Hankinnat

Mä olen kans ostellut juttuja pikkuhiljaa sitä mukaan kun on sopivia tullut vastaan. Hyvin on löytynyt kirppiksiltä ja kevereilta. Mitään en ole tainnut ostaa uutena ja esim hoitopöydällä pehmusteen tein ihan itse eilen kotoa löytyvistä kankaista ja vanuista :) Mä olin ihan yllättynyt miten edullisesti sain haalittua kaikki kasaan, olin budjetoinut yli puolet enemmän hankintoihin. Niinpä käytinkin "ylijäämän" itseeni ja ostin kauan haaveilemani riippumaton telineineen takaterassille katoksen alle hyttysverkon suojiin. Tosin loppupeleissä mun matto maksoi enemmän kuin kaikki pojan kamat yhteensä... Mutta nyt on sitten hyvä paikka tuskailla heinäkuun helteitä kun niitä on nyt alettu lupailla... On siellä jo nyt ollut hyvä loikoilla päikkäreillä töiden jälkeen peittojen välissä :)
 
Mä olen järkyttynyt minkälaiseen kilpavarustelun syövereihin oonkaan itteni saanut. Kamaa on kasaantunut vauvan huone pullolleen :S Oon onneksi lohduttanut itteäni sillä, että 90% kaikista kamoista on ostettu käytettynä ja tulen ne myös laittamaan eteenpäin. Kaikki vaatteet on saatu (yhtäkään vaatetta en ole itse ostanut). Rytkyjä kun tuntuu tulvivan ovista ja ikkunoista. Minityyppi ei ikinä tuu kerkee käyttämään kaikkia ennen kun jo kasvaa nopeasti aina vaatekoosta seuraavaan :D Mun selkeä "erikoisala" ja heikkous on nimen omaa tarvikkeet ja oonkin antanut itelleni porttarin jo lähimpään vauvan tarvikeliikkeeseen :P Kun keksin yhen jutun oon jo löytänyt toisen, joka on siis tietenkin absoluuttinen must to have! No, tänään roudasin himaan käytettynä ostamani matkarattaat, jotka siis toimivat yhdessä myös olemassa olevan turvakaukalomme kanssa. Mulla on siis jo kahet yhdistelmävaunut ja nyt vielä tää viimisen Travel System -ratkaisu, tsiisus.... Lupasin nyt miehelle, että nää oli nyt ihan vikat jutut mitä kannan himaan ennen vauvan tuloa :D EI olis kyllä uskonut, että tähän on tultu. Alku- ja keskiraskaus meni tosi vainoharhasissa ja pelonsekasissa tunnelmissa ja jotenkin välttelin kaikkea aiheeseen liittyvää. Sitten kun lopulta muutama viikko sitten annoin luvan itselleni noutaa serkultani ostamani vauvakamat ja vaunut, sekosin täydellisesti ja loppua ei ole näkynyt paitsi toivottavasti nyt ;) Pakko yrittää hillitä itteeni ja saahan näitä hankittua sitä mukaa kun tulee tarve.
 
Meillä alkaa olee kaikki vaatteet ja tavarat kasassa! Nyt on vaan kova pesu- ja järjestelyoperaatio vielä meneillään.. Pitäis myös löytää kaikille tavaroille vielä paikat, kun ne on tähän mennessä olleet sullottuina kaappeihin. Tilaahan meillä ei ole juurikaan ylimääräistä niin asunnossa kuin kaapeissakaan.. Aikamoinen homma onkin ollut noissa vaatteiden ja lakanoiden ym. pesussa. Vaatetta on mekin paljon saatu ja aikalailla ylitarjontaa niistä on..
Nyt kun vaatteet on saatu pestyä, niin pitäis alkaa pakkaamaan sairaalakassia itselle ja vauvalle. :love7 Kohta vois myös kiinnittää telakan autoon ja ottaa istuimen pois pahveista, et sais siitä hieman tuuleteltua tehdashajuja pois ennen käyttöönottoa. Vaunut me löydettiin käytettyinä ja vielä pitäis niidenkin kankaat saada pestyä. Jos vauva syntyis vaik pari viikkoa etuajassa, niin siihen olis vaan pari viikkoa aikaa.. Et ei kai tässä yhtään liian ajoissa olla. :) Onneksi nyt mammalomalla on aikaa järkkäillä, vaikka nämä ekat päivät onkin pitäny aikamoista kiirettä joka suuntaan..
 
Tosta sairaalakassista puheenollen, ootteko miettiny mitä kaikkea sinne pakkaatte mukaan? Ja miten uudelleen synnyttäjät, mitä koitti silloin synnärillä oikeasti hyödylliseksi ja mitä vähemmän hyödylliseksi? Aloin eilen jo pakkaamaan omaa kassia, mut tuntuu et siellä on enemmän varmaa turhaa tavaraa kun hyödyllistä. :D
 
mun mielestä kannattaa aika minimissä pitää sairaalakassin kamppeet. itselläni oli ihan liikaa tavaraa, mut toisaalta en tiennyt yhtään kuin kauan olen siellä. mulla oli mukana itselleni ja vauvalle kotiintulokamppeet (imetysliivejä, alushousut, mammahousut, imetyspaita), yösiteitä (jälkivuotoa varten, tosin sairaalasta saa paksuja siteitä, jotka saattaa pitää vuotoa paremmin), hygieniatarpeina deodorantti, hammaspesutarpeet (mulla oli itsellä sähkö mukana, pyysin miestä tuomaan, kun ikenet ei kestä pitemmän päälle käsikäyttöistä), hiusharja. sairaalassa on pesuaineita, joten ne ei ole pakollisia, mutta hoitoaine voi olla hiuksille hyvä, jos nyt pitää sitä tarpeellisena. jotkut kuljettaa kai meikitki mukana, mulla ei ollut, koska se ei ole naisen hehkein hetki, kun tissit vuotaa, jos maito on noussut, pitää opetella pienen rytmiin ja muutenkin sitä tulee käytettyä sairaalanvaatteita.

välttämättä ei tarvii olla omia tuttipulloja, sairaalassa on niitäkin, jos niitä nyt sattuu tarvimaan. vauvalle voi ottaa tutinkin, tosin me saatiin sairaalasta, kun tyttö oli kolme päivää eri osastolla. miehelle kannattaa ottaa jotai säilyvää evästä synnytyksen ajaksi, Naikkarilta saatiin nimittäin vasta aamupala synnytyksen jälkeen ja sitä ennen mies ei saanut edes mehua. omaksi viihdykkeeksi kirja tai lehti voi olla hyvä. aattelin kyl itse ottaa neulostyönkin mukaan, varmaan joutoaikaakin tulee.

meillä mies ei jää sairaalaan sillai, että otettais perhehuone. ei vaan perhetilanne salli sellasta, kun jonkun pitää hoitaa lapset ja koira. mies tulee vierailuaikojen puitteissa ja varmaan lapsetkin sen mukaan, mitä pystyy. mies voi tuoda tarpeelliseksi havaittuja asioita, niin se meillä meni viimeksikin. ja mies siis voi tuoda turvakaukalon ja ulkovaatteet, kun oikeasti pääsee kotiin.
 
Mua ahdistaa ihan kauheesti ajatus siitä et siellä sairaalassa joutuu olee pidempään.... mä inhoon sairaaloita! Ja vielä jos ei oo mahdollisuutta perhehuoneeseen et vois sit olla oikeesti rauhassa oman perheen kanssa. Ja muutenkin ajatus siitä että on jossain sairaalassa yksin muksun kans.. En haluu. :sad001
Ja oikeesti jos sais olla kotona synnytyksen jälkeen niin varmaan paraniskin nopeemmin. En yhtään ihmettele jos noi rikkaat/ kuninkaalliset hommaa joitain hotellihuoneistoja tms. missä olla sen jälkeen kun vauva syntyy. Ja sit ku mun kaveri sano et siellä huoneessa on useempi äiti kerrallaan missä ollaan ja eletään ne synnytyksen jälkeiset päivät, siis jos ei saa sitä perhehuonetta.
 
Mulla on ihan karsee sairaalakammo ja vihaan sairaalassa kökkimistä. Nuorempana polvivamman takia Jorvissa liian pitkään aikaa viettäneenä ei kyllä lämmitä yhtään ajatus yhteishuoneesta jne. Oliko se Tampereella, kun keksitty se potilashotelli? Sielläkin taitaa kyllä olla tuurista kiinni onko tilaa? Potilashotla ajatusta pitäs ehdottomasti edistää myös täällä Helsingissäkin. Perhehuoneita kun ei ole riittävästi halukkaille ja jää tuuripeliksi, josko semmoseen pääsee. Lohdutan itseäni kyllä sillä, että kyllä se muutama päivä menee missä vaan kunhan suhteellisen nopsaan vaan pääsis sitten myös kotiutumaan:)
 
Emildes, Kyllähän sitä nyt muutaman päivän kestää, mutta jos joutuu viikonkin olemaan huonolla tuurilla niin ei paljoo innosta ajatus... :sad001
 
joo ei se hauskaa ole sairaalassa makaaminen, mehän tosiaan oltiin viikko tytön kanssa silloin kun hänet sain synnytettyä. kyllähän aika vauvan kans menee, mut sit jos käy niinku meille, että ollaan eri osastoilla nii se se vasta tuskaa on. ennen synnytystä mun pisin sairaalareissu kesti neljä päivää, kun jouduin endon aiheuttaman tulehduksen vuoksi makaamaan Naikkarilla. ei oo kivaa, kun päivän kohokohta on vierailuaika ja sillonki kaikki käy vaan ihan nopeasti ja menee pois. onneksi synnyttäneiden osastolla on ihan reilut vierailuajat isille ja sisaruksille, joten kuitenki suurimman osan päivästä oli munki mies mun ja tytön kanssa ku me oltiin osastolla.
 
Mekin oltiin viikko esikoisen kanssa Naistenklinikalla. Tyttö oli vastasyntyneiden osastolla ti-ke yöstä su iltapäivään kunnes pääsi mun kanssa samaan huoneeseen. Päästiin sillon vuorokaudeks tyhjään huoneeseen ja se oli tosi kiva. Se olikin vaan 2 hengen huone ja päästiin sit tiistaina molemmat kotiin.
 
Emildes mun lukeman lehtijutun perusteella Tampereella kaikki halukkaat on päässyt potilashotelliin, lähinnä lääketieteellisillä perusteilla oli evätty. Se olis kyllä hienoa, meidän pikkusairaalssa vain yksi perhehuone, joten ihan tuurista kiinni saako sen vai ei.

Hankintoihin on mennyt nyt suunnilleen 300, siitä valtaosa turvaistuimeen ja telakkaan, jotka ostettiin uutena. Ois saatu kaverilta käytettynä, mutta niiden poitsu ei ennättänyt kasvaa omastaan ulos. Yhdistelmät rahoitti mun äiti uutena, joten sitä en hankinnaksi laske, vaan lahjaksi. Mitään isoja ei ole ostettu ennen kuin toukokuussa, ois jätetty kesäkuulle, mutta kun piti naapurikaupungissa asioida, niin viikonloput ainoita mahdollisia ja kesäkuussa joka viikonloppu oli juhlia.

Kaikki muu on sitten käytettynä saatuna. Jokusen kympin oon käyttäny vaatteisiin, mut ne kaikki on ollu lahjoja veljentytölle, jotka nyt sitten periytyy meille. Kestoja on tarkoitus ainakin kokeilla, niitä on saatu kolmestakin paikasta isot pinot. Pyykkäämistä riittää vielä, tosin mietinnässä miten noi rojut järjestellään, mun äiti uhkas vielä omalla lomallaan tulla sisustamaan lastenhuonetta, joten kai se maalia pitäs ostaa.

Ostamatta enää vaippoja, rasvaa, vanulappuja, vanupuikkoja, tuttipullo, amme. Imetysliivit. Ja sit imetystyynyyn ois hyvä saada toinen päällinen, jos sattuu pahasti likaantumaan.

Meillä on kiva liivikauppa omassa kylässä, tosin ne sit maksaa noin 70-90 euroa, joten ihan viimetippaan aion ostokset jättää.

Äitiysvaatteisiin on sit hurahtanut enemmän rahaa... joutui ostamaan juhlamekonkin. Niistä enimmät aion äitiysloman alettua myydä pois, osa jäi jo pieneksi.
 
Onpas vaikeeta pakata vauvan kassia.. Onko kotiutuessa kylmä vai hellettä? Onko vauva suuri vai pieni? Mitäs jos se onkin poika? :rolleyes: Piti siis ottaa vähän eri kokoista, väristä ja paksuista vaihtoehtoa mukaan. :grin Myös pari erilaista tuttivaihtoehtoa piti pakata..
 
Muhun ei oikein vielä taho upota toi, että kohta tässä ollaan kantamassa kääröä kotiin. Mies eilen kanssa sano, että vähän alkaa häntä jo hirvittää. Kuulemma aiemmin on vaan ajatellu, että sinne on vielä niin pitkä aika, niin turha stressata vielä. Nyt kuitenki enää vajaa viis viikkoa laskettuun aikaan!

Ehkä se pitäis tosiaan se sairaalakassiki pakkailla pikkuhiljaa...
 
sukupuolineutraalit vaatteet on hyvät, vaikka eihän sitä kukaan kattele, miten sitä vauvansa pukee kotiin lähtiessä. jos nyt tyttö tuleekin, voi niitä vaaleanpunaisia tyttöhörsylöitä käyttää myöhemminkin esim. seuraavina päivinä. suosittelen itse ihan bodya ja potkareita ja tosiaan miehelle voi jättää ulkopuvun kuskaamisen, ja eihän se autossa vie paljoa tilaa se ulkopuku jos nyt sattuukin olemaan lämmin päivä, kun juniori kotiutuu. erikokoisia vaatteita voi olla hyvä pakata, meillähän meni 50cm vaatteet auttamattomasti sivuun, kun tyttö oli 53cm.
 
Mä oon laiska vauvan vaatetuksen suhteen ja jätän miehelle sen homman :) En rupee montaa eri kokoa ja näköä pakkaamaan, mies voi sitten tarpeen mukaan ottaa kun tietää tarkemmin vauvelin koosta. Ehkä oon armelias ja laitan muutaman vaihtoehdon tiskiin valmiiksi, ottaa sitten siitä mukaan.

Mut pitäs vissii ihan oikeesti pakata omat kamat ees mitä tarvii heti mukaan. Aattelin, että jos tulee kiirelähtö, merkkasin miehelle suihkukamat tussilla, mitä pitää ottaa mukaan. Mulla on pieni hiushulluus ja on jos minkälaista shampoota ja hoitoainetta, ni ehkä vähän helpottaa miehen työtä.. :grin Ku ei suihkukamoja voi pakata kauheesti etukäteen.

Mut joo, vaikka itellä olis ihan kauhee hoppu saada toi monottaja pihalle, ni ei se silti tartu tonne aivoon, että kohta on VAUVA! Tää tulee niin yllättäen :grin:grin
 
Sirriäinen olen täysin samoilla linjoilla kanssasi :) Kyllä mies ihan tasan tarkkaan osaa jotain vaatetta tuoda ja saa melkein tuoda mullekin tullessaan. On ainaki sit kato joku syy mäkättää "Nää on NIIN vääriä vatteita" :grin
Kantokopan päälle saatan heitellä jotain vaatetta, että ottaa sitten siitä koko helahoidon mukaan, kun tulee meitä hakemaan. Ja kyllä miehetkin osaa ja ymmärtää, mua vähän väliin ärsyttää kun tuntuu et jotkut ei luota omiin miehiinsä ei yhtään! Ja miten ne edes vois oppia jos ei niille anneta mahdollisuutta?
"Mun pitää nyt lähteä kotiin, kun meidän tomi-kristiinalla on päikkäri aika eikä se mies kuitenkaan saa sitä nukkumaan." Jep jep!
 
Meillä rupeaa pikkuhiljaa olemaan tavarat kasassa. Ensimmäinen hankinta oli vaatekaappi, johon tavarat saadaan kasattua, kun kaappitilaa ei saatu raivattua. Olen yrittänyt hankkia tarvittavat vaatteet alennusmyynneistä, talvivaatteet ostin jemmaan keväällä -60% ja -70% ja nyt alennusmyynneistä lisää. Lähinnä pitkähihaisia bodyjä ja potkuhousuja ja helpostipuettavia vaatteita.

Turvakaukalon hankin sitten heti vaatekaapin oston jälkeen nettikaupasta ja vaunut käytettynä tori.fi:n kautta. Ensimmäiset imetysliivit hankin jo tammikuussa kun rinnat olivat niin arat että oli pakko löytää mukavat, leveä olkaimiset ja tukevat liivit jumppiin ja salille. Se oli silloin lähinnä vahinko, mutta hyvä sellainen :D

Meillä ei ole tuttavapiirissä vauvoja ja vielä ei ole tullut lahjoina nalleja kummempaa. Vaunuihin saimme avustusta miehen vanhemmilta.

Viime viikolla tuli Ikeasta satsi paketteja ja pesärakennusvietissäni kokosin jo pinnasängyn paikoilleen lakanoineen. :) Tuntui muuten kivalta nähdä valmis vauvan peti. Tosin pitää vielä äippälomalla pyöräyttää kaikki pesukoneessa.

Perhevalmennuksessa vauvaperhe muistutti hankkimaan jo synnärille lanoliiniä imetyksessä kipeytyville rinnoille ja miehelle eväitä.

Nyt yritän hamstrata käytettyjä kestovaippoja, mutta ei ole oikein vielä raksuttanut paljonko kestovaippoja tulisi olla per koko? Millaisia kokemuksia? Onkohan koko homma ihan tuhoon tuomittu?
 
Tuli mieleen, että vauvan kuumemittarin kannattaa varmaan olla aika nopeesti mittaavaa mallia, ettei sillä joudu vauvaa kauaa kiusaamaan. Onko hyväksi koettuja merkkejä?
 
meillon kaksi apteekista hommattua, toinen on nopea ja toinen hitaampi. nopea on merkiltään beurer ja hitaampi geratherm flex. noi on siis ihan peruskuumemittareita, kun meillä ei ole ollut vauvalla omaa, vaan ihan noi tavalliset, joilla on pyllystä mitattu kuume ja sit huuhdottu. kaipa lapsille on myynnissä omiaki mittareita apteekissa.
 
Viime yönä tuli sitten ykskaks semmoinen olo, että pitäis varmaan alkaa kaivella isompien lasten vanhat vauvavaatteet ullakolta ja ryhtyä käymään niitä läpi käyttöön-kierrätykseen-roskiin -periaatteella ja pitäis varmaankin pestäkin niitä... Vielä kun vauvaa varten ei olla laitettu mitään. No, just ollaan lähdössä lomareissuun, joten taitaa vaarteiden laitto jäädä edelleen, ehkäpä sitä ehtii vielä myöhemminkin...
 
Takaisin
Top