Hankinnat vauvalle

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kiips
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Orvokki81 oot niin oikeessa.. tänään alkaa rv 37 ja nyt voi alkaa jo pikkuhiljaa jänskään, että milloinkohan se napsu sieltä tulee... Muistan niin hyvin, kun kuukausia sitten jännitin usein, että onhan kaikki hyvin ja kasvaakohan tuolla masussa ketään, kun mitään ei tuntunut.. ja tuntui, ettei aika kulu millään eteenpäin. Ja nyt aivan yhtäkkiä ollaankin jo loppusuoralla! <3 Hurjaa... Viime viikolla saatiin vauvan pinnis kotiin ja siellä on uudet puhtoiset petivaatteet odottamassa pikkuista. Myös hoitolaukun, rintapumpun, rintakumit ja keinusitterin kävin hakemassa perjantaina. En tiedä tietenkään, onko minulla edes tarvetta rintapumpulle- ja kumeille, tai viihtyykö vauva sitterissä, mutta en halua sitten yhtäkkiä havahtua siihen, että voisin tarvitakin niitä.. suvussa on monet naiset tarvinneet pumppua/rintakumeja apunaan ja itselläni on kyllä niin pikkuiset nännit, että apu voi ehkä olla tarpeen... sitten sen näkee. Keskiviikkona onkin napsun kokoarvioultra, joten sen jälkeen pakkaan sairaalakassini lopulliseen muotoonsa ja alan odottelemaan synnytystä.

Ainoa, et pitää ostaa vielä se rintareppu tms, sillä sen verran paljon me viihdytään luonnon helmassa varsinkin syksyisin, että vauva kulkee parhaiten varmasti siinä mukana. Mutta ajateltiin käydä sitä sitten ostamassa vauvan kanssa, niin pääsee kokeilemaan heti, mikä tuntuu hyvältä. Kun ei aikaisempaa kokemusta olekaan. :D Onkohan tämä hyvä, kukaan omistanu tällasta: http://www.babybjorn.fi/tuotteet/rintareput/rintareppu-active/active/

Sinbbu: kannattaa ostaa kantoreppu eikä rintareppu. Kantoreppumerkkejä on mm. Ergo, Manduca ja Tula. Ne on rintareppuja tukevampia ja manducassa voi jo ihan pientä kantaa ilman lisäosia. Kantoreput menee myös monta vuotta ja niillä voi kantaa edessä ja selässä ainakin, joissakin jopa lanteilla. Kannattaa tutustua kunnolla ja jos mahdollista niin käydä sovittamassa tai kokeilla kavereilta/sukulaisilta että mikä tuntuu omalta. Mä saan nyt käytettynä Ergon ja mietin että hankin vielä Manducankin koska siinä saa pienen tosi lähelle. Ja ompa sitten kaks repoua jos myöhemmin tulee lisää lapsia :D

Rintarepuissa vauvan jalkojen asento ei oo hyvä, siis peppu alempana kuin polvet eli sammakkoasennossa. Netistä löytyy ihan hulluna kaikkia tulen katkuisia väittelyitä rintareppujen ja kantoreppujen eroista ja erityisesti nuo baby björnit saa osakseen haukkuja :/

Mut tein laajempaa galluppia tästä aiheesta jo lapseutuneilta sukulaisilta/kavereilta ja kaikki sano samaa: jos haluat vauvaa kantaa ergonomisesti ja että vauva viihtyy niin satsaa laatuun. Aika moni kehu Manducaa ja Ergoa. Jos jää käyttämättä aluksi niin menee isompikin myöhemmin tai sitten jälleenmyyntiarvokin on noissa merkeissä kohillaan.

Joo, mä vähän mietinkin just sitä jalkojen asentoa tuossakin, mitä kattelin. Olisi hyvä, että reppu olisi tukeva ja kantajansa selälle ystävällinen. Ja tässä tapauksessa reppu saa maksaa vaikka mitä, kunhan vaan on paras ja turvallisin mahdollinen. Ystävälläni on ihan perusrintareppu ja hänen 6kk vanha poikansa viihtyy siinä hirmuisen hyvin, mutta mun silmään se näyttää jotenkin turhan "lösöltä" ja koska mekin mennään maastossa tuntikausia sitten vauvan kanssa, niin sen on oltava hemmetin tukeva, turvallinen ja erityisesti vauvan kropalle paras mahdollinen. Tutustunpa ergoon tarkemmin. :) Toi babybjörn oli vähän niinku esimerkki, koska en tosiaankaan osaa merkistä sanoa, mikä on hyvä ja netistä tosiaan saa lukea jos jonkinlaista mielipidettä. Vauvan kanssa se on käytävä sitten sovittamassa, että mikä tuntuu hyvältä. Tosiaan ihmisillä on omia mielipiteitä eri malleista ja merkeistä, rintarepuista tai kantorepuista.. tutkin viime viikolla eräässä liikkeessä erilaisia vaihtoehtoja ja saihan niitä kaikkia säädettyä ja kasvatettua vauvan mukana, mutta ota nyt sit selvää, mikä on oikeasti hyvä. Vauvarinkka olisi kans yksi vaihtoehto, mutta se on jo vähän isommalle muksulle, eli sille ei ole nyt juuri tarvetta.

IceCream: kyllä se ihan kätevä laite on, meillä oli käytössä sellanen esikoisella. Nenäfridalla taas saa imee sillä letkulla niin posket lommolla, että keuhkoihinkin sattuu kurkun lisäks. Enemmän on toki nenäfridaa kehuttu, mutta ite en tykänny yhtään, eikä tykänny poikakaan.

Meillä oli niistäjä, mutta totesimme aivan turhakkeeksi. Paremmin onnistui nenän siivous suolaliuossuihkeella ja sitten vaan "valumat" harsoon pyyhkäisemällä. Toiset on vannoneet tuon Fridan nimeen, mutta emme ole tarvinneet moisia.
Kantoon ihan pienelle suosittelisin itse trikooliinaa. Isommalle me ostimme Tulan kantorepun, ja se onkin ollut tosi hyvä niinä harvoina kertoina kun on käytetty. Isompana tuota meidän nappulaa ei saanut pysymään liinan sitomisen aikaa paikallaan.... Lapset on niin erilaisia ;) Eli mikä toimii yhdellä ei toisella tule kuuloonkaan. Kannattaa kokeilla eri vaihtoehtoja, eikä ne tosiaan ole välttämättömiä heti hankkia.

Niistäjän hankin minäkin, kovasti lapseutuneet kaverit vannonu sen pika-avun nimeen. Niin, ja haettiinpa äsken varustenetistä upouusi manduca, joten sillä sitten mennään sienimetällä, kun nappula on syntynyt. :D Munhan piti kokeilla sitä vauvan kanssa liikkeessä ensin....... :smiley-ashamed005 nii.. no, se nyt sattui osumaan käteen, kun haettiin miehelle frisbeegolf-kiekkoja, et napattiin sit kuitenkin mukaan se. Eiköhän se ole oikein hyvä! :p

Sinbbu: Itse ostettiin Manduca Babystylesta ja sielläkin sanoivat, että heidän suosituin kantoreppunsa. Kaikista eniten Manducaa ostetaan ja kovastihan sitä on kehuttu. On kyllä kiva, kun siinä on se "supistaja" ihan pienelle vauvalle, kun niin pieneltä ei tosiaan saa niitä lonkkia vielä avata. Myö on tietysti testattu sitä jo esikoisen kanssa. Selkäpuolella viihtyy tyttö siinä, kun saa olla reppuselässä. :) Ei vaan itse jaksanut kovin kauaa kanniskella, kunhan sai tyttö vähän kokeilla. Toivottavasti ei sitten joudu ostamaan toista, jos tosiaan vaikka jonnekin metsään lähtee. Yleensä kun tuo esikoinen haluaa tassuttaa itse joka paikassa, mutta voihan sitä vauvan synnyttyä tulla toinen ääni kelloon. :D

Minkäikäisenä kantoliinaa voi sitten käyttää, koska siinäkin täytyy vauvan lonkkia avata, vai jääkö vauva siinä jalat koukkuun tuohon vatsalle. (täytyykin katsoa ohjeita paremmin)
Rintakumi! Ei varmaan oo kovin kallis hankinta, taitaa löytyä ihan perusmarketista? Jos ei niissäkin ole monia eri malleja ja merkkejä, sillä hieman jännittää tuo imettäminen näin ens kertalaiselta, ja tommonen hankinta varuiks ei varmasti suurta lovee tee jos jää turhakkeeksi.

Itse aion yrittää pärjätä ilman rintakumia :) vähentää vauvan vatsavaivoja ja lisää maidon herumista kun ei ole se kuminen läpyskä siinä tiellä..

Sen sijaan maidonkerääjä on harkinnassa :) itsellä maitoa tullut jo rv 20 alkaen ja suvussa usein imetys onnistunut hyvin ja maitoa tullut reippaanlaisesti joten se voisi olla kätevä, kaikki pisarat jemmaan ;)

Mulla ei rintakumit todellakaan vaikuttanu millään tavalla maidon herumiseen. Puol vuotta niiden kanssa imetin ja sitten loppu ku neiti ei enää huolinut rintaa. Mulla on matalat rinnanpäät ja toisekseen esikolla oli niin kireä ja paksu ylähuulijänne ettei saanu rinnasta tarpeeksi hyvää otetta. Myöhemmin yritin jättää kumin pois mut siitä tuli vaan sellanen itku ja parku ettei voinu muuta ku antaa periksi :/

Tietty toivon että nyt voisin olla ilman, mut oon kuitenki rintakumit ostanu valmiiks, jos ei taakaa imetys onnistu ilman. Helpommalha sitä ite pääsis jos ei tarvis kumeihin turvautua, mutta sen näkee sit..

Meki ostettii esikolle se pikkuniistäjä, mut ekan flunssan yhteydes kipitettii apteekkii hakemaa friida. Se niistäjä ei vaan imenyt yhtää mitää. :confused:

Siihen kantoliinaan on useampia tapoja sitaista vauva. Niitä kannattaa ihan youtubesta katsoa ja monella paikkakunnalla kai on ihan kokoontuvia ryhmiä joissa saa neuvoa ihan kädestä pitäen. Itse opettelin ihan perus sidonnat ohjeista ja niillä mentiin. Meillä on trikooliina, ja sitä suositellaankin pienelle vauvalle. On myös kudottu liina, mutta sitä ei sitten tullut juuri lainkaan käytettyä.

Mulla oli esikoisen imetyksessä rintakumit, ja niitä aion todennäkösesti käyttää tän toisenkin kanssa.
Esikoinen ei saanut kunnon imuotetta, joten nännithän siinä tuli ihan hullun kipeiks. Uskokaa pois, oli niin kipeet että itku pääsi väkisinkin imetystilanteissa, ennen kun nännit oli päässy parantuun.
Tietysti alkuun kokeilen, että miten imetys sujuu ilman niitä rintakumeja, mutta jos vähänkään tuntuu pahalta niin otan ne käyttöön. Synnäriltä sai nännikipuun lansinoh-voidetta, mutta siitä ei ollut mulle apua.

Itsekin haluan imettää, eli rintakumit tulee siinä vaiheessa kehiin jos se ei ilman onnistu millään. Mun mielestäni kuitenkin ois ihanteellisinta kun oma pikkuinen saisi rintamaitoa :) oli se sitten kumilla tai ilman.

Ei tää nyt ihan tänne foorumille kuulu, mutta kun oli puhetta rintakumeista ja lasinoh voiteesta, niin auttaako toi lasinoh nännikipuun jota on jo nyt ennen synnytystä. Ihan hullun kipee nänni, ensisynnyttäjänä olen.

Täytyy opetella joku kiva kantoliinan ohje oiken kunnolla. Valmennuksessa kertoivat, ettei vauvaa voi pitää liikaa sylissä, kuten vanha kansa tuppaa sanomaan. Olisi mukava luoda se perusturva pikku vauvalle heti ens alkuun, vaikka sitten siinä liinassa mukana kulkien <3

Se Lansinoh auttaa jos on iho rikki, ja estää haavaumien syntymistä. Ei se minusta ainakaan muuhun kipuiluun auta. Itse en ole edes kokeillut rintakumeja. Mulle hksi vanhempi kätilö neuvoi että nänni ja koko se nännipihakin melkein kuuluu mennä vauvan suuhun kun imettää. Koko rinnanpää on hyvä litistää kuin hampurilainen, jotta se nänni tosiaan menee tarpeeksi syvälle vauvan suuhuhn ja tulee se oikea imuote. Hyvä että on apuvälineitä, mutta itse ajattelen että kumit vie osan imetyksen helppoudesta pois

Takaisin