Hankinnat vauvalle

Pikkupyyhkeet kans tosi hyödyllisiä! (esim. Ikean 30cmx30cm)

Ja kosteussuoja oli meillä ehdoton, kun imetin (+nukuttiin samassa sängyssä).

Apteekista bepanthen, keittosuolatipat nenän tukkoisuuteen, sinkkivoide peppua varten (zinkosalista hyviä kokemuksia), lanoliinivoide omille nänneille (mikäli imettää)

Minulla meinasi verenpaine nousta lukiessa tuota "minimalistista" listaa :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Tiesin, että hankittavaa on paljon, mutta listalla on paljon asioita, joista en ollut kuullutkaan, kuten rintakumi.

Minulla meinasi verenpaine nousta lukiessa tuota "minimalistista" listaa :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Tiesin, että hankittavaa on paljon, mutta listalla on paljon asioita, joista en ollut kuullutkaan, kuten rintakumi.

Rintakumi on kyllä sinällään hyvä, jos aikoo imettää ja siinä tuleekin haasteita, joihin kumi auttaa. Edullinen apuväline, jota ikävä lähtiä siinä vaiheessa hankkimaan, kun tarve iskee. Mulla oli käytössä vain ensimmäisen aikana.

Kyllä sanon myös, että linkin lista oli kaukana minimalistisesta. Vaipparoskis esim on mun mielestä kyllä turhake, en oo kaivannut. Meillä myöskään tuttipulloilla ei oo käyttöä ollut, jollekin muulle taas varmasti tosi tärkeät. Myös täällä keskusteluissa esiin on noussut monia asioita, joita en oo kertaakaan käyttänyt mihinkään. On ne kaupat olemassa vauvan syntymän jälkeenkin ja varsinkin jos on puoliso kuvioissa, niin tarpeellista voi hakea kun siltä tuntuu. Toki jotakin on hyvä olla valmiina, mutta ei ihan kaikkea oo pakko hamstrata ennakkoon 😊 Linkin listassa oli myös mainittu paljon asioita, jotka saa äitiyspakkauksesta. Ja itsehän oon hommannut kyllä aiemmin yhtä ja toista ennakkoon, mutta lähinnä siis sillä sanon, että ei tulisi hirveää stressiä näistä hankinnoista.

Tosiaan alkuun on minusta pääasia kun vauvalle on kaukalo jolla saa kotiin kuljetettua, paikka jossa nukkua (oli se sit perhepeti tai pinnasänky) vaippoja, muutamia vaatteita ja pukliliinoja. Mahdollisesti tuttipullo ja pieni korvike jos imetys eikä yhtäkkiä onnistuisikaan.
Paljon ehtii hankkia myös vauvan syntymän jälkeen ❤️

Meille tärkeimmät taisivat olla nyt nopeasti mietittynä pinnasänky, turvakaukalo, vaunut, hoitoalusta, kylpyamme, pienet pyllypyyhkeet, tuttipullot (jouduin lopettamaan imetyksen aikaisin) useampi vaatekappale ja pukliliina, koska oli äärettömän kova puklailemaan. Tutti oli aluksi myös tarpeen, oli kovin itkuinen tyyppi ja se rauhoitti ajoittain. Lyhyen imetyksen ajan myös rintakumit auttoivat.
Pesut tehtiin pääasiassa vedellä, joten kosteuspyyhkeitä meni aika vähän. Tietysti nyt vaipat. Unipussi oli meillä hitti, ihan korvaamaton jopa 😊

Kyllä sanon myös, että linkin lista oli kaukana minimalistisesta. Vaipparoskis esim on mun mielestä kyllä turhake, en oo kaivannut. Meillä myöskään tuttipulloilla ei oo käyttöä ollut, jollekin muulle taas varmasti tosi tärkeät. Myös täällä keskusteluissa esiin on noussut monia asioita, joita en oo kertaakaan käyttänyt mihinkään. On ne kaupat olemassa vauvan syntymän jälkeenkin ja varsinkin jos on puoliso kuvioissa, niin tarpeellista voi hakea kun siltä tuntuu. Toki jotakin on hyvä olla valmiina, mutta ei ihan kaikkea oo pakko hamstrata ennakkoon 😊 Linkin listassa oli myös mainittu paljon asioita, jotka saa äitiyspakkauksesta. Ja itsehän oon hommannut kyllä aiemmin yhtä ja toista ennakkoon, mutta lähinnä siis sillä sanon, että ei tulisi hirveää stressiä näistä hankinnoista.
Mä luin listan vielä ajatuksella ja en kyllä näe siinä mitään ns turhaa. Kaikessa on perusteltu missä tilanteissa tarpeellisia. Mun mielestä lista on kiva, kaikki mahdollinen tuotu esille, mutta annettu mietittävää mitkä itselle ne tarpeelliset. Vaipparoskiskin oli ihan mikä vaan poljin roskis. Montaa asiaa ei ole listassa, jota emme hanki. Maitoa en pumppaa eli mitään sellaisia tarvikkeita en hanki. Ja äärimmäiseen hätään 1 tuttipullo. Koliikkikeinu ei ole ostoslistalla. Aiemmat lapset ei ole pullosta juoneet vaan tissiltä suoraan mukin käyttöön, toiveena sama edelleen. Minimalismia sitten enemmän toteutetaan siinä, että kaikki kiertoon heti kun ei ole tarpeen. Etukäteen hankittuna voi olla enemmän aikaa etsiä myös käytettynä. Ihana tulla kotiin, kun tietää että kaikki tarpeellinen on hankittu uutena, äitiyspakkauksesta tai käytettynä.

Muokattu viimeksi:
Mä luin listan vielä ajatuksella ja en kyllä näe siinä mitään ns turhaa. Kaikessa on perusteltu missä tilanteissa tarpeellisia. Mun mielestä lista on kiva, kaikki mahdollinen tuotu esille, mutta annettu mietittävää mitkä itselle ne tarpeelliset. Vaipparoskiskin oli ihan mikä vaan poljin roskis. Montaa asiaa ei ole listassa, jota emme hanki. Maitoa en pumppaa eli mitään sellaisia tarvikkeita en hanki. Ja äärimmäiseen hätään 1 tuttipullo. Koliikkikeinu ei ole ostoslistalla. Aiemmat lapset ei ole pullosta juoneet vaan tissiltä suoraan mukin käyttöön, toiveena sama edelleen. Minimalismia sitten enemmän toteutetaan siinä, että kaikki kiertoon heti kun ei ole tarpeen. Etukäteen hankittuna voi olla enemmän aikaa etsiä myös käytettynä. Ihana tulla kotiin, kun tietää että kaikki tarpeellinen on hankittu uutena, äitiyspakkauksesta tai käytettynä.
Toki listalla oleville asioille oli perustelut, en sitä tarkoitakaan, mutta just että vaikka kuinka olisi yhden mielestä perusteltu ja maailman tarpeellisin asia, niin toisen perheelle kyseisellä tavaralla ei oo mitään käyttöä. Hoitopöytä/taso on hyvä esimerkki tästä. Itse oon pitänyt tarpeellisena ja tykännyt, kun taas moni kaveri sanoo turhakkeeksi, vaihtaa vaipan sängyllä tms.

Jokaisella omat tarpeensa ja lähestymistapansa ja tietenkin on kiva, että saa rauhassa etsiä tarvitsemansa tavarat ennakkoon, jos se on itselle tärkeää ja valmistaahan se omalla tavallaan vauvan tuloon. Yritin vaan sanoa, että jos joku näistä hankinnoista stressaa, niin ihan äitiyspakkauksella, turvakaukalolla (olettaen, että sairaalasta kotiutuu autolla), vaipoilla ja muutamalla vaatekerralla pääsee kuitenkin alkuun. :smiling-eyes:

Toki listalla oleville asioille oli perustelut, en sitä tarkoitakaan, mutta just että vaikka kuinka olisi yhden mielestä perusteltu ja maailman tarpeellisin asia, niin toisen perheelle kyseisellä tavaralla ei oo mitään käyttöä. Hoitopöytä/taso on hyvä esimerkki tästä. Itse oon pitänyt tarpeellisena ja tykännyt, kun taas moni kaveri sanoo turhakkeeksi, vaihtaa vaipan sängyllä tms.

Jokaisella omat tarpeensa ja lähestymistapansa ja tietenkin on kiva, että saa rauhassa etsiä tarvitsemansa tavarat ennakkoon, jos se on itselle tärkeää ja valmistaahan se omalla tavallaan vauvan tuloon. Yritin vaan sanoa, että jos joku näistä hankinnoista stressaa, niin ihan äitiyspakkauksella, turvakaukalolla (olettaen, että sairaalasta kotiutuu autolla), vaipoilla ja muutamalla vaatekerralla pääsee kuitenkin alkuun. :smiling-eyes:
Mulle tulisi hirveä stressi, jos en olisi kunnolla valmistautunut 😁

Mä oon vasta nettikaupoista ihan pikkusen katsellut tarjontaa ja lueskellut mitä kaikkea pitää ylipäätään hankkia. Tässä ensimmäistä odottaessa on kyllä ihan pihalla mitä kaikkea tarvitsee. 😅 onneksi netissä on hyviä listoja ja lähipiiristä saa neuvoa kysyttyä. Vielä en oo mitään ostanut, varmaan sitten toisen ultran jälkeen vasta.

Mulla on kunnon excel tulessa sen kanssa että mitä oon hankkinut, mikä on OVH ja paljonko maksoin käytettynä ja mitä vielä pitäisi hankkia :D Pitkään pidin ihan vaan muistiinpanosovelluksessa listaa siitä mitä tarvitsee ja kuinka paljon ja jossain kohtaa muutin tähän muotoon jotta voi sitten tehdä laskelmia että kuinka paljon rahaa vielä menee ja mihin.

Aika paljon on jäänyt vauvanvaatetta ja -tavaroita vielä nurkkiin pyörimään joten luulen, että meille kaukalo ja kaukalopussi taitaa olla aikalailla ainoita pakollisia hankintoja.

Onko jollakin kokemuksia kaukalopusseista, mikä olisi lämmin ja hyvä talvivauvalle? Katsellut että tosi monessa on fleecevuori, niin onkohan se kuinka hiostava..

Onko jollakin kokemuksia kaukalopusseista, mikä olisi lämmin ja hyvä talvivauvalle? Katsellut että tosi monessa on fleecevuori, niin onkohan se kuinka hiostava..
Meillä oli edellisellä talvivauvalla se paksumpi Eisbärchenin lämpöpussi, siinäkin fleecevuori, mutta en kokenut mitenkään hiostavaksi.

Niin varmaan mullekin :Upside Down Face: Mutta silti boikotoin mm. vaipparoskista :rolling::rolling:
Tuosta vaipparoskiksesta, tajusin tuossa viime viikolla joku päivä että meidän kodissa se on varmaan pakollinen hankinta. 😅 Meillä on kaksi kissaa, jotka tulevat olemaan hyvin uteliaita hajuista ja vauvan kakkavaipat ovat varmasti tuskallisen voimakkaita tuoksuja kissojen herkille nenille.

Meillä on itse asiassa käytössä vaippapussit kissojen kakkapusseina, ne pitää tuoksut ulkona ja on juuri oikean kokoisia siihen tarkoitukseen.

Löysin torista ihan megasöpön petite cherien turvakaukaloon sopivan lämpöpussin, joten se lähti nyt tulemaan 🤩 samoin neonaten videoitkuhälytin jonka ostoa olin suunnitellut löytyi käytettynä, joten sekin hankinta ois nyt tehty ✨

Me hommattiin vaunut, käytetyt Nordic Active Plussat jotka vaikuttaa tosi käteviltä! Mahtuu kaupungin julkisten kyytiin ja renkailla pääsee myös metsätietä.

Ei jaksettu perehtyä tarkemmin, vaihtoehtoja kun oli ihan liikaa, vaan huomattiin että joku Hesarin toimittaja oli jo tehnyt pohjatyöt valmiiksi. Naputeltiin sellainen testi, joka kyseli meidän vaunutarpeista ja antoi sitten tulokseksi viime aikojen suosituimmista malleista meille sopivimmat. Sitten katsottiin löytyiskö parhaimpia osumia Torista ja heti onnisti. :)

Lisäksi saatiin Brion pinnasänky, joka taiteiltiin osina muutama sata kilometriä junan kyydissä perille.

Nämä oli meidän ensimmäiset järkevät vauvan tarvikkeet ja nyt alkaa konkretisoitua myös asunnossa, että tänne on muuttamassa vauva 😍

Ennen vaunujen hommaamista oon priorisoinut mm. vauvan hoitopaikan päälle tulevan julisteen valinnan. :D hoitopöytää itseään ei oo toki olla mietitty.

Mutta väitän että pinnasänky ja vaunut on erittäin vahva alku!

Meidän ensimmäinen iso hankinta oli aika yllättäen turvaistuin. Mentiin katselemaan vaunuja, mutta siellä oli pari turvaistuinmallia 70 % alennuksella, joten tultiin kotiin ilman vaunuja turvaistuimen kanssa 😅 Meillähän ei siis ole autoa, joten turvaistuimen ostaminen tuntuu turhalta hankinnalta kun käyttöä sille ei tule kuin satunnaisesti.

Kiinnostava tuo vaunutesti, josta @Rouva_Vee vinkkasi. Meillä on harkinnassa muutama kaupunkivauvoille sopiva vaunumalli, mutta en totta puhuen ymmärrä miten pystyisin niitä saamaan sisälle ratikkaan, painon ja koon takia. Ehkä pitää vaan viikonloppuisin ajella enemmän ratikalla ja yrittää bongailla millaisilla vaunuilla ihmiset rohkenee kyytiin. 😅

Takaisin