Hankinnat vauvalle

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Klaara
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla on noita pesupähkinöitä. Ihan ok ne minusta on, ehkä ei kamalan likaiselle pyykille sovi, tai itselläni on sellainen olo että jos vaikka kuraisia tallivaatteita pesin, niin eivät pelkillä pähkinöillä tulleet kunnolla puhtaiksi. Mutta siis ns. tavalliselle pyykillä ok!

• Tykkään
Reaktiot: Wow
Oletteko huomanneet miten haastavaa on löytää äitiyspakkauksen peittoon sopivaa pussilakanaa? Googlettelin niitä eilen ja löysin ehkä 6 kuosivaihtoehtoa joista mikään ei miellyttänyt silmää täysin, mutta yhdet muumilakanat sitten päädyin tilaamaan. Pitäähän vauvallakin olla varalakana :)

En oo kerinnyt vielä niin pitkälle. Anoppi kyllä antoi jotain lakanoita, mutta ne ei olleet pussilakanoita. Sen sijaan hän oli tehnyt niihin sellaiset hörhelöt reunaan. Hän neuvoi, miten ei-pussilakanan voi taittaa peiton kanssa siten, että peitto jää siihen päälle ja siitä yläosasta sitten lakana menee peitonkin päälle (ja hörhelöosa siis tulee siihen peiton päälle tässä tapauksessa). Idea siis sama kuin ulkomaalaisissa hotelleissa, et peitto on vaan lakanan päällä. Anoppi sanoi, että se toimii ihan hyvin pienellä vauvalla, kun ei se liiku siellä juurikaan. Toisaalta se pussilakanan käyttö tuntuu kyllä helpommalta...

Elenna, mulle toi sun anopin neuvoma systeemi on ihan "arkipäivää", äitini vanhempien luona oli lakanat ja peitot aina noin, ihan kaikill! =)

Minäkin tunnistan elennan mainitseman tavan. Vanhemmillani oli 70-luvulla lakanat ja peitot pedattu tuolla tavalla. Ei toimi aikuisilla, mutta pienellä vauvalla voi toimiakkin. Itseäni häiritsee siinä se, että peitto näkyy kun sen päällä ei ole lakanaa. Jos on kaunis peitto niin asia ok, mutta muuten haluaisin pussilakanan.

Mä olen saanut tutuilta tosi paljon vanhoja äp pussilakanoita. Osan meinaan leikellä vaipoiksi :)
Oletan että toi uus peitto on saman kokoinen kun vanha. Jos ei ole niin pussilakana on kyllä todella helppo ommella.
Pakkaus tuli, nyt on kaikki narulla kuivumassa. Tykkään todella paljon tosta uudesta. Se vanhakin oli ihan ok, mutta noi oranssit mitä tässä uudessa on on aivan ihanat. Ja se pupujussihaalari on kaunis <3

• Tykkään
Reaktiot: Wow
Tänään meille tuli vaunut! :) Ostin siis työkaverilta käytettynä kahella lapsella olleet Gessleinit, jo keväällä kävin niitä kokeilemassa, mutta jäi sille mallille, että hän vielä pesee pehmeät osat jne. ja nyt oli tänään sitten vaihtopäivä :) Vaikka menikin vielä suoraan varastoon, niin oli pakko varaston käytävällä vähän koeajaa ja kokeilla miten se heittoaisa ja vaunun kokoaminen toimikaan ja pumpattiin renkaisiin ilmaa :) Iih, ihanaa kun yks tuollanen iso konkreettinen asia on nyt hoidossa ja oman katon alla! :)

Mä oon nyt vähän lämmennyt kestovaippailulle, että ehkä sitä voisi kokeilla. Tai siis oon ihan koukussa noihin vaippasivustoihin, kun oon yrittänyt selvittää, että mikä olisi hyvä. (En tiiä tarkoittaako se kuitenkaan, että jaksan sitä rumbaa, mutta innostusta olisi nyt). Eniten kiinnostaisi se harso+villahousu yhdistelmä. En haluaisi kuitenkaan tehdä tyhmiä/turhia hankintoja... Ajattelin, että jos ostaisi vaikka etukäteen yhdetkin villahousut, niin niillä voisi kokeilla. Tehdä en osaa. Ja harsojahan tarvii aina, että niitä sitten iso kasa.

Onko kellään kokemusta noista villahousuista? Kuudes, sinä ainakin sanoit, että teillä on niitä...millaisia sulla on, mitä merkkiä? Oon miettinyt sitä, että lyhytlahkeiset olis ehkä varmemmat, siihen päälle pukis sitten vaikka jalkaterälliset potkarit. Ajattelin ensin ruskovillaa, mutta sitten sain vähän sellaista käsitystä, että nuo hemp hour woolit vois olla vieläkin paremmat, ja ainakin niissä on sitten värejäkin. Ja meneekö villahousut joskus huonoiksi? Eli onko parempi ostaa uudet, vai yrittää löytää käytetyt? Voiko käytetyt olla sitten liian käytetyt? Ja meneekö villahousut heti vastasyntyneelle, vai onko niiden paras aika hieman myöhemmin? Toisaalta joku muu kuori olisi varmaan helpompi, mutta en sitten haluaisi ostaa sellaista, kun jos noissa villiksissä olisi kuitenkin vauvan parempi olla...

Vaatteita on jo niin paljon, että olemme siirtyneet muihin hankintoihin. Uusimpana innostuksena lelut. Mä sain viimein mun lapsuuden Legot omaan kotiimme <3. Kymmenen vuotta siinä kesti, että äitini suostui ne luovuttamaan ja hakemaan mökin ullakolta. Hirveä nostalgia iski, ja olen nyt huutanut mm. facebook-kirppareilta lisää 80-luvun legoja sekä muutaman muun lapsuudesta muistamani lelun (mm. froteinen oranssi JollyDolly-helistin ja atomeja). Eihän se vauva noita legoja sentään kaipaa aikoihin, mutta meillä on miehen kanssa ollut superlystikästä rakennella taloja ja laivoja täällä kahdestaan :D.

Kävimme myös ostamassa vauvaöljyä ja vauvojen kosteuspyyhkeitä sekä pienimmän koon vaippoja. Tuntui ihan hassulta nostaa ne kaupan hihnalle. Kestovaipat kiinnostaa kyllä, mutta luulen, että aloitamme kuitenkin noista tavallisista, kun silloin alussa on kaikkea muutakin opeteltavaa ja tutustuttavaa, ja kokeilemme vaikka noilla äitiyspakkauksen kestovaipoilla sitten, kun ovat sopivan kokoisia.

Lajittelin vaatteet kokoihin ja tarkastin, miillaisia asuyhdistelmiä niistä saa tai saako. Kotiintuloasu on nyt valittu. Oispa kiva sellainenkin ketju, missä postattaisiin kuva kotiintuloasuista. Tai sitten siitä kotiintulopäivästä, mutta kun siihen on niin kovasti aikaa...

Kunusiini: Kyllähän sun on PAKKO testata niiden legojen toimivuus!! :) Meillä on sama juttu, kiinnostaa kestovaippailu mutta kassotaan sitten vauvan synnyttyä että millaset olisi hyvät meille. Ei kehtaa ihan turhan tähden ostaa kestovaippoja joista ei vielä edes tiedä paljon mitään.

HEI TE JOTKA TILASITTE ELLOKSEN STARTTIPAKETIN; oletteko käyttöönottopesseet vaatteet? Sain vaatteet eilen ja vaikuttivat ihan laadukkailta mut huolettaa että ekan pesun jälkeen ne on ihan lörpähtäneitä/värinsä menettäneitä niinkuin kerran kävi mm. Ellokselta tilaamilleni lakanoille.. Kannattaako vaatteita ottaa, pysyvätkö hyvinä??

Syysmami: En ole vielä pessyt, mutta tarkoitus ois alottaa käyttöönottopesuja ehkäpä ens viikolla. Mutta FB-ryhmän puolella jollain oli hyviä kokemuksia tuosta starttipaketista, oli käyttänyt jo esikoisella ja tilannut nyt uudellekin tulokkaalle saman paketin.

Minä kävin tänään Ikeassa ja ostin yhen lakanasetin (harmitti ko niitä kahta vaihtoehtoa, jotka oisin eniten halunnu, ei ollu hyllyssä) ja yhen harsopaketin ja löytöpisteestä muutaman tosiperuskäsipyyhkeen 0,80e/kpl. Kuinka monta pinnasänkyyn sopivaa lakanasettiä kannattaisi olla? Nyt mulla on kaks, toinen äippäpakkauksesta ja toinen tuo Ikean ja alkuun ainakin pääsen, mutta ei oo mitään käsitystä kuinka monta niitä kaikkiaan kannattaisi olla.

Kunusiini ja Wow: Oon ihan samoilla linjoilla. Periaatteessa kestovaipat kiinnostaa, mutta tuntuu niin työläältä alkaa ees tutustua siihen valtaisaan tietomäärään mitä netti tarjoaa, että en oo vielä sen enempää perehtyny asiaan ja voi olla että ihan alkuaika menee kertiksillä. Jos ois joku tutor, joka auttais ja neuvois, ois se varmasti paljon eteenpäin :)

Kiitos Eleonora, ehkäpä otan ne sitten käyttöön vaikka mulla on ihan sika huono omatunto tuosta vaatemäärästä!
Vaikka olen ostanut kaikki vaatteet kirpparilta/alennuksesta niin siitä huolimatta omaatuntoa soimaa tuo vaatemäärä mikä tuolla kaapissa möllöttää.. :/ Nyt olen ihan vakaasti päättänyt että enempää ei vaatteita tule mutta jo tuo hankittu vaatepino harmittaa.. Miksi on pitänyt olla niin ahne ja hankkia kaikkea noin paljon :D En edes uskalla miettiä rahallisesti paljonko noihinkin on mennyt rahaa..

Nuista lakanoista. Me käytetään itsellämme nykyään ainoastaan isoja parivuoteen lakanoita & pussilakanoita. Siispä mulla on hirveesti yli jääneitä "yksöis" lakanoita, tavallisia. Aion tehdä vauvan sänkyyn aluslakanoita puolittamalla niitä tavislakanoita ja ompelemalla reunan kiinni! Täydellisen kokosia! :) Vauvalle saan myös pussilakanat muokattua meidän omista vanhoista pussilakanoista, vähän kun ompelukoneella surauttaa. Yhdestä pussilakanasta saa muokattua yhden vauvan pussilakanan sekä tyynyliinan samalla kuosilla! :)

Ainiin, mutta eihän se vauva käytäkään tyynyä! :think005 Hyvä minä. Mähän itseasiassa luulin, kun äitiyspakkausta tutkittiin, että siellä tuli vauvan tyyny mukana. Sitte tutkin netistä että onko se varmasti tyyny -no ei ollu, vaan joku kestovaippa :laughing002

Suosittelen lämpimästi all-in-one vaippoja. Itselläni on n. Parikymmnentä The Pop-in -merkkisiä (close parent -nimellä voi myös löytyä). Vaipat on vastasyntyneestä pari-kolmevuotiaaseen eli kokoa säädellään napeilla. Ei reunavuotoja ja istuu napakasti kaikenkokoisille pyllyille. Imut on nepeillä kiinni kuoressa ja kun napsuttelee ne pyykkinarulta valmiiksi paketeiksi niin toimivat kuin kertavaipat. Vaihtoväli on lyhyempi ja joillekin kosteasta vaipasta voi tulla näppyjä (vaippoihin saa ostaa erikseen pintakuivia liinoja). Yöimuilla meillä nuo kyseiset vaipat menivät myös öisin. Vaippojen imukyky paranee pestessä, joten muutama kerta kannattaa pestä ennen käyttöönottoa. Pesuaineena itse käytän nestemäistä erisania. Kakkojen tullessa pitää jaksaa vaipasta suurimmat pestä vessanpyttyyn pideellä, mut pissoissa heitin vaan vaipan osasina (kuoriosa ei tykkää lilliä nesteessä, taisin itse viskata pyykkikoriin kun ei tuu sillei pissiseks) kannelliseen roskikseen (pesu muutaman päivän välein ettei homehdu). Jos pylly punottaa niin suosittelen villisilkkiliinoja (esim. Ruskovilla) vaikka kertiksen sisään yöks. Toimii satakertaa paremmin ku bepanteenit, sinkkivoiteet tms. Tosin liinat pitää pestä käsin. Noista pop-in vaipoista vielä, että Suomessa hinta n. 25e/vaippa, mutta netistä Briteistä tilattuna (10kpl erissä) hintaa vaipalla n. 12e.

syysmami: Ostin sen mustavalkoisen Elloksen starttipaketin. Vaatteet pitivät muotonsa ihan hyvin pesun jälkeen mutta musta väri oli heti tosi halju. Niin ja se peitto/liina ei kyllä pitänyt muotoaan. Mutta olisiko sitten toisen väriset parempia pesun kannalta, en tiedä. Vähän itse petyin kyllä. :(

sieppi, mulle neuvottiin, että ihan hyvin voi tyynyliinaa käyttää vauvan pääpuolessa, vaikka ei tyynyä olekaan. Se on sitten helpompi ja nopeempi pestä, jos vauva pulauttelee yöllä (ja jos se osuu sen liinan kohdalle).

Niin ja mäkin mietin ensin, että oliko se yksi vaipan osa joku päänalunen äitiyspakkauksessa. Sitten kun meillä oli vieraita, niin ne nerokkaasti kertoivat mulle, että se on samaa merkkiä kuin se vaippa... :)

Mulla on se elloksen vihreä starttipaketti, jonka pesasin samassa pyykissä monien muiden vauvan vaatteiden kera. Kaikki värit sekaisin ja mukana oli semmoinen värin/liankeräysliina mistä olikin jo ennemmin puhetta jossain ketjussa. Hyvin säilyi värit ja peittokin piti hyvin muotonsa. Ei huonoa sanottavaa..

Sent from my GT-I9105P using Vau Foorumi mobile app

Takaisin