Hankinnat vauvalle

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Suskis
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Eikös tuo ole kaukalon pussi, se lyhyempi? Pakko heti udella että millaista materiaalia, onko päältä kova? Meillä on rattaisiin saman merkin iso pussi, todellä hyvä mutta vähän semmoinen kovempi päältä

Kiitos blogiosoitteesta pepe ja mindis. ;)

Ens viikolla käyn kyllä ostaa pienelle vaatteita, kun niitä en oo itse vielä yhtään ostanut. Kerrankin voi ihan luvan kanssa käydä hypistelemässä ihania vauvan vaatteita, kun on hyvä syy. ;)

a473fce129901f59fa445112ecb160f0

Kaukalopussi on. Eli tollane pehmyt.

Oon ihan innoissani täällä vaikka vasta tilaus tehty! Oon hetken metsästäny samanlaista sitteriä ku esikoisella oli, todennu et valmistaja ei tee samanlaisia mutta se tunne ku löytää etsimänsä verkkokaupasta. En malta odottaa että saan postista kantaa ensimmäisen vauvaostoksen kotiin! Huomenna on ultra joten voin kuvitella kuinka käsistä tää pian lähtee, onneks oon suht pihi ja jahkaan ostosten kanssa hetken :D

Onko kellään kokemuksia Britax babysafe plus SHR turvakaukalosta? Oon sitä nyt miettinyt tilattavaksi ihanalla seeprakuosilla :) oon siitä lueskellut ja ainakin on testeissä ollut erittäin hyvä.

Meillä oli esikoisella tuo kaukalo, hän on nyt 2v ja kaukalo meni serkkuvauvalle juuri ennenkuin me saatiin mun raskaudesta tietää. Me tykättiin tosta kaukalosta todella paljon, esikoinen mahtui reilu vuoden ikään helposti. Erityisesti tykkäsin kun vauvan asento muuttui istuvammaksi kasvun mukaan :) Tälle toiselle ostetaan joko tuo sama britax tai sitten cybeksin kaukalo

Täällä alettu miettimään hankintoja. Päätin alku raskaudesta että mitään en hanki ennen rakenneultraa ja mieluiten en ennen elokuuta, enkä myöskään ennen kun olen kysellyt lähipiirin kieroon menevien vauvajuttujen tilanteen..mutta olen jonkin verran tutkinut ja vertaillut ja lueskellut asioita.
Koska itse pyrin elämään myrkyttömästi, niin tähän asiaan olen kiinnittänyt huomiota useasti selaillessani lastentarvikkeita.. Joitakin vuosia sitten saksalainen tutkimus vertaili lasten vaunuja ja vain muutamat läpäisi testin myrkyistä! tietyt myrkyt ei poistu edes pesemällä, joten ne kenellä on tietoa, niin kuinka helppo on löytää tieto että mitä myrkkyjä vaunut sisältää?
Tällä hetkellä meidän ykkös vaihtoehtona on Naturkind Varius Pro vaunut, mutta hinta hieman mietityttää..toisaalta meillä ei ole autoa ja liikutaan paljon, joten se että vauva viettää tod.näk paljon aikaa vaunuissa, niin niiden pitää olla toimivat ja turvalliset.
Myös kestovaipat on tulossa käyttöön, ainakin kotona. Lisäksi lasiset tuttipullot. Mitä merkkejä kestovaipoissa ja tuttipulloissa on havaittu toimiviksi? Kokemuksia?

Äite on ostanut jo TOISEN hoitopöydän :p Tää jälkimmäinen ostos on oikeasti hyvä, kokopuinen kotimainen tuote. Se tuloo meille. En tiedä, mihin äite sen toisen sitten lykkää, vai jääkö taatalan hoitotasoksi :grin
Sitten hupsista keikkaa tänään nettikaupasta tilasin sellaisen valkoisen pörröhaalarin... :rolleyes:

Koska itse pyrin elämään myrkyttömästi, niin tähän asiaan olen kiinnittänyt huomiota useasti selaillessani lastentarvikkeita.. Joitakin vuosia sitten saksalainen tutkimus vertaili lasten vaunuja ja vain muutamat läpäisi testin myrkyistä! tietyt myrkyt ei poistu edes pesemällä, joten ne kenellä on tietoa, niin kuinka helppo on löytää tieto että mitä myrkkyjä vaunut sisältää.

Mä lainaan tätä, vaikka vain sivuan aihetta, nimittäin myrkkyjä. Mun äiti on innostuksissaan ostanut pitkin maailmaa kaiken maailman vauvanleluja ja tarvikkeita, kun on halvalla saanut. Luulisin, että suurin osa ei ole edes oikeista lastentarvikeliikkeistä, vaan erilaisista halpahalleista ja vastaavista, eli eivät ole mitään "tunnettua" merkkiä eivätkä varmasti tutkittuakaan. Mua hirvittää mitä kaikkea tuollaiset pitää sisällään. Varsinkin kun osa on sellaisia jotka "kuuluukin" laittaa suuhun. Samoin vaatteita ja tekstiilejä on vaikka mistä. Äiti pahoittaa mielensä aika helposti enkä halua loukata, mutta voi olla, että osa noista kyllä unohtuu turvallisuussyistä kaapin pohjalle.

Javasparrow, liittyy hyvinkin samaan aiheeseen, koska aika pitkälle samoista myrkyistä kyse. Sen verran osaan kertoa, että maailmalla ollaan jo aika tietoisia näistä haitallisista myrkyistä joita on ennen käytetty muovituotteissa. Eteenkin bisefenoli-a ja ftalaatit on suurimmassa osin maailmaa kiellettyjä lasten leluissa ja ruokailuun liittyvistä välineistä. Mutta tietysti niitäkin valmistajia on, jotka tekevät tuotteita valvomattomille halpis markkinoille, joten ikinä ei voi tietää.
Mutta esimerkiksi lasten vaunuissa ftalaattien käyttöä ei valvota/rajoiteta/testata millään tavalla ja eräänkin tunnetun/suositun merkin vaunuista ko. myrkkyä löytyi mm. valjaista.. Juurikin siitä osasta mitä lapsi yleisimmin syö, kun istuu vaunuissa.
Suomesta on onneksi suht turvallista hankkia nykyään lelut ja ruokailuvälineet ja vaihtoehtoja löytyy ja ilmeisesti myös vaatteiden osalta on vähennetty myrkkyjen käyttöä, mutta silti niitä löytyy.
Onneksi suurinosa kemikaaleeista/myrkyistä haisee, joten jos lelu tai vaate haisee voimakkaasti, niin siitä irtoa kemikaaleja.
Mun onneksi tietynlainen myrkyttömyys ja kierrättäminen on jo lapsena kotoa opittua ja oma äitini ei varmasti hanki meille mitään ilman että kysyy ensin. Hän tykkää mielummin ommella ja kutoa vauvalle peittoja, vilttejä, vaunusuojia, kangas pyssukoita jne, jotka on minun mielestä aivan loistavia ja tulee varmasti käyttöön. Mutta sitten tämä toinen puoli..miehen äiti.. Hän ei kyllä ymmärrä minua näissä asioissa ja varmasti loukkaantuu jos sanon että en nyt ota vastaan mitään haisevia muovileluja..ja ku niitä vaatteita ja leluja saattaa tulla ties mistä päin maailmaa..
Mutta sitten näihin oikeisiin hankintoihin.. Missä vaiheessa tilaatte äitiys pakkauksen, ne ketkä tilaa? Ja toinen mitä oon miettiny että ku vauva syntyy marraskuussa, niin tuo pakkauksen toppapuku on kai tosi iso.. Hankkiakko lisäksi pieni toppapuku, vai ratkaistakko tämä pulma jotenkin muuten..? Sellaista mietin jo kesällä :D ja ennen ku oon edes yhtään vaatetta hankkinu..

Toppapuku oli muistaakseni kokoa 74 ja on aivan liian iso vastasyntyneelle... itse olen ostanut 56 senttisen toppapussin ja saan miehen siskolta 60 senttisen toppapuvun.

Minä ostin pari viikkoa sitten turvakaukaloon lämpöpussin ja aion pärjätä sillä talven yli. Vaunuissa tuskin haittaa jos tuo toppapuku on liian suuri. Siinähän voi yhdistää ne puntit, niin siitä saa sellasen pussimaisen. :)

Meillekkin tulossa kaukaloon lämpöpussi mutta olen myös miettiny että onkohan pakkauksen toppapuku aivan liian iso, toisaalta siitä saa pussimaisen ja hihatkin käännettyä. Ostan varmaan pienemmänkin puvun ja katson sitten talven aikana miltä pakkauksen puku näyttää päällä :) Rattaissa hän on kuitenkin pehmeän kantokopan/makuupussin sisällä joten eihän se reiluus toisaalta haittaa?

Jos koot on pysyneet samoissa mitoissa kuin aikaisemmissa paketeissa, niin meillä 12/10 syntynyt lapsi oppi kävelemään seuraavana talvena tuossa äp:n haalarissa ja oli ns. normaalin kokoinen vauva. Eli aika iso on. Oon nyt miettiny pääni puhki otanko paketin kun tuo vois olla kätevämpi kun saa pussiksi (edellistä ei saa) mutta toisaalta, kun tietää, että iso se silti on, niin vois sijoittaa rahan johonkin muuhun..kun esikolta kuitenkin on haalari 56 kokoa ja saatiin just eilen kaukalopussi, mitä ei aikaisemmin oo ollutkaan..Ihan kun opettelis uudestaan aakkosia, vaikka edellisestä vauvasta ookaan kuin kolme vuotta! :happy: Niin joo ja poika 09/12 käytti muistaakseni tuota äp:n haalaria sit kevättalvella, mutta olikin sitten taas isomman kokoluokan vauva, joten paljon riippuu käyttöaika vauvan koosta kun näitten syntymä menee just tuohon väliin..

Meillä alkaa olla kaikki hankinnat jo tehty... Vaunut ostettiin kesäkuussa uutena kun sai hyvän tarjouksen ja viimeviikolla ostettiin Brion kaukalo telakalla hobby hallista kun oli siinäkin hyvä tarjous... Kaiken muun oon saanu tai ostanu edullisesti käytettynä. Toppapukuja löytyy pari erikokoista ja kaukalopussikin on mihin voi sitten hieman ohuemmassa haalarissa vauvan laittaa... Lähempänä marraskuuta sit pitää hankkia vielä varalle pari tuttia ja tuttipulloa selä hoitoalusta...
Meillä on yläkerran rakentaminen menossa ja tuskin se valmistuu marraskuuksi, eli ei pääse vauvan huonetta laittamaan kuntoon. Onneksi mahdutaan alakertaankkn asumaan vaikka remontin vuoksi on huoneet täynnä tavaraa...

Mä meinasin pienen toppahaalarin vaaville ostaa (en ota äitiyspakkausta). Esikoisella ä-pakkauksen toppapuku oli käytössä noin 8-kuisena, enkä tykkää pukea vauvaa liian suuriin vaatteisiin. Tarkoitus ei ole ostaa mitään kallista merkkihaalaria kun se mahtuu päälle kuitenkin niin pienen ajan. Just näin fb-kirppiksellä nätin käytetyn kympillä, joten jonkun semmosen, ei ole iso investointi. :)

Me saatiin mun serkulta edullisesti heiltä ylijääneet emmaljungan yhdistelmät pehmeällä kopalla, turvaistuin ja telakka autoon, sitteri ja paljon pikkutavaraa. Vaunut on aika isot kun vertaa noihin "modernimpiin" joita nykyään näkee melkein enemmän, mutta toisaalta ajattelin, että talvella ne isot, leveät renkaat ja tukevuus ovat hyviä asioita. Meillä on kaksi koiraa ja lenkkeiltyä tulee kuitenkin säällä kuin säällä. Kevääksi/kesäksi pitänee vielä hankkia joku kantoreppu/liina lenkkikaveriksi, mutta liukkaana vuodenaikana hirvittää liikaa kaatuminen sellaisen kanssa.

Mies rakensi kylpyhuoneeseen työtason, jota on tarkoitus käyttää hoitoalustan kanssa hoitopöytänä, eli erillistä irtopöytää ei tule. Taso on ollut tosi kätevä jo nyt pyykkien viikkaukseen ym. eli ei mene "hukkaan" vaipparallin jälkeenkään.

Tämän hetken ostoslistalla on oikeastaan enää rintapumppu (siitäkin on jo pari ehdokasta käytettynä odottamassa), itkuhälytin (josta en ole yhtään varma että tarvitsen ainakaan ennen kesää ja mökkikautta) ja liinavaatteita sekä harsoja vauvalle. Alkuun nauratti se tavaran hamstraus niin reilusti ennen laskettua aikaa, mutta nyt tuntuu hyvältä ettei tarvitse kaikkea ostaa kerralla.

Takaisin