Hankinnat

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Ce
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Up-84, pystyykö vastasyntyneen vauvan kantamista/sitomista sen kummemmin treenaamaan ennen synnytystä? Esikoisesta olin harjoitellut etukäteen sidonnan ja osasin sen tehdä, mut sit kantaminen liinalla jäi, ku en saanu vauvaa tuettua hyvin. Oli koko ajan epävarma olo, et onko sillä hyvä olla siellä yms.

Nyt haluan ehdottomasti yrittää ja kovasti haluan onnistua kantamaan ja imettämään liinassa heti vastasyntyneestä asti.. Esikoista imetin repussa vasta about 1v 3kk ikäisenä.
 
Kauheeta ku lukee mitä kaikkee työ ootte jo hankkineet ku ite sain vaivoin käytyä kirppareilla ja vaatekaupoilla, mutta käteen ei tarttunut kun pari potkupukua, pari pakettia sukkia ja 2 kpl tutteja, siinä on ensimmäiset tavarat mitkä olen ostanut :D Vaunuja olen katsellut pitkään ja nyt vasta tehnyt päätöksen mitkä haluan ku saisi vielä aikaseks tilattua ne :) On tässä onneks vielä muutama kuukaus aikaa, mutta se menee yllättävän nopeasti.

Parempihan se olisi alkaa jo ostelemaan enemmän noita tavaroita, kun ovatkin yllättävän kalliita ja jos joutuu ostaa kaiken kerralla nin tulee aika kalliiksi :/

Toppapuvuissa heräsi kysymys, että ostanko 50-56 cm toppapuvun ja pärjäänkö sillä alkuun, vai pitäisikö hankkia vielä joku kevyt vanupuku tms
 
Up-84, pystyykö vastasyntyneen vauvan kantamista/sitomista sen kummemmin treenaamaan ennen synnytystä? Esikoisesta olin harjoitellut etukäteen sidonnan ja osasin sen tehdä, mut sit kantaminen liinalla jäi, ku en saanu vauvaa tuettua hyvin. Oli koko ajan epävarma olo, et onko sillä hyvä olla siellä yms.

Nyt haluan ehdottomasti yrittää ja kovasti haluan onnistua kantamaan ja imettämään liinassa heti vastasyntyneestä asti.. Esikoista imetin repussa vasta about 1v 3kk ikäisenä.
Kannattaa ottaa yhteyttä kantoliinatukihenkilöön :) . Monilla on oikean vauvan painoisia juuri sitomisen harjoitteluun tarkoitettuja nukkeja :) . Juuri harjoitus tekee mestarin. Kotonakin voi harjoitella nukella, mutta käynti tukihenkilön luona voi auttaa hurjasti <3 .
 
Toppapuvuissa heräsi kysymys, että ostanko 50-56 cm toppapuvun ja pärjäänkö sillä alkuun, vai pitäisikö hankkia vielä joku kevyt vanupuku tms

Mä en ostaisi ollenkaan ihan noin pientä toppahaalaria, suunnilleen 56cm vaatteet menee ehkä sen noin 1-2kk tai vähemmän, riippuen lapsen syntymäkoosta ja kasvusta. Ja talvivaatetta tarvitsee varmaan edelleen vielä maaliskuussakin. Meillä itsellä on 56cm nallehaalari, joka vastaa ehkä välikausihaalaria ja sitten koossa 62cm on toppahaalari (saa myös pussiksi ne lahkeet) ja mm. toppapussi kaukaloon. Sitten on äitiyspakkauksen makuupussia jne.
 
Mä mietin myös että minkä kokoisen toppapuvun ostaisin vauvalle? Asun Keski-Suomen tienoilla joten talvi on joko kylmä tai leuto.. :D vaikea siis ennustaa minkälaista säätä on. Olisiko 56cm hyvä? Vai 60cm? En haluaisi hukuttaakkaan vauvaa liian isoihin vaatteisiin. Vieläkään en ole varma hankinko lämpöpussia, kun esim äitiyspakkauksen makuupussi tulee käyttöön ja vilttejä ym.
 
Ja vielä vaunuista, onko nuo pienet etupyörät vaihtelevassa maastossa hyvät? Haaveilen sellaisista missä olisi isot renkaat, mutta harvassa on budjettiin sopivat. Ja tähän asti olen kyllä ajatellut että kaikki pyörät olisivat samankokoisia. Noita "eriparirenkaita" tuntuu vaan olevan melko paljon.
 
Kovin epätasaisessa maastossa mun mielestä kolmipyöräiset on parhaat. Meillä on koko 10 vuoden aikana ollut seitsemät rattaat yhteensä. Nyt on menossa testiin kahdeksannet ja yhdeksännet. Phil&tedsin vibet on olleet ehdottomasti parhaat täydessä pöpelikössä, kun esim lunta oli tullut useampi kymmenen senttiä. Korkea maavara ja kapeat ilmakumirenkaat.
 
Meillä ei varsinaisesti ole vielä mitään hankittuna, tosin eilen käytiin miehen kanssa ensi kertaa jo tosissaan kattelemassa vauvatarvikkeita ja jopa lastentarvikeliikkeeseen uskaltauduttiin kyselemään turvakaukaloista jne. Näillä näkymin saataisiin työkaverilta Emmaljungan n. 10-v. vanhat yhdistelmävaunut sopuhintaan, ollut hänellä kahdella lapsella. Säästi kolmatta varten, mutta tulikin siihen tulokseen ettei teekään kolmatta ja myy ne nyt pois. Niissä on ainakin omaan silmään riittävät varusteet, tukevan oloiset ja hyvät renkaat. Lastentarvikeliikkeestäkin sanoi Emmaljungaan olevan hyvin varaosia ja tekevänsä myös itse niihin huoltoja. Toisaalta olisin halunnut myös turvakaukalolle ne pyörät alle, mutta työkaveri oli toisaalta sitä mieltä, että nuo vaunut vievät tilaa joten kannattaa suoraan matkarattaat sitten hankkia sitä kaukaloa varten :) Pinnasänky ilmeisesti saadaan sukulaisilta :)
 
Mua kiinnostais jonkun verran kantoliinailu. Ollaan saamassa siskolta Emman kantoreppu, joka sopii ihan pienelle, joku puolivuotiaaksi asti. Mut oisko liina sen lisäksi hyvä? Vai vähän turha? Meillä on niin vähän tilaa, että mitään ylimäärästä gn haluu hankkia.
 
Mua kiinnostais jonkun verran kantoliinailu. Ollaan saamassa siskolta Emman kantoreppu, joka sopii ihan pienelle, joku puolivuotiaaksi asti. Mut oisko liina sen lisäksi hyvä? Vai vähän turha? Meillä on niin vähän tilaa, että mitään ylimäärästä gn haluu hankkia.
Emman kantoreppu on ns rintareppu eikä kantoreppu eli sillä ei vauvaa kannata kantaa juuri 10 minuuttia enempää. Ja se on erittäin epäergonominen myös kantajan hartioille ja selälle.
 
Mä mietin myös että minkä kokoisen toppapuvun ostaisin vauvalle? Asun Keski-Suomen tienoilla joten talvi on joko kylmä tai leuto.. :D vaikea siis ennustaa minkälaista säätä on. Olisiko 56cm hyvä? Vai 60cm? En haluaisi hukuttaakkaan vauvaa liian isoihin vaatteisiin. Vieläkään en ole varma hankinko lämpöpussia, kun esim äitiyspakkauksen makuupussi tulee käyttöön ja vilttejä ym.


Sitä juuri itsekin mietin, kun en haluais hukuttaa lasta toppapukuun, äitiyspakkauksessahan tulee se joku reilu 60 cm oleva puku et pitäs varmaa joku pienempi hankkia mitä käytän ennen sitä. Noista välikausihaalareista mietin et onko käytännöllinen/tarpeellinen marras-joulukuun vaihteessa kun lapsen olisi tarkoitus syntyä. Ehkä kevääksi voisi hankkia eli noin 60-70 cm? On tosi vaikea ottaa näistä koko jutuista selvää kun on ensimmäinen lapsi ja ei ole kokemusta.
 
Mä olen saanut sellaisen käsityksen, että se äitiyspakkauksen haalari (68-74) on sopiva vasta yli puolivuotiaalle lapselle - tai siis riippuen tietty lapsesta, mutta siskon tyttö on nyt vuoden ja 2 kuukautta ja käyttää 86 senttisiä vaatteita. Ja siis kyllähän se äp:n haalari näyttäö julmetun kokoiselta verrattuna vaikka 56 senttiseen karvahaalariin.

Mua kans kiinnostaa liinailu, sovin just miehen siskon kanssa, että käyn testaamassa sen luona Manducaa ja sit se sanoi myös, että siellä olis joku trikoinenkin liina testattavana. Mä kattelin Baby K'tania, mutta kun ollaan kuitenkin miehen kanssa niin erikokoisia, niin ehkä olis parempi hankkia sellainen kantoväline, joka käy molemmille.
 
Mä en ajatellut ostaa toppapukua tai välikausihaalaria ekalle talvelle/keväälle ollenkaan. Noi on musta tarpeellisia vasta sitten, kun lapsi alkaa istua rattaissa tai pulkassa. Kevyttoppa/villa/fleecepuvuilla, makuupussilla/lämpöpussilla pärjää ekan talven ja kevään hyvin.
 
Jos mä oon oikein ymmärtänyt niin se äp pakkauksen toppapuku on ISO että ei varmaan tänä talvena kerkeä käyttämään. Tai ihan lopputalvesta. Siksi mietinkin että olisiko semmoinen 62-68cm hyvä? Luulen että tammikuulle pärjää ohuemmassa haalarissa, täälläpäin ei kovia pakkasia ole alkanut olemaan kuin helmikuun vaihteessa.
 
Meillä on kaikki kolme olleet täysiaikaisia/yliaikaisia ja syntyessään kaikki tasan 50cm ja painaneet 3,5kg molemmin puolin.

Ensimmäiset 2kk käytettiin 50cm vaatteita, 56cm tuli rinnalle toisen kuukauden täyttyessä ja siitä menikin ainakin 4kk ikään ja taas loppupäässä rinnalle tuli 60-62cm vaatteet. Puolen vuoden iässä kaikki on olleet noin 70cm pitkiä.

Sitten taas miehen siskon poika on nyt 1v ja 8kk ja on 74cm vaatteissa edelleen.

Ja ystävän kanssa kun eilen juttelin, niin hän sanoi, että kun heillä esikoinen oli 47cm syntyessään, niin jopa ne 50cm vaatteet pyöri päällä ja niillä mentiin ekat 3kk ja heillä 56cm vaatteet oli ihan välikoko, jota käytettiin vaan noin kk.

Pisinpään kestänyt vaatekoko oli meillä 68cm ja 74cm tuossa kokovälissä oltiin mun mielestä pisimpään.

Meillä on kaikki olleet pitkäselkäisiä myös ja kaksi edellistä oli kestovaipoissa, joten esim. bodeissa parhaita olivat pitkät ja kapeat. Tuttan bodyt oli ainakin aikasemmin lyhyempiä ja leveämpiä, mutta esim. Lindex ja NameIt merkit pidempiä ja kapeampia.

En tiedä onko tästä apua kellekään?
 
Mä ainakin välikausihaalarilla tarkoitan näitä kevyesti topattuja haalareita, nallehaalari on just sellanen karvahaalari. Sinä aikana kun lapsi ei ulkona maassa oleile niin mitään teknisiä välikausikamppeita ei kannata ostaa, niillä ei tee mitään. Mutta ei lasta nyt ulos voi viedä pelkissä sisävaatteissakaan. Ja toppahaalari kyllä on pakko olla talveksi meillä jossain vaiheessa koska ei se vauva aina vaunuissa kölli. Ollaan kahden isomman kanssa kuitenkin paljon ulkona ja vauva varmasti pääsee syliin seuraamaan veljien tekemisiä jne. Helpompi käsitellä haalarissa kuin topattuna jonnekin makuipusseihin jne.
 
Meillä pisimpiin menneet vaatekoot on olleet 62cm ja 74cm sekä 86cm. Vuoden iässä käytössä on ollut suunnilleen 80cm vaatteet, meillä lapset ei ole edelleenkään mitään isokokoisia. Ruumiinrakenteeltaan lapset taas ovat olleet ihan erilasia mutta molemmat syntyessään noin 3,5kg ja 50cm sekä 51cm.
 
Mä ainakin välikausihaalarilla tarkoitan näitä kevyesti topattuja haalareita, nallehaalari on just sellanen karvahaalari. Sinä aikana kun lapsi ei ulkona maassa oleile niin mitään teknisiä välikausikamppeita ei kannata ostaa, niillä ei tee mitään. Mutta ei lasta nyt ulos voi viedä pelkissä sisävaatteissakaan. Ja toppahaalari kyllä on pakko olla talveksi meillä jossain vaiheessa koska ei se vauva aina vaunuissa kölli. Ollaan kahden isomman kanssa kuitenkin paljon ulkona ja vauva varmasti pääsee syliin seuraamaan veljien tekemisiä jne. Helpompi käsitellä haalarissa kuin topattuna jonnekin makuipusseihin jne.

Mä ajattelen välikausihaalarina taas nimenomaan niitä teknisiä välikausikamppeita. Varmaan riippuu kanssa missä päin asuu ja miten liikkuu. Ajattelin, et ekan talven vauva menee meillä vaunujen lisäksi esimerkiksi kantoliinassa oman takin sisällä, jolloin toppapuku on liikaa, sitten kun vauva alkaa olla siinä iässä, et enempi jo seurailee niin ollaankin jo sen verran keväässä, ettei toppapukua enää tarvitse.
 
Missäs vaiheessa teidän hankinnat on? Täällä alkaisi olemaan vaatteita reilu kasa, 50cm-92cm kokoisia. Seassa myös siksi noin isoja, kun kirppareilta on tullut kahmittua kassi kaupalla tavaraa :) Vielä on etsinnässä toppapuku talvelle. Vaatteista en siis stressaa enää :D Hoitoalustojakin on saatu ihan kaksinkappalein, vaikka hoitopöytää ei olekkaan, eikä tule. Mutta tarpeellisiahan ne silti on :) Tuutu on aluksi nukkumapaikkana, pinnasänky pitää hommata sitten myöhemmin, mutta senkin saamme käytettynä jos vain on vielä hyväkuntoinen. Isoimpia ostoksia mitä nyt tarvitsisi ostaa on yhdistelmävaunut, turvakaukalo sekä telakka. Tämä aiheuttaa suurinta päänvaivaa! Lisäksi uupuu kaikki pieni krääsä, kuten harsot, vaipat, amme, tutit, tuttipullot jne.. Ajattelin josko nyt elokuun vaiheessa saisi ostettua nuo pienimmät tavarat, sitten voisi loppuajasta keskittyä "vaunuongelmaan". Ison mahan kanssa en lähde enää ostoksille kun nytkin kävely tekee vaikeaa :)

Rv 25+2
 
Takaisin
Top