Hankinnat vauvalle

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Mikä oli viimeisin hankintasi vauvallesi? Tule kertomaan tähän ketjuun aina kun hankit jotain pikkuisellesi. 🥰

Oletko ylipäätään tehnyt jo paljon hankintoja? Tässä artikkelissa on lista erilaisista hankinnoista. Mitä sinä aiot hankkia vauvalle?
 
Olen jo pitkään kerännyt kirppiksiltä vaatteita ja erinäisiä tarvikkeita joiden tiedän säilyvän hyvin :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Eilen löysin yhden koon 80 vetskariyökkärin (siitä koosta puuttuikin yksi) ja valkoiset sukkahousut kokoa 62/68 (sillä päätettiin olla ottamatta äitiyspakkausta)
 
Ehdittiin kesällä alkaneessa raskaudessa hommata jo yhdistelmät+kaukalo+kestovaippoja... voi kun nyt pääsisivät ihan käyttöön asti😪🙏
 
Kävin tänään taas kirpparilla ja löysin taas vaikka mitä :No Evil Monkey: Oon tähän menneessä pitänyt aika tiukkaa linjaa että ns. "normivaatteita" saa ostaa, mutta jätän kausivaatteet ja ulkovaatteet myöhemmälle, mutta nyt rupee jo himottamaan ulkovaatteet hiljalleen... En vielä mitään tosi tarkkoja uskalla ostella, mutta tänään tarttui mukaan mm. kuorihaalari kokoa 80 (jos on pitkä se menee ekana syksynä, jos lyhyempi niin tokana keväänä) ja merinovillainen kypärämyssy :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
 
Ostin kalenteripyyhkeen 2023 jo joulukuussa päättyneelle raskaudelle. Jos tämäkin menee kesken, niin joku täältä saa sen ilmaiseksi. Esikoisen jäljiltä on paljon kaikkea valmiiksi onneksi.
 
Nyt tälleen yhden lapsen kokemuksella osaa vähän paremmin katsoa mitä tulee ostettua. Esikoisen kohdalla tuli ostettua kaikki hoitopöydästä unipesään ja koki sen missä rahat meni hukkaan ja mitkä oli taas enemmän kuin sen rahan arvoisia asioita!

Esikoisesta ei ole säästöön jäänyt mitään, sopivasti tammikuussa vihdoin luovuin esikoisen yhdistelmävaunuistakin, joten aika paljon menee hankintaan.
 
En ole ostanut vielä mitään, elämme melko minimalistisesti ja hankinnat tehdään tarkkaan harkiten. Meillä ei ole vauvaa varten mitään eli kaikki ostetaan uutena ja käytettynä. Pyrin olemaan ostamatta heräteostoksia ostoslistan ulkopuolelta. Emme ota äitiyspakkausta. Olen luonut Pinterestiin ideataulun, jonne kerään linkkejä itselle mieluisiin tarvikkeisiin. Sieltä siiten lähdetään niitä hiljalleen hankkimaan raskauden puolen välin jälkeen.

Ostoslista vauvalle:

- Yhdistelmävaunut tällä hetkellä ajatuksena Cybex Priamit käytettynä, talvirenkaat pitää olla ja Lite Coat (käytettynä) ostetaan myös myöhemmin mieluusti käytettynä, sillä nukutetaan mieluusti ainakin 2 vuotiaaksi ulkona.
- Kaukalo
- Vaunuverho
- Lämpöpussi
- Kantoliina
- Stokke syöttötuoli New Born ja Baby lisäosilla (käytettynä?)
- Itkuhälytin (käytettynä)
- Pinnasänky (Ikea Sundvik käytettynä)
- Unipesä (käytettynä)
- Peitto, Patja, lakana x 2, pussilakana x 2
- Hoitoalusta
- Harsoja 10
- Kynsisakset, Sheavoide, paketti vaippoja, tutti ja ketju, tuttipullo, alipaine maidonkerääjä
- 4 kpl Libero hybridivaippakuoria ja sisävaippoja
- Amme ja kylpypyyhe
- Vauvakirja (Pieni ja täydellinen)
- 2 vaatekertaa 50 cm, 3 vaatekertaa 56 cm, 3 vaatekertaa 62 cm (alaosa ja yläosa)
- 2 pyjamaa 56 cm ja 2 pyjamaa 62 cm
- "kyläilyvaatteet" 1 asu 56 cm ja 1 asu 62 cm
- Kypärälakki
- Jos mummot neuloisi haalarin, villasukat, päähineen ja tumput
- Vauvan kuukausikortit
- Joku laukku, joka sopii hoitolaukuksi tai hoitolaukku, jota voi hyödyntää myöhemmin
- Huoneen sisustamiseen tarpeet
 
Muokattu viimeksi:
Me ei olla vielä hankittu mitään. Saatiin toki tietää vasta eilen, joten ehkä ei vielä ole ollut aikaakaan suurempiin hankintoihin. :Face With Stuck Out Tongue  And Closed Eyes:Meidän pitäisi myös tehdä ostoslista ja selvittää mitä kaikkea oikeasti tarvitaan. Mitään ylimääräistä ei ole varaa eikä halua hankkia. Pinnasänky jostain syystä löytyy jo vanhasta talosta, joten mennään varmasti sillä.
 
@Cece43 Siellä onkin suunnitelmat jo hyvällä tolalla :smiling-eyes: Noita vaatteiden määriä jäin miettimään, sillä oman kokemuksen mukaan pyykkiä tulee pienen kanssa melkoista tahtia ja mikään yksi asu pyykissä ja toinen käytössä -strategia ei todellakaan olisi meillä toiminut. Enkä muutenkaan jaksa pyykätä joka päivä :rolling: Ootko aiempien lastesi kanssa myös toteuttanut jo tätä minimalistisuutta? Vähempi tavaramäärä kyllä kiinnostaisi täälläkin, mutta arjen kätevyys mietityttää.
 
@Cece43 Siellä onkin suunnitelmat jo hyvällä tolalla :smiling-eyes: Noita vaatteiden määriä jäin miettimään, sillä oman kokemuksen mukaan pyykkiä tulee pienen kanssa melkoista tahtia ja mikään yksi asu pyykissä ja toinen käytössä -strategia ei todellakaan olisi meillä toiminut. Enkä muutenkaan jaksa pyykätä joka päivä :rolling: Ootko aiempien lastesi kanssa myös toteuttanut jo tätä minimalistisuutta? Vähempi tavaramäärä kyllä kiinnostaisi täälläkin, mutta arjen kätevyys mietityttää.
Luotan, että nuo 8 asukokonaisuutta, on limittäin käytössä. Pitää sitten tehdä lisähankintaa niiden suhteen, jos vauva esimerkiksi hyvin pikkuinen. Olen pyrkinyt minimalismiin/harkittuun ostamiseen aktiivisesti esikoisen syntymästä alkaen. Heille tulee ikäeroa vauvan kanssa lähes päivälleen 23 vuotta (Jos saadaan tästä toukasta ihan oikea vauva :Two-hearts:)

Mulla ollut isoja vauvoja aiemmat ja heillä heti ollut 62 cm käytössä jos vähän kääräissyt hihaa tai laittanut sukkaa jalkaan, nyt eri isä niin en tiedä kuinka vaikuttaa vauvan kokoon :rolling: Iso mies hänkin, mutta vauvat suvussa pieniä. Aiemmin mun pojilla ei ole ollut 50 cm käytössä ollenkaan, mutta kyllä niitä nyt varalla voi olla 2 vaatekertaa. Mua kyllä hirvittää tuo listan laajuus, paljon ostettavaa, mutta jos en nyt ostaisi mitään muuta niin siinä jo tavoitetta, vaatetta tosiaan vähän joutuu tilanteen mukaan mahdollisesti ostamaan.
 
Ok, sitten onkin eri asia jos eri kokoja pystyy käyttämään ristiin. :smiling-eyes: Meillä lapsilla on ollut ekat 3 kk ainoastaan 50-senttiset vaatteet käytössä.

Varmasti jännä uusi vaihe elämässä olla taas vauvan äiti niin monen vuoden tauon jälkeen :Two-hearts: Miten luulet, että vanhemmat lapset suhtautuu vauvaan (olettaen siis, että eivät vielä tiedä)?
 
Ok, sitten onkin eri asia jos eri kokoja pystyy käyttämään ristiin. :smiling-eyes: Meillä lapsilla on ollut ekat 3 kk ainoastaan 50-senttiset vaatteet käytössä.

Varmasti jännä uusi vaihe elämässä olla taas vauvan äiti niin monen vuoden tauon jälkeen :Two-hearts: Miten luulet, että vanhemmat lapset suhtautuu vauvaan (olettaen siis, että eivät vielä tiedä)?
Mun kuopus täyttää toukokuulla 17 vuotta eli edellisestä vauva-ajasta on ikuisuus :Grinning Face: Ei olla kerrottu kellekkään ja ajatus on, että kerrotaan vasta Nipt-tutkimuksen ja niskapoimu-ultran jälkeen. Oma pääkin tässä tarvii vähän ensin selkeyttämistä. Reaktiot on kyllä ihan mielenkiintoista nähdä, en osaa kyllä yhtään sanoa miten suhtautuvat. Kukaan ei enää lapsista kovin paljon meidän arjessa, paitsi miehen poika.
 
Ymmärrän hyvin @Cece43, että haluaa itselleen vähän selkeyttä tilanteeseen ennen perheelle ja muille kertomista. Itse en oo ikinä kertonut raskauksista ennen np-ultraa kenellekään, miestä ja terveydenhuoltohenkilökuntaa lukuunottamatta toki. Odotan kyllä mielenkiinnolla, että mitä teidän isommat lapset uutisesta aikanaan tuumaavat :smiling-eyes:
 
Ymmärrän hyvin @Cece43, että haluaa itselleen vähän selkeyttä tilanteeseen ennen perheelle ja muille kertomista. Itse en oo ikinä kertonut raskauksista ennen np-ultraa kenellekään, miestä ja terveydenhuoltohenkilökuntaa lukuunottamatta toki. Odotan kyllä mielenkiinnolla, että mitä teidän isommat lapset uutisesta aikanaan tuumaavat :smiling-eyes:

Tulen sitten kertomaan 🙂
 
Tosi paljon esikoisen pieniä vaatteita tulee käyttöön, vaunut haluaisin ostaa uudet ja myydä noi vanhat pois 😊
 
Mä oon paljon viime aikoina fiilistellyt vaunuja, vaikka hankinta ei ole vielä ajankohtainen.

Me ollaan autoton talous ja liikutaan paljon pyörällä, ja hankin aikoinaan Thule Chariot Cross 2:sen käytettynä kun olin aatellut että meillä ois tullut toinen lapsi nopeammin ja ois bonuspoikaa ja tätä tulevaa pientä päässy samaan aikaan kuskaamaan, mutta näillä näkymin bonuspoika ei enää tän kesän jälkeen noihin kärreihin mahdu, niin sitä ei tapahdu 😅

Nyt haluaisin sit vaihtaa yhden istuttaviin Thulen Chariotteihin, mutta mietin sen lisäksi että voi olla että ois hyvä olla vaunukopalliset rattaat aikaa varten kun lapsi ei vielä kätevästi noissa Thulen Charioteissa matkusta. Mutta koska ne rattaat ois sit aika lyhyen aikaa käytössä, ei oo oikein järkeä ostaa uutena, vaikka oon esim. tätä uutta Bugaboo Fox 5:sta ihaillut 🥲
 
Mun mielestä kahden istuttava pyöräkärry on yhdellekin kuskattavalle tosi hyvä, mahtuu tavaratkin kyytiin :Smiling Face With Open Mouth And Closed Eyes:
 
Me lykätään ostoksia siihen aikaan kun kaikki olisi "varmaa", koska yksi iso pettymys ja suru on takana. Mutta haaveillen, että voisin itsekin ommella vauvalle vaatetta. Ehkä parin kuukauden päästä uskaltaa?

Vauvan hammasharja on kuitenkin hankittu! 🤭
 
Oon koittanut tutkia rattaita, että olis aikaa seurailla mahdollisia tarjouksia. En vaan oo vielä päässyt tarpeeksi kärryille siitä, että mitkä ominaisuudet on oikeesti oleellisia. Hyvät renkaat nousseet esiin monessa jutussa. En halua maksaa ylihintaa, mutta mulla on tietyt ulkonäkökriteerit.
 
@Korppi24 mä oon tykännyt katella YouTubesta sellasta kanavaa kuin The Stroller Workshop ja oon ostanut heidän Buyer's Guidenkin. Heillä on tosi hyviä ohjenuoria siihen miten oma elämäntilanne ja ympäristö vaikuttaa siihen mitkä rattaat kannattais hommaa. Voin suositella esim. tätä videota hyväksi lähtökohdaksi.
 
Takaisin
Top