Hankinnat

Meillä tuskin ostaa kukaan muu vauvalle mitään kuin minun äitini ja hänen mies. (Itse siis ostetaan kaikki) Äitini myös neuloo minkä niskaltaan voi (pullistuma ja jos jäkittää kauan, seurauksena karmea huimaus jolloin ei pysy edes pystyssä ja pitkälläänkin kokoaikainen karuselli..). On neulonut jo tumput ja pienet villasukat, villaneuleenkin meinasi vielä ja neuleeseen pikkuiset housut.
Kummit saattavat ostaa jotain pientä yhteislahjana.
 
Minä en pahastu, jos joku haluaa hankkia vauvalle jotakin. On aika luonnollista, että muutkin innostuvat vauvasta ja haluavat huomioida ja antaa lahjoja. Ennen syntymää on aika hankala osoittaa kiinnostusta suoraan vauvalle. Onko teillä isät saaneet päättää, mitä hankitaan ja mitä vauvalle puetaan päälle?

Omilleni olen vauva-aikaan ostellut jotain, mutta esikoinen oli jo 3-vuotias ennen kuin oli ensimmäisen kerran tarve ostaa itse vaatteita.
 
Minäkään en tietenkään pahastu jos jotain halutaan ostaa, kaikki apu on tervetullutta ja ei haittaa, vaikka ois jotain kaks samanlaistakin. :)
Mie oon miehen mielipidettä kyllä kysynyt vauvahankintojen suhteen, vaunuista ym. Ja toki saa pukea päällekin vauvalle mieleisensä vaatteet, jos uskaltaa ees pukea pientä "ettei mee rikki" :D On tuo mies niin isokourainen kaveri et varmaan on alussa hankalaa saada pikkiriikkisiä käsiä ja jalkoja oikeisiin paikkoihin ja tehdä se vielä mahdollisimman hellästi :grin

Taidan ostaa isille avuksi kuvanmukaisen bodyn :wink Voishan tosta olla aluks itellekin apua :hilarious:
 

Liitteet

  • FB_IMG_1460912842278.jpg
    FB_IMG_1460912842278.jpg
    38.7 KB · Katsottu: 61
Muokattu viimeksi:
Minuakaan ei haittaa lahjat, tykkään itsekin ostella muiden lapsille. Vähän vaan pelottaa kun mun äiti on sellanen shoppaholic joka on jatkuvasti alennusmyynneissä ja kirpparilla ja esim. joululahjoja me saadaan aina ihan älyttömästi ja puolet semmosta mitä ei tarvita. Oon koittanu sille nätisti sanoa että en enää tarvitse enempää pörrösukkia enkä kakkumuotteja..mutta kun on kyseessä ensimmäinen lapsenlapsi niin en uskalla kauheesti jarrutella.

Minä tein kans listan tukkimiehen kirjanpidolla. Ihan vaan paperille ja otin siitä kuvan josta voin shoppaillessa tarkistaa. Aika vähillä vaatteilla meinasin pärjätä. Pari kestovaippaa oon ostanu eurolla ja imetystyynyn käytettynä. Isommat ostokset odottaa rakenneultraa.
 
Mä oon aika tarkka siitä mikä miellyttää silmää ja ollaankin sovittu mun äitin kanssa että jos(ja kun :D) hän haluaa vauvalle jotain ostaa niin mä tuun mukaan valitsemaan. Sukulaisilta ollaan saatu käytettyjä mutta siistejä vauvan vaatteita ja lakanoita jotka ei kaikki ole niin mieluisia mutta tulevat kuitenkin varmasti käyttöön kun meilläkin on ihan vaan opiskelijabudjetti. Eli kiitollinen olen kaikista vauvan tarvikkeista mitä saadaan :)
 
Me hommattiin ensimmäinen juttu tytölle: Brion Primo turvakaukalo ja siihen isofix jalusta. Käytettynä tosi hyvässä kunnossa 70€ :)

Kaikki muut ostetaan uutena :)

20+5
 
Missä vaiheessa olette alkaneet hankkia vauvalle tavaroita? Minulla tällä hetkellä rv 18+0 ja olen pitkään katsellut kaikennäkösiä tavaroita, että mitä hankimme sitten kun on ajankohtaista. Aletaan varmaan tuossa elo-syyskuussa pikkuhiljaa ostelemaan vaikka mieli tekisikin jo aiemmin :D

Vaunut on miulle se kaikkein tärkein mitä olen miettinyt ja pohtinut. Ostaako uutena vai vähän käytettynä.. Toisaalta vaunu/ratas aika on niin lyhyt että säästöö tulisi jos ostais käytettynä, kunhan katsoo että ovat hyväkuntoiset (ei esim hometta ja osat ovat kunnossa ja toimivat)

Turvakaukalo tulee varmaan hankittua uutena ja ehkä jotku pienimmät/halvemmat hankinnat kuten sitteri.

Luulen kyllä, että avustusta tulee isovanhemmilta.
 
Mulla tuli joku "pesänrakennus" into tossa viikko, puoltoista sitten (eli 18+ jotain, viikko ennen ru)... ja hommasin vaunut, matkarattaat, pinnasängyn ja syöttötuolin... Osin tietysti vaikutti se, et kun katselee käytettyjä ni on ostettava, ku sopivat osuu kohdalle... :)
Oon myös käynyt lastentarvike liikkeessä hypistelemässä ja "valitsemassa" kaikenlaista, mut niitä en oo vielä ostanut. Pitäisi vähän jörjestellä kotona, et ne mahtuvat sit "suoraan omille paikoilleen"...

20+1
 
Mä ostin kirppikseltä vauvalle vaatteita rakenneultran jälkeen kun saatiin tietää että meille tulee tyttö. Ja parit lakanat tein ite joskus rv17 paikkeilla mut muuten ei olla hankittu vielä mitään. Jätetään suosiolla isommat ostokset esim pinnis ja vaunut syksymmälle. :)
 
Mie esikoista oottaessa aloin tehä hankintoja pikkuhiljaa rakenneultran jälkeen, en halunnu jättää hankintoja liian lähelle synnytystä ja vähän kerrallaan ettei tuntunu niin kalliilta lapsen tulo :grin Ennen ultraa olin ostanu vaan pari neuraalin väristä vaatetta kun sattu niin kivat löytyy alesta.

Tän toisen kohalla mie oon nt ultran jälkeen antanu itelleni luvan ostaa vauvalle tavaraa jos jotain kivaa tulee vastaan. Muutama vaate on hommattu ja pari lelua. Turvakaukalo ja toinen tripp trapp newborn setillä taitaa olla ainoot vähän isommat hankinnat mitä täytyy tehä kun esikoiselta (1,5v) on vielä kaikki tallessa, hyviä tarjouksia noista oon yrittäny kytätä.
 
Onko kukaan hankkinut sellaista isoa pitkulaista imetystyynyä jonka kanssa voi myös nukkua raskausaikana? Onko toiminut? Täällä yksi uneton pähkäilee miten yöt saisi nukuttua... :arghh:

19+3
 
Olen alkanut harkita vakavasti... Alkaa olla joka aamu selkä niin pirun kipeä, kun kaikki asennot on huonoja...
Tyynyn avulla voisi (ehkä) saada sen kylkiasennon tuetummaksi ja mukavammaksi...
 
Turvakaukalo "telineellä" vai ilman? Meillä tilanne niin että joka toinen viikko 5 lasta (eli 4+vauva kaikilla tuolit) niin mietin et oisko kuitenkin helpompi ilman telinettä kun se telinekin vie sit tilaa autossa, eiks niin? :) ja sit kun ite ajaa niin vauva on kiva olla etupenkillä ja sit kun joku aikiinen mukana niin vauva voi olla vaikka takanakin... onneks tää on isoin ongelma juuri nyt :)
 
Meille tulee kaukalo ilman telinettä. Aijon ostaa kalliimman pään kaukalon, mutta tosiaan ei telakkaa. Iso kaukalo, mihin vauva mahtuu pitkään. Meillä matkustellaan niin vähän autolla, että telakka on meille turha.
 
Vauvatoive, mun käsittääkseni suositellaan, että vauva on aina takapenkillä. Jostain olen näin kuullut, ehkä joku osaa sanoa paremmin. Itse en näistä paljoa tiedä kun ei ole edes ajokorttia, mutta joku turvallisuusriski siinä taisi olla niin ajattelin mainita :)
 
Meillä on telakallinen kaukalo, kahden ekan kanssa vöiden kanssa tuli tarpeeksi näperreltyä. Helpompi pistää kaukalo autoon. Saa tuon kaukalon toki vöilläkin autoon kiinni. Meillä siis on kaikilla lapsilla Maxi-Cosin istuimet ja kaukaloon oli valmiina tuo telakka eli ostettiin ainoastaan uusi kaukalo. Mut ei tuo telakka meillä vie sen enempää tilaa kuin mikään muukaan istuin. Lapset meillä on aina olleet takapenkillä, vaikka meillä on 5-paikkainen auto niin on ns tila-auto eli esim aikuinen on mahtunut taakse kahden lapsen väliin istumaan. Nyt saavat keskenään istua siellä takana ellei jossain vaiheessa vaihdeta 7-paikkaiseen autoon.
 
Juu, tosiaan vauvan suositellaan matkustavan apukuskin takana tai keskipaikalla, jos keskipaikalle saa kaukalon tukevasti.
 
Me ostettiin pelkkä turvakaukalo, se ehkä meille kuitenkin käytännöllisempi. Autolla ei varmaan ihan kauheesti liikuta, ja sit kun liikutaan niin on minulla aikaa köyttää sitä kaukaloa sinne takapenkille kiinni.
Telakka on varmasti kätsy jos liikkuu autolla paljon, ei tarvii aina pelata niiden vöiden kanssa.
Meitä helpottaa vielä se, että minulla on monesti käytössä vanhempieni auto myöskin, johon tulee oma kaukalonsa. Tai jos minä en autoa käytä niin he kuljettavat. Kahta autoa ei viitsi ylimääräisten menojen takia ostaa, kun sitä ei kuitenkaan niin akuutisti keskustassa tarvitse.
 
Etupenkin turvatyyny on vaarallinen selkä menosuuntaan matkustavalle vauvalle... vaikka sen saisi "pois päältä" suositellaan silti takapenkkiä lapselle.

Meille tulee langon telakallinen kaukalo lainaan, ja sitten 6kk kohdalla ostetaan telekallinen istuin, jossa vois sit matkustaa 4vuotiaaksi. Maalla kun asutaan, ni autolla mennään varmasti usein... muuten ei mihinkään pääse.
 
Jos meillä olisi isofix autossa, niin sitten ostaisin varmaan telakan. Mutta oma auton tarve tulee olemaan noin 4-5km/suunta eikä edes joka päivä, joten ostan varmaan max 1,5 tonnin farkun vauvan synnyttyä. Mies ostaa vissiin hiukan kalliimman ja dieselin. Luultavasti oma auto tulee olemaan seisonnassa osan vuotta, kun tuossa on niin hyvät pyörätiet enkä tykkää ylimääräisistä kuluista arjessa. Mieluummin arjessa joustovaraa, kun oma kunto riittää vallan mainiosti liikkumaan noin lyhyet matkat omin voimin :) .
 
Takaisin
Top