Hankinnat vauvalle

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Suskis
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Minä pesen kaiken ennen käyttöönottoa. Sain kerran vuosia sitten itse järkyttävän ihottuman jalkoihin uusista mustista housuista. En ole millekkään allerginen enkä muutenkaan koskaan reagoi mihinkään ihollani niin se sai kyllä miettimään et mitähän myrkkyä niissä oli...

Olen vaatekaupassa töissä ja tiedän sen että kaikki kannattaa pestä ennen käyttöönottoa! Kankaissa, väreissä ja kuljetuksen aikana voi vaatteisiin siirtyä allergisoivia aineita/myrkyllisiä aineita.

Pesen ainoastaan pyyhkeet ennen käyttöä muuten ne ei tunnu kuivaavan mitään. Ihan pienen vauvan vaatteet pesen mutta en enää nyt isompana.

Itsekin joudun välillä purkamaan tekstiilejä pois pahvilaatikoista ja voin kertoa, että välillä on kyllä sen jäljiltä outo olo. Suosittelen kyllä pesemään kaikki vaatteet ennen käyttöönottoa.

Mulla alkaa iho kutisemaan jos laitan edes pesemättömät sukat jalkaan :O Kaikki uudet vaatteet kiertävätkin ensin koneessa ja vasta sitten käyttöön. Jotenkin äklöttää kyllä ajatus siitä, että ostettuja farkkuja on kymmenet ihmiset kokeilleet. :D

Tässä ny jotaki uutisointia aiheesta niille, ketä sattuu kiinnostamaan (ei pliis nyt mitään yhyy senkin syyllistäjä-avautumisia jooko).

http://www.taloussanomat.fi/myynti/2011/06/26/varo-nama-vaatteet-voivat-vieda-terveyden/20118770/135
http://yle.fi/uutiset/vaatteiden_kemikaalit_voivat_tehda_arjesta_helvetin/7433938
http://yle.fi/uutiset/greenpeace_lastenvaatteissa_on_vaarallisia_kemikaaleja/7030830
http://www.tukes.fi/fi/Ajankohtaist...et-eivat-sisaltaneet-vaarallisia-kemikaaleja/

Vauvan iho on niin ohut ja elimistö herkkä, että itse pelaan mieluummin varman päälle tässäkin asiassa.

Oon ite ollut vaatealan varastossa töissä ja käsitellyt mm. lasten- ja vauvanvaatteita, jotka on paketoitu sellaiseen muoviin mistä irtoaa käsiin "mönjää" koskiessa. Oon saanut myös päänsärkyä, kun ko. vaatteet on haisseet niin voimakkaasti.

Mai, aivan näin. Minulla epäiltiin yhdessä vaiheessa työperäistä astmaa. Aina kun käsittelin vaatteita enemmän kuin päivän, sain pahoja hengitysoireita. Välillä myös vaatteet saattavat olla homeessa kauppaan tullessa, koska vaatteet on pakattu liian nopeasti kemikaalien ruiskuttamisen jälkeen tiiviiseen laatikkoon. Meillä lähetetään homeiset pois, mutta on tullut vastaan toimittajia, jotka PESEVÄT ne homeiset vaatteet ja toimittavat "uusina" takaisin.

Minä myös vaatepuolella töissä ja tosiaan, pelkkä kuormien purku saa aikaan välillä melkoista punoitusta ja se haju joka välillä lehahtaa avatusta laatikosta...huh!
Suoja- ja käsittelyaineet on osaksi ihan suoraan myrkkyjä, joilla vaatetta suojataa esim ötököiltä kuljetuksien ajan. Riippuu aivan firmasta, mitkä suoja-aineet on käytössä. Itse pesen aina ja kaiken ennen käyttöön ottoa, erityisesti lasten vaatteet.
Farkut monesti on todella voimakkaasti kloorinhajuisia tullessaan myymälöihin. Ja vaikka väriaineet on nykyään vaarattomampia kuin ennen, niin erityisesti musta ja punainen väri ovat sellaisia, jotka voivat herkkää ihoa ärsyttää.
Kannattaa myös muistaa, että nykyisin myös valkoinen väri on useimmiten värjätty, ei valkaistu. Tämä siksi, että valkaisu on myrkyllisempää touhua.

Mä juurikin tuon takia en ikinä käyttäisi kertisvaippoja, huoh mikä määrä niissä onkin kemikaaleja!

No niin no... eipä kestoissa sen pesun jälkeen mitään enää ole. Ja sitten taas esim vaipoissa on myös suoja-aineita. Kuten esim tamponeissa ja siteissä. Siksi moni atoopikko tms ei voi edes käyttää ilman kutinaa ja ihottumaa siteitä ja tamponeita. Itse kuulun tähän ryhmään. Ja olenkin onnellisesti kuukuppia käyttänyt ikuisuuden.

Kaikki vaatteet ulkovaatteita lukuun ottamatta pestään aina ennen käyttöönottoa. Kirpparilta ostetut myös pesun kautta käyttöön.

Kestovaipat näen hyvänä ideana, mutta niitä meillä ei käytetä, koska ne yksinkertaisesti jo ajatuksena kuvottavat mua niin totaalisesti. Varsinkin se, että jotkut ostaa niitä käytettynä, en ikinä ostais itselleni saati lapselleni käytettyjä alusvaatteita tms. Toki jos olisi ollut pakko (tyttärellämme on hankala atooppinen ihottuma) niin silloin kestot olisivat käytössä. Meillä kuitenkin jostain syystä nimenomaan vaippa-alue on se, mikä on aina kunnossa, eikä oireile ollenkaan toisin kuin muu kroppa.

Luetunymmärtäminen tuntuu olevan myös hankalaa tässä hormonien kanssa :grin

Minä en ole hommannut vielä mitään. En ole katsellut vaunuja, enkä kaukaloita. Hipelöin kyllä välillä pieniä vaatteita, mutta mitään en ole ostanut.

Ostin pari päivää sitten 56 senttisen toppapussin, vai mikälie nimeltään. Aivan ihanan pieni! Ajattelin, että kuitenkin äitiyspakkauksen toppapuku on taas 74cm ja ihan älyttömän iso. Ja varsinkin kun nyt on marraskuussa LA niin varmasti on jo kylmä ;) Siinä on jopa haarustan kohdalla turvakaukalon vyölle reikä :)

Onko jollain suunnitelmissa kestoilla? Itse haluaisin käyttää kestovaippoja mahdollisimman paljon. :)

Me ollaan ajateltu myös kestoilla. Tosin varmaan alkuun joutuu pelaan kertiksillä, jos pienet syntyy keskosina. Kestoja kun ei taida oikein niin pientä kokoa löytyä. Tai en tiedä vaikka löytyis jos oikein etsis :) ja tiedä sit kuinka onnistuu kahden kanssa, mutta ainakin yritetään jos kotona kestoilu onnistuisi :)

Mä aion kans kestoilla :) Alussa varmaan turhauttaa mutta kunhan pääsee vauhtiin niin se sujuu varmasti hyvin! Vähän niinku kuukautiskupin kanssa, alussa en ees jaksanu käyttää sitä koko aikaa mutta se helpottu mitä enemmän käytti ja pian käytinki enää vaan sitä. Nyt en vois enää mennä takas kertakäyttösiin.. Vaippojen kanssa tulee kyl varmasti tilanteita esim. matkustelut, että tulee käytettyä välillä kertakäyttösiä.

Me aiotaan kokeilla kestoja :) Ehkä öiksi ja reissuihin varaudutaan kertakäyttöisillä.

Jes en sitten oo ainut :) täytyy myöhemmin perehtyä niihin tarkemmin, mutta kokeilemalla varmaan löytyy se oman vauvan vartaloon sopivin kestovaippa!

Takaisin