Hankinnat

Kohta on jo heinäkuu ja tosiaan tuntuu, että meillä on vielä nuo kaikki "pienet" jutut hankkimatta. Mut mä luotan siihen, että kauppaan pääsee myös sen vauvan syntymän jälkeen, joten eiköhän loputkin rojut tuu kotia kannettua jossain vaiheessa. :)
Kuitenkin heti vauvan syntymän jälkeen tulee laput luukulle. Ja sitten lähdetään Venäjälle jonottelemaan :grin
 
Mie ostin ihan noita newborn libero vaippoja paketin, niitäkään ei kannata hamstrailla liikaa, kun vauvat kasvaa tohinalla :)

Sent from my Nexus 4 using Vau Foorumi mobile app
 
meillä oli yksi paketti vaippoja hankittuna tytölle ja nekin oli liian isoja. mies joutui heti kauppaan hakemaan sopivaa kokoa. napsin synnäriltä muutaman vaipan mukaan kotiutumisen yhteydessä. taisi meillä olla ekat vaipat pampers 1-kokoa.
 
Vissiin ei oo muita jotka koittaa kestoja? En meinaa ees hakea hätävaraksi kertiksii ettei tuu mentyy väärille urille ;) Mulla on paria erilaista s-koon kestoa.. Muutamia siis. saa nähä miten käy. On sit noita isoja harsoja kans, niitä voi sitten kans käyttää.

Eilen sitten iskin ekat vauvan tavarat koneeseen. :) Tai no, mä oon ostanut kaikki harsot kirpparilta, valkasin käytetyt, käyttämättömiä en ja sit laitoin kaikki koneeseen, 2 kertaa pyöräytin 90-asteessa.. Nyt on pyykkitelineellinen vitivalkosia harsoja. Mua jotenkin hirvitti noi uusien harsojen hinnat, noi käytetyt oli siis ihan tahrattomia ja makso n. 20 senttii kappale.. Ja jos niitä käyttää vaippoina, ni paras on vanha harso ku siinä on sitä imutehoa paremmin ku uudessa. Sit ensipesin noi mun liivisuojat, on alkanu tihkuu sen verran että hyvä olla valmiina..

Eilen kävin myös kyyläämässä noita meijän vaunuja tuolla pyörävarastossa ja hämmästelin kuinka hienot ne onkaan! Ostettiin ne siis jo ennen ku maha alko kasvaa, ku bongattiin kirpparilta. Siis ne on jotkut Brion yhdistelmät, kankaat moitteettomassa kunnossa. Maksoi huimat 50e. Enhän mä sitä ees tiennyt että niistä saa rattaatkin, nyt vasta huomas.. Jarrut niissä on vähän mäsät, mut mies sano että hitsaamalla vähän ne saa kuntoon.

Mut kaikki alkaa olee hankittuna. Lelukaari puuttuu, kuumemittari, jne pikkusälää.

Mitä oon kuullut ni Lidlin vaipat on vissiinkin aika hyviä ja edukkaita.
 
Mä meinaan kanssa kokeilla kestoja, mutta aion antaa itselleni anteeksi varsinkin alkuvaiheessa kertiksetkin :) voi nimittäin olla niin tiheää aluksi se vaipanvaihto ja jos tulee miljoonat kakat niin voi mennä hermo. Aion siis ostaa varalle myös naty tai muumivaippoja, jotka ovat sieltä ekologisimmasta päästä. En aio ottaa ittelleni stressiä aiheesta, ja pidän mielessä että jokainen säästetty kertis on voitto, ettei tule aiheesta ahistusta. Mutta tarkoitus on siis mahd paljon käyttää kestoja ja varsinkin alkuviikkojen hässäkän jälkeen. Tai eihän sitä tiedä jos se oliskin jo alusta asti helppoo ;) jos joku muuten haluaa myydä pikkurahalla/postikuluilla pois äitiyspakkauksen kestovaipan niin minä voin ostaa!

Niin ja kun en vielä tiedä millaiset kestot on parhaita niin en uskalla etukäteen ostaa isoa varastoa. Voisin kuitenki kuvitella että toi taskuvaippa vois olla kätevin, mitä oot sirriäinen miettiny?

Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Lidlin vaipat on joo hyviä, ollaan käytetty niitä päiväkotivaippoina. joillekin lapsille ovat kuulemma olleet parempia, kun helpottaneet iho-oireita, mitä tullut. tällä hetkellä tyttö käyttää muumivaippoja, ja yritetään parhaillaan saada häntä kuivaksi, jotta ei tarvisi kuin yhdelle pienelle vaihtaa vaippoja.
 
Kesäbebe siis ihan taskuvaippoja, pari all-in-oneakin on siunaantunut.. Mut veikkaan et a-i-o:t on vähän hankalempia just pitkän kuivumisajan kanssa, et ehkä ne on sitten enemmän reissussa käytössä..? Mulla on noita erikokoisia ku kirpparilta haalinut.. Ja muutamaa eri merkkiä. Jotenki toiset s-m kokoset ollu isohkon olisia ni ostin sitten muutaman ihan s-kokosen ku satuin törmäämään kirpparilla. Jos on ison oloisia alkuun, ni jotkut laittaa sen taskuvaipan päälle vielä villaset kuoret, vaikutti ihan fiksulle idealle, jos ongelma on vaan että lahjesuut on vähän liian isot. Imuina käytän harsoja ja sitten teen pyyhkeistä ite, ku meillä noita vanhoja pyyhkeitä on ihan sikana.

En mäkään mitään ressiä meinannut asiasta ottaa, jos ei suju heti alkuun ni tossa on kauppa naapurissa, sieltä saa vaippoja. Jotkut on sanonut et just ton koko-ongelman takia on alottaneet kestot vasta parin-kolmen kuukauden iässä. Ja jos ei toimi ollenkaan ni sit ei toimi. Mut kyl mä uskon, että siitä selvii, ei noita kertiksiä niin kauan ole ollut, on ne aiemminkin selvinnyt. Anoppikin puhu, et ei se nyt niin raskasta ole, kyllä hänkin mieheni kestoilla vaipoitti ku muuta ei ollut ja hällä ei ollut edes pyykkikonetta ni se toi oman mausteensa asiaan :)

Yks asia mikä kanssa vaikuttaa, on se, etten itekään tykkää käyttää siteitä, siis naisten sideosastot haisee ku mikäkin kemikalio, pitää olla hajusteita sun muuta myrkkyä.. Oon käyttänyt kuukautiskuppia ainakin 7 vuotta, enkä takaisin vaihtas. Ja noi vauvanvaipat on kans sellasia kemikaalipommeja, etten siksi haluis käyttää.. Ja tulee roskaa ihan kamalasti. Mut tosiaan, en ala väkisin vääntämään kuitenkaan jos ei toimi, et ei se NIIN pyhä asia ole :grin
 
Mä kanssa meinaan kestoija ainakin kokeilla, en oo ajatellut stressata aiheesta, mutta en kyllä varsinaisesti oo edes ajatellut sellasta vaihtoehtoa ettei se onnistuisi. Kestojahan kaikki on ennen käyttäneet, ei kai se nyt niin vaikeeta voi olla? Varsinkin kun just on pesukoneet ja kaikki...luulisin :rolleyes:

Ajattelin silti ehkä hakea noita Naty:n pienimpiä vaippoja kanssa paketillisen valmiiksi, jos aluksi tuntuu että kaipaa niitä tueksi ja turvaksi. Eiköhän ne saa sitten lahjotettua eteenpäin, jos (ja toivottavasti kun) ei tarvia. Mulla on kanssa aika monenlaisia vaippoja ja eri kokosia jo varastossa, oon keräillyt niitä kirppikseltä pitkin talvea ja kevättä. Niitä saa ihan uskomattoman halvalla ja tosi hyvä kuntosia! Mun mielestä AIO:t ei vaikuta hirveen käteviltä, just kun ne on niin paksuja että kuvittelisin että kuivuminen vie hirveästi aikaa. Alkuun ajattelin, että harsot varmaan toimii parhaiten.. Mutta sen näkee sitten varmaan käytännössä, että mikä toimii ja mikä ei :)
 
Zanzibar, meillä kans mies on jo kattellut appiukon kanssa minimönkijää esikoiselle (joka siis on tyttö mut innoissaan istu jo viime kesänä, alle 1v, kyydissä).

Meillä oli tytöllä kolme tai neljä soittorasiaa, kaikki saatuja ja ihan erilaisia. Ei ne nukkumisessa auttanut mutta kyllä niitä kattella ja kuunnella tykättiin ja sit isompana niitä naruja oli kiva vedellä itse. Nyt ne on kaikki paitsi yks jämähtäny paikoilleen niin ettei niitä saa enää vedettyä. Ei siis säästynyt ykskään pikkuveljelle :rolleyes:

Ja Gnome, kyllä niissä vaipoissa on aika paljon eroja. Ja oma suosikki löytyy parhaiten kokeilemalla, mut ei kannata luottaa siihen että vaippa kun vaippa toimii. Mut ei toisaalta siihenkään että kallein on paras. Meiän mielestä Libero, mikä on kai kallein, on tosi surkee. No, kaikki laittaa ominaisuudet erilailla tärkeysjärjestykseen, mutta silti uskoisin että kaikille tärkeintä on että vaippa pitää sisällään sen mitä sen pitääkin. Ja kun kaikki lapset on eri mallisia niin kaikki vaipat ei istu samalla lailla jokaiselle vauvalle.
Me ollaan todettu esikoisen kanssa että paras teippivaippa on Pampersin Baby-Dry ja pitkään housuvaippa-suosikkina oli myös Pampersin Easy-Up, mut nyt yhtäkkiä se ei enää pidäkään reunoista. Taas piti sit tehdä testikierros ja nyt meillä on housuvaippana Muumi-housuvaippa. Ehkä niistä vaipoista päästäs jo kohta eroon :)
 
Mä en kyllä aio tohon kestovaippa hommaan ees kokeilumielessä lähtee... En kyllä jaksa sitä pissi/kakkapyykkiä pestä. Oon niin tarkka muutenkin mitä koneeseen laitan ja mitkä vaatteet voi pestä minkäkin jälkeen, että no way! :grin
Ja loppujen lopuks paljonko halvemmaks se edes tulee jos peset sitä pyykkiä jatkuvasti muutenkin ja sit lisäks vielä ne vaipat.... Ei vesi ja sähkökään ilmaista ole. Mutta joo jokainen tekee kuten haluaa ja parhaaksi näkee! :)

Hankintoja? Öö.. Me ollaan ostettu vaunut, sitteri, jotain vaatetta ja äitiyspakkaus. Siinä mun hankinnat ja kohta on kesäkuu loppu... Jostain syystä oisin kyllä jo ostellut enemmänkin, mutta kiitos työkkärin hitaiden käsittelyaikojen en ole vieläkään saanut edes huhtikuun päivärahoja! (piiiitkä juttu) Mutta jospa se mun päätös valmistuisi vaikka jo ensi viikolla (toivoa saa) ja saisin sitä rahaa niin voisin lähtee ostamaan vaikka muutakin tavaraa joka on oleellista! Ei oo kiva jättää kaikkee viime tinkaankaan, kun se LA ei aina ole se "takaraja" vaan se voi olla kuukautta aiemminkin, hope not! :rolleyes:

Onhan tässä vielä aikaa, mutta musta olisi jotenkin lohduttavaa että sais sen elokuun alun alkaenkin olla rauhassa ja kaikki olisi jo hommattu valmiiksi ja voisin sitten alkaa laittaa tavaroita paikoilleen ja rauhoittua valmistautumaan koetukseen ja vaan olla ja "nauttia" viime hetkistä ilman turhaa stressiä... :)
 
^ sama juttu ja meillä kestoilu ei onnistuisi senkään takia, kun ei ole omaa pesukonetta, taloyhtiössä on täydellinen pesula, MUTTA jokainen koneellinen maksaa.. Nytkin tulee kituutettua niin viimeisille omakin pyykki :D

Sent from my Nexus 4 using Vau Foorumi mobile app
 
Eihän siinä kestovaippailussa isoin juttu ookkaan se hinta vaan ennemminkn se ekologisuus. Se määrä mitä vaippoja menee kaatopaikalle on aivan JÄRKYTTÄVÄ. Ja ne saa siellä aikaan hirveen määrän hiilidioksidia. Ja mitä kaikkia materiaaleja ja kemikaaleja käytetäänkään vaippojen tekemisen.
Me ei silti käytetä kestovaippoja koska se olis täysin mun vastuulla. Toi mies ei missään nimessä pysty siihen hommaan kun se reagoi hajuihin tosi voimakkaasti ja pelkkä vaipan vaihto on sille aika rankka kokemus (todella rasittavaa kun siitä tulee välillä sellanen kakara jos joutuu vaihtaan kakkavaippoja). Saati sitten että pitäis vielä pestäkin niitä kakkavaippoja. Mä tiedän että mulla menis lopulta hermo siihen rumbaan, joten en myöskään ottanut stressiä asiasta, vaikka yleensä mietinkin asioita melko ekologisesti.
Ja siis silti vähän kyllä harmittaa, kun koen itseni nyt vaan laiskaks.
 
Joo mä en kanssa ole oikein vielä käsittänyt AIO-vaippojen kätevyyttä, mun omaan mieleen just se, että osat on erikseen, on kätevää. Sain kuitenkin yhen AIO-vaipan kaverilta edellisestä äitiyspakkauksesta, saa nähdä. Ajattelin pistää äitin ompelemaan taskuvaippoja kesälomallaan :D ootteko löytäneet noita kestovaippoja tavallisilta kirppiksiltä vai lasten kirppiksiltä? mä löysin vaan tosi kulahtaneen näköisiä lastenkirppikseltä, ja tavallisilla ei oo tullut pyörittyä kun niistä en tunnu ikinä löytävän mitään..

Naty ja muumivaipat pitäisi olla myös lapselle normikertiksiä parempi vaihtoehto, juurikin vähempien kemikaaliensa takia. itekin käytän kuukuppia enkä vauvallekaan halua mitään kemikaaleja muhimaan paljasta pyllyä vasten 24/7.. Natyja siis varuille jos ei esim yöllä jaksa aluksi säätää, sittenhän se varmasti vähän helpottaa kun vaihtoväli ei ole niin tiheä ja sit varsinkin, kun maitokakka vaihtuu kiinteämpään versioon :D

Ja todellakin, ekologisuus ja kemikaalittomuus lienee suurimmalle osalle se syy kestovaippojen käyttöön, mutta luulen kyllä että siinä rahaakin säästyy. Eihän kukaan heitä vaatteitakaan yhden käytön jälkeen roskiin, koska on niin kallista tai epäekologista pestä pyykkiä.. Vaippojen määrä on kai suurin yksittäinen roskaerä mitä yksi ihminen elämänsä aikana kaatopaikalle roudaa. se ajatus on ihan järkyttävä. ja tosiaan, ennen on pärjätty aivan hyvin pelkillä kestoilla, ei kai me sen huonompia voida olla? :D
 
Olen käyttänyt esikoisen kanssa pääsääntöisesti kestovaippoja, enkä kyllä kokenut sitä mitenkään vaikeana. Ihan alussa mentiin kertakäyttövövaipoilla, mutta kun arki lähti tasaantumaan, niin aloin testailemaan eri malleja ja löysimme pojallemme sopivimman kestovaippamallin. NIin kuin kertakäyttövaipoissakin myös kestovaipoissa täytyy vain testailla, mikä malli omalle lapselle on paras. Kannattaa siten ostaa pari eri mallia ja testata niitä.

MIelestäni kestovaipat tulevat kyllä pitkässä juoksussa paljon halvemmaksi. Esimerkiksi itse pystymme hyldyntämään esikoisen kestoja.

Mitään stressiä en kuitenkaan aio asiasta ottaa. Reissuun voin ihan hyvin napata kertakäyttövaippoja, mutta pääasiallisesti haluamme vaippavalinnoillamme tukea maapallon kestävää kehitystä sekä suojata pikkuisen ihoa ylimääräisiltä kemikaaleilta.
 
Meillä myös esikoinen kestoili lähes 100%. Silloin käytössä imu-villahousu -yhdistelmä, josta pidin eniten. Toisella kestoilu väheni, meni ehkä 1kesto/pv, muuten kertikset, tuntui ettei ehdi/jaksa kun esikoinenkin oli vielä silloin aika pieni. Kolmannen kohdalla ei vielä olla päätetty, miten mennään. Nyt vois taas löytyä kestoiluenergiaa. :) Onhan kertikset vaivattomampia, joten varmasti ainakin reissussa käytetään pääsääntöisesti niitä, mutta kotona kestoilu ei ole mitenkään hankalaa. Kyllä se kestoilun ekologisuus ja ihoystävällisyys miellyttää ajatuksena. Tykkäsin, että harsot on parhaita imuiksi, kun kuivuvat nopeasti, eivätkä siten edes haise.
 
Miten muutoin aiotte valmistautua vauvan tuloon, kuin hankintojen merkeissä?

Itellä olis paljon vielä suunnitelmissa mitä kaikkea pitäs tehä;
- Kunnon siivoukset
- Asunto "lopulliseen kuntoon". Meiltä puuttuu mm. säilytystilaa, kahesta huoneesta verhot, mattoja puuttuu, sitten haluaisin löytää sen imetystuolin vauvan huoneeseen...
- Haluaisin teettää kaikki kuvat ja laittaa albumeihin ennen vauvan syntymää
- Sitten ajattelin tehä ruokaa pakkaseen pahanpäivän varalle :)
- Leipoa pakkaseen vieraita varten
- Varata kaappiin jotain helppoa ja nopeaa ruokaa
- Loput hankinnat vauvalle. Hoitopöydän pehmuste, tuttipullo, sitteri, punkka, ehkä vielä jotain vaatteita, pinnasängyn reunapehmuste, hupullinen pyyhe, petivaatteita, itkuhälytin, hoitotarvikkeita: topsit, pumpulilappuja, talkki ja näille sopivat purnukat. Matkarattaat suurella kysymysmerkillä! En tiedä pitääkö sellaiset vielä hankkia??
- Hankinnat itselle: rintapumppu, minkälaisen te aiotte hankkia? Ite oon miettiny Philipsin käsikäyttöstä.. Sitten vielä kestoliivinsuojia, yhdet imetysliivit
- vauvan vaatteiden pesu/silitys, järjestely
- Sitten oon haaveillu vielä järjestäväni vauvakutsut ystävilleni :)

Puuttuukohan listasta vielä jotain :D tässähän tulee jo ihan ahdistus, kun niin paljon vielä tekemättä! Minkälainen fiilis teillä on? Ja aiotteko tekin varautua talvisotaan ruokajemmauksineen ym " ;)
 
Monen asian pystyy hankkimaan vauvan syntymänkin jälkeen. Itse koin kuitenkin rintapumpun jo ensimetreillä hyödyllisenä. Maito nousi rintoihin samaan aikaan, kun pääsimme kotiin. Ensimmäisenä yönä tisseistä tuli kivikovat pallot, eikä vauva suostunut imemään rintaa. Yö meni vauvan ja minun itkiessä, kunnes aamuyöstä viisas mieheni ehdotti, josko kokeilisin pumpata rintapumpulla rintaa pehmeämmäksi. Näin teimme ja vauva suostui taas rinnalla ja koko perhe pääsi onnelliseen uneen. Tälläkin kertaa aion siten varmistaa, että rintapumppu on helposti saatavilla jo ensimetreistä lähtien.
 
Ootteko ihan käsikäyttösiä pumppuja käyttäny, vai onko ne sähköset kätevämpiä? Mietin, että jos pitää paljon pumpata, vois sellanen sähkökäyttönen olla parempi. Tosin niillä on varmasti sit enemmän hintaa myös.
 
Me ajateltiin hankkia sähkökäyttöinen (sitten kun tarve tulee), itsellä on taipumusta jännetupintulehdukseen niin veikkaan, että käsi kävisi ekojen pumppailujen jälkeen jo rutisemaan jos käsikäyttöisellä pumppailisin :D

Sent from my Nexus 4 using Vau Foorumi mobile app
 
Tilasin vaunut tänään! :) ens viikolla käyn pinniksen hakeen ja sit olis kaikki kunnossa! :)

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app
 
Takaisin
Top