Hankinnat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tuulia
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täällä olllaan pinnasänky hankittu, patja puuttuu. Yhistelmävaunut on, maksoin 30 euroo:joyful: päänvaivaa on tuonu turvakaukalo, joo,haluisin ostaa mahollisemman paljon käytettynä, mut tuntuu et kaikki ookoo hintaset käytetyt kaukalot on iha sika vanhoja, eli siis se " käyttöikä" on jo mennyt...:arghh:

Hinnasta ei kuulemma tingi, kun tullut kyselyjä vaunuista sen verran.
Nyt löysin torin kautta naapuri kunnasta samat, mutta pelkän ratas osallisen versio, ilman tuota koppaa siis.
Ja hinta 250€. Tietääkö kukaan paljon tuohon settiin maksaisi ostaa lisäksi se pehmeä koppa(?) mihin vauvan saisi kyytiin.

Oisko tuo parempi vaihtoehto? :D

Sen pehmeän kopan ei myöskään oo pakko olla Emmaljungan oma, vaan varmasti joku Emma tmv. halvempi versio sopii myös... Ainakin niitä Emman pehmeitä koppia myydään käytettynä muutamalla kympillä, eikä taida uutenakaan kovin paljoa maksaa.

Joo kannattaa googlettaa, ite etsin pari viikkoa sitten ja halvin uutena oli 30€... :) ajaa varmasti saman asian kun emmaljungan oma

Joo, pitääpä alkaa googlaileen :)
Onko muilla tota pehmeetä koppaa kovan sijasta? Onko hyvä vaihtoehto kesävaaville? Ettei oo liian kuuma tai muuta? :shy:

Meillä on vanhat ora vaunut jossa vain ratasosa+ pehmeä irtokoppa. Hyvin toimi ainakin esikoisella vaikka olikin talvivauva.

Meille ei tule näillä näkymin kumpaakaan, siis ei pehmeää eikä kovaa. Meillä on Brion Smile rattaat - kovan kopan myin pois jo heti kun sen käytöstä luovuttiin esikoisen vauva-aikana (rattaita myydään nykyään Britax Smile nimellä). Toiveissa on että pärjätään ilman tuplia, ja käytössä olisi pelkästään tuo ratasistuin, johon saa sitten kumman vaan lapsen kyytiin. Ratasistuimen saa siis täysin makuuasentoon ja pehmeä koppa tulisi sen sisään, mutta ajattelin laittaa vauvan sinne ihan vaan äp-pakkauksen makuupussissa. Vähän pitää vielä tutkailla, että tarviiko siihen keksiä jotain lisäksi, että on jalkopäässä/ kunnolla reunaa, ettei vauva mitenkään pääse tippumaan. Jalkatuki nousee kyllä tosi hyvin ylös, melkein pystysuoraan, mutta muistaakseni siihen jää vielä jotkut ihan pikkuraot.

Tietääkö kukaan kuinka paljon kantoliinat maksaa uusina? Tietysti niissäkin on varmasti vaihtelua :)

Tietääkö kukaan kuinka paljon kantoliinat maksaa uusina? Tietysti niissäkin on varmasti vaihtelua :)

Vaihtelua tosiaankin on, ja hinnan puolesta vain taivas on rajana, mutta samahan se on vaikka missä muissakin tuotteissa...

- Trikoinen kantoliina maksaa uutena suunnilleen 40-60e ja käytettyinä niitä löytyy vitosesta ylöspäin. Trikoo menettää käytössä joustoaan, joten paljon käytetty liina ei välttämättä ole enää lainkaan hyvä käyttää. Trikooliina on mukavimmillaan pienen vauvan kanssa, useimmilla 6-9kg paikkeilla alkaa tuntua huonommalta, mutta periaatteessa sillä voi kyllä kantaa vielä paljon isompaakin, mitään riskiä ei ole, mutta oma kantomukavuus on muilla välineillä sitten parempi ja käyttömahdollisuudet monipuolisemmat - trikooliinalle suositellaan vain yhtä sidontaa, eli kietaisuristi II:sta.

- Kudotut kantoliinat alkavat hinnoiltaan uutena suunnilleen 50e:sta, ja hinta nousee materiaalin, liinan paksuuden (vaikuttaa kantomukavuuteen isomman lapsen kantamisessa) ja merkin/rajoitetun saatavuuden myötä. Edullisia liinamerkkejä on mm. Yaro, Ellevill ja Nona ja keskihintaisia (hinnat alk. 80e) Didymos, Kokadi, Fidella, Natibaby, Tula, Vanamo (kotimainen!), Girasol... Edullisten ja keskihintaisten kantoliinojen arvo ei laske kovinkaan paljon käytön myötä, koska useimmat liinat vain paranevat käyttötuntumaltaan ajan kanssa. Usein käytetyt liinat ovat 10-20% edullisempia kuin uudet, joskus jopa samanhintaisia tai kalliimpia. Kudottuja kantoliinoja ei juurikaan löydy kivijalkakaupoista, vaan suurin osa ostetaan verkkokaupoista, tai käytettyinä kantovälinekirppikseltä. Kotimaisia kauppoja ovat mm ipanainen.fi (myös myymälä Helsingissä), kantoliinakauppa.fi, wearababy.com/fi ja mamsell.fi.

Mie en oo edelleenkään päätäni vaivannut hankinnoilla, ehkä pikkuhiljaa sitten. Vaatteita on kahdet sukat, joista toiset käy vuosikkaalle :D

Joo, toi trikooliina tuntui todella hyvältä heti vastasyntynyttä kantaessa, kun se on niin pehmeä ja mukautuu vauvan ympärille. Vauva saa olla kippura-asennossa. Mutta meillä käyttöaika todella lyhyeksi, vain muutamaksi kuukaudeksi. Sen jälkeen käytettiin manducaa ja olin todella tyytyväinen siihen. Todennäköisesti samalla reseptillä mennään tämän uudenkin kanssa: ensin vähän trikooliinailua ja sitten manduca.

Trikooliina kuulostaa musta jotenkin kivoimmalta, mutta olis se tietty hyvä, että se olisi vähän pitkäikäisempi.. Osaako joku sanoa millaiseen liinaan saa sellaisen sidonnan, jossa voi imettää?

Trikooliina kuulostaa musta jotenkin kivoimmalta, mutta olis se tietty hyvä, että se olisi vähän pitkäikäisempi.. Osaako joku sanoa millaiseen liinaan saa sellaisen sidonnan, jossa voi imettää?

Tätä mäkin oon pohdiskellu. Oon näyttävästi alkanu taas maalaileen ruusunpunaisia mielikuvia imetyksestä. Voipi tuntua "pikkasen" pahalta jos se ei taaskaan onnistu :sorry:

Mullakaan imetys onnistunut kertaakaan joten uskoa ei oikein oo et tälläkään kertaa onnistuis..mut tosiaan terveitä tyttöjä ovat vaikka pullo ruokittuja ovatkin;)

Täälki jännittää toi imettäminen. Viimeks onnistu kylläkin, tytöllä oli vaan kova halu puklata kaikki ulos (refluksitauti) toivotaan et pojalla ei olisi tätä, ei oo kiva kun vauvalle jäi nälkä:sad001

Kaikilla liinoilla voi myös imettää (siis sekä trikoisella, kudotulla että rengasliinalla), myös ergonomisilla kantorepuilla (manduca, ergo, tula, wompat jne) imetys onnistuu. Vauva laitetaan kantovälineeseen ihan samalla tavalla kuin normaalistikin, mutta ihanteellisen pusuttelukorkeuden sijaan liina solmitaan/reppu säädetään alemmas, jolloin vauva on tissin korkeudella (samalla vauvaa ja kantovälinettä voi siirtää aavistuksen sivulle kropan keskikohdasta, sitä rintaa kohti, josta haluaa imettää), itselleni paras korkeus oli sellainen, missä vauvan suu oli ihan vähän nännin yläpuolella, ja sitten nostin nänniä kohti vauvan suuta.

Kantovälineessä imettämisen onnistuminen riippuu kuitenkin enemmän vauvasta ja äidistä kuin itse kantovälineestä. Jotkut vauvat esim haluavat välillä syödä vain tietyssä asennossa, tai äidin rinnat saattavat olla sen malliset, että hyvää asentoa on vaikea löytää. Yleensä mitä isommaksi ja jäntevämmäksi vauva kasvaa, sen helpommin kantovälineessä imettäminen onnistuu, eli ei kannata huolestua, vaikka hommasta ei tulisi yhtään mitään ensimmäisinä viikkoina tai edes kuukausina.

Itse aloin imettää esikoistani kantoliinassa noin kahden kuukauden ikäisenä, ja kuljettiin sillä lailla pitkin Helsinkiä, typy tissi suussa tyytyväisenä, eikä kukaan edes huomannut, että minulla on imetyshommat käynnissä, kun istuin mammakavereiden kanssa kahvilla tai kuljin ostoskeskuksessa tai olin kotona ja meillä oli kavereita kylässä. Homma pysyi oikein siveellisenä ja mukavana itsellenikin kun kantoliina peitti vähän näkymää, ja pidin jotain huivia vielä löysästi kaulassa, niin sekin peitti vähän, meidän neiti oli nimittäin vauvana rinnalla ihan TODELLA PALJON, varmaan melkein puolet vuorokaudesta.

Sitä mä pelkäänkin, että mun kohdalla jää toi liinassa imettäminen, koska mulla on matalat nänninpäät ja sijaitsevat huonossa kohdassa rintaa. Mutta jospa sitä kuitenkin kokeilis sit kun on imetys muuten lähtenyt hyvin käyntiin.

Heinukka, matalat nänninpäät eivät ole lainkaan este, kunhan vauva on oppinut hyvän imuotteen ja myös kantovälineessä rinta tarjotaan vauvalle siten, että hänen päänsä on takakenossa ja nänninpää osoittaa kohti kitalakea (eikä siis keskelle suuta), tällöin vauva saa haukattua rinnan kunnolla suuhunsa ja nänni osuu kitalakeen, jossa se stimuloin imemisrefleksin. Itsellänikin on matalat nänninpäät, enkä saanut synnärillä kunnollista ohjausta, vaan minulle tarjottiin heti rintakumia, jonka kanssa imetys kyllä onnistui. Toisen kanssa osaan kuitenkin hakea heti oikean asennon, emmekä tarvitse kumia, koska onhan se vaan paljon näppärämpää ilman sitä.

edit. oman kokemuksen perusteella helpoin on imettää liinassa silloin, jos ei ole todella isot, eikä todella pienet rinnat, silloin tissiä voi parhaiten liikutella sopivaan kohtaan suhteessa vauvan suuhun. Myös ihan täyteen pingottuneista tisseistä oli aina vaikeampi imettää, kuin vähän pehmeämmistä.

Takaisin