Hankinnat

Meillä on siis ne Crescentin rattaat ja täytyy kyllä sanoa, että ruotsalaiset on osannut ajatella pohjoismaisia olosuhteita hyvin rattaita suunnitellessa. Hassuja pieniä yksityiskohtia jotka osoittautui tosi hyviksi. Mm irrallinen pehmuste jonka toinen puoli on pienelle vauvalla pehmeä ihoa vastaan vaunukoppaan ja toinen puoli taas likaa hylkivä isommalle rataskäyttöön. Ja tietty konepesun kestävä tuo. Ja monta muuta pikkujuttua. Toki meidän värivalinta (hiekka) on ollut huippu lian suhteen :D
 
Meiltä puuttuu vain turvakaukalo, kaikki muut on esikoisen jäljiltä. Etenkin jos vauva on poika, ei mun tarvitse ostaa yhtään mitään, mutta jos tyttö niin voi olla että vähän vaatetta tulee ostettua :wink
AI niin ja tietenkin tuttipullo, tutit, vaipat yms pikkutilpehöörit...
 
Meidän hankittava myös tuplat: surffaamisen jälkeen päädyin emmaljungan double vikingeihin - mielellään vielä se 735 malli niistä. Esikoisen brion yhdistelmät pitäs myydä alta pois. Harmittaa sinänsä kun ne ostettiin uutena ja ollut käytössä vasta viime syksystä. Koliikkikeinu ehdittiin myydä jo ennen kun plussattiin eli se tai tärinällä oleva sitteri pitäs ostaa kanssa. Oli ihan ehdoton masuvaivoihin! Muuten meillä on kaikki esikoisen jäljiltä valmiina.
 
Esikoinen meille tulossa niin pitää hankkia lähestulkoon kaikki tärkeet tavarat jne.
 
Sama juttu, esikoinen tulossa ja kaikki pitää hankkia. Kumpa jostain löytyisi kattava lista mitä kaikkea vastasyntynyt tarvitsee, olisi just hyvä tällaselle ummikolle :wink

Mietin myös että kun tavaraa alkaisi ostamaan nyt pikkuhiljaa, ei se rahallisestikaan rasittaisi yhtä tai kahta kuukautta liikaa. Vielä en kuitenkaan uskalla rueta shoppailemaan mitään, tänään 14+5. Varmaan rakenneultran jälkeen ostellaan sitten.
 
täällä foorumilla on tällainen ketju olemassa jota kannattaa lukasta läpi kun tekee ensiostoksia hankitojen suhteen: http://forum.vau.fi/threads/avuttomien-ensiodottajien-tyhmien-kysymysten-palsta.1452251/#post-457159

Jokaisella äidillä on lista tarpeellisista ja tarpeettomista asioista, ja ne vaihtelee hurjasti.

tässä lyhyt lista:
1. turvakaukalo jos on auto käytettävissä ja aikoo muksua turvallisesti kuljettaa
2. rattaat
3. nukkumapaikka: perhepeti, keinu, kehto, pinnasänky, vanhempien välliin pesä, äippäpakkauksen laatikko ja nukkumapaikasta riippuen tarviiko sitten pinnasängyn pehmustetta, lakanoita, peiton yms.
4. vaippoja, pumpulipuikkoja (turvamallisia), vanulappuja, kosteuspyyhkeitä
5. harsoja, kylpypyyhe, pikkupyyhkeitä pyllynpesua varten (käy mitkä tahansa kotona olevat)
6. vaatteita 5-7kpl (body, housu, yöasu) kannttaa ostaa muutama myös kokoa 50cm + keliin sopivia haalareita, tumppuja, villasukkia, myssyjä
7. punkka kylpyä varten (lavuaari käy myös jos on tilava tai suihkussakin vauvan voi kylvettää)
8. hoitolaukku (käy mikä tahansa kotona oleva laukku)
9. kynsisakset, kylpymittari, hiusharja/kampa (tulee äippäpakkauksessa jos sen ottaa)
10. sitteri, tarvittaessa koliikkikeinu
11. 1-2 tuttipulloa ja 1pkt tutteja varalta jos tarvii niitä + pari purkkia korviketta (mies voi myös ostaa synnytyksen jälkeen jos tarvitaan näitä)
12. jos runsas maidontuotanto kannattaa miettiä rintapumpun ostamista ja maidon pakastamista/luovuttamista
13. syöttötuoli sitten kun vauva alkaa syömään kiinteitä
14. hoitopöytä tai hoitoalusta, vaipan voi vaihtaa myös sohvalla, lattialla, sängyllä
 
Mul on harkinnassa toi koliikkikeinu, mut se hankitaa vast sitte jos sitä tarvitaa. Esikolla oltais tarvittu, ois auttanu tosi paljon. Nuoremmalle se meillä oli lainassa, ja neiti oli siinä ehkä neljä kertaa. Nyt ei voida lainaa sitä saada, ku se tulee olemaan käytössä omistajallaan silloin ku meiän muksu syntyy.
 
Mä haluaisin sellaisen katosta roikkuvan kehdon. Virittäisin sen niin, että sillä olisi paikka meidän makuuhuoneessa ja alakerrassa että voisi siirtää sit tarpeen mukaan. Pitäis vaan löytää sellainen ;)
 
Meillä esikoinen lähes asui koliikkikeinussa ekat 4kk :D. Pinnasänkyä/kehtoa yms en ajatellut ostaa vauvalle ollenkaan kun perhepeti on ollut meillä niin helppo. Vauva saa oman sängyn sitten kun yöimetykset alkaa olemaan jotenkin järkevän harvassa. Esikoinen muutti omaan sänkyynsä (sänky meidän makkarissa) 5kk ikäisenä. Ennen sitä sänky oli turha ;)
 
Meillä kans alkuun perhepeti. Esikko siirty 5,5kk iässä pinasänkyyn kun imetys loppu. Nuorempi siirty varmaa vähän myöhemmin (en muista), lähinnä siks kun oli ja on edelleen niin levoton nukkuja, että pelkäsin vielä tippuvan mun vierestä. Nuorempi vei muutenki niin paljo tilaa sängystä, et mies ei mahtunu nukkumaa siel meiän kanssa. Alusta asti siis tosi liikkuvainen unissaan. Nuorempaa imetin vuoden ja pari viikkoa päälle.
 
Me ollaan perhepedissä edelleen, poika nyt 3v! Sillon kyllä sänky tuossa vieressä mutta aina se samaan sänkyyn kömpii. Ei hajuakaan miten saadaan toimimaan vauvan tultua.. Luulen että esikoinen nukkuu hetken miehen kanssa ja minä vauvan kanssa olkkariin ja pikkuhiljaa sitten samaan sänkyyn niin että esikoinen omaan sänkyyn (ihan kiinni meidän sängyssä), mies viereen, sitten minä ja vauva... Mä suosin perhepetiä niin pitkään kuin lapsi haluaa :)
 
Meillä lapset on nukkuneet pinniksessä yönsä ko sekä minä että mies ollaan niin levottomia nukkujia että pelättiin sitä et vauva jää jommankumman alle, pinnis on tosin ollu tosi lähellä meidän sänkyä. Tokihan lapset sitten on välillä vieressäkin nukkuneet kun on huonoja öitä ollut niin on helpompi ollu ottaa viereen ja torkkua, pojat nukkuu nykyään omassa huoneessan mut aina jompikumpi kömpii viereen yöllä. Meillä on tässä vuosien varrella nukkumapaikat vaihdelleet, on nukuttu yläkerrassa/alakerrassa, nukuttu eri huoneissa ja samassa huoneessa lasten kaa, menty silleen mikä on sillä hetkellä ollu parhain ratkaisu.
 
Katselin tänään vaunuja netistä ja nyt on pää ihan sekaisin. Tonnia en halua vaunuihin sijoittaa, vaikka Emmaljungat ottaisin jos olis liikaa rahaa. Joku 500 e on mun budjetti ja vaunut haluisin hankkia uutena. Haluan sellaiset vaunut joita on talvellakin mielekästä lykkiä, mutta merkkejä ja vaihtoehtoja on liikaa! Joku pikku kehto-sitteriyhdistelmä houkuttaa myös. Mitään hankintoja en ole vauvalle vielä tehnyt, muutaman jutun kyllä saanut.
 
^ kannattaa katella - välillä esim. Brion yhdistelmävaunuja voi saada pehmeällä kantokopalla tuohon 500 euroon
 
Mä ostin Brion Happy-yhdistelmät erillisellä kovalla vaunukopalla yht. 530€ :) Rungon ja istuinosan tilasin Lastenturvalta, vaunukopan Lekmeristä. Molemmissa taitaa olla vielä noita tarjousvaunuja jäljellä. Halusin kanssa uudet vaunut, ja kun näin hyviä kesätarjouksia tuli vastaan, päätin tilata. Nyt vaunut on mun vanhempien luona säilytyksessä, kun meillä ei oikein tässä kaksiossa ole ylimääräistä säilytystilaa.

Mies löysi facebookin paikalliskirppikseltä pyörävaunun, johon lapsen saa kyytiin (tai sitä voi käyttää yhdelle tai kahdelle lapselle). Käytiin se hakemassa muutama päivä sitten. Ajateltiin, että sitä voi käyttää jo nyt tavaroiden kuljettamiseen ja myöhemmin sitten lapsenlin kuljettamiseen, kunhan osaa istua itse.
 
Me ostettiin esikoiselle Brion Happyt kovalla kantokopalla Verkkokaupan jostan mega-alesta viime jouluna 400 eurolla. Oon ollut kyl tosi tyytyväinen, mut nyt ne sit menee myyntiin syksyllä, kun on pakko hommata tuplat.
 
Juu pitää katsella. Nuo brion happyt ovat varmaan yksi vaihtoehto.. pitäis mennä käymääm jossain isomman kaupungin lastentarvikeliikkeessä niin näkis luonnossa eri vaunuja.:rolleyes:
 
Meillä oli esikoisella ekoina vaunuina käytettynä ostetut Emmaljungan City crossit ja en niistä tykännyt kun ne oli niin massiiviset. Halusin silloin vaihtaa Brioon. Mut nyt tuplia katellessa oon päätynyt Emmaljungan double vikingeihin kun ovat niin kapeat ja istuimet/vaunukoppa saa vierekkäin. Mies tosin määräsi että ne ostetaan käytettynä :D pitänee alkaa selailemaan pikkuhiljaa myynti-ilmoituksia.
 
Takaisin
Top