Javasparrow, liittyy hyvinkin samaan aiheeseen, koska aika pitkälle samoista myrkyistä kyse. Sen verran osaan kertoa, että maailmalla ollaan jo aika tietoisia näistä haitallisista myrkyistä joita on ennen käytetty muovituotteissa. Eteenkin bisefenoli-a ja ftalaatit on suurimmassa osin maailmaa kiellettyjä lasten leluissa ja ruokailuun liittyvistä välineistä. Mutta tietysti niitäkin valmistajia on, jotka tekevät tuotteita valvomattomille halpis markkinoille, joten ikinä ei voi tietää.
Mutta esimerkiksi lasten vaunuissa ftalaattien käyttöä ei valvota/rajoiteta/testata millään tavalla ja eräänkin tunnetun/suositun merkin vaunuista ko. myrkkyä löytyi mm. valjaista.. Juurikin siitä osasta mitä lapsi yleisimmin syö, kun istuu vaunuissa.
Suomesta on onneksi suht turvallista hankkia nykyään lelut ja ruokailuvälineet ja vaihtoehtoja löytyy ja ilmeisesti myös vaatteiden osalta on vähennetty myrkkyjen käyttöä, mutta silti niitä löytyy.
Onneksi suurinosa kemikaaleeista/myrkyistä haisee, joten jos lelu tai vaate haisee voimakkaasti, niin siitä irtoa kemikaaleja.
Mun onneksi tietynlainen myrkyttömyys ja kierrättäminen on jo lapsena kotoa opittua ja oma äitini ei varmasti hanki meille mitään ilman että kysyy ensin. Hän tykkää mielummin ommella ja kutoa vauvalle peittoja, vilttejä, vaunusuojia, kangas pyssukoita jne, jotka on minun mielestä aivan loistavia ja tulee varmasti käyttöön. Mutta sitten tämä toinen puoli..miehen äiti.. Hän ei kyllä ymmärrä minua näissä asioissa ja varmasti loukkaantuu jos sanon että en nyt ota vastaan mitään haisevia muovileluja..ja ku niitä vaatteita ja leluja saattaa tulla ties mistä päin maailmaa..
Mutta sitten näihin oikeisiin hankintoihin.. Missä vaiheessa tilaatte äitiys pakkauksen, ne ketkä tilaa? Ja toinen mitä oon miettiny että ku vauva syntyy marraskuussa, niin tuo pakkauksen toppapuku on kai tosi iso.. Hankkiakko lisäksi pieni toppapuku, vai ratkaistakko tämä pulma jotenkin muuten..? Sellaista mietin jo kesällä :D ja ennen ku oon edes yhtään vaatetta hankkinu..