Hankinnat

Mun ajatusmaailma eroaa nyt jälleen kerran (kunnon vastarannan kiiski :grin) ainakin vielä tällähetkellä siis teidän mietinnöistä. Mä en nimittäin koe tarpeelliseksi hankkia imetysliivejä tai paitoja..Mut olenhan hankkinut tähänki asti sellaista jota en aikonut ostaa :grin Jotenkin koen sen imetyksen kuitenkin niin henk.koht. jutuksi, etten aio missän yleisissä tiloissa tms. imettää (mikäli se onnistuu) jolloin on ihan sama kuinka joudun nykertelemään liivien/paitojen kanssa. Tosin olen aina ollut niin mukavuuden haluinen, että en kyllä mitään vaikeasti ujutettavia tiukkoja paitoja muutenkaan ole harrastellut, joten senkään puolesta ole kokenut sitä ongelmaksi. Mutta kuten sanottua, voi olla et mieli muuttuu kun alan väkertelemään rintaliivien ja paitojen parissa :p
 
Mun äiti roudas mulle imetyspaitoja jo monta kuukautta sitten, kun kielsin sitä hankkimasta enempää vauvan vaatteita siinä vaiheessa :grin. Saa nähdä miten käytännöllisiä ne sitten on, kyllä ne ihan käteviltä vaikuti...liivejä en oo vielä miettinyt, mun yks kaveri neuvo että kannattaisi vasta synnytyksen jälkeen ostaa, kun maito on kunnolla noussut? Ettei tuu liian isot...
 
Löysin Espoon Sellosta imetysliivejä, mitkä ei mee pahemmin kuppikoon mukaan, enemmänkin rinnanympäryksen. Tuntuu ainakin tosi mukavilta päällä ja antaa kivasti myös myöden jos rinnat turpoo enemmän tai vähemmän siinä vaiheessa kun maito alkaa erittyy. Eikä ollu ees kovin kalliit. :) Helppo ottaa mukaan sitten jo synnärille!
 
Ekalla kotikäynnillä neuvolatäti tuo D-vitamiini tippapurkin kotiin. Näin ainakin meillä ja luulis että koko Suomessa sama käytäntö, koska D-vitamiini tipat niin tärkeitä, mutta en tosiaan tiedä onko näin, että joka paikas saa :)
 
Täällä päin ei kyllä todellakaan moisesta ole edes aihetta haaveilla :grin
..Siis että kotiin tuotais jotain ja vieläpä neuvolan toimesta!Hyvä jos ehtivät käymään sen kotikäynnin :p
 
Täällä (Lahes) saa kuulemma ekassa vauvelineuvolassa. Siitä ei oo tietoa, että pääsevätkö kotikäynnille, mutta tavoite on, että itse menee neuvolaan. Tarpeen vaatiessa (esim on itse kipeä eikä pääse autolla tms) kotikäynnit mahdollisia.

Mulla on 2 imetystoppia, 1 pitkähihainen imetyspaita ja yhet imetysliivit. Paidat löysin halvalle kirpparilta ja oli ihan uutta vastaavassa kunnossa. Jos niillä vaikka pärjäis! Eilen löydettiin iiihana lelukaari leikkimaton päälle, kun meillä siis matto ostettiin erikseen. Muutamaan koukkuun tarvii ostaa leluja, mut muuten aivan bueno! Sitten löydettiin pinnikseen soittorasiakisu, ja esim vaunuihin sellainen lelu roikkumaan siihen kuomuun, joka myös soittaa sellaisen pienen sävelmän kun sitä painaa. Sit muitakin leluja.. Hii :) Viel vannaa ja kuumemittarii ja ne lasiset tuttipullot! Ja kai sitä jotain pikkusälää viel tarvii.. Mut se on aika jännä, kun EU suosittelee, että vauveleille käytettäisiin ainoostaan lasisia tuttipulloja ni miksei niitä saa ees cittarista?? Onko prismassa? Mä en koskaan käy, ni en tiiä. Se yks nettikauppa mistä linkitinkin jonnekin tänne, on ainoa, mistä on löytänyt kohtuullisen hintaisia lasipulloja.. Kummallista.
 
Mulla oli esikoiselta muutamat sellaiset imetysliivit, jotka olivat vähän enemmän toppi-mallia. Hyvät siinä, että ei juuri ollut niin kuppikokosidonnainen. Niiden ongelma oli kuitenkin se, että liivinsuojat seilasivat ihan omia aikojaan, eivätkä pysyneet yhtään paikoillaan. Varsinkin kestosuojien kanssa oli täysin mahdoton yhdistelmä. Lähes poikkeuksetta suojat löytyivät tissivälistä. :D Siksi ihan kupillinen liivimalli on mielestäni parempi. Imetyspaidat ei ehkä munkaan mielestä ole niin välttämättömiä, imetys onnistuu julkisillakin paikoilla jos on joku huivi/harso heittää rinnan ja vauvan suojaksi. Ilman imetysliivejä imetys on mielestäni hyvinkin epämukavaa. Jos liivi pitää nostaa rinnan päälle, puristaa se ikävästi ja sivuun siirtäminen tekee saman efektin. Mulla on yhdet omat vanhat tosi isot liivit, joita ajattelin käyttää alkuun ja öisin, etteivät purista, mutta liivinsuojat saa kuitenkin pysymään. Sitten parin viikon päästä alkaa nähdä, minkä kokoiset liivit olis sopivat, kun pahin maidonnousuturpeus alkaa tasoittua.
 
Sirriäinen, ainakin Kärkkäisellä oli noita lasisia myynnissä. Jos en ihan väärin muista, niin Prismassakin taisi jokunen olla. :)

Sent from my GT-I9295 using Vau Foorumi mobile app
 
Se varmaan riippuu vähän rintojen mallista ja koosta, että kuinka näppärästi imetys onnistuisi ilman imetysliivejä. Itse koin imetysliivit erittäin hyödyllisinä. Toisinaan kun se nälkä iski esikoisella, ei ollut paljoa aikaa rullailla tissejä esille. Vaikka imetinkin esikoista ihan kiitettävän kauan, en koskaan kokenut sitä mitenkään kovin antoisana ja helppona, en tiedä kuinka takkuiselta se touhu olisi tuntunut ilman hyviä liivejä.

Sirriäinen, olen miettinyt ihan samaa, että missä ne lasipullot oikein ovat. Tai olen minä yksiä ihania nähnyt, mutta ovat kyllä olleet melko hintavia, joten on jäänyt vielä ostamatta.
 
Etsin googlesta ihan lasituttipullo ja löysin ainakin tällasia. En tiedä miten näistä liikkeistä ihan löytyy (ja tietysti mitä liikkeitä milläkin paikkakunnalla on), mutta netistä voi suurimman osa tarvittaessa tilata. Jos näistä on jollekin jotain hyötyä:

http://www.babystyle.fi/index.php/r...good-lasituttipullo-260ml-vaaleansininen.html
http://www.ozbaby.fi/tuote/lasituttipullo-chicco-150-ml/771060040/
http://www.pedihealth.fi/product/list/48/tuttipullot
http://www.apteekkishop.fi/Canpol-karkaistu-lasituttipullo-kuvilla-12-ml
http://www.pikkupiia.fi/tuote/169/640/pikku-piia-lasinen-tuttipullo-125-ml


Itse himoitsisin sitä Lifefactorya, se silikosuoja siinä päällä kuulostaa mun mielestä hyvältä. Mutta kun ne on kyllä ihan hirveän kalliita!
 
Hei kokeneemmat: onko järkeä ostaa pinnasänkyä jossa on keinutoiminto (lukittava sellainen) ? Ajattelin, että keinutoiminnolla saisi muksun paremmin tutimaan jos ähistelee - ei siis tarvitse aina nostaa ja keinuttaa sylissä. Monasti kun käädyt heräilee taas uudestaan kylmässä sängyssä, ensin torkahdettuaan lämpimään syliin :)
 
Hmm.. Ehkä silti ostan noita Canpol lasituttipulloja, kun on sitten Ainun tuttiosien kanssa varmasti sopivia, ni ei tarvi sitten kissojen ja koirien kanssa etsiä sopivia tuttiosia jos vaikka niille hankituille jotain käy. Jos tässä viel jaksaa, koitan päästä jotenkin raahauduttua sinne Kärkkäiselle ihmetteleen, tosin nettikaupassa kattelin jo valikoimaa. Autottomana on vähän työn alla päästä tonne kärkkikselle.. Mut vähän turhauttavaa tilata 2 tuttipulloa nettikaupasta ku postikulut on 6e.. Pakko ku ei muualta saa

Tänää kävin ostaa vannan! Ihan sen perus Muumivannan Robbarista.
 
Mulle on kyl kaikki äidit sanonu että imetysliivit helpottaa elämää, oikeesti. Ja ettää niitä pitää alussa pitää yölläkin tai muuten se maito lentää pitkin poikin! :grin Varmaan jos nousee reilummin maitoo niin voi olla ihan totta että se tihuttaa alkuun sitä koko ajan. Ja alkuunhan se pikkunen imee tissiä melkein koko ajan niin varmana helpompi imetysliivejen kans olla kun tavan liivien, sillä ilman liivejä tuskin pystyy olemaan! Ja et sä voi aina olla tilanteessa missä et tartte imettää. Se puoli vuottakin on pitkä aika turata ilman kunnon liivejä ja paitoja.

Sit toinen juttu minkä minä kuulin tänään ystävältä kellä on jo 3 lasta, että vanna on loppujen lopuksi aika vähä käyttöinen. Enemmänkin siitä on iloa sitten kun lapsi osaa siinä jo itse leikkiä. Kaikista helpoin on suorittaa vauvan pesu (se harva kerta kun pestään) niin omassa sylissä kun käy itse suihkussa. Ja antaa vaavin pyyhkeeseen kapaloituna iskälle kuivattavaksi ja peseytyy itse kunnolla sen jälkeen. Aika pitkälti kuulema "pesut" voi suorittaa kosteuspyyheillä. Mutta tosiaan niin monta kun on äitejä on myös tapoja. :) Olen ainakin itse yrittänyt ajatella etten ihan kaikkea tavaraa hommaisi kun ei tilojakaan ole niin älyttömästi pyöritellä ylimääräistä tavaraa jolle ei ole käyttöä. Eli varmaan helpointa kokeilla pärjääkö ilman jotain ja sitten jos ei pärjää niin patistaa vaikka isin ostoksille jos itse ei pääse.

Paljonhan sitä on tavaraa kaupan hyllyillä, mutta niistäkin varmasti puolet on turhaa! Tietysti toiset eivät ole esimerkiksi niin vaivaa näkeviä kuin toiset ja jollekin joku asia on tärkeämpi kuin toiselle. Eiköhän ne ajan mittaan kasva ne tarpeet kun sitten huomaa että joku asia voisi olla helpomminkin tehtävissä tms. Loppujen lopuksi vauvahan pärjää aika vähällä tavaramäärällä. :)
 
Missä vaiheessa raskautta ootte ruvenneet ostaa isompia hankintoja, vaunut, turvakaukalo, sänky yms?


Sent from my iPad using Vau Foorumi
 
aiansi89, Meillä on vaunut odottamassa kaupassa hakua, pinnasänky ostettiin viime viikolla ja turvakaukalo vielä ostamatta ja paljon paljon muuta pientä.... :)
 
Mä kun oon ostanut about kaiken tarvittavan kirppiksiltä, oon ostanut kaikki isot jo. Aina kun on tullut hyväkuntoinen ja halpa rompe vastaan, oon ostanut heti. Hoitopöytä/hylly tuli ostettua ihan tyyliin tammikuussa kun oli niin helmi vastassa. Vaunut kans ihan joskus keskitalvella, 50e tooosi hyväkuntoiset vaunut, joita netissä myydään käytettynä 150-200e.. Olis varmasti vieläkin kaikki isot hankkimatta, jos uutena ostais. Mut mielummin oon säästänyt rahaa kun ostellut uutta. Muutama tonni säästössä, pystyy sitten olee pidempään kotona. Mies kun työtön, niin ei hoitovapaa ole kiva ajatus, kun päävastuu rahantulosta on mulla. Mut ei tässä keväällä enää oo tullu isoja juttuja ostettua, kun on pikkuhiljaa hommannut talven aikana.
 
Sama täällä, kaikki isommat hankinnat on ostettu aikoja sitten :) Ja mitään en oo tainnu uutena ostaa.. Joskus helmikuussa ostin kaukalon ja siitä sitten pikkuhiljaa loput.. Torin ja fb:n kirppareiden kautta lähes kaikki hankittu. Enää puuttuu muutama pikku juttu (vaipat yms..) mutta muuten ollaan jo aika hyvin valmiina vauvan tuloon :wink
 
Meilläkin on kaikki hankinnat tehty ja valmiina odottamaan pojun tuloo. Hoitopöydän kokosin heti maanantaina mammaloman alkajaisiks ja täytyn sen jo heti kaikilla vaipoilla sun muilla tarvikkeilla. Nyt tulikin sitten pula siitä mitä teen loppu mammiksen ku kaikki on valmiina. :D
 
meillä iso osa tavaroista on tytön jäljiltä, tilattiin tosin pitkän harkinnan jälkeen tuplarattaat, joihin käy vaunukoppa nykyisistä lainassaolevista rattaista. puuttuu enää amme, patja pinnasänkyyn ja sitteri. vaatteita olen saanut siskolta ja kun on vielä jotain pojallekin sopivia tytön vauva-ajan vaatteita. vaippoja tms. ei olla vielä ostettu, ne ehtii kyllä, samoin tutteja ja tuttipulloja. tytöllä on vielä vaipat käytössä ainaki nukkuessa ja pitemmillä reissuilla, joten sinkkivoidetta on, samoin perusvoidetta. harsojakin on ja liinavaatteita.
 
Takaisin
Top