Hankinnat vauvalle

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Klaara
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tuli muutes yhtäkkiä mieleen, kun oon katellut noita kantoliinoja että onko teillä kenelläkään niistä kokemusta? Lähinnä, että millainen materiaali on paras ja sit ku niitä pituuksia on erilaisia, että mikä on käytännöllisin? Ite mietin, että jos ottais pisimmän niin sais sidottua monella eri tavalla..

Sent from my GT-I9105P using Vau Foorumi mobile app

Marsi: Me saadaan lainaan veljen perheeltä trikoinen kantoliina, vielä en siis toki oo päässy kokeilemaan. Viikonloppuna pitäis ilmeisesti saada se kotiutettua meille, mutta eihän sitä mahan kanssa ihan kamalasti kokeilla kai voi, jos nyt sais ensin jonkin perussidonnan opeteltua :) Oon kyllä kuullu paljon kehuja liinasta, että kiva saada lainaan ja päästä kokeilemaan, jos se osuu ja uppoaa niin voishan sitä ostaa omankin sitten. Tai ostaa heiltä tuo heidän, jos ei oo tarvetta sille. Itse ajattelin, että oisko se trikoinen monikäyttöisin, niin kävis sekä talvella että kesällä? Oon nähny siis ns. talvikantoliinoja fleecesta. Pitääkin tutkailla noita eri tapoja sitoa se.

Joo, itekin ajattelin että kiva saada ensin lainaan ennen ko ostaa, kun voihan olla ettei lapsi ees viihdy siinä. En viittis alkaa ostamaan mitään "turhaa" ennen ko tiiän toimiiko meillä ja siksi oon ollu niin kiitollinen noista lainatavaroista :)

Hurjan hintasia noi kantoreput/liinat. Sillä ei oo tullu itelle hankittua kun epäilyttää osaako sitä käyttää. Ja käytettynäkin on tuntunu olevan aika kalliita, tosi hyvä jos saa lainaa ensin. Me saatiin lainaa joku reppu, mutta se on lojunu tuolla kaapin perällä vaan. Dvd mikä siinä tuli, ei toiminu mun koneella joten sitte yritin sen opuksen kuvista kattoo miten sitä käytetää ja pari kertaa kun yritin kokeilla sitä niin ei syntyny muuta kun kauhee huuto parku ja itelle hiki. Luulen kyllä et se on mulle jollain tapaa iso, varmaan pidemmälle selälle toimis.. jos toimis. :D

Hmm.. Anopilla olis just sopivan kokoiset kangaspuut, että jos alkaiskin ajankuluksi opettelemaan niiden käyttöä ja tekiskin ihan ite kantoliinan. Näkyi olevan netissäkin yllättävän hyvin neuvoja siihen..

Mulla sisko on käyttänyt kantoliinaa parin pienimmän kanssa ja on tykännyt. Saan sieltä sitten liinan tai kaksi kun alan tarvita, luulen et ensi keväänä ja kesänä sitten, tuskin talvella tulee niin tarvetta ellei sitten pojasta tule äidin pikkulellikki joka on aina mamman lähellä kuten miestä oon kiusannut ;) silloin liina olis varmasti kätevä sisätiloissa jos vauva ei muualla viihdy kun sylissä esim kun mies on töissä.

Minä myös olen harkinnut tuollaisen liinan tai repun hankkimista. Kamalan hintaisiahan nuo on, mutta olen ajatellut asiaa niin, että tuollaisen kanssa kun jää kädet vapaaksi niin on sitten mahdollista päivällä touhuta kaikki hevoshommat ja muut, vaikka Monsterista sattuisikin "äitiriippuvainen" tulemaan... laughing7 Katselinkin yhtenä päivänä kaupoilla käydessä, mutta en vielä ainakaan hankkinut. Enkä oikein osaa päättää, olisiko tuollainen reppu kuitenkin parempi kuin liina? Repun kiinnitystä ja solmimista kun ei tarvitsisi ehkä ihan niin paljon harjoitella...?

Minäkin harkitsen kantoliinaa, toisaalta on syksy kun synnytämme joten sitä ei ainakaan hirveästi tulisin ulkona käytettyä.. Ja olen ajatellut että teen kotihommia siihen tahtiin kun vauva nukkuu ja kun vauva on valveilla keskityn sitten häneen ja jätän muut touhut vähemmälle joten silloinkaan en liinaa tarvitsisi. Reppu voisi olla vielä kantoliinaakin epäkäytännöllisempi juuri tuon vuodenajan vuoksi; eihän siihen kovin toppavaatteisiin topattu muksu mahdukaan ja on painavakin vielä :D

Oletteko hankkineet jo rintapumpun? Minä olen tehnyt tässä vertailuja ja taidan päätyä Avent ISIS-merkkiseen manuaaliseen käsipumppuun. Haluan tuollaisen missä on "pumppauskahva" eikä vetokahvaa ja toisekseen manuaalisen siksi että voin käyttää sitä paikoissa missä ei välttämättä ole sähköä (mökillä tai vaikka kaupan sovituskopissa jos on tarvis :D)

Olen ostanut rengasliinan ihan pientä vauvaa varten. Ajatus siitä, että lasta saa pitää lähellä silloinkin, kun tarvitsee tehdä käsillä jotain muuta, on ihana. Meillä on kaksikerroksinen asunto, joten liina on hyvä varmistus portaissa. Lisäksi olen kuullut, että vauva voi viihtyä liinassa tosi hyvin esim. silloin kun itse on koneen ääressä, kun luulee olevansa yhä huomion keskipiste. Ajattelin, että pääsen tänne foorumille yhtä usein kuin nytkin kun vauva on liinassa :D.

Meille on tilattu Stokken kantoreppu. Testasin sitä liikkeessä ja vaikutti oikein hyvältä. Testasin myös Baby Björnin kantoreppua, mutta en pitänyt siitä kun se ei tukenut selkää ollenkaan.

Isäntä innostui myös tuosta kantorepusta, kun siinä voi kantaa lasta 3-vuotiaaksi saakka kolmessa eri asennossa.

Täyty vain toivoa, että vauva innostuu kantorepusta yhtä paljon kuin me :)

Rintapumppujakin olen vähän vertaillut ja tullut siihen tulokseen, että mikäli tarvetta ilmenee niin isäntä saa käydä hakemassa minulle Aventin sähkökäyttöisen pumpun lastentarvikeliikkeestä.

Syysmami, itse ajattelin tuota reppua juurikin omien ulkovaatteiden alla pidettäväksi, liekö onnistuu? =)

En ole rintapumpulle vielä suonut ajatustakaan.. Ehkä pitäisi aloitella se ajatteleminen!

Ajattelin ostaa käsikäyttöisen rintapumpun, mutta tarkempaa ajatusta ei ole, että millainen. S-marketissa oli ainakin yksi, jossa oli Ainun logo, maksoi 26€. Kuulemma sitä rintapumppua saattaa tarvita heti alussa, mutta sähkökäyttöistä kannattaa harkita vasta sitten jos huomaa tarvitsevansa todella paljon...

Niin ja me saatiin lahjaksi lähes uusi Babylonia kantoliina, ystävä oli ostanut sen kirpparilta vitosella... kannattaa kysellä tutuilta, josko saisi lainaan tai halvalla. Me harjoiteltiin nalleilla liinan sidontoja. Se on muuten aivan järkyttävän pitkä, mutta kun sen on sitonut, niin huomaa että kaikki tarvittiin...

Mä ehdottomasti haluisin jonkunlaisen kantoliinan/-repun. Olen ajatellut että se olisi koirien kanssa kätevä. Tykätään kulkea paljon metsässä, siellä lepää silmä ja mieli :happy119 Eikä vaunujen kanssa, katuja tallaamalla, saa koirille ihan niin paljon liikuntaa kuin nämä tarvitsevat.

Koetan luottaa siihen että sopiva ns "kävelee vastaan". Ei olla vielä kovin huudeltu raskaudesta. Ehkäpä sitten kun tuo kupu vielä tuosta kasvaa ja yhä useampi tietää raskaudesta, niin tulee tuo sopiva liina/reppu vastaan. Minä kun en itse tiedä ollenkaan mitä edes hakea.

Niin ja voisko joku valaista mulle mihin tuota rintapumppua tarvitsee? Vai tarvitseeko? Vai hankintaan jos tarvitsee? Kun en itse ajatellut semmoista tarvitsevan, mutta pikku hiljaa alkaa tuntumaan että pitäisikö semmoinenkin olla.... :laughing002

Pienen vauvan kanssa toi trikooliina on paras. Niitä sidontoja on ihan videoina you tubessa ja suomessa on kantoliinayhdistys, mistä voi kysellä oman alueen tukihenkilöä joka tulee sit kotiin näyttämään eri sidontoja ja varmaan niitä erilaisia liinoja myös että pääsee hiplaamaan. Face bookissa on OMV kestovaipat ja kantovälineet kiertoon, aivan ihanan positiivinen sivusto jossa myydään myös noita kantoliinoja käytettyinä, sielläkin on ympäri suomea sitä porukkaa.
Ihan pikkusta vauvaa kannetaan yleesä joko kehtoasennossa tai pystyssä jalat koukussa "sikiöasennossa" koska vauvan lonkat ei vielä kestä levittämistä. Eli jos teillä ei ole tuttua niin tilatkaa se tukihenkilö kotiin. Siellä on just päivitetty sivuille listaa tukihenkilöistä.
JA sit jos ei oo yhtään kokemusta niin paksua kallista kudottua liinaa ei kannata pienelle vauvalle ostaa... Trikoiset on halvempiakin, käytettynä niitä saa parilla kympillä.
Jotain oli vielä mut en millään muista...
Kantamisesta talvella... takkeihin on myynnissä erillisiä läppiä jotka suurentaa omaa takkia niin että kannettava mahtuu alle, mutta ainakin aluksi oma vauva mahtuu sen raskauden aikaisen takin alle aika suurella todennäköisyydellä.
Oman takin alla voi hyvin kantaa, ja sit säästyy vauvan ulkovaatteiden pukemiselta, tossut kauluri ja pipo ja hanskat vaan... Sekava selitys, mutta klikkailkaa noille sivuille ... OMV: ltä saa nopeiten vastauksia.

ja ekana tuli sitten vastaan myyntiteksti kudotusta ohuesta liinasta jota suositellaan pienelle:)

Tää on se teksti, en tiiä yhtään mitä noi uutena maksaa kun mulla on vaan käytettyjä.. mut tää on niinkun esimerkki.

MYYDÄÄN EllaRoo aloe, kudottu palttinainen liina, noin 5 metrinen (en ole nyt mitannut mutta minusta tämä on Ellan isoin koko). Ohut ja viileä pitkäksi liinaksi, hyvä kesällä. Talvellakin menee pieneen tilaan esim takin alla. Parhaimmillaan pienemmän kannettavan kanssa,ei ihan norsunkantoon. ;) Liinassa tasaiset päät (ei siis viistotut) ja liinan päissä hapsut. Hinta 40 euroa sisältää postit.

Sandy83: minä kanssa vähän ihmeissäni tuosta rintapumpusta, en ole tähän saakka tullut edes ajatelleeksi, että sellaista tarvitsisin. Mut mistäpä sitä ekakertalaisena tietää..

Onko kellä omaa kokemusta, että onko ollut tarpeellinen kapistus?

Mä en ole koskaan saanut sillä irti kun muutaman millilitran. Monet kuitenkin vannoo sen nimeen. Jos sitä ei jännitä (niinkun minä) niin sillä saa pakkaseen vauvalle maitoa jota isä voi antaa vauvalle kun äiti vaikka nukkuu, ei tarvii sit antaa korviketta, mikä on hyvä jos perheessä on vaikka paljon allergiaa. Sit sitä maitoa voi lypsää ja pakastaa ruuanlaittoa varten, eli kun soseita aletaan tehdä niin sen voi sit tehdä omaan maitoon.
Samoin joillain on ollu apua rintapumpusta rintatulehduksen aikana. Helpottanut oloa ja auttanut tyhjentämään tissejä kun vauva ei ole jaksanut imeä enempää.

Aventilla on ainakin myynnissä malli johon käy niiden kaikki tuttipullot suoraan kiinni, ja siihen saa vaihdettua ne silikoni osat, eli helppo myydä eteenpäin :)
Ei se välttämättä huono ostos ole :D

Imetysvalmennuksessa meille neuvolantäti vihjas rintapumpusta, mut sano että ei kannata valmiiks ostaa, ei välttämättä tarvi. Ja et kannattaa kysellä onko tutuilla käytettynä. Ite aattelin viedä miehen paikallisen kaupan hyllylle ja näyttää että tommonen, jos tulee joskus tarve hakee sellanen :)

Itellä on halvin, emman käsikäyttönen rintapumppu. Hyvin vähän sille on ollut käyttöä, mutta sitähän ei tiedä miten maitoa tulee sitten seuraavan kanssa. Joillakin tosiaan saattaa maidon tulo olla niin reipasta että joutuu jopa ennen imettämistä pumppaamaan ettei vauva tukehdu siihen maidon tuloon. Jos sitä niin paljon tulee niin on varmaan kiva pakastella tai myydä sairaalaan, joissakin paikoissa on jopa pulaa äidinmaidosta.

Takaisin