Hankinnat

Meillä on aika vähän H&M vaatetta, on sen verran huonoo kangasta että ei hirveesti just pesuja kestä. Tykkään ostaa vähän laadukkaampaa vaatetta kun alesta löytyy, PO.P on suosikki. Jos halvempaa ettii ni Lindexin vaatteet on paljon laadukkaampia kun H&M mut samaa hintaluokkaa. Sit isompaa kokoa (80cm->) Pomp de Luxin vaatteet tosi laadukkaita kans :)
 
Meillä vauvat olleet todella pieniä. 47-48cm. Tämä saattaa olla jopa pienempi kun isi on 168cm ja minä 157cm. Silti olen ostanut vain vähän 56cm vaatetta. Suurin osa 62cm vaatetta. Hihoja saa käärittyä ja lahkeita rutattua kasaan sukilla. Eikä pieniä paikallaan olevia vauvoja haittaa hiukan reilu koko. Itteä ottaa päästä, jos on heti pieni.
 
Meillä muuten on h&m:n vaatteet kestäneet paremmin, kuin lindex ja kappahl, jotka on kaiken kukkuraksi kalliimpia. Mutta mä rakastan yli kaiken kappahlin newbie-mallistoa.
 
Meillä on just h&m:n ja lindexin vaatteita sekä myös jesper juniorin, ne on laadukkaampia mutta täällä on outlet liike mistä saa tosi edullisesti. Paljon on myös kirppareilta. Ulkovaatteissa oon panostanut enemmän laatuun eikä se hinta kirpaise niin paljoa kun muihin vaatteisiin ei mee paljoa rahaa :grin
 
Mulle ovat kelvanneet oikein hyvin noi H&M:n, Lindexin ja KappaAhlin lastenvaatteet ja ovat kaikki olleet ihan kestäviä. Toki joskus voi olla joku yksittäinen huonommin kestävä vaate, mut yleisesti kestäneet kyllä hyvin. Nyt ostelin myös Polarn O. Pyretistä ja Name It:stä kun löytyi hyviä aleja. Ulkovaatteissa kans panostan enemmän ja etin aleista laadukkaampia. Mut oman kokemuksen mukaan usein joku halvempi merkki kestääkin yllättäen jopa paremmin, kuin joku ns. laadukkaampi merkki, ei toki aina.
 
PO.Psta voisin kuvitella tulevan merkittävä ostospaikka. Hintataso kestettävä (alessa) ja tyyli värikäs. Mulla ei tietenkään ole mitään referenssiä, mutta siskojen lapset olleet 3.300g (2 vko ennakkoon) - 4.200g, ei ihan pieniä pituudeltaankaan. Ehkä ajattelen, että mieluummin juuri vähän isompia, kuin erityisen pieniä. Sitten jos syntyy keskonen, niin mennään tilanteen mukaan paikkaillen (mies kaupoille :) )
 
Tein listan vaatteista mitä olen haalinut kirppareilta (mainittakoon että nää kaikki maksoi 8€! Sisältäen vielä siis pinnasängyn reunapehmusteen, 2 bodya näistä on ostettu muualta):

- Potkupuku: Koko 56: 1kpl, 60: 5kpl, 80: 1kpl
- Housut: 56: 6kpl, 68: 1kpl, 70: 2kpl, 74: 1kpl
- Pitkähihainen body: 50: 3kpl, 56: 1kpl, 62: 3kpl, 68: 2kpl, 70: 2kpl
- Ohut haalari, pitkähihainen: 62: 1kpl
- Ohut haalari, lyhythihainen: 50/56: 1kpl

(+pinnasängyn reunapehmuste, kuola/ruokalappu, villasukat)

Vaatteita on siis 30 kpl:n verran, mutta huomaan että juurikin niitä pienempiä vaatteita puuttuu, eikä mulla ole esimerkiksi paitoja ollenkaan, puhumattakaan ulkovaatteista. Vaikka tuo vaatekassi näyttääkin suurelta niin paljon on vielä hommattavaa! Suosittelen kaikille jotka on vähänkään pihalla näistä (niinkuin minä) excel-taulukkoa! :D
 
Oman kokemuksen mukaan paidat on aika pitkään epäkäytännöllisiä, sitten kun vauva ei enää suurinta osaa ajasta vain makoile, tulee niille käyttöä. Tosin jonkun mielestä voi olla toisin :)
 
Mulla kans oman kokemuksen mukaan kätevimpiä on edestä napitettavat bodyt ja potkuhousut/potkupuvut ihan pienillä. Sit kun alkaa päätä kannattelemaan niin pään yli vedettävät bodyt on kans jees, kunhan riittävän iso kaula-aukko. Sukkia en jaksa ollenkaan, ei pysy jne. joten siksi suosin potkuhousuja-pukuja.

Täytys alkaa kattelemaan myös noita kirppareita enempi.
 
Oman kokemuksen mukaan paidat on aika pitkään epäkäytännöllisiä, sitten kun vauva ei enää suurinta osaa ajasta vain makoile, tulee niille käyttöä. Tosin jonkun mielestä voi olla toisin :)

Tarkeneeko ne sit esim vaan tommosilla pitkähihaisilla bodyilla+housuilla? :D
 
Mä oon ostanut vauvan vaatteita lähinnä h&m: stä ja kirppikseltä. Lisäksi oon löytänyt fb kirppiksiltä halvalla kevyttoppahaalarin kokoa 0-3kk ja untuvatoppiksen 0-6kk. Suurin osa vaatteista mitä ollaan ostettu on kokoa 62cm ja siitä isompia, mut nyt oon alkanu miettiä et pitäiskö kuitenkin ostaa noita 50-56 kokoja jonkun verran? Mä oon itse ollut syntyessäni tasan 3kg ja 49cm ja mieskin ollut n. 3,5kg joten en usko että meille mitään jättivauvaa on tulossa, varsinkin kun tyttöä vielä odotetaan. Eli kysymys kuuluu, onko 62 koko auttamatta liian iso vastasyntyneelle? Ja ulkopukemisesta oon myös ihan pihalla, meillä on noi aiemmin mainitsemani toppapuvut ja niiden lisäks lämpöpussi vaunuihin hankittuna, pärjääkö noilla vai pitäskö vielä hommata jotain fleece/villa pukuja?
 
Vanhempien koosta ei voi kovin paljoa päätellä, tuleeko vauvasta iso vai pieni. Ensimmäisten lasteni isä on mieheksi aika pieni ja minä olen 156cm. Molemmat olimme aika pieniä vauvoja, alle 50 cm ja alle 3500g. Molemmat lapseni olivat lähes neljä kiloa ja yli 50 cm. Pienimmät vaatteet olivat 56cm ja jäivät pian pieniksi.

Tällä kerralla en luota vauvan olevan pieni, vaikka synnytystä ajatellen sitä toivonkin. Hankin silti myös pieniä vaatteita. Vauvaa on helpompi käsitellä, kun vaatteet ovat sopivan kokoisia. Minulla esikoinen oli hirveä pulauttelija ja suolikin toimi monta kertaa päivässä. Pahimmillaan meni kahdeksan vaatekertaa vuorokaudessa.
 
On muuten vaikea taas kerran tajuta miten pieni vastasyntynyt voi olla :) eilen kun ostelin kirppikseltä vaatteita. Meilläpäin on pari tosi kivaa ja hyvää kirppistä. Toinen pelkkä lastenvaate&tarvike, Vadelmatarha. Taitaa löytyä useammasta kaupungista se.
Olen ostanut 1 vai 2 kpl 56cm kokosia bodyjä. Muut 62cm.
Paljon kivoja 68cm kokoisia olis tarjolla, mutta tuntuu hassulle ostaa vielä isompia kun 62cm. Sitten taas se 50-56cm tuntuu tosi pieneltä.
Aina oon muutaman 56cm kokoisen ostanut vauvoille.
Pojat on olleet 50-51cm syntyessään ja noin 3kg jokainen.

Toppapuvun jo ostin kun osui kohdalle ja ohuemman puvun... Meillä on lämpöpussi turvakaukaloon ni varmaan siihen laittaessa sitten toi ohut puku alle....

Kasailin hoitopöydän tänään. Heh.

fa7633dd224b8f1c1839d4b16ebdfa6e
 
Muokattu viimeksi:
Tässä kaikki mitä olen tähän asti ostanut, tosin muutamia juttuja vielä postissa (mies hakee tänään) ja muutamia on vielä matkalla postissa:

ImageUploadedByVau Foorumi1468936060.976371.jpg
Tällä kertaa oikeasta reunasta vasuriin:
Body, legginsit, neuletakki ja neulemekko samassa puuteri-roosassa sävyssä. Kaikki newbie.

Vaalean violetti hihaton mekko ja siihen sopivat housut, molemmat newbie.

Ylhäällä valkoinen hennesin bolero ja keskellä hennesin kukkapanta ja ballerina-tossut.

Tähti-collari, hm ja kahdet saman firman puolipotkarit.

ImageUploadedByVau Foorumi1468936249.963836.jpg

Kappahlin newbie kietaisubody ja luonnonvalkoiset puolipotkarit.

Hennesin pupu-haalari ja hennesin tähtihaalari ja tähtihattu.

Sitten ison siskon vanhoja:
ImageUploadedByVau Foorumi1468936337.746931.jpgImageUploadedByVau Foorumi1468936398.575087.jpg
 
Ellami, minkä merkkinen tuo toppahaalari on? Ihan olis mun näköinen. :grin

Ja Uusperheellinen-84, ihania vaatteita, varsinkin se HM:n tähtihaalari.. himoilin sitä itsekkim, mutta koot oli loppu.

Varpahat, myös mulla on puhelimessa lista, jossa on lueteltu kaikki tähän asti haalitut vaatteet - helpottaa niin paljon uusien ostamista, kun näkee oikeasti, mitä tarvitsee ja mitä ei.

Voi, kun osaisin/jaksaisin kutoa.. olis niin kiva tehdä pikkuisia tumppuja ja villasukkia.. :shy: Ehkä äitee tekee, jos oikein kauniisti pyydän - sellaisia pitkillä ryppyvarsilla. Ja ehdottomasti mustia. Ja harmaita. :Heartred
 
Meillä aina kyllä lapsille ollut vaatteita 56cm koossa, niitä 50cm kokosia ei ole tainnut olla kuin ehkä pari kappaletta ja en edes muista oliko niitä nyt tuossa kasassa minkä laitoin jo kaappiin odottamaan. Viimeksi kuopukselle ostin nimiäisjuhlaan 62cm vaatteet ja reilut ne vielä oli 1,5kk iässä mutta eivät liian isot että kehtasi päälle laittaa.

Meillä lapset olleet syntyessään noin 3,5kg ja 50cm sekä 51cm. Mutta syntymäkokoa enemmän merkkaa mun mielestä se miten lapsi kasvaa. Esikoinen tosiaan paisui kuin pullataikina ja oli/on pitkä selkäinen (bodyt kävi nopeasti pituussuunnassa pieniksi) ja jos voi lapsesta sanoa niin hän oli läski :grin Neuvolan mielestä hyvin kasvava ja tyypillisesti rintamaidolla ruokitut kuulemma saattavat sitä massaa kehitellä. Sitten toinen on ollut aina isäänsä tullut ruipelo, hirvittävän laiha vauvana ja edelleenkin. Vaatteet olivat siis löysiä jo vauvana, kun esikoisella sai pelätä ettei saumat ratkea vaatteista :grin

Meillä on toppapuku olemassa koossa 62cm, mun mielestä ulkovaatteissa ei oo niin justiinsa vaikka oiskin reilu. Lisäksi meillä on kaukaloon sellainen kunnon toppapussi.

Mä olen kyllä ostanut tällä uudelle tulokkaalle muutamia vaatteita mutta kun oikeastaan mitään ei tarvitsisi ostaa niin en ole vielä kunnolla edes käynyt läpi että onko oikeaa tarvetta hankkia mitään. Samat villasukat jne menee kuin isoveljillään. Isoveljensä ovat syntyneet helmikuussa niin suunnilleen talvivaatetusta pitäisi olla olemassa. Kunhan näkee miten vauva kasvaa niin sitä mukaa sitten tarpeen mukaan keväälle katselen tarvittavia vaatteita.
 
Mä vielä mietin ostanko varsinaista toppapukua ollenkaan vai pelkän turvakaukalopussin alkuun. Mutta jos ostan haalarin, niin 62cm tai 68cm alkuun.
 
Toppahaalari on "baby GAP".
3-6kk kokoinen. Aika pieni koko, kai. Luultavasti just hyvä koko. 8e kirppiksellä.

Se valkoinen ohuempi puku on Lindexin 50/56cm kokoa.
 
Takaisin
Top