Hankinnat vauvalle

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Klaara
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tänään tipahti postilaatikkoon (ekat) kestovaipat! <3 Tilasin pari yhdenkoon Babyland taskuvaippaa ja vaikuttaa kyllä tosi hyviltä! Mitään kokemustahan siis ei oo kestovaipoista... Mutta pienimmillä säädöillä toi vois toimia jopa ihan pikkusella, saa nähä kuinka käy. Toivoisin että noi ois toimivat, koska on kyllä edullinen taskuvaippa. En malta oottaa että pääsis kokeileen!

Mies on onneks mukana kestoilu ajatuksessa. Yritin vielä puolustella kestoilua sillä, että tulee edullisemmaks ja aina vaan säästää enemmän kun käyttää vaipat seuraavallekin vauvalle. Lipsahti vaan iteltä ääneen että nii joo, oon kyllä aika paljon nyt tilannu vaan värillisiä, mitenkähän sopii mahdolliselle seuraavalle tulokkaalle jos onkin eri sukupuolta ;) Onneks osa ees oli neutraaleja värejä, menee molemmille. Yhen kestiksen aattelin sujauttaa myös isyyspakkaukseen, sinne ostinkin sit lisäks vähä kertakäyttövaippoja varmuuden vuoks.

Voi muakin niin houkuttais nuo kestot, mutta kun niitä erilaisia vaihtoehtoja on ihan liikaa.. Mulle pitäs olla tasan kaks vaihtoehtoa mistä valita.. :) Ei oo harmainta hajua mistä lähtis liikkeelle.. Niitä äpakkauksenkin vaippoja oon vaan pöljänä pyöritelly käsissäni mitään tajuamatta..

Sent from my GT-I9105P using Vau Foorumi mobile app

Marsi: Joo, aluks olin kans pihalla kun lumiukko noitten kestovaippojen kanssa. Aikani lueskelin nettiä, mistä löytyykin aika hyvin infoo eri vaipoista. Ite päädyin nyt taskuvaippoihin ja muutaman kuorivaipan tilasin lisäksi kokeeksi. Itseä houkuttelee koko asiassa ekologisuus, raha ja söpöt vaipat :) Lähipiirissä ei kukaan kestoile, ois ni kiva ihan käytännössä nähdä vähä hommaa.

Ekologisuus täälläkin olis ensisijalla ja kun itse olen ollut vauvana tosi herkkähipiäinen ja vähän vieläkin niin pelkona että periikö poika mut.. mulla on äiti käyttänyt kertiksiä mutta laittanut aina harson ihoa vasten. Mulle on saattanut tulla ihan kunnon rakkoja kertakäyttöisistä jos on osunut ihoa vasten.. :/ Noita taskuvaippoja mäkin oon miettinyt. Eikös niihin tuu se imu sit erikseen sisälle? (ihan pihalla termeistä) ja mitäs nuo kuoretkaan taas oli?

Joo eli taskuihin sujautetaan imu sinne sisälle. Toinen äitiyspakkauksen vaipoista oli just tällänen taskuvaippa. Noissa Babylandin vaipoissa tuli toi imu mukana, sinnehän sit voi ostaa vaikka mitä imuja tai vaikka vanhoista pyyhkeistä leikata sopivia imuja.

Kuorivaippa tarvii aina kaverikseen jonkun "sisävaipan" (termit hukassa, joo), ite ostin kokeeks vaan sen takia kun jotkut kehuu et vastasyntyneelle sopis harsosta taiteltu vaippa ja sit toi kuorivaippa päälle. Harso imee ja kuori pitää huolen että muut paikat ei kastu :) Äh, mä oon huono selittään näillä tietomäärillä, ja varsinkaan kun en oo ikinä ees livenä nähny kuorivaippaa... Taskuvaippoja oonkin sit hipelöiny jo monta päivää ;) Noi kaikki mun tilaamat vaipat on yhden koon, eli periaatteessa pitäs mennä sit koko vaippaiän.

Minä näin aivan ihanan vauvakehdon pentik myymälässä eilen.. Tekis kyllä niin mieli ostaa se (vaikka se maksaa 250e!!).... yöllä heräsin kl.4 ja aloin ajattelemaan sitä hienoa kehtoa niin paljon että en pystynyt nukahtamaan uudellen, vasta klo 6 nukahdin uudelleen ja nukuin viel kaksi tuntia... Tiedän että se on varmaan ihan turha ostos (kun se vissiin käy vaan siihen asti että vauva on 4-5 kuukautta ja meillä on jo pinnasänky valmiina) mutta se näyttäisi kyllä niin ihanalta meidän sängyn vieressä <3

Vaunujen säilytyksestä: meillä on tuulikaappi, mistä ei kuljeta koskaan muualle kuin postilaatikolle joten tullaan säilyttämään vaunuja todennäköisesti siinä. Ulos kuljetaan muutenkin toisesta ovesta joten ne ei ole haitolla. Ja tuulikaapin oven saa aina kiinni jos alkaa vaunut häiritä näkökentässä ;)

Käytiin kurkkimassa vähän vaunuja. Brion Happy yhdistelmävaunut hoitolaukkuineen ja aurinkosuojineen plus Brion Primo kaukalo isofix alustalla ja adapterilla yhteensä 894. Mistä ihmeestä näistäkin nyt sit tietää mitkä vaunut on hyvät ja mikä istuin hyvä... Adapterin käyttöä hieman mietin onko ihan tarpeellinen. Brio muuten tuntui hyvältä merkiltä, ainakin vaunuissa.

Onko teillä/kenelläkään tutullanne ollut ammetelinettä käytössä? Me harkitaan sellaisen ostamista mutta hieman huolettaa ovatko kuitenkaan kestäviä vai sellaisia ruikuli-vehkeitä, joissa vääntyy jalat tms..

Syysmami: Me saataisiin amme telineineen lainaan veljen perheeltä, jos saadaan jotenkin kuskattua se toiselta puolelta Suomea meille ennen vauvan tuloa. Joku sukulainen tms. jos ois menossa lomamatkalla tästä ohi. Mutta he ovat siis käyttäneet käsittääkseni jo kahdella lapsella, ainakin yhdellä ja kehuivat tosi paljon, ettei ainakaan heidän kertoman perusteella oo mitään ruikulivehkeitä.

Me on kans harkittu tuota ammeelinettä, kunnes tajuttiin ettei se mahdu meidän kylppäriin... En todella tiedä miten meinattiin mahtua vauva kylvettämään. Suihkukaappi on ihana kahden aikuisen taloudessa muttei käytännöllinen vauvan kanssa... Eiköhän hätä keinot keksi ( tai kekseliäs mies ;) ).

Jos on sauna niin kylvetys onnistuu kätsysti amme alalauteella ja selkä kiittää.. :) Toki jos rappusen saa siirrettyä pois tieltä..

Niin ihan totta, mekin voidaan kylvettää saunan lauteilla, olinpa hölömö.. Tuntuu että minusta on tullut ihan aasi nykyään, välillä oikein hävettää :O

Emmäkää sitä ite oo tajunnu.. :D Jostakin lukenut tuonkin.. :D

Meitä ei näillä näkymin tuo kestovaippailu innosta, vaikka tietääkin, että se säästäisi rahaa ja luontoa. En vaan jotenkaan näe sitä omana juttunani ja toivon, etten ihan täysin maailmaa saastuta kertakäyttövaipoilla. :D Mieskään ei ole yhtään kiinnostunut kestovaippailusta, vaikka ollaan siitä puhuttu mahdollisimman avoimesti, että josko sittenkin, kun olisi se meidän rahatilanteessa kivempi ja ekologisestikin ajateltuna. Ei vaan innostuta. Onkin kiva lukea, että moni täällä on siitä innostunut ja jaksaa ja haluaa sitä kokeilla, kun itse on tämmönen "pahis". x) Mutta tästä sivumainintana, että meillä tosiaan nuo äitiyspakkauksen kestovaipat jää luultavimmin käyttämättä, jos joku on innostunut niitä pienellä summalla lunastamaan. Muutoin vissiin katsotaan, että tuleeko käyttöön joskus vai meneekö kirppikselle aikanaan. :D

Muuten on vauvalle melkein kaikki hankinnat tehty, mutta itkuhälyttimet uupuu ja sitten varalle muutamia tutteja ja tuttipulloihin tuttipäitä. Niin ja noita kertakäyttövaippoja ostettu vähän eri merkkejä valmiiksi, niin voi sitten kokeilla mikä omalle vauvalle se paras. Aikaslailla kaikki oleellinen onkin hankittuna, koska ilman hälläreitäkin pärjää, kun ei vauvaa kauas olla laittamassa nukkumaan (asutaankin pienessä kaksiossa :D) ja parvekkeellakin jos joskus nukkuu, niin huomaa jos vaunut heiluu ja eiköhän tuo meidän koira ilmoittele, jos vaavi siellä heräilee. :)

Vaatteita vauvalle lienee tarpeeksi, ainakin niin että alkuun pääsee. Ei näin ensikertalaisena osaa oikein varmaksi sanoa onko tarpeeksi vai liikaa vai miten... Haaveeksi olen saanut pesutornin, joka olis hirveän kätevä vauvan kanssa - saisi heti vaatteet pesukoneesta kuivuriin ja näin ei tarvitsisi olla niin paljon eri asukokonaisuuksia, kun ei mene kuivumisessa kauaa aikaa. Mutta eihän meillä moiseen varaa. :/

Eilen hankin Emmaljungan yhdistelmärattaat kovalla kopalla<3 ihanat!! Niistä olen haaveillut koko raskausajan, ajattelin että haaveeksi jää hinnan puolesta. Onneksi oma mummo auttoi ja myyjäkin antoi hyvän alennuksen :)
Eilen hankin myös pinnasängyn plus patjan, sekä kylvetys-ammeen.
Vielä olisi vaikka kuinka paljon hankittavaa!

Mile, täällä on sama homma, ei oikein nappaa tuo kestovaippailu. Mutta hienoa jos muut sitä aikovat kokeilla :)

Täällä on aikalailla kaikki hankittuna. ei tarvitse enää kun jotain pieniä juttuja, esim. tuttipulloja ja tutteja hommailla. Nyt vaan keskittyy odotteluun, ei oo enää montaa viikkoa! Eilen pyörähti rv30 käyntiin! :) Vastahan sitä oli nt-ultrassa 8)

Juu ja ei kannata potea huonoa omatuntoa siitä jos käyttää kertakäyttö-vaippoja. :) minä hetken podin kun muutama vanhempi tuttu painosti niihin, mutta koin etten esikoisen kohdalla halua vielä ainakaan koittaa kestovaippailua koska koen sen vaikeaksi. Sitten kun olen kokeneempi lapsen hoidossa voin harkita uudestaan. Lohdutin itseäni sillä että vaikka vauvoilla kertiksiä kuluu mielettömästi maailmassa, niin enemmän tuhoa tekee esimerkiksi vanhusten jättiläis-vaipat. Sit ku töissä otetaan vanhuksille kestovaipat siirryn lapsillenikin kestoihin, sit pelastuu maailma! :D

Eipä siitä kertakäyttövaippojen käytöstä mun mielestä kannata mitää huonoo omaatuntoa potea. Kukin tyylillään :) Meillä KOKEILLAAN kestoilla, katotaan miten käy :) Tutuissa ei kestoilijoita, vähän katsovat kieroon kun kerron että meillä kokeillaan kestoilua. Noh, katotaan kuinka käy.

Takaisin