Hankinnat

Tässä on menossa empiirinen kaksostutkimus Bio-Oilin tehosta, että tuleeko niitä arpia vai ei :) Toistaiseksi iho on entisellään.

Hitto, näytti olevan Bio-Oil Sokoksella tarjouksessa, mutta jostain syystä jätin kuitenkin ostamatta. :rolleyes: Pitää varmaankin käydä ens viikolla kuitenkin hakemassa, kun tuskin siitä nyt kuitenkaan haittaa on ja mä nyt läträän noilla rasvoilla muutenkin, niin olishan se sentään "vaivaan" eli niihin raskausarpiin soveltuvin rasva.

Pakko oli lähettää isännälle tuo ylempi kuva "hehkeän maman" säihkysäärestä, kun hivenen tuo Trombosol nosti suonia pintaan ja aiheutti punoitusta. :bored: Onneksi näytti kuitenkin aika äkkiä laskevan pinnassa olevia suonia, koska alempi kuva on varmaan puolisen tuntia voiteen levityksen jälkeen otettu. Mulla kyllä on tapumusta suonikohjuihin, mutta mieluummin toki olisin ilman niitä.. melkein otan ne raskausarvet mieluummin, kun ne sentään eivät ole kipeitä toisin kuin nuo säären mollukat..

Munkin vauvatieto rajoittui pääosin kahdenkymmenen-viidentoista vuoden taakse, sen takia oonkin nyt siskojen lasten tarvikkeita ihmetellyt huuli pyöreänä, kun enhän mä poloinen ollut edes kuullutkaan mistään vaunujen kääntyvistä etupyöristä tai isofix-telakoista. Hyvä etten sentään ole hamstarannut harsoja ja hakaneuloja vaippatarpeiksi. :arghh:
 

Liitteet

  • IMG_20160716_155721-800x800.jpg
    IMG_20160716_155721-800x800.jpg
    73.7 KB · Katsottu: 63
Meillä on tosiaan paljon kaikkea jo valmiina edellisen jäljiltä. Hankittavaakin kuitenkin on: tuplarattaat (nämä aiomme ostaa käytettynä), rintapumppu, reunapehmusteet pinnasänkyyn ja joku kantoväline. Ja mä tarvisin uusia äitiyshousuja! :joyful:

Mutta mikä olisi hyvä kantoväline ajatellen sitä, että vauvaa joskus myös imettäisi siinä? Mulla on sitten 2-vuotias ja vauva, ja olisi kiva kun saisi välillä molemmat kädet vapaiksi imettäessä, kun ei välttämättä olisi aina aikaa istua pitkiä aikoja sohvalla imettämässä. Manducaa olen ajatellut, olisiko se hyvä? Onko kokemuksia tai minkälaisia te muut olette hankkineet? :)
 
Manduca on meillä mut en koskaan kokeillu imetystä sen kaa esikoisen aikana, seuraavan kanssa varmaan täytyy kokeilla. Manduca ja Tula on melkein samalaisia, Tulassa ainakii kuulemma pystyy imettää, yks äitituttava kertoi imettävänsä siinä liikkeellä ollessa :)
 
Eea, sitä Trombosolia käytetään esim. mustelmiin ja pinnallisiin laskimotukoksiin sekä -tulehduksiin. Käsittääkseni se sekä laajentaa ihon pintaverisuonia että estää veren hyytymistä, jolloin mustelmien pitäisi kadota nopeammin ja noiden suonikohjujen vähän silottua.

Hurjaltahan se hoidettava alue alkuun näyttää, mutta helpottaa tosi äkkiä oloa ja kivistystä.
 
  • Tykkään
Reaktiot: Eea
Meillä on tosiaan paljon kaikkea jo valmiina edellisen jäljiltä. Hankittavaakin kuitenkin on: tuplarattaat (nämä aiomme ostaa käytettynä), rintapumppu, reunapehmusteet pinnasänkyyn ja joku kantoväline. Ja mä tarvisin uusia äitiyshousuja! :joyful:

Mutta mikä olisi hyvä kantoväline ajatellen sitä, että vauvaa joskus myös imettäisi siinä? Mulla on sitten 2-vuotias ja vauva, ja olisi kiva kun saisi välillä molemmat kädet vapaiksi imettäessä, kun ei välttämättä olisi aina aikaa istua pitkiä aikoja sohvalla imettämässä. Manducaa olen ajatellut, olisiko se hyvä? Onko kokemuksia tai minkälaisia te muut olette hankkineet? :)

Meillä on Tula, mutta en mä sen kanssa ole imettänyt, siis ei ole ollut tarvetta. Manduca ja Tula varmaan tosiaan aika samanlaisia mutta kokemusten mukaan Tula on helpompi käyttää mutta kannattaa varmaan käydä jossain testaamassa jos repun hankkii. Vaikka itse olenkin Tulan testaamatta hankkinut ja se on kyllä ihan paras. Lisäksi meillä siihen menee vielä 2v kun ollaan vaan ostettu siihen ne ns taaperojatko-palat (mikä lie oikealta nimeltään) ja taapero-tula meillä oli isommalla vuokralla yhdellä reissulla ja kyllä sillä tosiaan oli hyvä kantaa isompaakin lasta. Manducan saa varmaan helpommin käytettynä ostettua tai ainakin niitä näkee usein kirppareilla myynnissä, yhtään Tulaa en ole nähnyt. Tula on kyllä ollut kestävä, menee hyvin vielä tällä kolmosellakin.

Kantoliina nyt sinällään varmaan on myös monikäyttöinen ja siihen lapsen saa laitettua niin, että saa imetettyäkin. Mä vaan olen laiska sitomaan, vie kuitenkin oman aikansa kun vertaa että reppu on niin helppo ja nopea ja käytännössä heti valmis. On mulla silti kaksi liinaakin kaapissa odottamassa, jos vaikka innostun varsinkin kudottua käyttämään.
 
Mulla kans Tula. Oon imettäny siinä ehkä muutaman kerran ja muistaakseni vasta melkein 1,5 vuotiasta. Eli en koskaan pientä vauvaa.. Mut Tula on kyl palvellut hyvin ja helppo pukea. Muista ei kokemuksia. Liinaa haluaisin nyt opetella enemmän käyttämään ja just tohon imetykseen.. Esikoisen kanssa olin tosi epävarma sitomaan sitä ja tuntu et vauva oli aina siellä jotenki huonosti.
 
Me tilattiin eilen tulokkaalle Lekmeriltä Carenan Landsort sitteri, kun sielläkin alennusmyynnit on! Loppuhinnaks jäi alennuksen jälkeen (tuli vielä tietyille tuotteille 10% lisäalennus alennuksen päälle) postikuluineen n. 36e! :) Onks kellään ollut Carenan sitteriä aiemmin, onko ollu miten kovassa käytössä ja onko ollut kestävä? Kyl tuo meille varmasti esikoiselle välttää, jos ei pelitä enää toisen kohdalla ni sit hankitaan uus. :) Meillä koiratkin intoutuu varmaan käyttämään tuota nukkumapaikkana, jos joskus sattuu esille jäämään ja koirat jää kotia keskenään.. On just nimittäin koiranmentävä sitteri :D Toisella koiralla on lasten kuutuoli "omana paikkana" ja tuo nyt melkein ajaa samaa asiaa, veikkaan et siks änkeytyy siihen aika varmasti. :grin
 
Mileim, kiitti vinkistä. Meinasin vasta lapsilisistä tilata, mutta tilasinkin meille jo ton lisäalen myötä tänään matkarattaat. Carenan 2 in 1 kevyt-yhdistelmät. Eli saan parilla napsautuksella muutettua nuo rattaat tuolle pienimmälle pojalle sopivaksi jos väsy iskee.

ImageUploadedByVau Foorumi1468860711.307341.jpg
 
^ About 250€ kustansi. Vastaavan tyyliset ollu kaikilla noilla muksuilla matkarattaina. Ostin tuollaiset heti, kun näin ekat markkinoilla, noin 2008 tai 2009 vuonna ja oon tykännyt. Jos joskus ulkomaan matkaillaan tai reppureissaillaan, niin sitten saatan ostaa jotkut rimpulat minit, mistä en noin yleisessä käytössä välitä.
 
Mulla on kriisi - en tiedä yhtään paljonko ja minkälaisia vaatteita vastasyntynyt/vauva tarvitsee. Kirppareilta oon kahminut potkuhousuja, housuja ja bodyja mutta siihempä ne jääkin. Toppapuvun alle pitäisi vissiin joku väliasu hommata? Meikä on ihan ummikkona tän tulevan esikoisen kanssa :P
 
Varpahat, mä olen ajatellut, että loka-marras vauvalle hankin windfleecen ja toppapuvun. Jos on kylmä, niin pieni vastasyntynyt voi tarvita nollan korvilla sen toppahaalarin. Mutta tuota windfleece haalaria voisin hehkuttaa loputtomasti. Pitää sadetta, tuulta ja vettä.

Itse neulon varmaan villahaalarin. Silkkivilla tai merino on paras, näitä saa myös siis valmiina. Ainoaksi paksummaksi hatuksi tässävaiheessa neulon hahtuvamyssyn. Katsotaan löydänkö tyttären vanhan manymonths kypärämyssyn (merinoa, "integroitu" kauluri) ja pitkä käyttöikä.

Muutamia bodyjä jo on. Mutta vielä ajattelin hankkia perus vaaleita bodyja 10kpl setin ja puolipotkareita muutamat lisää. Noin 4-5 puolipotkarilla pärjää hyvin. Pitkävartiset villasukat on oivalliset vauvalle ja tarpeen voi olla myös villaiset välitumput. Ja ihan talvitumput kannattaa hankkia myös, kun kuukauden-kahden ikäiset tosiaan pitää niin huonosti lämpöä. Hyvä turvakaukalopussi on myös erinomainen varuste vastasyntyneelle. Perus sukkia ja ohuita myssyjä hankin myös. Alussa pidän sisälläkin ohutta myssyä vauvalla aina, kun pään kautta vauvat haihduttaa paljon lämpöä. Silkkivillainen myssy on ihana sisämyssy myös.
 
Varpahat meillä oli esikoisella sinä talvena kun syntyi, fleecehaalari toppapuvun alle. Se oli ihan hyvä mutta viime talvena oli merinovilla haalari ja sellainen tulee olemaan jatkossakin. Pitää lämpöisenä kovimmillakin pakkasilla (mihin tietysti ihan pientä ei voi viedä). Meillä normihousut ja normibodyt jäi lähes kokonaan ensimmäisten kuukausien aikana käyttämättä kun kietaisubodyt oli käytännöllisempiä ja normihousut tyttö taas potki pois ja samalla lähti vaippa niin oli käytettävä potkuhousuja. Villasukkia käytetään varmasti taas alkuun sisälläkin niin niitä on hyvä olla.

Vaatteiden määrän tarve riippuu ehkä ihan vauvasta ja siitä kuinka usein pesee pyykkiä. Meillä tyttö ei onnistunut likaamaan vaatteitaan niin vaatteita oli paljon enemmän kuin olisi tarvinnut. Jos tämä mahavauva on täysin päinvastainen niin pitää varmaan haalia lisää vaatteita :rolleyes:
 
Meillä oli Mileim esikoisella Osann sitteri, aika saman näkönen kun tuo Carena. Istuma-asennossa sitä ei voinu käyttää kun painu niin pahasti kuopalleen et vauva ois ollu siinä mutkallaan, mut makuuasennossa toimi. Nyt tälle toiselle en meinannu hankkii sitteriä ollenkaan, meille tulee Tripp trapp New born setillä jota esikoisen aikaan kaipasin.
 
Meille ei tule sitteriä ollenkaan. Riippukehto ja kantoliina riittää.

Mulla kun maito nousee, niin sellaisia vaippoja ei ole olemassa mistä ei joskus niskap*skoja tulisi :D. Eli vaatetta ja bodyä saa olla kunnolla.
 
varpahat mie ainakii meinasin hankkii pieniä vaatteita n. 10kpl jokaista. 50cm vaatetta meinasin hankkia vaan ehkä 2 bodya ja 2 housut, pituusgeenejä löytyy suvusta niin tuskin montaa päivää niihin mahtuu :) Sit seuraavat koot 56, 62, 68... esim. 10 bodya, 10 housut ja n. 5 unihaalaria joka kokoa. Joka päivä ei tarvii pyykkiä olla sit pesemässä, vaatteita kuitenkii menee ainakii kahet päivässä ja unihaalariakii saattaa joutuu yön aikana vaihtamaan. Potkuhousuja ei meillä käytetty, tavalliset housut vaan oli esikoisella käytössä. Kietasubodyja hankin parit pienimmissä koossa, tavallisilla bodyillakii pärjäs vaikka kietasuversio on helpompi pukea vastasyntyneelle. Esikoisella ei ollu mitää väliasua toppapuvun alla, kovilla pakkasilla ei käyty ulkona niin hyvin pärjäs ohuessa toppahaalarissa ja lämpöpussissa sillon kun ulkoiltiin. Nyt varmaan jonkun villahaalarin hankin jos sattuu tulemaan hyvään hintaan vastaan jossai.
 
Kiitti :) mistä kaikkialta haalitte noita vaatteita? Ostatteko esim H&M:ltä vai laadukkaampia vaatteita? Voi kun olisikin niin näppärä käsistään että osaisi itse tehdä vaatteita..
 
Mä tilaan paljon pestävät vaatteet laadukkaista paikoista. Esim 60cm bodyt, jotka menee jatkopalan kanssa PITKÄÄN ulkomailta, lähinnä gap, next ja gymboree. Minkä tiedän kokemuksesta laadukkaaksi. Vaikka kuinka hyviä neuvoja saisi, niin kannattaa varautua siihen, että jotkut asiat ei vaan toimi teidän perheessä. Vasta, kun on yksi lapsi ollut, pystyy hiukan ennakoimaan, että millaista se juuri teidän arki on.

Muttan perusvaatetta kannattaa varata alussa mieluummin liikaa kuin liian vähän. Shoppailu ei ehkä ole se ensimmäinen asia mielessä ekoina viikkoina synnytyksen jälkeen. Jos sattuu, että vauva on paljon puklaileva tai jolta tulee pisut tai kakat läpi, niin ei lopu vaate kesken. Etenkin newborn kertakäyttövaipoista, joita esikoisella käytettiin muutama viikko kestojen ohella, tulee tosi herkästi tavara läpi, oli sitten pissaa tai kakkaa. Eikä kovin rimpulalle vauvalle sovi muu kuin nb-koko.
 
Onpa ihana, kun täällä kokeneemmat listaa hyviä vinkkejä vaatehankinnoista! Mikä on todella arvoitus on vauvan koko. Jos olisin biologinen äiti, voisin jonkinlaista pituuskäyrää arvioida - vaan meille tulee yllätysvauva, eli arpapelillä :)! Luulisin, että ihan pieniä kokoja hankin toiveikkaana vain vähän :) Mulla on neulehaalari valmistumassa, arvelen mahtuvan ensimmäiset talvikuukaudet.
Katjusha rv. 22+5
 
Takaisin
Top