Hankinnat

Pitkän viestin kirjotin ja sit se katos :mad: Mut sitä vaan että kyllä niitä neuvoja tarvittavista hankinnoista alkaa tulemaan vastaan viimestään lähempänä laskettua aikaa :grin Ja liian pieniä vaatteita ei kannata ostaa! Tää on varmaan joka paikassa mainittu et se lapsi ei välttämättä ees mahu niihin super söpöihin 50 koon vaatteisiin, tai ne ei välttämättä mahu päälle pitkään. Meiän poika alotti 56 koon vaatteista..

Ite meinasin hankkii tarvittavat sit vasta kun tarvii, melkein kaikki kun on jo valmiina esikoisen jäliltä. Nyt jo ostan vain jos on hyvässä alessa :)
 
Meillä aletaan hankintoja tehdä enemmän rakenne-ultran jälkeen. Jotain pientä ostelen kuten vaatetta jo niskapoimu-ultran jälkeen ja alan suunnitella vaippojen ompelua.
 
Meillä tyttö käytti viel liki 2kk ikäisenä 50 koon vaatteita :grin Sit rupes tosissaan kasvamaan ja nyt 10kk käytössä 74 - 80 :)
 
Joo mä kans välttelin liian pienien vaatteiden hankkimista, kun oletettiin että iso vauva tulee... sitten syntyikin 45-senttinen keskonen, jolle piti ostaa ensimmäiset potkarit sairaalan kaupasta, kun meillä ei ollut mitään tarpeeksi pientä kotona :D

Eli suosittelen kyllä että hankkikaa "välttämättömät" asiat tarpeeksi ajoissa, eli turvakaukalo, vaunut ja joku nukkumapaikka vauvalle. Edes sen äitiysloman alkuun ei kannata odottaa, koska joskus synnytys voi alkaa ennen sitä :wink Mutta siis kaikkea muuta saa kaupasta myös synnytyksen jälkeen (ja se mies osaa myös ostaa niitä vaippoja ja maxisiteitä kun sille antaa listan :).
 
Kannattaa muuten niitä maxisiteitä ostaa ite ajoissa tarpeeks jemmaan... Miulla meinas siteet jäädä saamatta pari viikkoo synnytyksen jälkeen, edelliset oli loppu ja lisää tarttes, ite en pystyny vielä liikkumaan mihinkää. Mies lähti sit taas kauppaan ja oli meinannu tuskastuu sidehyllyllä kun ei löytäny niitä mitä tarttes :grin Sano ettei enää ikinä tee sellasia ostoksia, eli tällä kertaa hankin ite kuukauden siteet (ajoissa) valmiiks :grin
 
Mä ompelen siteet. Jos tulee edes muutama tikki, on aivan tuskaa repiä niitä kertakäyttösiteitä tikeistä irti :sad001 . Siteet pyörii sitten samoissa koneissa missä vaipat about 2krt/viikko. Siteet teen pääosin vaippojen jämistä. Saatan vähän ostaa kuviobambua pintaan.
 
Mä olen antanut itselleni luvan ruveta ostelemaan pieniä juttuja nt ultran jälkeen, jos siellä näyttää kaikki olevan hyvin :-) isommat hankinnat kuten vaunut, sänky, hoitopöytä, turvaistuin ja huoneen remontointi vauvalle sopiviin väreihin :wink jätetään sitten kesälle kun puoliväli on ylitetty. Olen muuten jo melkein päättäny että meille hankitaan britax go next yhdistelmät. Ainoa mikä kauhistuttaa on hinta ja kuinka perustelen miehelle juuri niiden olevan ne vaunut jotka tarvitaan :D
 
Mä kans oon antanut luvan itelleni, että nt-ultran jälkeen voin ostella jotain pientä. Sitten rakenne-ultran jälkeen voi shoppailut riistäytyä käsistä, jos sinne asti päästään.

Ainut ostos jonka oon tehnyt on vauvakirja. Ajattelin sen vähän niin, että vaikka menisikin kesken olisi edes joku muisto. Vaikkei siinä paljon täyteltävää raskausaikana olekkaan :P

kaisu 11+2
 
Mä olen hankkinut yhdet äitiyshousut, tai oikeastaan hankin ne jo edellisessä raskaudessa mikä menikin sitten kesken. Parit housut ostan lisää np-ultran jälkeen. Vauvoille hankin tarvikkeita ja vaatteita vasta ihan loppuvaiheessa. Kaksosraskaus on kumminkin sen verran riskiraskaus. Kaikki vauvajutut joudutaan hankkimaan. Mitään ei ole tallella. Nuorin on jo 12 vuotias.
 
Olin ajatellu, et tän päiväisen neuvolan ja sydänäänien kuuntelun jälkeen olisin voinu rueta suunnittelemaan kirpparikierrosta ja vauvanvaatteiden metsästystä. Mut pieni oli vielä piilosilla jossain (taaksepäin kallellaan oleva kohtu) eikä sykettä vielä kuultu. Odottelen siis ainakin ens viikkoon ja uusintakuunteluun ennenkö lähen kirpparille.

Vaunut olis melkein jo valittu, pitäs vaan mieskin saada uskomaan, et ne ois hyvät ja hintansa väärtit.

rv 10+3
 
Mä selaan tori.fi vaunuja melkein joka päivä :D En osta ennen raskauden puoliväliä....ehkä ;D
Käytettynä meinasin hommailla jos osuu hyvät kohdalle. Yhdistelmävaunut, turvakaukalo telakalla, sänky ja hoitopöytä...
Vaatteita varmaan ostelen kirppiksiltä hiljalleen.... Oon yhden bodyn, housut ja sukat ostanut jo.
 
Meillä lähes kaikki jo hankittuna :D Kivoja vaatteita oon poiminu kirpparilta kun on tullut vastaan ja tyhkennettiin kavereidenkin vauvanvaatevarastot. Löysin kirpparilta myös ihanan pilvikuosisen hoitoalustan ja kestovaippoja. Vanhat retrovaunut ja pinnis meillä olikin jo entuudestaan ja viime viikolla tuli ostettua britax b mobile matkarattaat ja niihin sopiva kaukalo, yhteensä vaan 80e, en siis voinut olla ostamatta. Enää puuttuu vaan vaipat, siteet, liivinsuojat, tuttipullot ja rintapumppu... mutta ne ehtii sitten lähempänäkin.
T. neiti hätähousu :D
 
Ootteko muuten ajatelleet hankkia jotain belly binderiä tai vastaavaa synnytyksen jälkeiseksi ajaksi? Mulla on tulossa taas sektio niin mietin että mikäköhän toimii parhaiten haavan kanssa...
 
Olettepa aikaisin liikkeellä :) Minä olen vasta hiljalleen uskomassa, että ehkä tämä vauva pysyttelee matkassa riittävän pitkään. Housut ostin itselleni tänään.
 
Minä ostin eilen ekat vaatteet :shy: Koon 62 potkarit ja koon 56 bodyn.
Olen tässä jo laskeskellut noita hankintoja niin, että kesällä/syksyllä vasta tehdään suurimmat hankinnat - eli yhdistelmävaunut ja pinnasänky. Pinnasängyn kanssa samaan syssyyn varmaan sitten patja. Muuta pientä voi aloittaa ostamaan ehkä jo alkukesästä alkaen. Meillä on vessassa iso pöytätaso kaapistojen yhteydessä, joka saa toimia hoitopöytänä. (Nyt toimii meikkipöytänä) Siihen tarvitaan siis vaan alusta. Tai jos siellä onkin kaksi, niin sitten on muutto edessä ja hoitopöytä pitää todnäk lisätä listaan.. Meidän asunto on kuitenkin 59m2 kaksio, tänne mahtuu kyllä yhden vauvan kanssa, mutta ei kahden..
 
Ihanaa kun täällä on monet jo uskaltautuneet tekemään ostoksia! Itse ostin vasta ensimmäiset äitiysfarkut pullean päivän varalle :joyful: Muuten teen vielä vain listaa ja vertailua suuremmista ostoksista. Yritän tehdä valintoja sen mukaan, että tavarat olisivat mahdollisimman pitkään käytössä. Esikoista odotellessa voi vielä perustella uusien tavaroiden ostoa sillä, että menevät sitten seuraavankin vauvan kanssa (ainakin vielä uskon itseäni).

Bugaboon Buffalot ovat pysyneet vaunuista suosikkeina tähän mennessä, mutta aloin tässä ajatella, että syököhän ne tavallista isomman tilan tavaratilasta. :confused: Maxi- Cosin Pebble plus turvakaukalo 2wayfix-telakalla on myös listalla. Kovasti olen yrittänyt lueskella kokemuksia ja arvosteluja kantorepuista, mutta jostain syystä niiden vertailu on kaikkein vaikeinta.

Sänkyä ollaan myös katseltu ja AVA-roomin pinnasänky kiinnostaisi, koska on vähän keskivertoa pienempi 55x105cm. Pitäisi mennä useamman vuoden. Onko kellään kokemuksia, että missä kohtaa on joutunut vaihtamaan suurempaan? Meidän mukelo tulee nukkumaan ensimmäiset kuukaudet cocoonababy nestissä, joten patjoja sun muita ei tarvitsekaan heti miettiä.

Jos kesällä pääsee vielä kaksistaan reissuun, niin siellä lähtee viimeistään lapasesta vauvanvaatehankinnat. Ei taida jäädä itselle kuitenkaan mitään käteen tänä kesänä :hilarious:
 
Ilmatar kantorepuissa on paljon eroa, on monia sellasia missä vauvan jalat roikkuu suorana jolloin selälle tulee liikaa painetta, sellasta ei kannata hankkia. Samoin kantoreput missä lapsen saa kasvot pois päin kantajasta on turhia, pieni lapsi kokee olonsa turvalliseksi kasvot kantajaan päin ja isompaa lasta on melko raskas taas kantaa kasvot pois päin, ja näissä myös asento vauvalla tosi huono. Kantoreppu missä vauvan jalat tulee M asentoon on hyvä. Meillä on esikoiselta valmiina uutta tulokasta odottamassa Manduca, tää oli paras kun vertailua tein ja sattu olee sillon stockmannin hulluilla päivillä tarjouksessa. Kantoliinoista ei ole kokemusta kun en jaksanu sidontoihin perehtyä, taitaa suurin osa kantoliinoista olla hyviä kun lapsen jalat on M asennossa. Mutta siis repuista ite suosittelen Manducaa, helppo pukea, tukeva ja mikä parasta lapsen asento on hyvä :)
 
Meilläkin kantoreppu on pakko saada! Jos on mentävä pikavisiitille koirien kanssa pihalle, on tuo kantoreppu vaan niin näppärä. Ei tarvitse sitten vaunujen kanssa käydä tuusaamaan. Kerrostaloasumisen epämukavuuksia - meillä vaunut vielä ulkovarastossa autokatoksen yhteydessä. Kaikkia kolmea ei saa täältä asunnosta pihalle vaunujen luo kerralla.. Ja jos lähtee vauvan kanssa ensin hakemaan vaunuja, johan koirilla on tarpeet lattialla jos oikea hätä on käsillä... Rapussa olisi rutkasti vaunuille tilaa, mutta veikkaanpa, että paloturvallisuuteen vedoten ei saa pitää portaiden alla...

Ite toivoisin löytäväni sellaset kivat yhdistelmävaunut, joissa on mukana turvakaukalo autoon. Eka pitää koklata onko turvavyökiinnitys miten toimiva, vai pitääkö vielä telakkakin ostaa.
Löysin yhdet aika edulliset vaunut, Kunert VIP -nimiset. Ihania värivaihtoehtoja! Vielä on kuitenkin vertailua tehtävä, koska haluan kestävät vaunut, jotka tosiaan olisi sitten valmiina mahdolliselle seuraavallekin muksulle.
 
Takaisin
Top