sitä.

edit. oman kokemuksen perusteella helpoin on imettää liinassa silloin, jos ei ole todella isot, eikä todella pienet rinnat, silloin tissiä voi parhaiten liikutella sopivaan kohtaan suhteessa vauvan suuhun. Myös ihan täyteen pingottuneista tisseistä oli aina vaikeampi imettää, kuin vähän pehmeämmistä.

Ei ole este, mutta ehdottomasti haastavampaa! Ja kun ne sijaitsevat vielä rinnan alaosassa ja rinnat on suurehkot niin se oikean imuotteen saaminen/mahdollistaminen vauvalle on melko vaikeaa kun ei näe mihin se nänni on menossa. Ja rinnat tukkivat vauvan sieraimet :D Ihan normaali imetys kyllä varmasti onnistuu, mutta tuota liinassa imetystä epäilen, ainakaan niin, että vauvan pitäisi itse osata tarttua oikein kiinni. Kyllä se mun apua vaatii koko ajan.

Me lähetään illalla kattomaan vauvalle kehtoa tuosta naapurista! :love7 Esikoisella ei ole semmoista ollut, mutta nyt haluan kyllä kokeilla, kuinka toimii käytännössä. Se on koivun värinen nyt, sisko lupasi meille sen askarrella valkeaksi, jos nyt tämä ostetaan.. :love2

Tänään haetaan hoitopöytä mun siskolta ja huomenna haetaan pinnasänky miehen siskolta. Pitäis alkaa siivoon ja raivaan tavaraa, että saa kaiken mahtuunki johki. Vaunutki vie kauheesti tilaa eikä ulkovarastoon voi laittaa. :D

Minä olen hankkinut jo ison kasan pieniä vaatteita. Ja näin ollen myös lähes kaikki tarvitsemamme juttut. Vaikka todellisuudessa ei näitäkään ihan välttämättä edes tarvita. :smiley-bounce022

Vaikka esikoiseltakin olen laittanut vaatteet säilöön, niin monet niistä ovat kovin tyttömäisiä. Seulon niistä sitten ne pojalle käyvät ja laitan loput kiertoon. Meidän neuvolassa on kierrätyspöytä, johon saa jättää ja josta saa ottaa haluamansa. Nyt kun neuvolassa tulee käytyä kerran kuussa, niin olen käynyt pöydän antimet lävitse. Sieltä on tarttunut mukaan aika paljonkin pojalle sopivaa ensimmäiselle vuodelle. Hankintoja on jo tehty ja rahaa on mennyt 0 euroa, yay!

Muuta en ajatellut tarvitsevani. Hoitopöytää en käyttänyt esikoisen kanssa. Rattaita katson sitten myöhemmin. Nyt esikoisella olevat periaatteessa käyvät, mutta ovat jo todella huonokuntoiset. Jos vaikka laitan vauvan kantoreppuun ja esikoinen istuu rattaissa tai toisinaan sitten toisinpäin; esikoinen kävelee ja vauva on rattaiden vauvakopassa. Katson miten tuollainen onnistuu ja hankin uudet rattaat, jos on tarvetta. Pinnasänkyä ei tarvita varmaankaan ensimmäiseen puoleen vuoteen, joten senkään kanssa ei ole kiirus. Pari vauvan lelua olisi kiva saada, sillä laitoin esikoisen vauvalelut jo kiertoon uusille vauvoille. Todennäköisesti niitä tulee lahjaksi tai muuten.

Muokattu viimeksi:
Me ollaan nyt viime viikkoina jonku verran tehty hankintoja mutta vieläkin vaan lähinnä vaatteita. Kehtoa ja rattaita oon katsonu ebaystä ja hoitopöytää yks tuttava tarjos. Pitäs käydä kattoon mimmonen se ois että mahtuisko meille. Toisaalta ollaan toivon mukaan muuttamassa omaan asuntoon ennen vauvan tuloa joten sinne sitten kyllä hyvin mahtuu. Peukut pystyyn että kaikki menee hyvin ja saadaan laina. :happy7

Ollaan tässä hiljalleen hommailtu isompia hankintoja aina kun on sattunut kohdalle esim. Torista... Löytyy turvakaukalo ja telakka, yhdistelmävaunut ja sitteri, sekä melkein kaikki tarpeelliset vaatteet sen jälkeen kun äitiyspakkaus tulee. Tein noista vaatteista oikein excel-taulukon, että tiedän mitä löytyy ja montako kappaletta on missäkin koossa. Muuten ostelisin ihan hirveästi kaikkia kivoja vaatteita :laughing002

Saataisiin tosi paljon ilmaiseksikin kaikkea, mutta mulla on vähän hankala piirre (miehen ja parin kaverin mielestä), että haluan asioiden olevan just tai ainakin melkeen sellasia mistä itse tykkään... Yritän kyllä hokea itsellenikin, että osa tavaroista on käytössä vain hetken eikä sillä nyt ole niin väliä, mutta ei voi mitään. Jos pitää hommata talo täyteen tavaraa niin törsätään sitten siihen mistä tykkää :wink

Vielä pitäisi saada pinnasänky (tämän huolinen lahjoituksena), Tula-reppu ja jotain muuta pientä. Hoitopöytää tuskin hankitaan, eipä olisi tilaakaan moiselle ja tuntuu jotenkin turhalta.

Muokattu viimeksi:
Tietääkö / muistaako joku, käykö joku turvakaukalo malli Emmaljunga City crosseihin?
En oo googlannu vielä yhtään ja turvakaukalo pitäs hommata. Yhdistelmävaunut on jo :)

Te jotka ostatte käytettynä vaunuja, olkaa tarkkana, että ne ei ole homeessa. Nyt olen kuullut monestakin paikasta, että toiset laittavat homeisia vaunuja myyntiin :(

Tietääkö / muistaako joku, käykö joku turvakaukalo malli Emmaljunga City crosseihin?
En oo googlannu vielä yhtään ja turvakaukalo pitäs hommata. Yhdistelmävaunut on jo :)

En osaa suorilta sanoa mikä passaa, mut ainaki Emmaljungan duo edgeen saa adaptereita useisiin turvakaukalo merkkeihin. Emmaljungan sivuilta löyty tiedot.

Mie olen ollut koko ajan siinä ajatuksessa, että vaunut ostetaan käytettynä, muutaman vuoden vanhat.. Mutta vklna löysin niin unelmavaunut lastentarvikeliikkeestä! :smiley-ashamed005 :love017 Oon nyt yrittänyt miestä pehmitellä niiden hankkimiseen, sain tosi hyvän tarjouksenkin myyjältä, jos otetaan vaunut ja turvakaukalo yhdessä. Meen taas huomenna nypläämään niitä sinne liikkeeseen, pyysin kaverin makutuomariksi, että saa vähän perspektiiviä, oonko nyt ihan tonttu, kun niitä havittelen. :shy:

Mitä muuten olette käytetyistä vaunuista maksaneet? Aika kovia hintapyyntejä näkyy olevan uusimmissa kärryissä..:eek:

Hoitopöytää en ajatellut laittaa ollenkaan.. Mutta nyt meillä on se asia vähän kuin uudestaan avattu, koska meillä on kaappitilasta puutetta... Siis minne kaikki vauvan vaatteet laitettaisiin. Mutta pitää yrittää jotain järjestelyjä tehdä. Olisin niin tyytyväinen, jos ei tarvisi sitä laittaa.. :rolleyes:

Niin, ja tänään löysin kirpparilta hoitoalustan - juuri samanlaisen, mitä olin kaupassa jo pyöritellyt kädessä ja harkinnut ostavani. Kaupassa hinta oli jotain päälle 40€ ja nyt löysin sen vitosella! Tulipa pienestä hyvä mieli.:smug:

Mekin ajateltiin ensiksi että ostetaan käytetyt vaunut mutta nyt on liikkeestä uudet tilattu. Mun mielestä kans käytetyistä pyydetään paljon, et pari sataa kun laittaa lisää nii saa täysin uudet ja mieleiset esim.tarjouksesta. Ja me ollaan aika pitkälle kaikki muu hankittu käytettynä, joten ajattelin että jotain voi ostaa uutena. Vaunujen käyttöikä kuitenkin pitkä ja on tärkeetä että ne on hyvät ja mieleiset! Veikkaan nimittäin et käyttöä ei tulisi vaunuille samalla tavalla jos ne ei itseä miellytä. :)

Mitenkä teillä tuo sitterin hankinta? Esikoiselle ostettiin se aikanaan mutta semmonen muistikuva on että ihan turha kapistus olemassa.. on annettu se eteenpäin..

Meillä oli esikoisen aikaan tarpeellinen..ostin sillon halvalla, ja nyt ostin halvalla. Taitaa olla yksilöllistä että viihtyykö ja sitä kautta tarviiko :happy:

Meillä hommattiin esikoiselle baby björnin balance sitteri, enkä antais pois sitä mistään hinnasta. :) vaavi viihtyi siinä ihan mielettömän hyvin, katseli sieltä aina kun me syötiin tai mää leivoin tai tein jotain. Sitä suosittelen. :)

Mitään emman tms pilipali sittereitä ei kannata ostaa, jos mun mielipiteen haluat kuulla. :)

Minäkin ajattelin aikoinaan että ostan vaunut käytettyinä, mutta sitten kun löysin haluamani brio smilet tarjouksesta melkein samaan hintaan kuin mitä käytetyistä pyydettiin, ostin uudet. Kun ajatuksena oli käyttää samoja vaunuja useammalla lapsella, tulee niille kuitenkin ihan pitkä käyttöikä. Joissain vaunuissa käytettyjen hinta laskee reippaammin kuin toisissa, yleensä mitä suositummat rattaa, sitä korkeampana käytettyjen hinta pysyy.

Ja olen tismalleen samaa mieltä kuin hellu94, bb balance sitteri on ihan paras, muita en huolisi ollenkaan, vaan pärjäisin sitten ilman.

Takaisin