Hankinnat vauvalle

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Klaara
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Marsi, jos on herkkäihoinen vauva, niin olen ymmärtänyt, että parhaat vaipat vois olla harsot+villahousut. Ne villahousut on siis yhdenlainen kuori sisävaipan päälle, mutta ne ovat hengittävät, mikä tekee kuulemma niistä hyvät. Ja ne pitävät kosteuden kun ne on käsitelty lanoliinissa. Jos oon ymmärtänyt oikein, niin kestovaipat ei automaattisesti oo iholle parempia kuin kertikset: jossain vauvakirjassa neuvottiin käyttämään vähän aikaa kertiksiä, jos vauvan iho punoittaa kestovaipoilla. Villahousujen lisäksi toinen vaihtoehto kuoreksi eli uloimmaksi kerrokseksi on pul-kuori (pul tarkoittaa jotain polyuretaanijuttua, siis se materiaali), mutta ne ei sitten välttämättä hengitä niin hyvin. Ehkä ne voi olla helpommat käytössä kuin nuo villahousut. Mikään asiantuntija en ainakaan vielä oo, mutta aika paljon googlaillut aiheesta...

Mulla on onneks nyt jäänyt taas taustalle tuo koukutus noitten vaippa-asioiden tutkimiseen. Oli ihan pakkomielle selvittää asiaa, kun se tuntui niin monimutkaiselta.... En oo vielä päättänyt mitä tehdään, mutta voisi kokeilla, miten sujuisi kestojen ja kertisten käyttäminen rinnakkain. Kertiksillä voi aloittaa ja sitten kokeilla kestoja ja lisätä niitä sen mukaan kuin hyvältä tuntuu tai ei tunnu...

Niin ja mä olin siis aiemmin kans sulkenut täysin pois kestovaipat "mahdottomana lisärasitteena", mut sit vähän lämpenin. Huonoa omaatuntoa en meinannut potea missään vaiheessa...

Kestoilijaa ei minustakaan tule, ainakaan vielä. Kokemusta ja tarvittavat välineetkin olisi löytynyt lähipiiristä varmasti, mutten kertakaikkiaan ole innostunut. Toki vaippojen pyykkääminen ja kuivattelu kerrostalokaksiossa ei myöskään olisi se helpoin juttu. Kertiksillä siis aloitetaan, katsotaan muuttuuko mieli :)

Kävin tänään penkomassa työkaverin pojalta pieneksi jääneet vaatteet ja kaikkea ihanaa tuli löydettyä reilu pahvilaatikollinen. Tällä kertaa keskityin kokoihin 68 cm-86 cm, niitä kun tuntuu huonosti kirppareilta löytyvän ja hyviä löytöjä teinkin :) mahtavan hyväkuntoista ja lähes uudenveroista tavaraa! 50-60cm alkaa ollakki hyvin kasassa. Nyt vaan pyykkäämään.

Meidän olisi tarkoitus kokeilla kestovaippailua ja onkin jo monenlaista flanellettea, harsoa ja kuorta kaapissa. Osasta käytettyjä, osa kirpparihinnoin vaikka näkee, että ovat uusia ja aiemmin tällä viikolla menin tilaamaan netistä 6 kpl uusia yhden koon taskuvaippoja. Moni joka on jo kestovaippaillut tuntuu vannovan kestovaippalainaamon nimeen, että sieltä kannattaisi aloittaa kestoilu, että pääsisi kokeilemaan erilaisia vaippoja ja löytäisi sen omalle vauvalle sopivan mallin, mutta olen kai niin malttamaton, että on vain tullut haalittua monenlaista. Saahan se sitten taas eteenpäin jollekin muulle jos ei kerta kaikkiaan meille sovi.
Mieskin on meillä onneksi ihan täysillä mukana tässä ajatuksessa. Itse olen muutamaan kertaan hiukan empinyt ja varovaisesti miehelle sanonut, että katsotaan nyt tämä kestoilu, että mitä tästä tulee, että voidaan sitten vaihtaa kertakäyttöisiin jos näyttää aivan mahdottomalta, mutta hän on sitten aika topakasti ollut vastaan, että ei kyllä me kestoillaan.

Haluaisin vaan niin kamalasti uuden pesukoneen tulevaa vaippa- ja muuta pyykkiruljanssia ajatellen. Vanha rohisee siihen malliin, että en tiedä kauanko se vielä jaksaa pyörittää ennen kuin savu nousee. Budjetti ei oikein sallisi, mutta jos oikein nipistää, niin ehkä 400 - 450 € saisi olla uudella koneella hintaa. Muutamia hyvänoloisia olen nähnytkin tuossa hintaluokassa, mutta sitten kun siihen lisää kuljetuksen, asennuksen ja vanhan poisviennin päälle niin ollaan jo 500 € tienoilla ja ylikin - ei hyvä :(

Tammi: meillä on myös pesukoneen osto edessä. Tällä hetkellä meillä on 7,5 (!) Vuotta vanha pesukone, joka kyllä hyvin toimii. Mutta: se on kooltaan vain 4,5kg vetoisuudella ja esim. lakanapyykin kanssa tekee aina tiukkaa, kun kaikki ei mahdu kerralla. Kävin vähän vilkaisemassa nykyaikaisia koneita ja ne oli melkein kaikki 1-8kg ja vitsit niissä oli ohjelmät kirjoitettu selkeästi teksteillä esim. valkopyykki, villavaatteet, vauvanvaatteet (!) jne. Nykyisen koneen ohjelmat on kirjaimilla, joista ei ikinä muista, mikä on mikäkin. Outo homma, mut minä himoitsen nyt pesukonetta!! 8)

Meillä on kans jotain 11v vanha pyykkikone, ja asia on välillä käynyt mielessä. Mietin yhdessä vaiheessa sitä, jos hankkis sellasen koneen joka myös kuivaa...mut se alkokin vaikuttamaan hieman monimutkaiselta. Meidän kone on myös ihan ylihidas, siis normaali puuvillaohjelma kestää jotain 3h. Ei hyvä... mut ehkä mennään kuitenkin sillä nyt toistaiseksi.

Täälläkin mielessä tuo kesto kokeilu jo esikoisen kanssa, mut tähän mennessä tasan kerran ollu kestovaippa päällä. Musta tuntuu se kans jotenki hankalalta. Nyt kun on jo isompi ni on käyny mielessä että vois kokeilla. Mut sillon alussa oli kyllä semmosta ruljanssia ja kakkoset semmosii et tuntu paremmalta kertikset.
Jostain luin myös jotain juttua missä kyseenalaistettii koko kestoilu kun niitä joutuu sitte kuitenki pesemään ja kuumalla vedellä et onko se kuitenkaa niin ekologista. Tiedä sitte. Enkä yhtää muista kyllä mistä luin. Koko ajanhan noita kertiksiäkin tehään ympäristöystävällisemmiks.

Mäkään en oikeen innostunut noista kestoista ainakaan nyt tän ekan lapsen kohdalla.. Aattelin et sit ku toinen putkahtaa maailmaan nii vois kattoo et jos sit ainaki kokeilis niitä :)

Minä myös jätän kestoilut suosiolla väliin. Uskon, että aikani menee muutenkin vauvan kanssa ja en halua ottaa lisähommaa vaippojen pesuista.

Mä nyt kommentoin, ja haluan muistuttaa että mun tarkoitus on ihan vaan kommentoida, ei tuputtaa eikä käännyttää eikä syyllistää.
Eli se tutkimus jossa kestot ei ollu yhtään ekologisempia, oli jättänyt pois sen tosiasian että suurintaosaa kestovaipoista käyttää 3-6 lasta. Siinä oli laskettu että kestoja käytää 1 lapsi.
Meillä kestot pestään niin että kakka huuhdellaan pideellä pynttyyn, jos on tahraa, siihen hieraistaan sappisaippuaa ja vaippa heitetään koneeseen muiden pyykkien kanssa, eli en ole koskaan pessyt vaippoja erikseen. Pesen vaipat 40-60 asteessa, ja satunnaisesti ehkä kerran kuussa 90 asteessa. Musta on ihanaa ripustaa niitä kuivumaan ja myllätä niitä sängyllä kasaamis ja taittelu vaiheessa :D
Sen lisäksi ne on KAUNIITA : http://weenotions.co.uk/index.php?main_page=index&cPath=264&sort=20a&page=2

Flanelletit istuu suurimmalle osalle pienistä vauvoista, samoin kun nallen näpsyvaipat. Sideharsoissa kannattaa opetella origami, ja niissä on maitokakka vaiheessa rullattava/taiteltava harso reisistä kunnolla, tykkään kyllä käyttää ihan pienellä just harsoa ja villahousuja. Talvella kun vauvan ottaa vaunuista sisälle, peppu on aina lämmin kestopaketilla mutta kertiksellä peppu on kylmä jos siellä on pissa, vaikka vauva olis muuten lämmin. Ei aina , mutta usein.
JA jokainen siis tyylillään <3 kyllä mä olisin joitain kertoja halunnut käyttää kuopuksella kertsejä, mutta kaikki siis oikeesti ihan kaikki kertikset aiheutti ihottumaa.

PS. Fasessa on OMV eli kestovaipat ja kantovälineet kiertoon ryhmä. Suosittelen lämpimästi kaikille jotka on kestoista kiinnostuneita!

Nyt on sitten hommattu turvakaukalo ja yhdistelmävaunut, jotenkin helpottunut olo kun on vauvalle jo jotain valmiina. Sisustuskärpänen iski, ja Prismasta tuli löydettyä kivoja tauluja, kirjatuet ja valokuvakehyksiä. Ja halvalla! olivat 1€ kappale. Tänään innostuin kangaskauppaan, ja matkaan tarttui aivan ihana kangas, josta tulee nyt vauvalle pussilakana. Kangasta ei suositeltu pestäväksi kuin 30 asteessa ettei värit haalistu tms, kai tuo riittää pikkuselle? Tyynynpäällisiä hamstrasin tiimarin alesta, ja lisää teen varmaan kankaasta mitä jää yli.

Niin, vauvan huonetta olisin valmis sisustamaan. Suunnitelmissa kyllä on että vauva nukkuu meidän huoneessa ja hoitopöytä tulisi kodinhoitohuoneeseen, joten mikä merkitys tuolla huoneella sitten olisi :laughing002 Noooh, suunnitella saa... :)

Marsi, jos on herkkäihoinen vauva, niin olen ymmärtänyt, että parhaat vaipat vois olla harsot+villahousut. Ne villahousut on siis yhdenlainen kuori sisävaipan päälle, mutta ne ovat hengittävät, mikä tekee kuulemma niistä hyvät. Ja ne pitävät kosteuden kun ne on käsitelty lanoliinissa. Jos oon ymmärtänyt oikein, niin kestovaipat ei automaattisesti oo iholle parempia kuin kertikset: jossain vauvakirjassa neuvottiin käyttämään vähän aikaa kertiksiä, jos vauvan iho punoittaa kestovaipoilla. Villahousujen lisäksi toinen vaihtoehto kuoreksi eli uloimmaksi kerrokseksi on pul-kuori (pul tarkoittaa jotain polyuretaanijuttua, siis se materiaali), mutta ne ei sitten välttämättä hengitä niin hyvin. Ehkä ne voi olla helpommat käytössä kuin nuo villahousut. Mikään asiantuntija en ainakaan vielä oo, mutta aika paljon googlaillut aiheesta...

Noita harso+villahousuyhdistelmiä oon tässä itekin tutkinut ja ilmeisesti pitäis vastasyntyneelle piisata hetken aikaa noin? Mites sitten ne kakat? Niitähän oli jotain liinoja/papereita tms. mitä pantiin sinne vaipan sisälle, että nappaa noi maitokakat ja on helppo sit vaan nakata se liina roskikseen? Mä oon niin pihalla..

Täällä on onneksi tolla kestovaippayhdistyksellä toimintaa, että ajattelin mennä siellä käymään kun syksy lähestyy ja ottaa lainalle vaippapaketin sieltä niin saa tutustua erilaisiin vaihtoehtoihin. Tosi hankalaa vaan tää aloittaminen, kun kaikki on ihan uutta ja outoa, eikä lähipiirissä oo ketään kuka olis haksahtanu kestoiluun..

Marsi, mulla on yksi tuttu perhe, joka suositteli noita villahoususysteemejä. Tai siis he kertoivat, että heillä se on toiminut ja muista systeemeistä eivät tiedä. Mutta he eivät olleet tarvineet muuta kuin harson+villikset koko vaippa-aikana. Eli 3-4 kpl villiksiä ja sitten kasapäin harsoja. Sinnehän voi sitten laittaa lisäimuakin tarvittaessa, jos se ei riitä (varmaan vähän yksilöllistä).

Mä en oo ihan varma, pitääkö ne villahousujen lahkeet sitten heti pienelle vauvalle, kun esim. ruskovillalla oli housuissa koot 60 ja 80. Haluaisin mielellään tietää, meneekö ne 60-kokoset heti pienestä asti. Ja lisäksi, että onko fiksua ostaa ne uutena (se olisi helpointa), vai käytettynä (voiko ne tulla liian käytetyiksi?). Oon myös kuullut, että joillakin ne villahousut falskaa, mutta joillakin pitää tosi hyvin. Ja oon miettinyt, että kokeilisin noita Hemp hour wool-villiksiä sittenkin, enkä noita ruskovillan. Minusta kuvaus näyttää aivan samalta, ja ne on kivemman värisiä. Voisin varmaan ihan hyvin ostaa vaan yhdet etukäteen, ja sittenhän niitä saa lisää jos huomaa niiden toimivan.

Kuudes, hyvä että täällä on joku kellä on kokemusta aiheesta. Osaisitko neuvoa noissa villahousujutuissa? Miten ne flanelletet toimii?

Sama täällä, nyt on kaikki :) sanoinkin eilen miehelle et olisin niin valmis jos vauva vaikka syntyisi tällä sekunnilla.

Noi ton linkin vaipat on taskuvaippoja ja All in one:ja Flanelletit on sellasia harmaan/luonnonvalkoisen sävyisiä flanellisia vaippoja joitten päälle tulee sit kuoret kuoret voi olla villahousut / pul kuori /fleece kuori.
http://www.google.fi/search?hl=fi&s...08,d.bGE&fp=e940c75ce024ddf1&biw=1366&bih=638

Tulipas pitkä linkki, toivottavasti se toimii, mut googlen kuvahakuun flanellette imse vimse tulee kuva, se on pienelle ihan ok perusvaippa. Sit jos teillä on vanhaa ohueksi kulunutta fleeceä jossain muodossa niin se kannattaa leikellä suikaleiksi, joko kahdeksikon tai sitten ihan suorakaiteen muotoisiksi, ne käy kuivaliinoiksi, eli sellasen paperisen hoitoliinan sijaan siihen vaipan pintaan, se on helpompi huuhtoa ja pitää vauvan ihon kuivana, ne paperiset ns. hoitoliinat ei pidä ihoa kuivana, ja vanhoissa putkissa ne voi aiheuttaa tukoksen. Jos teette fleecestä kuivaliinoja niin peskää ne 60 asteessa zeoliititomalla ja vähä saippuaisella tai saippuattomalla aineella ainakin 3 kertaa ennen kun laitatte vauvan iholle sen. Eikä normi käytössä ollut fleece välttämättä toimikaan kunnolla ennen tota "avaavaa" pesua, koska se on luultavasti tukossa pesuaineitten takia. Fleece päästää kosteuden nopeasti läpi ja tuntuu koskteanakin kohtuu kuivalta verrattuna esim puuvillaan.

Villahousut on kesälläkin se mukavin kuori. Iho saa hengittää kokoajan kun ei ole muovia hiostamassa ympärillä. (ajatuksena se että mulla olis muovipussista tehty housut tai villasta tehdyt housut kesällä...) Villahousujen hoidosta kannattaa lukea kestovaippa infosta tai tuolta omv:n tiedostoista. Villahousut pestään villanpesu aineella tai sappisaippualla, ja lanoliinitetaan aina muutaman pesun välein, housuja ei pestä joka käytön jälkeen vaan silloin jos niihin tulee tahra. Antibakteerisena aineena villa ns. puhdistuu itsestään eli pieni pisuvahinko ei haittaa.

Mä olen aina ollut ns. sisävaippa kuoret vaipattaja, mutta on ihmisiä jotka vannoo esim. yhdenkoon taskuvaippojen nimeen, ne menee vauvalle 4-16 kiloisena, eli niitä riittää koko vaippa iäksi n. 20kpl. En ole näitä kokeillut kun en usko niihin:D
Halvimmillaan näitä yhdenkoon vaippoja saa kiinasta, Ebaystä tilattuna vaipan ja insertin hinnaksi tulee n.4-5€ per vaippa mutta se 1 insertti ei riitä isolle lapselle vaan lisäksi tarvitaan harso tai pieni pyyhe vaikka ikeasta tai jyskistä. JA kun vaippa ikä on ohi niin ehjistä vaipoista saa n. puolet hinnasta takaisin :)

En oo varma oliko jotain vielä mihin piti vastata. Voisin koittaa laittaa oman kansion/aloituksen meidän vaipoista ja yrittää kertoa mitä ne on, kunhan saan kameran ladattua :D

Joo Kuudes kaikki info on kyllä niin tervetullutta kuin olla ja voi.. :D Ite meinaan nyt odottaa vielä hetken noiden hankintojen kanssa (toki muutamat äitiyspakkauksen vaipat hommattuna..) ja lainata sitten lainaamosta setin vaippoja, kun alkaa olla aika lähellä. Ei vaan millään malttas olla hommaamatta kaikkea mahdollista jo nyt, kun olis kaikkea ihanaa tarjolla. :D Toki eikait siitäkään haittaa olis vaikka lainais nyt jo sen setin niin sais pällistellä ja pyöritellä niitä ja lainais sitten uudelleen kokeiluun, kun on sen aika.. Mua niin harmittaa, kun ei kukaan tuttu kestoile.. :/

Kannattaa liittyä siihen omv tai johonkin muuhun kestovaippa ryhmään, Omv järjestää isoja ja pieniä tapaamisia ja ihan varmasti suurin osa teilläpäin asuvista kestoilijoista on valmiita esittelemään henkilökohtaisesti kestovaippoja, eli sinne ryhmään vaan,ja kyselyä että asuuko joku täällä päin.

Takaisin