Hankinnat

Varmaan taas näitä minun tyhmiä kysymyksiäni, mutta koettakaa kestää. Kuinka monia bodyjä, potkareita jne. kannattaa olla valmiiksi?
Meillä on noita 50cm vaatteita nyt 2kpl bodyjä, potkarit, ja kahdet puolipotkarit. Määrä tuntuu minusta tosi vähäiseltä, mutta monet on vakuutelleet ettei tuon kokoisia vaatteita edes oikeastaan tarvitse. 56cm vaatteita (ja isompia)onkin sitten reilusti. Pärjätäänköhän me näillä, vai kannattaiskohan mun suosiolla ostella lisää noita ihan pieniä vaatteita? :D

Sent from my GT-I9295 using Vau Foorumi mobile app
 
Kharou; Kokemusta ei ole kuin vierestä katsottuna, esikoista odotan minäkin.
Useimmat vauvat käyttää myös kokoa 50, tosin se käyttöaika näyttäisi olevan pari viikkoa. Mutta on huomattu, että yhden merkin 50 vastaa toisen 56. Tai jopa niin, että yhden merkin 56 ja toisen merkin 68 oli tismalleen samankokoisia. Nyt just pyykkään kummitytölle 74 koon vaatteita, ikää neidillä 4kk, että nopeasti ne vauvat kasvaa vaatteista ulos.

Sanoisin kuitenkin, että 3 bodya, kolme alaosaa, niin pitäisi pärjätä. Kolme siksi että; yksi päällä, yksi pyykissä, yksi puhtaana odottamassa käyttöä... Ja hätätilanteessa sitten laittaa sen 56 kokoisen, vaikka olisi vähän iso.

Minulla meni ehkä tuo ostostelu kummitytölle välillä vähän yli, varsinkin kun aloin itsekin odottaa. Tiesi että on ainakin kaksi käyttäjää, niin uskalsi törsätä kirppareilla. Ja nyt tiedossa vielä kaksi pientä lisää tänä vuonna. Eniten harmittaisi jos ostaisi paljon vaatteita ja jäisi sitten kokonaan käyttämättä.
 
Mä oon miettiny samaa tuon vaatemäärän suhteen. Mulle sanottiin rakenneultrassa, että tyttö on pieni kokoinen. Joten kannattaako niitä pieniä vaatteita olla sitten enempi? Ja kun en oo sen jälkeen saanut minkäänlaista paino tai kokoarviota, niin en nyt oikein tiedä minkä kokoinen vaavi sieltä on tulossa ja minkä kokoisia vaatteita kannattais olla..o_O
 
Mä oon saanut paljon vaatteita ja mulla on varmasti liikaakin pieniä kokoja. Mut mielummin niin päin! En mä aio kuitenkaan pyörittää konetta vaan muutaman vauvan vaatteen takia. Huomasin myös et kovin on eri kokoista vaatetta merkistä ja kulutuksesta riippuen. Toiset on kutistuneet käytön ja rummutuksen myötä. Äitiyspakkauksen vaatteet muuten tuntui olevan hyvin reilua mitoitusta! Ne on vissiin suomalaista tekoa ja mitoitettu suomalaisille vauvoille.. :)
 
Minäkin huomasin, että äp:n vaatteet oli melko suurta kokoa! No eipä siinä mitään, tuleehan niille käyttöä kuitenkin jossakin vaiheessa :) Ja tuon vaatemäärän suhteen päätin nyt, että parempi liikaa ku liian vähän. Samaa mieltä *diudiu*, tuskin minäkään alan koneessa joka päivä pesemään yhtä vaatekappaletta.. Tänäänhän taitaa sittenkin olla shoppailupäivä :wink
 
Esikoisen kanssa minulla meni moni vaate ohi, kun en ollut jotenkaan huomannut, että voisi jo käyttää jotain tiettyä kokoa, kun vauva kasvoi siinä alussa niin huimaa vauhtia. Aluksi jotenkin liikaakin tuijottelin vaatteen kokomerkintojä, mutta koot vaihtelee tosiaan paljon valmistajan ja vaatteen mallin mukaan. Itse olin saanut paljon vaatteita käytettyinä, joten ne olivat jo valmiiksi kenties hieman pienempiä mitä koko lappu näytti. Itse tykkään pukea lapselle himpun verran löysiä vaatteita, jottein kangas kiristä ja purista, eli vaikka vauva olisikin vielä alle 60cm, otan varmaan käyttöön jo koon 62cm jne. Kaikki nää jutut kyllä oppii kokeilujen kautta.:) Itse en ole juurikaan ostellut koon 50 vaatteita. Esikoisen kanssa tuo koko jäi kokonaan välistä. Jos tämä vauva sattuisi olemaan kovin pienikokoinen, uskon että siihen hätään saamme muutaman vaatteen siten ostettua.
 
komppaan Sinitähteä, samat huomiot tein minäkin esikoisen vauva-aikana. esim. Tutan vaatteet on tosi reiluja, samoin kuin äp:n, joten kokeilemalla selviää mikä on sopiva ja mikä iso/pieni. Tutan ja äp:n vaatteet meni ainaki meidän isolla tytöllä vielä pitkälti vaikka hän oli jo muuten kyseisen vaatteen koon ohittanutkin, esim. se äp:n toppapuku, jota tyttö käytti vielä yli vuoden ikäisenä.
 
Todennäköisesti myös käytettynä saamani "poikien väriset" vaatteet tulevat jäämään vähemmälle käytölle, jos hyllyssä on valittavissa "tyttöjen värisiä".. :rolleyes: Vaikka mä periaatteessa olenkin sitä mieltä, et tytöllä voi käyttää poikavärisiä vaatteita ja toisin päin. Millier: Kannattaa muuten hommata pari sellaista tumpullista bodya. Ne on tosi käteviä ihan alkuun, ettei vauveli pääse raapimaan kasvojaan. Perustumput ei varmaan pysy niin hyvin kädessä.. :)
 
Heräsin täsä ajattelemaan ostoslistaa. Meillä ei ole itkuhälytintä... oiskohan tarpeellinen?
Varmasti vauvaa tulee nukutettua myös ulkona vaunuissa, ellei ole kamala helle.
Tätäkin pitää miettiä etukäteen, kun taitaa olla että joko netistä ti naapurikaupngista käytävä ostamassa.
 
Vaippapaketeissa on juu kilomäärät ja numerot alkaen ykkösestä, jotka siis on pienimpiä. Jossain merkkivaipoissa jopa newborn-merkintä. Ei niitä ihan hirveää määrä kai tarvi hamstrata, ovat niin pieniä et paketissa joku 40-60 kpl. Ja aina voi lähettää jonkun ostamaan lisää :)

Itkuhälyttimen tarpeellisuus vähän riippuu. Jos voi nukuttaa vauvaa ikkunan alla/parvekkeella ni en usko et tarvii, mut jos ei ole näköyhteyttä vaunuihin ni joko ravattava katsomas tai ostettava itkuhälytin.
 
Mä oon kanssa miettiny tota itkuhälytintä siltä varalta, että vauva nukkuu joko yläkerrassa tai ulkona kun ite puuhastelee muualla. Tosin kyllä sitä nyt jotain ikkunaa/ovea pitäis auki jos vauva koisii siinä ulkopuolella, et en ehkä ainakaan vielä oo ostamassa. Lisäks insinöörimieheni innostu heti, että hänhän vois sellasen rakennella... Siinä taas sellanen parin vuoden projekti. En malta odottaa :rolleyes:
 
Mulla on itkarit ehdottomasti hankintalistalla! Ne on kätevät, jos vaikka vauva nukkuu yläkerrassa ja ite oot alhaalla. Tai sit voi puuhata pihassa huoletta, eikä tarvii koko ajan kurkkia heräskö se nyt.. Ja samoin tietty kun se nukkuu päikkyjä vaunuissa, niin ei tarvii koko ajan ikkunassa vahtia. Toki ens alkuun pikkunen on varmasti aika lailla mun lähellä, mitä ikinä teenkin.. Mut kyllä niillä pian käyttöä on. :)
 
me ei tarvittu itkuhälytintä, kun tyttö ei nukkunut ulkona, mutta esim. siskoni käyttää sitä, kun hänen vauvansa nukkuu ulkona. vaikuttaa kätevältä peliltä ja herkältäkin, eli kyllä siitä voi olla hyötyäkin. itse en ole ratkaissut, hankitaanko. katellaan nyt millainen vauva tämä tulee olemaan :)
 
Meillä oli itkuhälytin esikoisen kanssa kovassa käytössä. Sitä käytettiin myös kyläillessä päiväuniaikaan ihan taaperoikään saakka. Laitoin lapsen kyläpaikassa joko ulos tai kodin rauhalliseen osaan itkuhälyttimen kanssa nukkumaan, niin pystyin huoletta keskittyä seurusteluun, eikä tarvinnut koko ajan kuullostella ja käydä kurkkimassa. Meillä on myöskin kaksikerroksinen koti, joten siinäkin mielessä uskon, että tulee tälläkin erää aktiiviseen käyttöön Voi iltasella katsella telkkaria rauhassa.
 
Komppaan Sinitähteä.
Meillä sattu oleen itkuhälytin valmiina kun ostettiin se joskus koiraa varten joka yhtäkkiä rupes uliseen kotona kun oli yksin. Mies puuhaili aina autotallissa kaikkee (kun minä olin iltavuorossa) ja piti hälyttimen mukana kuullakseen millon se koiran itku alko. Nyt se on ollut kovassa käytössä esikoisella. Just kyläillessä ja esim. mökillä kun hengataan iltasin ulkona niin on ollut vielä nytkin kätevä ja vauva-aikana tosiaan ulkona nukutin paljon, niin ei tarvinnut kokoajan käydä vahtaamassa. Meillä on kämppä yhessä kerroksessa, mutta neliöitä on kuitenkin118, joten välimatkaa on olohuoneesta (jossa ollaan aina iltasin) tytön huoneeseen. Ei olla nyt vähään aikaan enää kotona käytetty sitä mutta keväällä vielä oli aina päällä kun tyttö oli nukkumassa.
 
Lisäsin ostoslistaan tornimallisen pyykinkuivaustelineen niin mahtuu pesemään pyykkiä. Vielä on hankkimatta hoitoalusta pesukoneen päälle, pari tuttipulloa ja säilytyskoreja vauvan pientavaroille. Hyvä varmaan tässä vaiheessa hommata ennen kuin sitä pientä tavaraa on levällää pitkin pöytiä ja kaappeja.
 
Mä en ole ostanu kun yhen paketin vappoja kokoa 1, kun ne ei kuulema mee kauaa. Ja sit kokoa 2 on isompi paketti. Ja mä en tiedä et uskallanko mä nukuttaa ulkona vauvaa... jotenkin mua ahdistaa kun meillä oli tässä viime vuonna yks sairas tapaus joka "vainosi" meitä ja en saa asialta mielen rauhaa vaikka asiasta on ilmoitettu jne ja ihmistä ei ole näillä hoodeilla näkynyt, mut vähän karmit ajatus et jos se vie vaikka vaunut ja vauvan! Hyi!! Tappasin kyllä sen jos niin kävis. En haluu ees ajatella. :(

Sent from my GT-I9506 using Vau Foorumi mobile app
 
Mä oon miettiny tuota ulkona nukuttamista. Ja tulipa mieleen, että onko ne vauvat kuin herkkäunisia? Me asutaan siis rivitalossa ja toisinaan tuo takapiha saattaa olla melko äänekäs.. Että tohtiiko sitä vauvaa silloin siellä ees nukuttaa :eek: Itekin monesti herää päikkäreiltä naapurin lasten leikkiin..
 
^ sama juttu täälläkin, riittää teini-ikäisiä sekä vanhempaakin sakkia jotka osaa ääntä pitää..
Ja se naapurin tupakoiminen varmaan viimeistään estää ulkona nukuttamisen..

Sent from my Nexus 4 using Vau Foorumi mobile app
 
Takaisin
Top