mun mielestä kannattaa aika minimissä pitää sairaalakassin kamppeet. itselläni oli ihan liikaa tavaraa, mut toisaalta en tiennyt yhtään kuin kauan olen siellä. mulla oli mukana itselleni ja vauvalle kotiintulokamppeet (imetysliivejä, alushousut, mammahousut, imetyspaita), yösiteitä (jälkivuotoa varten, tosin sairaalasta saa paksuja siteitä, jotka saattaa pitää vuotoa paremmin), hygieniatarpeina deodorantti, hammaspesutarpeet (mulla oli itsellä sähkö mukana, pyysin miestä tuomaan, kun ikenet ei kestä pitemmän päälle käsikäyttöistä), hiusharja. sairaalassa on pesuaineita, joten ne ei ole pakollisia, mutta hoitoaine voi olla hiuksille hyvä, jos nyt pitää sitä tarpeellisena. jotkut kuljettaa kai meikitki mukana, mulla ei ollut, koska se ei ole naisen hehkein hetki, kun tissit vuotaa, jos maito on noussut, pitää opetella pienen rytmiin ja muutenkin sitä tulee käytettyä sairaalanvaatteita.
välttämättä ei tarvii olla omia tuttipulloja, sairaalassa on niitäkin, jos niitä nyt sattuu tarvimaan. vauvalle voi ottaa tutinkin, tosin me saatiin sairaalasta, kun tyttö oli kolme päivää eri osastolla. miehelle kannattaa ottaa jotai säilyvää evästä synnytyksen ajaksi, Naikkarilta saatiin nimittäin vasta aamupala synnytyksen jälkeen ja sitä ennen mies ei saanut edes mehua. omaksi viihdykkeeksi kirja tai lehti voi olla hyvä. aattelin kyl itse ottaa neulostyönkin mukaan, varmaan joutoaikaakin tulee.
meillä mies ei jää sairaalaan sillai, että otettais perhehuone. ei vaan perhetilanne salli sellasta, kun jonkun pitää hoitaa lapset ja koira. mies tulee vierailuaikojen puitteissa ja varmaan lapsetkin sen mukaan, mitä pystyy. mies voi tuoda tarpeelliseksi havaittuja asioita, niin se meillä meni viimeksikin. ja mies siis voi tuoda turvakaukalon ja ulkovaatteet, kun oikeasti pääsee kotiin.