Hankinnat

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Ce
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä ei kaksiossa tule muruselle omaa huonetta, mutta ollaan tänään laitettu muuten nurkkia valmiiksi uutta asukasta varten. Mulla alkaa maanantaina työt (2 kk jäljellä!!), niin halusin käyttää tän viikonlopun näihin askarteluihin. Kylppäriin tuli korkee kaappi ja saunan puolelle sijotettu kärry. Se on sitte helppo siirtää sieltä pois, kun lämmitetään sauna. Ei tosin tuu tapahtumaan näillä helteillä.. Lisäks ostettiin kannellinen/polkimellinen roskis vaipoille. Pienen guuglailun jälkeen totesin, että varsinainen vaipparoskis vois tulla käytössä kalliiksi. Toikin kuitenkin tyhjätään varmasti päivittäin.

Makkarin seinälle tilasin jo joku aika sitten Pikkunorsusta unilaulujen sanoja kortteina. Korttien alle tulee sitten murusen sänky, ja väsyneenä voi tarkistaa seinältä piisin sanat :D mieskin tykkäsi tästä ideasta! Samoja piisejä ollaan laulettu jo nyt, niin tulee tutuksi.

Nii ja kävinhän mä tänään kirpparillakin :) mukaan tarttu unipussi, huppupyyhe (aattelin et on hyvä olla toinenkin äitiyspakkauspyyhkeen lisäksi) ja muutama vaate. Ootan vielä äitiyspakkausta ja rupeen sitten pesemään kaikkea.
 

Liitteet

  • 1469909833991.jpg
    1469909833991.jpg
    40.5 KB · Katsottu: 52
Emmahima, jes! Mulla on noita samoja kortteja, mutta parit oli ehtineet loppua jo Suomalaisesta kirjakaupasta ennen kuin ehdin mieleisiä ostamaan - ei minkään hengellisen laulun sanat oikein sovi meille.

Tässä jo ehdin tuskailemaan, että onkohan noita kortteja missään nettikaupassa myynnissä, mutta sä ratkaisit ongelman kertalaakista. :happy: Ainakin yks kortti Päivänsädettä ja menninkäistä on saatava lisää noiden jo olemassa olevien seuraksi, ideanahan tosiaan on laittaa kortit kehyksiin ja kehykset napottamaan vauvan vaatteiden säilyttapaikkana toimivan vanhan liinavaatekaapin päälle, jonka viime kesänä kunnostin.

IMG_20160730_235859-480x855.jpg
 
Minä ostin Prismasta ihan semmosen perussitterin ilman mitään sen kummempaa diipadaapaa. No on siinä joku lelukaari. :wink
Tarjouksessakin oli ja kun kaikki pinkit sattu olemaan loppu, paitsi mallikappale, niin sain tingittyä sen vielä niinkin halpaan hintaan, kuin 21€! :joyful:
Kaveri osti saman merkkisen pojalleen reilu puoli vuotta sitten ja kehui, että ihan hyvin on palvellut, vaikka onkin aikamoinen mötkylä ja hurja vauhtikiikuttelija sekin. Ja sen verran vaadin ite sitteriltä, että runko vaikuttaa kestävältä ja päällinen miellyttää. Ja mitään hirmu kallista en viittiny edes ajatellakkaan, kun käyttö on kuitenkin niin vähäistä.
Mutta tarpeen noi vekottimet on kuitenkin aina ollut.
Ja tosta sitterin passivoimisesta, niin kyllähän toi meidän sohvakin on passivoinut aika hyvin ton mun miehen...ja ihan liikaakin, jos multa kysytään...mutta tuskin tämä sitteri nyt tekee kuitenkaan samaa mun lapselle. :happy:
Vaan kyllä se on ihan muista asioista kiinni. :rolleyes:
 
Meillä oli ihan rimpula, kaverilta ilmaiseksi saatu, sitteri esikoisella ja oli kyllä lähes käyttämättömänä, kun oli niin onneton. Silloin ajattelinkin, etten mitään sitteriä edes oikein tarvitse vauvalle, eikä tullut parempaakaan hankittua. Vauva viihtyi sylissä ja lattialla hyvin.

Nyt sitten kun toista lasta odotetaan, ostin uudelle tulokkaalle sitterin kaikilla "turhuustoiminnoilla" ihan vain arkea helpottamaan, jotta esikoisenkin kanssa voisi välillä jotain rauhassa puuhata kahdestaan, ja vauvalla olisi viihdykettä. Mietin myös valmiiksi mahdollista koliikkia, yms. Esikoisella kun ei ollut mahavaivaa, ei sairastellut, eikä ollut allerginen millekään ja kaikin puolin "helppo" vauva, niin väkisinkin mietin, että ei voi enää niin hyvä tuuri käydä toisen lapsen kanssa. Eli joie Rocker dreamer saapui nyt meille. Siinä värinä, musiikkia ja keinuvat jalat, jotka myös saa lukittua.

Toki satsaan myös hyvään kantoliinaan, jotta kädet saan vapaaksi ja vauva saa olla mahdollisimman paljon sylissä ja ihokosketuksessa. Luultavasti en kuitenkaan päädy sidottavaan liinaan, vaan esim. Tri-cotti liinaan, jossa kaksi ristikkäin puettavaa kappaletta. Manducan tai Tulan haluan tälle vauvalle myös.
 
Noista muista tarvikkeista vielä, niin tälle vauvalle ostin tori.fi stä valkoisen trollin kehdon ensisängyksi, tällaista kaipasin jo esikoiselle. Babynestin ihanalla, harmaalla sydän kuosilla anoppi jo näppäränä ihmisenä ompeli valmiiksi ja joitain harsoja, tutteja ja vaatteita on tullut hankittua, kun on sattunut ihania löytymään.

Vielä meinasin jotain myös neuloa vauvalle :)
 
Sain ostettua kivannäköisen Brion pinnasängyn FB:n kirppissivulta 40e:lla. Sisältää patjan. Pohja säätyy 3 korkeuteen ja laidan saa irti jos haluaa. Nyt meillä ois vissiin isoimmat jutut hankittuna ja sängynkin kun sai patjoineen nyt noin edullisesti, niin Manducan kantoreppu pääsee tässä kuussa tilaukseen, kunhan viimeinen palkka ropisee tilille :P
 
Mä lueskelin sairaalakassi-ketjua ja tajusin, että vaikka imetysliivit on ollu mietinnässä (hommaan sitte lähempänä) nii esim liivisuojia en oo ees ajatellu. Joku kirjotti, että kertakäyttöset tarttuu inhottavasti kiinni. Vaikka ei aiota lähtä kestovaipparumbaan (mies ei oikein innostu ja pyykkirumbaa vois olla liikaa kaksiossa), voisin hyvinki harkita pestäviä liivisuojia. Millasia käyttökokemuksia löytyy?

Harsot on toinen juttu. Sisko ei käyttäny, koska tykkäs mieluummin pyyhkiä (melko vähäset) puklut nenäliinoilla ja heittää ne heti pois. Sieltä saataisiin siis kasa käyttämättömiä harsoja.
 
Mulla on ollut käytössä sekä kestoliivinsuojia että ihan kertakäyttöisiä. Kestoliivinsuojat mukavan kevyitä mutta istuvat mun mielestä huonommin sinne liivien sisään ja imukyky ei vaan ole niin hyvä kuin kertakäyttöisellä. Ja imukyky on kyllä sellainen jota arvostan. Olen laiska käyttämään mitään maidonkerääjää ja kun imetän toisesta rinnasta niin toinen kyllä samaan aikaan tursuaa sitä maitoa :grin

Muutenhan meillä suositaan vähän kaikessa kestotuotteita mutta vaippojen suhteen en nyt lähde kestoilemaan. Helpottaa arkea kun pyykkirumbaa on muutenkin paljon. Mutta meillä ei esim käytetä ollenkaan talouspaperia joten harsoille ja kestoräteille on kyllä käyttöä.
 
Ellukkainen mulla sama juttu, muuten suosin kestotuotteita mutta kestovaippailuun en taida lähteä mukaan, kuulostaa mun korviin liian monimutkaiselta ja työläältä.

Babynestiä oon tovin jo miettinyt mutta taidan luopua siitä hankinnasta. Manduca sen sijaan ehkä himottaisi!
 
Mie kans tykkäsin käyttää ennemmin kertakäyttöisiä liivinsuojia.. Juurikin imukyvyn takia :)

Harsoja meillä oli ihan hirveesti (tai ainakin nyt tuntuu siltä.. :grin) ja tykkäsin käyttää ku oli niin pehmosia kuivausrummun jälkeen. Helpotti kummasti ku oli kämpässä joka paikassa melkeinpä harso valmiina jos sattui vaikka puklu tulemaan. Pesun jälkeen myös tykkäsin esim. Kaulaa kuivata harsolla :) Samalla tyylillä jatketaan myös tulevan pikku kakkosen kanssa:)
 
Minulla on ollut villaisia ja silkkisiä liivisuojia. Olivat paljon parempia kuin kertakäyttöiset ja ehkäisivät paremmin rintatulehduksia. Maidonkerääjä oli myös tarpeen. Ei mikään suoja ime niin paljoa, että sen määrän saisi talteen, mitä valuu yli.

Harsot on kyllä paljon kätevämpiä kuin nenäliinat. Harson voi jo ennalta laittaa siihen, mihin olettaa puklun tulevan. Ja kun harsoja on paljon, niitä voi pestä niin usein tai harvoin kun haluaa.
 
Mie oman kokemuksen perusteella ehdottomasti suosittelen kestoliivinsuojia. En ollu suihkutissi ni toimivat, 1v5kk imetin, eka 1v ilman lisämaitoja eli paljon imetystä. Tosin ymmärrän sen pointin et jos sitä maitoa hirveesti valuttelee tisseistä sillonkii kun vauva ei oo siinä kiinni ni saatta kertakäyttöset suojat imukyvyn vuoksi olla parempia. Voihan niitä molempia hankkia? :) Ei se loputon tissien vuotaminenkaa varmasti ikuisesti kestä. Ja saahan niitä kestoja vaihtaa useemmin jos pelkästään niistä tykkää. Ite taisin n. 10 parilla pärjätä kun ne sai aina pyykkiin heitettyä kun melkein joka päivä kone pyöri ja kuivausrummusta ulos muutaman tunnin sisällä.

Harsoja oli sit taas ehkä 40, eri värisiä. Valkoset ja yksväriset pukluja varten, kuviolliset takapuolen kuivaukseen pesun jälkeen. Pari yksväristä vaunuissa kopan suulla suojana kevään pölykaudella. Nyt kun pukluaika on ohi niin pukluharsot on jatkanu käytössä kuolanpyyhkimisrätteinä ja ruokailun jälkeen naamanpyyhkimisrätteinä. Käytän muutenkii mahollisimman vähän talouspaperia niin harsot säästää vauvan kanssa luontoa :) Takapuolta pestään pojalla edelleen eli ne harsot vielä käytössä. Ehkä jonkun nätin pinkin harson joutuu nyt tälle tytölle vielä ostamaan noiden poikaharsojen lisäks :grin muuten noilla samoilla jatketaan.
 
Mä käytin viimeksi sekä kestoliivinsuojia että kertakäyttöisiä. Aluksi sitä maitoa tuli niin hurjasti, että kertakäyttöset imi paremmin, ja sain lisäksi sammaksen rintoihin kesäkuumalla, niin oli parempi olla koko ajan vaihtamassa suojia. Maidonkerääjä oli ehdoton myös, kun toinen tissi valutti imettäessä niin, että sain melkein desin pakkaseen joka imetyksellä pari ekaa kuukautta. Sitten maidontulo tasaantui, eikä tarvinnut enää joka välissä vaihtaa suojiakaan. Musta ainoat kelvolliset kertakäyttöset liivinsuojat oli Liberon ja Lansinohin, muut kokeilemani tarttui kiinni.

Harsot oli käteviä munkin mielestä. Lapset ei oo juuri puklanneet, mutta maitoa tuli aina suihkuamalla aluksi, niin sai päästää enimmät harsoon ja sitten vasta antaa lapsen imeä.
 
Mä käytin harsoja kaikkeen. Pukluihin, suihkumaidon pyyhintään, matkapyyhkeenä, soseiden pyyhintään naamalta (ja n. metrin säteeltä ympäristöstä), vaunujen näkösuojana, julkisten vaipanvaihtoalustojen suojana, jne jne. Ei aivan nenäliinat riittäisi kaikkeen tähän :D Tällä kertaa täytyy vähän uusia harsovarastoa (edelliset kirjaimellisesti kului loppuun, olivat jo yhdellä lapsella käytettyjä). Suomalaisilta kavereilta pyydän vauvalahjoiksi vain värillisiä harsoja :D (koska, yllättävää kyllä, täältä ei samanlaista tuotetta löydy. Löytyy isoja "kapaloliinoja", mutta ei sellaista "Suomen-kokoista" harsoliinaa, eikä edes kangaskaupasta harsokangasta. Eli Ikea ja Suomi-vieraat saa hoidella meidän harsotarpeen :)


piipaa 26+6
 
Kiitos kaikille harso- ja liivinsuojusvastaajille! Tuleeko äitiyspakkauksessa mukana maidonkerääjä vai pitääkö se hommata erikseen? En muista ulkoa.
 
Äitiyspakkauksessa ei oo maidonkerääjiä, yhet kestoliivinsuojat vaan. Ite käytin maidonkerääjiä ehkä vaan viikon verran. Oli pakko laittaa mies ostamaan ne kun kotiin tultua maidon kunnolla noustessa sitä vaan valu koko ajan tisseistä, mut tasottu nopeesti ja kerääjät jäi viikon jälkeen käyttämättä.
 
Oonko mä ainoa jonka piti oikeasti googlettaa mikä on maidonkerääjä...?

:D
 
Meillä on tosiaan kestovaipat, kestoliivinsuojat ja kestositeet jälkivuodossa. Olen yleensä suurimman osan noista ommellut itse. Kertikset saa mulle aikaan hiivan, vetänyt ekan vauvan pyllyn auki sillon kun niitä osittain käytettiin ja täyteen punaisia pilkkuja. Ja mulla on kertis-liivinsuojien kanssa aina märät läikät paidassa. Valinnat olleet helppoja, vähemmän kemikaaleja, niin kaikki on voineet paremmin :) .

Liinoja löytyy silkkivillaisista ihanuuksista aina muutamaan ergonomiseen reppuun, niin niitä tuskin ostan ennen syntymää.

ImageUploadedByVau Foorumi1470228166.972100.jpg

Pinnasänky tuli postista ja on ihana. Niin myös mobile tuli. Meillä on harmaa sängynpeite, niin sopii täydellisesti meidän sängyn kanssa yhteen tuo pinnasänky.

ImageUploadedByVau Foorumi1470228203.374827.jpg

Tytölle tuli taas lisää kestoja. Taskuvaippoja siis. Imut tuli mukana.
 
Mistä meinasitte hankkia kerralla sellaiset tilpehööri ostokset? Ettei tarvitsisi tuttien takia lähtee yhteen kauppaan ja harsojen takia toiseen.. Meinasin nyt kuitenkin niitä harsoja, pulloja ja tutteja ostella, ammekin pitäisi. Prisma? Citymarket? Halpa-hallit? Vai kenties joku lastentarvikeliike?
 
Takaisin
Top